6 грудня 2016, вівторок

На Марс і далі. Ілон Маск представив міжпланетний корабель

коментувати
Проект Міжпланетної транспортної системи дозволить протягом 50-100 років створити на Марсі колонію чисельністю близько мільйона осіб
Фото: Spacex.com

Проект Міжпланетної транспортної системи дозволить протягом 50-100 років створити на Марсі колонію чисельністю близько мільйона осіб

Міжпланетна транспортна система дозволить людям освоїти Сонячну систему і дасть імпульс створенню зорельотів

Навіщо?

Мільярдер, винахідник, засновник компанії SpaceX Ілон Маск ввечері 27 вересня представив світові проект «Міжпланетної транспортної системи» (МТС, назва поки тимчасова). За його задумом, реалізація цієї ідеї дозволить протягом 50-100 років створити на Марсі колонію чисельністю близько мільйона осіб. Кількість її жителів обрана не випадково: Маск вважає, що мільйон – це мінімальне число людей, здатних підтримувати самостійну і незалежну цивілізацію на іншій планеті, забезпечуючи себе всім необхідним.

Власне, сенс цього задуму, за його словами, полягає саме в побудові колонії, яка змогла би продовжити існування і в разі знищення людства на Землі в результаті якоїсь техногенної або природної катастрофи. «Нам потрібна резервна копія людства», - пояснює бізнесмен.


Илон Маск во время презентации

Ілон Маск під час презентації проекту «Міжпланетної транспортної системи»


Як?

Отже, система, що дозволяє відправляти на Марс сотні і тисячі людей, буде справді величезною. На розгінному блоці (тобто ракеті) 12 метрів у діаметрі встановлять корабель 17 метрів у діаметрі. Висота всієї конструкції складе 122 метри (72 метри ракета і 50 метрів корабель) – це приблизно 40-поверховий будинок. Вантажопідйомність складе 450 тонн (у американського «шаттла», для порівняння, 24 тонни).

Піднімати все це добро в космос будуть 42(!) двигуна Raptor, встановлені на розгінному блоці. До речі, перші випробування цих двигунів вже з успіхом пройшли на полігоні в Техасі. На самому космічному кораблі буде встановлено дев'ять таких двигунів.

Через 20 хвилин після старту корабля з космодрому у Флориді, він вийде на орбіту Землі, а розгінний блок повернеться своїм ходом на космодром, де на нього відразу ж встановлять паливний танкер приблизно тих же розмірів, що й корабель. Танкер також вийде на орбіту, зістикується з кораблем, який вже перебуватиме там, і заправить його паливом. Після цього танкер повернеться на Землю для повторного використання, а корабель включить дев'ять своїх Рапторов і попрямує до Марса. Політ займе три-п'ять місяців (залежно від положення Землі та Марса відносно одне одного).


Фото: SpaceX via Twitter

Один з паливних баків майбутнього космічного корабля. Фото: SpaceX via Twitter


Місткість корабля складе приблизно сто осіб плюс багаж. Ціна одного квитка на перший час складе близько 200 тисяч доларів, але в перспективі буде знижуватися. На борту працюватимуть кінотеатри, ресторани, майданчики для спортивних ігор у невагомості та будуть інші розваги. Широкі ілюмінатори дозволять охочим подивитися на красу космосу.

Після прибуття на Марс корабель загальмує в атмосфері планети, після чого приземлиться (або вже примарситься) на неї вертикально, використовуючи для гальмування власні двигуни.

І що там?

До цього часу (орієнтовно – 2022 рік) на Марс безпілотними кораблями вже будуть доставлені багато тонн вантажів з усім необхідним для початку будівництва невеликої колонії. Безпілотні польоти туди почнуться вже в 2018 році. На них, до речі, будуть відпрацьовувати технології м'якого приземлення кораблів.

Першим завданням колоністів буде будівництво заводів для витягання води з марсіанської вічної мерзлоти. Вода буде цінна не лише сама по собі. З неї можна отримувати кисень для дихання і водень для переробки в метан – ракетне паливо. Вуглець для метану планується отримувати з атмосфери, яка майже повністю складається з вуглекислого газу. Енергію для всіх цих потреб будуть отримувати від сонця – на Марсі побудують величезні поля сонячних батарей. У перспективі їх замінять ядерними або навіть термоядерними реакторами.

Забезпечивши себе енергією, киснем і водою, а свій корабель – паливом і окислювачем, колоністи зможуть розпочати зведення куполів майбутньої колонії або облаштовувати наявні на Марсі печери та підземелля. Туди вони зможуть перебратися з корабля, який буде служити їм будинком в перші тижні перебування на Червоній планеті. Очікується, що значну частину будівельних робіт будуть виконувати роботи, які не бояться космічної радіації, низьких температур та відсутності кисню. Крім того, майже повністю роботизовані будуть і фабрики з виробництва води, кисню і метану.

Первинне облаштування треба буде закінчити приблизно за два земних роки, оскільки через цей час корабель треба буде заправити і відіслати на Землю – за новою партією колоністів. Важливо, що будь-хто в цей момент зможе і сам полетіти назад, якщо йому (або їй) чимось не сподобається життя на Марсі. Зворотний квиток, до речі, абсолютно безкоштовний.


Фото: SpaceX via Flickr

Першим завданням колоністів буде будівництво заводів для витягання води з марсіанської вічної мерзлоти. Фото: SpaceX via Flickr


І що, вічно в печері жити?

Ні. На Марсі майже відразу буде запущена програма перетворення атмосфери. Для цього необхідно буде розтопити полярні шапки планети, які в основному складаються з твердої вуглекислоти (всім відомого «сухого льоду»). Одна з опцій зробити це швидко й ефективно – завдати по них масованого термоядерного удару з орбіти планети. Можливо, це буде єдино можливий спосіб використовувати зброю масового ураження не на шкоду, а на благо людства. Перетворення мільярдів тонн сухого льоду в газоподібну форму миттєво огорне планету досить щільною «ковдрою» з вуглекислого газу, що допоможе не тільки створити нормальний атмосферний тиск, але й істотно нагріти Марс.

Справа в тому, що СО2, з викидами якого воюють земні екологи, є потужним парниковим газом, завдяки якому сонячне тепло накопичується на планеті, а не повертається назад в космос. На Землі це дуже небезпечний процес, що веде до катастрофічних змін клімату, але на Марсі – зовсім інша річ. Там планета сильно заморожена, температури зимовими ночами падають нижче мінус ста градусів за Цельсієм. Катастрофічні зміни такого клімату дуже потрібні і вітаються.

Для посилення парникового ефекту і прискорення нагрівання Марса там будуть побудовані заводи, що виробляють фреони – гази, чий парниковий ефект приблизно у 8000 (вісім тисяч) разів могутніше, ніж у вуглекислоти (при однакових обсягах). Через цю властивість на Землі їх застосування перебуває під жорстоким контролем, щоб не допустити їхніх викидів в атмосферу. На Марсі їх будуть розпорошувати спеціально і у промислових обсягах.

Коли атмосфера стане досить щільною і теплою, люди зможуть виходити надвір вже не в космічних скафандрах, а в набагато легших дихальних масках, вдягаючи при цьому звичайний одяг. Але ще важливіше ось що: марсіанська вічна мерзлота розтане, вивільнивши гігантську кількість води. Її вистачить, щоб наповнити річки, струмки, озера і навіть невеликий океан в північних широтах планети. На Марсі почнуть йти дощі. Запуститься знайомий всім з дитинства кругообіг води в природі. Це, своєю чергою, дозволить заселити корисними зеленими водоростями водойми, висаджувати у відкритому грунті мохи, лишайники, трави і потім вже – дерева, в першу чергу – хвойні (для листяних там все одно буде досить холодно). Марс з червоної планети з часом перетвориться в зелену. Атмосфера почне швидко насичуватися киснем. Для колоністів життя «під куполом» закінчиться. Надворі можна буде дихати так само, як і на Землі зараз. Очікується, що на завершення цього процесу піде близько сотні років.


Фото: SpaceX via Twitter

Коли атмосфера стане досить щільною і теплою, люди зможуть виходити надвір вже не в космічних скафандрах. Фото: SpaceX via Twitter


А чим будуть зайняті люди всі ці сто років?

Економічна система Марса – це окрема історія. Колоністам, кількість яких зростатиме, дійсно треба буде чимось зайнятися. Важку роботу будуть виконувати роботи, знайомого нам сільського господарства там у найближчі століття не передбачається (теплиці та вирощування водоростей – не беруться до уваги), промислове виробництво теж під великим питанням.

Однак у колонії буде низка «вроджених» переваг, які дозволять їй не бідувати.

По-перше, значну частину мешканців Марса складатимуть вчені, інженери і техніки, фахівці в різних галузях знань. Там просто фізично не обійтися без геологів, медиків, ракетобудівників, програмістів, психологів, ботаніків, соціологів, економістів, хіміків, астрофізиків і багатьох інших. Концентрація не останніх умів людства в унікальній природній лабораторії майже неминуче призведе до розквіту науки.

Тут важливо підкреслити, що інтелектуально вони відірвані від Землі не будуть – зв'язок з колегами на рідній планеті дасть їм можливість бути в курсі останніх земних розробок і генерувати власні. Марс буде змушений стати потужним науковим центром, який без кінця видає все нові технології. На перших етапах існування колонії тільки вони можуть бути предметом дійсно прибуткового експорту. Наука буде не стільки споживати ресурси марсіан, скільки годувати їх.

По-друге, треба пам'ятати, що всі колоністи будуть дуже багатими людьми. Маск обіцяє довести вартість відправки однієї людини на Марс до 100 тисяч доларів. Але він теж не збирається займатися благодійністю – квиток коштуватиме до півмільйона. Таким чином, на Червоній планеті утвориться спільнота неймовірно платоспроможних людей, які потребують буквально всього – від термоядерних реакторів до туалетного паперу.


Фото: SpaceX via Twitter

Маск пообіцяв, що не буде патентувати свої кораблі. Будь-який бажаючий (вміє) зможе побудувати собі такий же. Фото: SpaceX via Twitter


Для підприємців і торговців усього світу це буде справжній Клондайк. Наприклад, купуєш на Землі 400 тонн кави, привозиш її на Марс, гарантовано і дуже дорого продаєш, отримуєш навар в сотні або тисячі відсотків! Тут, звісно, є проблема з «привозиш його на Марс», але й вона розв'язувана.

Маск пообіцяв, що не буде патентувати свої кораблі. Будь-хто з охочий (і таких, що вміють) зможе собі побудувати такий же, але тільки набагато дешевше – у вантажному виконанні. Або ж купити – SpaceX збирається їх виготовляти сотнями, постійно покращуючи їхні характеристики з використанням створених вже на Марсі технологій. Для такого числа кораблів знадобиться відповідна кількість пілотів, виші напевно відкриють набір на факультети космічного пілотування.

По-третє, високий попит на все породить шалену підприємницьку активність на самому Марсі. Обов'язково знайдуться люди, які займуться виробництвом продовольства. Навчаться прямо там варити пиво, вирощувати картоплю, може навіть розводити яких-небудь кроликів. З'являться піцерії, кінотеатри, лазні та тренажерні зали. Неминуче з'являться туристичні компанії, що відправляють допитливих до Долини Марінера – найбільший каньйон Сонячної системи або на гору Олімп заввишки майже 22 кілометри. Ентузіасти SpaceX навіть намалювали рекламні плакати для таких поїздок:



Туристичні пам'ятки Марса: Долини Марінера – найбільший каньйон Сонячної системи, гора Олімп заввишки майже 22 кілометри. Ілюстрації: SpaceX


У будь-якому разі, практично нічого «халявного» на Марсі не буде. Всім доведеться працювати і практично за все платити. Принаймні, на перших етапах, поки ресурсів буде дуже мало. Пізніше все, звісно, може змінитися – аж до введення там загального базового гарантованого доходу. Але спочатку доведеться потрудитися на славу.

Добре, а хто там буде за головного?

Як і будь-якій великій спільноті людей, марсіанській колонії знадобиться якесь планування і керівництво. У Ілона Маска вже запитували, яким чином все це буде організовано. На думку засновника SpaceX, на самісінькому початку існування колонії загальне керівництво нею здійснюватимуть командири експедицій. Але зі зростанням населення марсіанського міста йому знадобиться справжня політична система – з людьми, які планують розподіл ресурсів і розподіляють їх, з законами, судами, а також тими, хто буде стежити за дотриманням законів.

В одному з інтерв'ю Маску запропонували навіть стати «королем Марса». Але він швидко відкинув цю ідею, висунувши свою власну. У колонії, на його думку, має бути встановлена пряма демократія, в межах якої всі повнолітні і психічно нормальні люди матимуть право голосувати з тих чи інших питань. Голосування буде здійснюватись через місцевий аналог інтернету – у кожного «марсіанина» буде свій «електронний підпис», що дозволяє зробити це. Таким чином парламент буде не потрібен, корумпувати буде нікого.


Возможное будущее Марса Фото: SpaceX via Twitter

Можливе майбутнє Марса Фото: SpaceX via Twitter


Навіть більше, Маск запропонував, щоб ухвалені колоністами закони мали термін дії. Грубо кажучи, якщо через два роки населення не виступило за продовження дії якогось закону, він автоматично скасовується. Це дозволить суспільству якомога динамічніше реагувати на зміни, що відбуваються на планеті. Враховуючи плани щодо тераформування, зміни будуть дуже серйозними і швидкими, тому і закони мають бути відповідними.

У системі прямої демократії головним ризиком є популізм – бажання значної частини суспільства «взяти все і поділити». Колонія, на щастя, від цього буде певною мірою застрахована, оскільки її населення і так буде досить заможним і законослухняним. Хоча, звісно, і серед таких людей бувають різні відхилення, масової злочинності або розквіту лівих ідей на Марсі, мабуть, вдасться уникнути.

Ще одне невирішене питання – це система відносин марсіанської колонії з Землею. Майже за всіма параметрами Марс буде незалежною державою – самоврядною, з власною економікою, політичною системою і судами. З іншого боку, на початкових етапах без зв'язків із Землею колонія зачахне. Оскільки SpaceX – американська компанія, а майже всі її співробітники – американці, логічно було б припустити, що і колонія буде під американським прапором. Однак довго це тривати не зможе: умови життя на Марсі найрадикальнішим чином відрізняються від умов життя в США, тому багато американських законів там просто не матимуть сенсу.

З огляду на все це, марсіанській колонії, найімовірніше, через деякий час треба буде оголошувати про свою автономію або навіть незалежність. Це майже неминуче: у «марсіан» з часом з'явиться власна культура, власні економічні та політичні інтереси. Ба більше, в умовах специфічної дієти і низької гравітації (лише третина від земної) на Марсі через два-три покоління з'явиться нова раса людей, які навіть зовні будуть сильно відрізнятися від землян. Найпевніше, вони будуть вищими, з меншим за обсягами серцем і набагато тоншими і крихкішими кістками. Перебування на Землі для цих людей (або вже точно марсіан – без лапок) стане майже нестерпним через її сильну (для них) гравітацію. Вони вже нікуди «повернутися» не зможуть, для них буде відкритий тільки один шлях – далі, до зірок.

Як це до зірок? Туди навіть теоретично не долетіти!

Зараз людство дійсно не в змозі дістатися навіть до найближчої зірки. З нинішнім рівнем технологій така подорож зайняла б десятки тисяч років. Але з появою колонії на Марсі ситуація обіцяє досить скоро змінитися.

Зараз перспективними та принципово новими двигунами для космічних подорожей займаються лише деякі ентузіасти. Застосувати ці знання просто ніде. Але відкриття торгових шляхів на Марс і в інші куточки Сонячної системи неминуче підштовхне дослідження в цій сфері. Конкурентну боротьбу виграватиме той, хто зуміє якомога швидше і з найменшими витратами подорожувати космосом.

На початку епохи географічних відкриттів найшвидшим засобом пересування був вітрильник, якому було потрібно багато місяців, щоб дістатися пункту призначення. Але лише через кілька сотень років з'явилися пароплави, а потім і літаки. Тепер до будь-якої точки на планеті технічно можна дістатися протягом однієї доби (до більшості – за пів-дня і менше). Аналогічні труднощі тепер і з освоєнням Сонячної системи, які також будуть подолані, якщо до справи підключиться приватна ініціатива і великі гроші.

Для Магеллана, Колумба і подорож на Марс була анітрохи не більш реальною, ніж для нас – подорож до Проксими Центавра. Проте, ми летимо на Марс, а наші нащадки доберуться і до зірок. Головне – надати розвитку людської науки імпульс у правильному напрямку. Далі все влаштується майже само собою.

ВІДЕО

Читайте також

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: