30 квiтня 2017, неділя

Моя зарплата вище президентської - голова Конституційного суду Грузії про опір владі та уроки реформ

коментувати
До приходу в Конституційний суд Папуашвілі був міністром юстиції (2004-2005) та міністром екології (2005-2006). 16 липня 2006-го Михайло Саакашвілі призначив його суддею Конституційного суду, а вже 30 вересня того ж року він став Президентом цього суду
Ілля Лукаш

До приходу в Конституційний суд Папуашвілі був міністром юстиції (2004-2005) та міністром екології (2005-2006). 16 липня 2006-го Михайло Саакашвілі призначив його суддею Конституційного суду, а вже 30 вересня того ж року він став Президентом цього суду

Як створити один з найбільш прогресивних і незалежних судів в пострадянській країні, скільки отримує грузинський суддя і з чого почати судову реформу в Україні, НВ розповів Георгій Папуашвілі

Очолюваний ним Конституційний суд Грузії – одна з найбільш вдалих реформ часів Михайла Саакашвілі. На тлі позбавлення громадянства і кримінальних термінів для прихильників колишнього президента, Конституційний суд захищає опонентів нинішньої влади, дозволив представникам сексуальних меншин бути донорами крові і навіть очолив Конференцію європейських конституційних судів.

43-річний президент суду з 10-річним стажем на посаді має дві магістерські ступені – з політології від Центрально-Європейського університету в Будапешті і з юриспруденції від Вашингтонської школи права при Американському університеті.

Папуашвілі останнім часом часто буває в Україні. Крім викладання в Школі державного управління CAPS, він зустрічається з адвокатами, юристами та своїми колегами з Конституційного суду України.

- Вітаємо вас в Україні, пан Папуашвілі. Що вам сказали українські колеги з Конституційного суду про хід нашої судової реформи?

- Я намагаюся самостійно отримувати інформацію з різних джерел. Як експерт Венеціанської комісії приїжджав в Україну кілька разів, працював з оцінки проектів зміни в Конституцію в частині судоустрою. Тому я більш-менш ознайомлений зі змінами у частині законодавства, практика – це вже інше питання.

Як міжнародний експерт я зможу робити висновки про практику тільки після того, як будуть прийняті необхідні закони і їх почнуть реалізовувати. Зміни до Конституції будуть хорошим, але недостатнім початком для судової реформи.

Відразу ж доведеться змінювати все інше законодавство, починати структурну реорганізацію і приводити в судову систему «нову кров», юристів, які ще не були суддями. За оцінками різних експертів, консенсус і готовність для реформи є у всіх.

- Невже у всіх? Один з проектів реформи пропонує дати нинішнім суддям самим право вирішувати, як вони будуть реформуватись. Як ви вважаєте, чи зможуть чи вони це зробити?

- Зміна судової системи – це відповідальність політичного класу. Вони повинні забезпечити законодавчі зміни, фінансування, вирішити організаційні питання. Якщо цей процес запустити – судова система сама очолить реформування. У нинішній же ситуації стагнації, у судді немає ніякого інтересу реформуватися. Почати процес повинні політики, а для цього потрібно мати політичну волю.

Моя зарплата як голови Конституційного суду трохи вище, ніж у президента – близько 4 тисяч доларів на місяць. В судах перших інстанцій зарплата становить близько 1.200 доларів

- А вона є?

- Ну, вам краще знати.

Читайте також: Порошенко не готовий до радикальних реформ в прокуратурі - Сакварелідзе

- Ваші колишні співвітчизники Саакашвілі і Сакварелідзе рік тому говорили про те, що політична воля для реформ є, а зараз говорять прямо протилежне.

- Я не можу обговорювати їх слова, оскільки вони вже громадяни України. Очевидно, що вони краще розуміють ситуацію в країні і я не дам кращу оцінку, ніж вони.

Всі розуміють, що необхідно приймати зміни до Конституції. Всі розуміють, що необхідно оновлювати склад суддів. Для того, щоб запустити всі ці процеси – має бути згода політичних партій, а не тільки бажання президента або уряду. Повинна бути готовність усіх гілок влади почати ці процеси. Так, це буде довгий шлях, але починати колись треба.

У наших країнах ніколи не було незалежної судової системи. Вона була не потрібна тоталітарному радянському режиму, вона не була потрібна царській Росії. У пострадянський час судова система виявилася заручником правлячого політичного класу. Це займе десятиліття, може не одне, але перші результати будуть видні через два-три роки.

У країнах з розвиненими демократіями на створення незалежної судової системи пішло кілька століть. Вам, звичайно, так багато часу не знадобиться. Наразі 21-е сторіччя, інформаційні технології, інший рівень освіти, є досвід багатьох країн, всі процеси йдуть набагато швидше.

- Судова реформа в Грузії почалася ще в 90-ті роки, коли Міхеїл Саакашвілі очолював профільний комітет парламенту. Скільки суддів залишилося в системі з того часу?

- Перша судова реформа кінця 90-х була дуже популярною і обговорюваною. На жаль, за відсутності реформ в інших сферах, судова система знову опинилася в жалюгідному стані. Але вже тоді змінили не менше 80% суддів через конкурси й іспити. Без реформи прокуратури і поліції цей «острівець» став тонути, бо не зміг чинити опір староій зіпсованій системі.

- Далі ситуація стала мінятися вже з приходом Саакашвілі на посаду президента?

- Так, тоді реформи почалися в першу чергу в поліції і прокуратурі. Через якийсь час почалася «друга хвиля» судової реформи. Починати доводилося з елементарного будівництва нових будівель і підвищення зарплат суддів. Зате тепер я не можу згадати жодного суддю, який залишився на посаді з 90-их. В результаті, Грузія стала однією з небагатьох країн у регіоні, де судова система очистилася від корупції, а це велика рідкість.


Так выглядит Дом юстиции в отдаленном городке Кварели с населением в 10 тысяч человек. Фото: urbankiev.com
Так виглядає Будинок юстиції у віддаленому містечку Кварелі з населенням до 10 тисяч осіб. Фото: urbankiev.com


- Як ви це оцінювали, рейтингами або аналітичними звітами Transparency International?

- Різними способами. По-перше, у нас – маленька країна, всі все знають. По-друге, міжнародні організації регулярно проводили соціологічні опитування. Це були «плюси» судової реформи.

Серед «мінусів» зараз називають великий вплив прокуратури на суддів, низький відсоток виправдувальних вироків.

- Як ви собі це пояснюєте?

- По-перше, в судову систему прийшли нові принципові люди з тієї ж категорії, що прийшли в прокуратуру, в політичні партії. Скрізь на керівні посади призначали молодь, у якої була нульова толерантність до криміналу і корупції.

По-друге, переслідування за корупцію було популярним у суспільстві і нові судді не могли йти проти цих настроїв. До того ж, вони і самі щиро поділяли такий підхід. З роками увійшло в звичку погоджуватися з прокуратурою.

- У результаті ця ж система, всі ці нові судді і прокурори посадили багатьох прихильників Саакашвілі, а його самого позбавили громадянства. Чому так сталося?

- Я не можу коментувати рішення грузинських судів, враховуючи мою посаду. «Мінуси» судової реформи в Грузії я вам назвав.

Так, однією з суттєвих помилок минулої влади було те, що вони не довели до кінця судову реформу. Політики завжди мислять короткостроковими інтересами. Для довгострокової перспективи необхідна незалежна збалансована система, яка буде гарантом захисту прав громадянина.

Скільки «хвиль» судової реформи нам для цього знадобиться – ніхто не знає. Факт полягає в тому, що в інтересах усіх політичних і фінансових груп – створити незалежну систему правосуддя. Так, суди, прокуратури і поліцію вичистили від корупції, але зробити їх самодостатніми і здатними чинити опір будь-якому уряду – цієї мети минула грузинська влада не досягла.


Папуашвили уверен, что независимая судебная система в интересах всех политическо-финансовых групп Украины
Папуашвілі впевнений, що незалежна судова система діє в інтересах всіх політично-фінансових груп України


Читайте по темі: Прем'єр заявив, що судова реформа повинна полягати в переобранні всіх суддів

- Яка ваша зарплата і яка середня зарплата судді в Грузії?

- Моя зарплата як голови Конституційного суду трохи вище, ніж у президента – близько 4 тисяч доларів на місяць. В судах перших інстанцій зарплата становить близько 1.200 доларів. Звичайно, всім хочеться велику зарплату, але ніхто не може сказати, що не може жити на зарплату.

Якщо хочете побудувати незалежну судову систему – на цьому не можна економити. Нехай вона не буде такою, як у багатих країнах, але на нормальне життя в Україні судді повинно вистачати.

- До персонального складу Конституційного суду Грузії і на вашу адресу особисто часто звучать звинувачення в політичній ангажованості? Як ви відповідаєте на такі звинувачення?

- Часто звучать. Вважаю, що це пов'язано з деякими нашими рішеннями, які були політично невигідні нинішньому уряду. Ми відповідаємо експертизами та оцінками експертного співтовариства.

Тепер наш суд вважається одним з найбільш прогресивних судів в регіоні. Нас обрали головою Конференції європейських конституційних судів. Це вже серйозне міжнародне визнання компетенції і незалежності.

Так, я був двічі міністром під час президентства Міхеїла Саакашвілі. Але судити про мою об'єктивність потрібно за рішенням суду. Коли їх позитивно оцінює об'єктивний сторонній спостерігач – це і є характеристика нашої роботи.

- Ваше побажання для українців?

- Не бійтеся реформ. Гірше не буде, а краще обов'язково буде. Будуть і помилки, і критика, але цей процес колись повинен початися. Чим швидше, тим краще.

Скажу більше. Щоб не довести справу до революційної ситуації – краще почати реформу як можна швидше.

Читайте також: Реванш міліції. Деканоідзе заявила, що судова система загрожує реформі поліції

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: