9 грудня 2016, п'ятниця

Ми купили їх за дуже хорошою ціною. Топ-менеджер мережі АЗС про те, навіщо його компанії український бізнес Лукойлу

Директор українського підрозділу AMIC Роберт Новек називає звинувачення у зв'язках з Росією нісенітницею і підступами конкурентів
Новий час

Директор українського підрозділу AMIC Роберт Новек називає звинувачення у зв'язках з Росією нісенітницею і підступами конкурентів

На українському ринку нафтопродуктів, багатому на скандали, не вщухають розслідування навколо покупки австрійської AMIC заправок Лукойл-Україна

Тиждень тому заправні станції компанії знову блокували члени організації «Січ» на чолі з народним депутатом Ігорем Луценком.

Головна претензія протестувальників полягає в тому, що AMIC є афільованою з Лукойлом компанією, а її продаж був лише фікцією. Отже, купувати пальне тут - це все одно, що фінансувати тероризм і війну, вважає Луценко.

У самій компанії ці звинувачення заперечують, наполягаючи на австрійському походженні капіталу. Досить стрімкий вихід на український ринок тут пояснюють низькою ціною, за якою російський Лукойл продав заправки, і тим, що рішення ухвалювали по суті троє інвестбанкірів а не велика нафтова компанія з великою бюрократією.

У AMIC обіцяють судитися з тими, хто псує їхнє майно, і намагаються довести, що за їхніми  власниками не стоять російські гроші. У компанії вважають, що за діями народного депутата стоять конкуренти і натякають на те, що російський бізнес не відчуває таких проблем, як вони.

Дійсно, настільки потужних протестних акцій, як на заправках AMIC, поки не спостерігається ні в мережі ТНК, яка безпосередньо належить російській Роснафті, що потрапила під санкції, ні біля офісів Зовнішекономбанку, Зовнішторгбанку і Ощадбанку Росії, які належать російській державі і керуються безпосередньо з Кремля.

Втім, і до AMIC також накопичилося чимало неприємних питань, які ми поставили директору українського підрозділу компанії Роберту Новеку.

- Ніхто не вірить, що насправді ваша компанія має західного акціонера. Всі впевнені, що "Лукойл" продовжує володіти вами. Чому ми повинні повірити в те, що це не так?

- У травні минулого року компанією АМІС Energy Management GmbH було зроблено заяву, і там було детально викладено, звідки джерела інвестування, які джерела інвестування компанії AMIC, і хто їх представляє. Я не представляю зараз міжнародне правління компанії, і не кажу від їх особи, але наприклад, там є такі люди, як Вольфганг Руттеншторферр, який в енергетиці понад 30 років, в минулому займав керівні посади в австрійському нафтовому гігантові OMV, працював заступником міністра фінансів Австрії. Це говорить про те, що власники реальні і шановані інвестори. Співвласниками компанії є три фізичні особи з Австрії. Це інвестбанкіри Кунце Манфред і Зернец Хайнц, а також підприємець Клезль-Норберг Йоханнес.

- Купівля однієї з найбільших мереж АЗС в Україні була досить дорогою. Яке походження капіталу, де ці люди взагалі взяли на це гроші?

- Це власний капітал інвесторів, власні кошти компанії та залучені кредити. Можливо, ще корисно буде додати, що сама компанія AMIC Energy Management заснована в 2013 році. Однією із стратегічних цілей, які переслідує ця компанія, є інвестиції в недооцінені активи в Центральній і Східній Європі. Тому українська інвестиція повністю лягає на ці цілі. Щоб закрити це питання, я можу сказати, що у нас немає ніяких взаємин з колишніми власниками цієї компанії.

- Сумнів викликає те, що угода відбулася дуже швидко. Почалася війна, "Лукойл" тільки захотів з цієї причини вийти з України і тут же з'являєтеся ви...

- Я не назвав це рішення швидким, оскільки договори були підписані у серпні 2014 року і тільки в квітні 2015 року була закрита угода і ми були зареєстровані як власники компанії АМІК Україна. І лише з 1 травня ми вступили в повноцінне володіння компанією. Я приїхав сюди, і як керуючий директор виконую свої обов'язки з 1 травня.

Крім того, ми не велика транснаціональна компанія, яка повинна чекати безліч дозволів і погоджень перед тим, як купити щось. Якщо з'являється можливість щось вигідно купити, звичайно, при складних обставинах, такі компанії, як наша, дуже оперативно приймають рішення. Власників всього три людини, це фізичні особи, вони сіли, прийняли рішення, і купили. Вони готові брати на себе ризики.

Якщо приходить корпорація, вона, звичайно, повинна все узгодити, аналізувати, проходить всі різні рівні узгодження. Компанія нашого типу працює достатньо гнучко. І при управлінні компанії ми це використовуємо. Ми погоджуємо дуже швидко наші вимоги з власниками. У цьому я бачу один з доказів, що ми не пов'язані з попереднім власником нашої компанії.

- Все це звичайно зрозуміло, але тоді як так вийшло, що ви працювали в європейських структурах «Лукойлу»...

- Я 13 років працював в європейських структурах великої міжнародної компанії ConocoPhilips. В кінці 2007 року їх бізнес купив "Лукойл". Для мене це був не найкращий час роботи, так як культура роботи в компанії змінилася.

На початку 2014 року мені сказали десь через півроку: «ти позбудешся своєї посади». Тому я шукав можливості знайти іншу посаду, і знайшов собі нову роботу. Це історія моїх взаємин з «Лукойлом».

- З приводу "Лукойлу"– це тільки одна з версій, яка була висловлена. Ще є версія, що вашим кінцевим власником є й український олігарх Сергій Курченко, який втік...

- Це повна нісенітниця. Я вже сказав вам про те, хто є співвласником компанії.

- Якщо говорити про ваші останні проблеми, які виникли на АЗС. Я маю на увазі блокування з боку добровольців і пікетування. Як ви це розцінюєте?

- Ми розцінюємо це, як акт вандалізму. Майно однєї із заправних станцій зіпсували. Ми працюємо з поліцією, щоб вирішити це питання. Другий дуже важливий фактор більше пов'язаний із створенням негативного іміджу. Коли на плакатах пов'язують наш логотип поруч з логотипом "Лукойлу", з фотографією Володимира Путіна. Мої підозри, що це можуть бути дії конкурентів.

Починаючи з травня місяця, ми робимо все необхідне, щоб підняти компанію фактично з колін. І це означає, що деякі клієнти перейшли від наших конкурентів до нас. Очевидно, що ці дії не добре ними сприймаються. Або люди, які роблять це, діють по невіданню, не читають, не мають інформації про те, що відбувається, або їм заплатили.

Нам здається дуже підозрілим, що протестувальники звертають увагу тільки на нас. Звичайно, можуть бути у людей сумніви, брак інформації. Але цікаво, що в Україні є компанії, які безпосередньо пов'язані з російським держбюджетом, з людьми з оточення президента Росії, які перебувають під санкціями. І ніхто у них ніяких акцій не проводить. Вони проводяться лише проти нашої компанії, яка навіть при всіх чиїхось сумнівах дуже далеко від Росії. А тут є компанії, які пов'язані з державою Росія і з ними нічого такого не відбувається. Для нас це підтвердження, що це чисто акт конкурентної боротьби.

- Скажіть, як так вийшло, що мережа стала AMIC, а бензовози на заправки приїжджали з логотипом «Лукойл»?

- Я визнаю, що це дійсно було помилково, що ми так затягнули процес ребрендингу. У наші плани входить завершення брендингу цієї компанії у всіх сферах. Зараз процес ребрендингу закінчується.

- Ви самі визнаєте, що зараз має місце недовіра з боку людей щодо AMIC, вашої марки. Ви оцінювали, скільки грошей ви через це втратили?

- Ми не підраховували збитки від таких дій. Але, я розумію, що гірше, ніж збитки у фінансовому плані, можуть бути іміджеві втрати. В принципі, зворотна сторона всьгого, що відбулося – це свідчення того, що в Україні немає поваги до приватної власності. Оскільки приватна власність компанії ставиться під загрозу. Це говорить західним інвесторам про те, що тут неможливо в повну посилатися на владу права.

- З урахуванням всього, що з вами сталося, ви все ще задоволені своєю купівлею? Не хочете продати бізнес?

- Ми купили хороший бізнес. Звичайно ж, у нього є свої труднощі, пов'язані з веденням справ, з юридичними ускладненнями і з ситуацією в країні.

Ми бачимо потенціал ринку та розуміємо, що європейські гравці, які вийдуть на нього першими, зароблять більше всього. У Східній Європі на кожну тисячу жителів припадає десь 600 легкових автомобілів. В Україні цей показник на тисячу жителів близько 150 автомобілів. Він буде рости, як і вся економіка України. Насправді зараз саме час купувати. І потім, коли сюди прийдуть великі європейські нафтові компанії, буде час отримати великий прибуток.

- Дивно, що ви вважаєте український ринок нафтопродуктів привабливим, тоді як більшість його операторів навпаки скаржаться на те, що він непрозорий...

- Звичайно, не можна назвати це середовище кристально чистим та прозорим. Ми дійсно очікуємо рівних правил для всіх гравців цього ринку, але на жаль, це не так. Наприклад, деякі компанії на ринку платять податки в повному обсязі, а деякі ні. У 2015 році був введений новий акциз на роздрібний продаж палива. Але наскільки я обізнаний, не кожна компанія сплачує акциз в повному обсязі. Деякі компанії судилися з цього конкретного випадку і програли суди, а деякі виграли, що виглядає дуже дивно, оскільки справа одна й та ж. Друге, що дуже насторожує, – це сама якість палива. У деяких регіонах компанії застосовують таку цінову політику, що це просто несумісно навіть із собівартістю виробництва палива. Для нас це великий показник того, що якість цього палива під великим питанням. Я можу показати вам, звідки у нас йдуть поставки, ціну закупівлі палива. Я знаю, що у нас не "бодяжать" бензин. Ми платимо всі податки. Але, деякі представлені на ринку компанії продають більше палива, ніж купують, що є прямим свідченням "бодяжництва" і відходу від податків.

Наприклад, в Чехії ринку дуже допомогло, коли торгівля нафтопродуктами стала ліцензованим бізнесом, ліцензії стала видавати податкова служба. Більше того, щоб почати торгувати нафтопродуктами, ти повинен надати банківську гарантію, що це буде робитися. І якщо податки не сплачуються - ти втрачаєш гроші. І це розчистило ринок.

- А де ви купуєте нафтопродукти?

- Ми, як і інші гравці на ринку, купуємо паливо як у країнах-членах ЄС – Латвія, Польща, Литва, так і в Білорусії та Росії. На даний момент ми просунулися в переговорах з компанією Orlen. Керівництво Orlen – це наші друзі і колеги ще з компанії ConocoPhilips.

- Як ви плануєте далі розвивати свою мережу?

- Моя команда має 20-річний досвід роботи на європейському роздрібному ринку нафтопродуктів. І ми, по суті, вводимо методи управління, прийняті в Європі. Наприклад нову систему мотивацій та нагородження персоналу. І для різних співробітників ми також будуємо систему кар'єрного росту. Також на даний момент ми шукаємо нових людей. Компанію чекають кадрові зміни. На жаль, нам вже довелося велику кількість людей звільнити. Але ми все ще є роботодавцями для понад 2,5 тисяч людей. Наше завдання оптимізувати бізнес.

- Ви говорили, що ви платите за "білу" зарплату та всі податки. А ваш бізнес взагалі прибутковий?

- Ми працюємо над тим, щоб він все ж таки став прибутковим...

- І як ви плануєте цього домогтися?

- Ми купили цей бізнес за дуже хорошою ціною, він був недооцінений. І ми його зараз виводимо на прибуток. Однак деякі АЗС нам доведеться закрити, і заморозити на деякий час, і дочекатися змін на ринку. Тому що ринок переживає не кращі зміни. Зміни пов'язані з втратою Криму, окупованою частиною Донбасу, з втратою транзитних вантажопотоків.

Компанія, в якій я працював в Європі, в середньому на одній заправочній станції тримала від 9 до 10 працівників. Коли ми купили цей бізнес, в середньому на заправці працювало до 20 співробітників. Ми не проти надання робочих місць. Але тут питання оптимізації наших процесів і приведення їх до європейських стандартів. Ми будемо надавати робочі місця у міру потреби.

Ми також хочемо вивести на ринок новий вид автозаправних станцій. Бензозаправна станція повинна являти собою повністю оптимізований бізнес. На нових заправках ми зможемо пропонувати кращу ціну, ніж на вже існуючих. Новий бренд буде називатися Econom AMIC. Ми вже провели повний ребрендинг 11 заправних станцій. І звичайно, потенціал і результати, які є на сьогоднішній день, дуже багатообіцяючі. Тому ми збираємося два бренди одночасно просувати: AMIC та Econom AMIC.

Econom - це не за рахунок якості продукту. Це за рахунок оптимізації процесів. Наприклад, там кожен сам заправляється, без "пістолетника".

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: