10 грудня 2016, субота

Історія Мері Барра, яка хотіла бути інженером, а стала головою General Motors

Історія Мері Барра, яка хотіла бути інженером, а стала головою General Motors
Мері Барра потрапила в топ-5 найвпливовіших жінок світу за версією Forbes разом з Гілларі Клінтон і Ангелою Меркель

Минулого року найбільший американський автоконцерн General Motors (GM) заявив про намір згорнути свій бізнес в Росії. За словами представників компанії, рішення було продиктовано необхідністю позбутися значних інвестицій в ринок з несприятливими довгостроковими перспективами. В Росії припинилися продажі автомобілів Opel і більшості моделей Chevrolet, був законсервований петербурзький завод GM, що пропрацював лише сім років .

Рішення вийти з регіону, який здавався багатообіцяючим, було складним для керівництва автоконцерну, визнають галузеві аналітики. Однак воно мало вагомі підстави: продажі GM в Росії падали вже кілька років, а міжнародні санкції щодо цієї країни та економічна криза, що вразила її, не обіцяли майбутніх поліпшень для іноземних компаній.

Прощання з російським ринком стало не єдиним вольовим рішенням, яке довелося прийняти 54‑річній Мері Барра за 2,5 року керування автоконцерном. З Барра GM повністю відновився після банкрутства 2009 року і реалізував одну з наймасовіших відзивних кампаній в історії світового автопрому.

Разом з тим за підсумками 2015 року компанія посіла третє місце за кількістю проданих у світі автомобілів, поступившись першістю лише японській Toyota і німецькій Volkswagen. За минулий рік прибуток концерну досяг рекордних $9,7 млрд, у 3,5 рази перевищивши показник попереднього року. Сьогодні GM входить до першої десятки найбільших компаній США за версією Fortune і є роботодавцем для більш 200 тис. співробітників на шести континентах. Всі ці успіхи американського автопрому експерти пов'язують з Мері Барра.

Мері Барра керує компанією, більшою за багато маленьких країн 
Ребекка Ліндланд, старший директор з комерційних досліджень Kelley Blue Book

"Вона керує компанією, більшою за багато маленьких країни, і її вплив обумовлено наслідками рішень, які вона приймає кожен день",— пояснює Ребекка Ліндланд, старший директор з комерційних досліджень компанії Kelley Blue Book, провідного джерела аналітики автомобільного ринку в США.

Вплив Барра вже констатувала передова бізнес-преса світу. Ще 2015 року вона очолила топ-50 американських бізнесвумен за версією ділового журналу Fortune. А в червні 2016‑го посіла п'яту сходинку рейтингу найвпливовіших жінок світу за версією Forbes. Меррі Барра стала єдиним представником бізнесу в першій п'ятірці цього рейтингу, склавши компанію відомим політикам: федеральному канцлеру Німеччини Ангелі Меркель і кандидату в президенти США Гілларі Клінтон. Причому вона стала першою жінкою на чолі патріархального GM, яким до неї завжди керували виключно чоловіки.

 

Дівчина з Детройта

ері Барра очолила GM 10 грудня 2013 року — на наступний день після того, як з капіталу компанії повністю вийшов американський уряд. Чотирма роками раніше підтримка держави вдихнула нові сили в збанкрутілий детройтський автоконцерн. Тоді на його реструктуризацію та фінансове оздоровлення пішло $50 млрд бюджетних коштів, $39 млрд з яких згодом вдалося компенсувати за рахунок продажу державної частки акцій.

Призначення Барра поклало початок періоду стабільності в компанії, яка за попередні шість років змінила п'ятьох керівників. “Я була схвильована. Навіть не мріяла, що так станеться,— згадує свою реакцію на новину про підвищення голова GM.— Я знала, що хочу бути інженером. І одного разу почавши працювати в автомобільному бізнесі, через 30 років я все ще тут".


МАШИНА ЕЕ ЖИЗНИ: Мэри Барра утверждает, что с 10-летнего возраста влюблена в Chevrolet Camaro (на фото) и сменила в собственном гараже все поколения этого спорткара
МАШИНА ЇЇ ЖИТТЯ: Мері Барра стверджує, що з 10-річного віку закохана в Chevrolet Camaro (на фото) і змінила у власному гаражі всі покоління цього спорткара


Мрії про професію інженера з'явилися у Барра невипадково — її з дитинства оточували автомобілі. У передмісті Детройта, де жила її родина, всі чоловіки носили синю форму співробітників складального заводу Pontiac, який належав GM. На цьому заводі працював і батько Барра, і сама вона під час навчання в Інституті General Motors (нині — Університет Кеттерінг).

"Це було місце, яке може відлякати багатьох людей, навіть чоловіків",— описує штампувальний цех, де трудилася Барра, її колишній колега Трой Кларк. Проте дівчина не злякалася і вирішила продовжити кар'єру в автомобілебудуванні.

Отримавши диплом електроінженера в 1985 році, вона зайняла посаду інспектора з якості і з часом пройшла програму MBA в Стенфордському університеті коштом компанії. Через майже 20 років Барра очолила самостійне підприємство GM — складальний завод Детройт-Хамтрамк. Тоді за два роки під керівництвом Барра завод вдвічі поліпшив показники якості та безпеки.

Вже після офіційного оголошення банкрутства GM і старту державної програми оздоровлення Барра стала директором з HR. Їй вдалося не лише правильно розставити людей на ключові позиції, але й блискуче провести переговори з 25 ключовими топ-менеджерами про встановлені для них зарплатні обмеження. Тоді ж замість десятисторінкового регламенту про дрес-код Барра запровадила просту вимогу до зовнішнього вигляду співробітників — "одягатися належно", що шокувало багатьох старожилів компанії.

Після того, як наприкінці 2010 року GM успішно провів IPO, Барра була призначена старшим віце-президентом з нових розробок, а пізніше і очолила підрозділ закупівель. На думку Деніела Акерсона, на той час СЕО компанії, їй вдалося "привнести порядок у хаос", скоротивши кількість менеджерів і наділивши більшою відповідальністю головних інженерів. Через три роки Акерсон заявив про свій відхід на пенсію у зв'язку з необхідністю доглядати за тяжкохворою дружиною, а Барра зайняла його місце, ставши першою жінкою-СЕО в історії компанії.

Попередні 33 роки, проведені в GM, допомогли їй швидко освоїтися на новому місці. "Історія Барра всередині компанії до отримання посади СЕО забезпечила їй хороші знання природи бізнесу та культури організації",— зазначає в розмові з НВ Стефані Брінлі, старший аналітик однієї з найбільших світових компаній у сфері аналізу автомобільного ринку IHS Automotive. Розуміючи, як взаємодіють між собою співробітники GM, новому керівникові вдалося впоратися з масштабним скандалом 2014 року, що розгорівся через дефект замків запалювання в Chevrolet Cobalt.

За кілька років ця несправність в автомобілях компанії призвела до загибелі в аваріях понад 100 осіб, ще сотні водіїв і пасажирів постраждали. Виробник довго не хотів визнавати свою помилку. Коли ж спеціально створена внутрішня комісія нарешті підтвердила провину компанії, стаж Барра на позиції глави GM становив усього кілька місяців. Проте вона рішуче вступила в боротьбу за корпоративну репутацію: провела переговори з чиновниками і особисто зустрілася з постраждалими та родичами жертв фатального дефекту.

Готовність визнавати власні помилки і рухатися далі — ключова риса, яку Барра хоче бачити в своїх підлеглих. У кризі, яка змусила GM виплатити сотні мільйонів доларів компенсацій і відкликати з ринку близько 30 млн автомобілів, вона побачила важливий урок і можливість для культурного переродження компанії.

"Я не хочу забути про те, що сталося, тому що я, як і ви, не хочу, щоб це коли‑небудь повторилося",— заявила вона у зверненні до співробітників автоконцерну.

 

Їздити швидко

За останні 30 років чи не кожен новий керівник GM намагався змінити бюрократизовану культуру організації, де підлеглі боялися приходити до керівництва з поганими новинами і не брали на себе відповідальність за результат. Але укорінені практики кожен раз поверталися.

Барра взялася за справу з новим підходом: замість того, щоб створювати покроковий план і збирати спеціальну комісію, вона просто сама показала нові правила поведінки.

Так, на нарадах Барра заохочує дискусії, які дозволяють їй почути різні думки і прийти до найкращого рішення. “Вступати в дебати — нормально. Це не повинен бути перехід на особистості, дріб'язковість або грубість. Але, маючи різні думки, ми повинні їх обговорити",— пояснює керівник автоконцерну.

Сьогодні експерти називають цю матір двох дітей одним з кращих топ-менеджерів Америки. Причому з відповідною зарплатою: у 2015 році винагороду Барра перевищила $28 млн, в 2014‑му воно становило $16 млн.

"Вона розуміє і цінує азарт, драйв і відданість справі, необхідні для керування таким мінливим бізнесом, як GM, але при цьому сама покладається на факти і цифри при прийнятті будь-яких рішень",— говорить про керівника автоконцерну Ліндланд.

Сьогодні Барра прагне до нарощування прибутку і обсягів продажів на ключових ринках Китаю та Північної Америки. А в січні 2016 року вона отримала нове призначення, об'єднавши в своїх руках всі важелі керування компанії: стала поєднувати посаду виконавчого директора з позицією голови ради директорів.

Тим часом компанія йде в ногу з новими трендами в автоіндустрії. На початку 2016 року GM представила модель власного електрокара Chevrolet Bolt EV. Паралельно концерн інвестував сотні мільйонів доларів у свій сервіс оренди автомобілів Maven і партнерський проект з американською авто-прокатною компанією Lyft.

Саме в мкжах проекту з Lyft вже в найближчий рік концерн має намір протестувати на американських шляхах свій перший безпілотний автомобіль. Проект самокерованого електрокара-таксі буде спиратися на технології стартапу з Силіконової долини Cruise Automation, нещодавно придбаного GM за $1 млрд. "Я люблю машини, які їздять швидко",— заявляє Барра.

 

 

Матеріал опублікований в НВ №22 від 17 червня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: