7 грудня 2016, середа

Літати по-українськи. Чому українці не люблять МАУ і чому МАУ не цінує пасажирів

коментувати
Салон Airbus A350 - нове покоління літаків вже у парку фінського аероперевізника Finnair. Українські перевізники користуються неспівставно старішими літаками

Салон Airbus A350 - нове покоління літаків вже у парку фінського аероперевізника Finnair. Українські перевізники користуються неспівставно старішими літаками

МАУ втрачає репутацію через старий авіапарк і фінансову неспроможність придбати нові літаки

Розмова в аеропорту Варшави: “Ти коли летиш? - Та на днях”. Або так: “When I think how I will sue them, I become warmer (Мені стає тепліше, коли я обмірковую, як я буду судитися з ними)”, п’ючи какао холодної ночі розмірковує вголос американка. Гадаєте, жарт? Почуття гумору – ось що вмирає останнім у пасажирів українських авіаперевізників.

“Сервіс українських авіакомпаній повністю відповідає європейським стандартам”, – запевнює президент Міжнародних авіаліній України (МАУ) Юрій Мірошников.

Закінчується сервіс у той момент, коли виникають перші технічні накладки. І якщо із внутрішніми рейсами громадяни можуть власними силами вирішити питання подальшого пересування, то коли виникає проблема на міжнародних рейсах – пасажири стають заручниками недбалого сервісу.

Серед українських перевізників близько 80% всіх рейсів здійснюють МАУ. На минулих вихідних, 9 жовтня, літак даної авіакомпанії, який виконував рейс Київ-Нью-Йорк, здійснив позапланову посадку в аеропорту Варшави. Під час польоту у судна відмовила одна з систем. Пасажирів запевнили, що необхідна для ремонту запчастина буде доставлена з Києва до Варшави регулярним рейсом МАУ, і за 2-3 години літак буде відремонтовано. Відповідно, затримка рейсу, за розрахунками авіакомпанії не повинна була перевищувати 4-5 годин. Згодом час вильоту кілька разів переносився на більш пізній час. В результаті пасажири провели в аеропорту цілу добу в очікуванні вильоту.

Згідно з Правилами повітряних перевезень від 28 грудня 2012 р., якщо виконання затриманого рейсу відкладається з технічних причин на 2-4 години, то перевізник повинен надати пасажирам харчування та прохолодні напої. Якщо затримка рейсу перевищує п’ять годин – пасажирам має бути запропоновано відшкодування вартості перевезення, зворотний рейс, або ж заміну маршруту. Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на наступний день – перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт-готель-аеропорт.

Вранці 10 жовтня на рейси інших авіакомпаній пересадили лише сім’ї з дітьми. А решті пасажирам відмовили у такій послузі

“За час перебування в аеропорту Варшави пасажирам тричі було надано харчування та напої, один раз – додатково напої. Не був виконаний тільки пункт про розселення, зважаючи на об'єктивні причини, – зазначає прес-служба МАУ. – Для розселення слід було оформити транзитну Шенгенську візу. Однак час, необхідний для оформлення віз для громадян України та інших держав значно перевищував первісно розрахований час затримки рейсу, тому візи не оформлялися”.

Насправді ж, пасажирам рейсу PS231, які провели 20 годин в аеропорту, у перші 6 годин не надавали жодної інформації чи подальших розпоряджень, не запропонували навіть воду. Харчування – бутерброди і холодна вода – було надане два-три рази (інформація серед пасажирів різниться) лише після того, як пасажири здійснили бунт. А більш-менш корисну інформацію почали надавати лише після приїзду українського консула в Польщі.

Ніч потерпілі провели на холодних металевих сидіннях та підлозі, каву чи чай, щоб зігрітися, мусили купувати за власні кошти. Про розселення у готелі мова взагалі не йшла. “Розселення не було навіть для пасажирів з візами і американськими паспортами. Спочатку сказали, що ремонт буде коротким і тому готелі не надані”, – підтверджує фармацевт американської аптечної мережі Walgreens Оксана Верник.

“У мене є американська віза, у мене є канадська віза, у мене навіть шенгенська віза є. В метрі від мене стоїть людина із українського консульства, але я не можу вийти із ср**ого терміналу у Варшаві 18-у годину. Я спала цю холодну ніч на підлозі, сховавшись під курткою, і з сумкою в якості подушки. Прокинулася о 4:00 від протягу. На мене багато годин крізь скло витріщаються благополучні туристи з Європи. Будинок профспілок в мирні місяці Майдану бачили? Це так виглядає наш 16-й гейт” – не стримується ще одна потерпіла Катерина Циганкова.

Вранці на інші рейси пересадили лише сім’ї з дітьми. За даними самих МАУ, “за запитом 17 пасажирів були рерутировані на інші рейси”. Проте пасажири запевняють що заявок було більше, їх просто не приймали. “На питання оператору, що я хочу повернути квитки назад (оскільки, по-перше, в якості заявлених послуг сумніваюся, і оскільки втратила $600 за добу в готелі в Нью-Йорку), почула відповідь, що повернути квитки ми не зможемо”, – пише у facebook потерпіла Ілона Шрамко.

За цей час, як пишуть самі пасажири у соцмережі facebook, до них жодного разу так і не вийшов представник компанії МАУ у варшавському аеропорту.

Президент МАУ Мірошников у коментарі НВ розповідає, що ситуація із літаком, яка трапилася на вихідних, із вимушеною посадкою у Варшаві – прикрий збіг обставин. “На превеликий жаль, як це час від часу буває, первинні очікування по тривалості ремонту і готовності літака виявилися значно гіршими. Там виявилися додаткові роботи, які не відразу можна було передбачити, тому час ремонту затягнувся, – каже Мірошников. – І, на жаль, обслуговуюча компанія у Варшаві, яка повинна забезпечувати обслуговування наших літаків і пасажирів, не виконувала наші інструкції, не давала нормальної зрозумілої інформації ні нам, ні пасажирам. У зв'язку з цим вийшла вкрай неприємна ситуація щодо пасажирів, тобто їх не розмістили в готелі, не дивлячись на наші вказівки зробити це. Їм не надавали гарячого харчування, не дивлячись на наші вказівки надати їм гаряче харчування”.

За словами керівника МАУ, наразі юристи аналізують ситуацію, адже це пряме порушення умов договору між сторонами. “Ми зазнали серйозного репутаційного збитку”, – констатує Мірошников.

Проте пригоди з МАУ не рідкість для пасажирів. 19 липня поточного року з технічної причини, яку так і не пояснили, так само на добу був затриманий ще один рейс з Нью-Йорка. “Я зазнав ряд фінансових втрат у зв'язку з цим, був змушений знятися з рейсу, щоб полетіти іншим. Хоча пересадити мене була зобов'язана ваша прекрасна авіакомпанія”, – скаржиться голова відділу маркетингу ExpoPromoter Євген Ч. Компенсацію пасажири чекають досі.

Запланований на 27 серпня рейс Ларнаки-Київ з такими ж пригодами прибув лише 28 серпня. “Два дні тому [8 жовтня] летіла цією авіакомпанією зі Стамбула в Київ, як завжди, через “не визначені” причини рейс був затриманий на кілька годин. Що з ним сталося не міг сказати ніхто”, – розповідає ще одна потерпіла.

Ситуація з Варшавою – дуже яскравий маркер економії та відсутності налагоджених комунікацій авіакомпанії МАУ з пасажирами на місці. “У МАУ є така практика, коли вони поступово зсовують виліт на кілька годин, і сумарно літак може бути затриманий на добу. А переносячи виліт по кілька разів за цю добу, компанія таким чином знімає з себе відповідальність за харчування та поселення пасажирів”, – розповідає авіаблогер, фотограф Олександр Чебан. Літаки такого класу мають 200-300 посадочних місць, а номери в готелі Варшави орієнтовно по 50 євро за ніч.

Інше питання чому літак сів саме у аеропорту Варшави. Офіційно, даний аеропорт був найближчим із тих, хто міг прийняти літак. Адже європейський транзит надзвичайно завантажений, і, щоб здійснити не заплановану посадку, літакам доводиться по півгодини і навіть більше “прогулюватися” навколо місця посадки, доки не з’явиться вікно. Навіть за цією версією такі маневри обійшлися б МАУ “у копієчку”.

Монопольне становище на ринку, яке дозволяє керівникам МАУ не цінувати своїх клієнтів - куди вони подінуться, будуть літати - основна причина поганої репутації авіакомпанії серед пасажирів

Модель 767, як каже менеджер однієї із компаній, яка займається наземним обслуговуванням літаків, доволі стара і на її позаплановий ремонт компанії витрачають по 10 годин. Тож якщо врахувати, що до літака ще потрібно було направити літак із запчастинами, і зробити це було дешевше власним рейсом до Польщі – питання “чому Варшава?” одразу ж знаходить свою відповідь.

У ситуаціях, коли через технічні несправності літак не може продовжувати політ такий тривалий час, авіперевізники можуть надіслати інший літак. На такий випадок крупні авіакомпанії у своєму хабі (місці локації) зазвичай мають резервний борт.

Але флот – основна проблема МАУ. Парк компанії налічує 31 літак, і лише 4 із них авіалайнери-767, розраховані на далекі відстані. Станом на 9 жовтня два авіалайнери здійснювали рейси, а ще один перебував на плановому ремонті. Відповідно замінити поламаний літак у компанії не було чим.

“Флот МАУ максимально оптимізований під поточний розклад, і виведення з роботи одного-двох бортів одночасно тягне за собою катастрофічні зрушення у розкладі. У МАУ з цим виникали проблеми на початку Євро-2012, коли було дуже багато рейсів, а літаки стали на технічний ремонт, були колосальні затримки. Тоді вони були вимушені терміново орендувати борти в Європі”, – розповідає Олександр Чебан.

Ще один варіант виходу компанії із подібної ситуації без репутаційних втрат – за домовленістю з іншими авіакомпаніями, пересадити пасажирів на інші рейси. “Якщо авіакомпанія відправляє своїх пасажирів літаками іншої авіакомпанії, то отримує від останньої рахунок, в якому квитки рахуються по найвищому тарифу. Припустимо, Варшава-Нью-Йорк 400-600 євро коштує в середньому. Але відправити пасажирів авіакомпанії довелося б за дві-три тисячі євро за людину”, – пояснює авіаційний експерт на правах анонімності.


Фото: Олександр Чебан
Фото: Олександр Чебан


Середній вік аеропарку МАУ 11,5 років, що вважається доволі молодим. Для порівняння у німецької Lufthansa парк становить близько 18 років. “Я готовий сказати, що в МАУ – наймолодший парк в Україні. Ми потихеньку завершуємо операційний лізинг наших найстаріших літаків і беремо літаки більш нового покоління. Ми за останні 3-4 роки, не рахуючи 2014 і 2015, коли через зрозумілі причини ми тільки скорочували флот за рахунок старих літаків, до 2013-го ми отримували нові літаки з заводів”, – розповідає Юрій Мірошников.

Проте вік саме далекомагістральних літаків боінг 767 значно більший – їм 23-25 років. “Ці літаки ще хороші, вони ще років 10 років спокійно можуть літати, якщо їх вчасно ремонтувати. В Європі літаки 767 використовує Condor, яка належить Lufthansa, і вони усі там 1994 року”, – запевняє директор Friendly Avia Support Олександр Ланецький.

Але від 767 все ж таки поступово відмовляються, оскільки цей літак використовує значно більше пального, порівняно із моделями нового покоління, хоча вони лишаються надійними у польоті.

Інше питання, що нове покоління аеробусів 777, 787 чи 330, на які переходять, наприклад, польські чи німецькі авіакомпанії коштують сотні мільйонів доларів.

“Дрімлайнер 787 коштує від $224 мільйонів, отже його купити на заводі можна, думаю, за $200-190 мільйонів. А такі 767, як у МАУ зараз коштують десь $14-17 млн”, – робить оцінку Ланецький.

За словами Юрія Мірошникова, у наступному році компанія МАУ все ж розраховує оновити свій авіапарк одним новим літаком із заводу – боїнг 737-800, і кількома літаками, вік яких складає менше 11 років.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: