9 грудня 2016, п'ятниця

Криптовалюти, "розумні" автобуси і картки громадян - мер Вільнюса про нову реальність міста

Криптовалюти,
Фото: Илля Кенігштейн
Як у Вільнюсі GPS-трекери "стежать" за снігоприбиральними машинами, що їздять на полювання, а тролейбуси "виписують" штрафи порушникам ПДД, розповідає Ремігіюс Шимашюс

Колишній міністр юстиції Литви, ліберал Ремігіюс Шимашюс в березні цього року виграв гонку за місце міського голови литовської столиці. Ледь ставши мером Вільнюса, він вирішив розібратися з радянською спадщиною в центрі міста – чотири скульптурні групи часів СРСР мерія вирішила демонтувати. Шимашюс продовжує торувати шлях у майбутнє – наприклад, снігоприбиральними машинами, в які вбудовані GPS-трекери. А в міському транспорті впроваджує відеореєстратори, які будуть автоматично виписувати штраф порушникам. Мер Вільнюса впевнений, обробка даних – найкращий спосіб зрозуміти і усунути корінь проблеми.

Як вирішити актуальні для Києва та Вільнюса проблеми, поліпшити інвестклімат міста, забезпечити прозорість і публічність муніципальної  і державної влади – про це з Ремігіюсом Шимашюсом розмовляв бізнесмен, радник мера Львова Андрія Садового та IT-активіст, який лобіює в Україні економіку інновацій Ілля Кенігштейн.


Фото: Илля Кенігштейн
Фото: Ілля Кенігштейн


Публічні дані і «чутливі» питання

– Україна частково переймає досвід Естонії у сфері електронного уряду. Розкажіть будь-ласка, які у вас є приклади ефективної роботи е-урядування на рівні муніципалітету.

– Думаю, електронний уряд пов'язаний з деякими цілями. Щоб їх втілити, рішення уряду повинні прийматися на базі даних (big data trivent decisions). Вони повинні бути зручними для громадян і забезпечувати відкритість уряду. Я думаю, це головні аспекти е-уряду. Щоб муніципалітет був зручним для людей, у Вільнюсі розробили деякі рішення в сфері транспорту, що стосуються, в тому числі, і паркінгу. Для того, щоб зареєструвати різні проблеми у Вільнюсі, існують географічні рішення, пов'язані з рішеннями всередині муніципалітету. Але є й інші рішення,

Наведу приклад. Нещодавно ми впровадили GPS-трекери в снігоприбиральні машини. У перший же день отримали відомості про те, що машина використовується неправильно, хтось на ній їздив в ліс на свої мисливські землі...пов'язані з географічними даними.

– А у вас є картка городянина?

 Так. Перш за все, ця картка квиток до транспортної системи. Незважаючи на те, що це вже далеко не інноваційна технологія, у деяких містах її все ще немає. Ми повинні вирощувати і покращувати цю систему. Що стосується прозорості влади в галузі боротьби з корупцією тут ми значно рухаємося вперед. Відкриті дані (open data) це дуже важливо у цій сфері.

Ми відкриваємо свої дані великими блоками. За шість місяців, які я провів на посаді мера, ми відкрили дані про майно, а також фінансові і транспортні дані. Відкриваємо і «чутливі» дані, якщо вони важливі для жителів. Транспарентність це, свого роду, цифрова демократія.

Наведу приклад. Нещодавно ми впровадили GPS-трекери в снігоприбиральні машини. У перший же день отримали відомості про те, що машина використовується неправильно, хтось на ній їздив в ліс на свої мисливські землі...

Щоб приймати рішення, засновані на обробці даних, а не на почуттях і емоціях, ці дані потрібно збирати. За допомогою GPS-відстежувачів ми намагалися зрозуміти «хто, куди та як» їде, чи правильні ми вибрали дороги. В інших галузях ми робимо теж саме, особливо в транспортній галузі та у сфері освіти. Там для нас стоять найбільші  виклики.

– Як ви вважаєте, жителі Вільнюса розуміють, що корупція – це аморально? Чи готові вони поставити її поза законом?

На жаль, більшість жителів хочуть від уряду і муніципалітету хорошого обслуговування за набагато меншу ціну. Недостатньо просто боротися з корупцією, потрібно розуміти, що це більш ефективно, ніж сама корупційна система. Звичайно, для деяких людей, переважно молодих,  транспарентність питання принципу. Тому що вони ненавидять корупцію як таку.


Фото: Илля Кенігштейн
Фото: Ілля Кенігштейн


Корки в Києві та Вільнюсі: способи вирішення

– У нас у Києві проблеми з величезною кількістю автомобілів, які припарковані на тротуарах. Як ви думаєте, щоб вирішити цю проблему, відразу потрібно зробити парковки і прибрати машини, чи навпаки?

Важливо визначити, у чому саме проблема. У деяких випадках можна перепланувати місто часто при первісному плануванні воно було розраховано на меншу кількість машин, ніж сьогодні. Коли люди це ясно усвідомлять, може вистачити лише знаку наприклад, що тут машину потрібно паркувати, залишаючи одне колесо на тротуарі, а одне «на вулиці». Просто змінити або легалізувати цю дію. Інша справа, якщо люди паркуються на газоні або подібних місцях це межа, за яку виходити не можна.

Я думаю, потрібно пов'язувати обидва підходи. І визначити, чому у людей виникає ця проблема. Якщо її можна вирішити – потрібно це робити. Якщо ні, потрібно зрозуміти, в чому її корінь і в цьому випадку big data допоможуть її виявити. Крім того, важливо, щоб люди розуміли, що значить поводити себе порядно на дорозі.

Наприклад, у Вільнюсі ми ввели новинку – намалювали жовті решітки на перехрестях. Виявляється, під час пробок люди часто не думають, як правильно себе поводити на перехресті, й іноді взагалі не знають правил дорожнього руху. Тоді ми вирішили намалювати ці решітки – вони мали великий вплив і соціальний пресинг.


Фото: Илля Кенігштейн
Фото: Ілля Кенігштейн


Smart City і Вільнюс

– У вас працює каршерінговая служба [сервіс короткострокової оренди автівок] City Bee, на ринок приходить Uber ... Які ще цікаві проекти в області Smart City є у Вільнюсі?

– Зараз у громадському транспорті ми впроваджуємо відеореєстратори, які будуть напряму пов'язані з поліцією. Так найпростіше ідентифікувати тих, хто без дозволу їде там, де повинні бути тільки автобуси. Відеореєстратор це бачить, зв'язується з системою і автоматично виписує штраф.

– Ми, спільно з муніципалітетом, запускаємо у Львові проект Креативний квартал – центр підприємництва і творчості на базі старого трамвайного депо. У рамках проекту ми хочемо залучити в місто Microsoft, Cisco, Intel, Ericsson, Hewlett-Packard, Schneider-Electric. У них величезна кількість компетенції і технологій. Якщо ці компанії є у місті, його інвестиційна привабливість підвищується в 100 разів. Наскільки я знаю, у Вільнюсі сьогодні є Oracle і Microsof і IBM.

– У нас є і IBM, і багато інших компаній.

– Якби Вільнюс міг сьогодні сказати про те, що він є Smart City і концепція його розвитку спрямована саме туди, всі IT-компанії прийшли б до вас самі. У одного Cisco є багато рішень із цього приводу.

– Ми вже думали про такі речі як криптовалюта, і так далі, щоб у нас теж був майданчик, пов'язаний з фінансовими інституціями, які прийшли б з фінансовими технологіями.

– Згоден. Але мені здається, потрібно зробити так, щоб це було цікаво і бізнесу, і місту. У тому числі, підтримувати соціальних підприємців, тому що це новий вид бізнесу з людським обличчям.

Стратегія міста залучення стартапів

– А що у вас з освітою в школах? Діти навчаються на паперових підручниках або на планшетах?

– Більшість на паперових, але існують різні варіанти. Думаю, головне – щоб був вибір, і я його заохочую. У нас є школи, в яких всі інтегровано, там взагалі немає предметів. А є такі, де навчаються на комп'ютерах або де учні більшу частину часу проводять в лісі.

Я хочу, щоб Вільнюс одночасно був містом досить великим і досить маленьким, щоб перевірити нові ідеї в реальності. Бути столицею країни Європейського союзу – хороший тестовий майданчик для цього.

– Це стратегія розвитку міста?

– Це частина стратегії міста – залучення стартапів і розвиток продуктів. Деякі з них ми вже перевіряємо. Це, наприклад, нова система оренди велосипедів. У нас є звична система з помаранчевими велосипедами, а тепер з'явилася система синіх – велосипеди drop back, в яких є GPS-трекери, їх можна залишати всюди, де хочеш. 

– В цілому чи відчуваєте ви, що місто дійсно розвивається?

– Звичайно, місто розвивається, у Вільнюсі це дуже помітно. Якщо говорити про Литву в цілому – є регіони, які розвиваються, а є такі, з яких люди їдуть – або в Англію, або в інші литовські міста. Якщо поглянути на цифри, стане зрозуміло, що Вільнюс – єдине місто в Прибалтиці, яке численно зростає. За тими прогнозами, які ми бачимо, принаймні через 10 років він стане більшим, ніж Рига. Місто росте, з цим неминуче пов'язані деякі проблеми, наприклад, з транспортом і дитячими садками. Коли я почав працювати, у нас не вистачало 7 тисяч місць у дитсадках. Зараз не вистачає 5 тисяч. Але місто росте, і це свого роду «хороші» проблеми.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: