8 грудня 2016, четвер

Каліфорнійське диво. Силіконова долина перетворилася на інноваційний центр світу

коментувати
Каліфорнійське диво. Силіконова долина перетворилася на інноваційний центр світу
Силіконова долина перетворилася на найбільший інноваційний центр світу, створивши свої особливі правила: тут домагаються успіху, щедро ділячись ідеями навіть з конкурентами, і ніхто не боїться провалу — ні новачки, ні метри

Своєю славою батьківщини комп'ютерної революції і символу науково-технічного прогресу США в першу чергу зобов'язані Силіконовій долині. Тут, на півострові Сан-Франциско в Каліфорнії, створені розробки, які за останні десятиріччя не раз перевертали світ, а концентрація креативних умів на цій ділянці суші перетворює долину на недосяжний зразок для наслідування в багатьох країнах.

Інноваційні ідеї приносять величезні гроші: якби штат Каліфорнія був окремою державою, то це була б восьма економіка світу з ВВП $2,3 трлн. Минулого року венчурні інвестиції в Силіконову долину склали $50 млрд, що на 25 % більше, ніж роком раніше. Це приблизно 80 % всіх інвестицій у Каліфорнію і 40 % — тих, що йдуть у США.

Саме в Силіконовій долині народилися такі всесвітньо відомі бренди-гіганти, як виробники електронних пристроїв Intel, інтегральної мікрочіпової електроніки AMD, програмного забезпечення Oracle, а також творець культових інноваційних гаджетів Apple, світовий лідер в галузі мережевих технологій Cisco, знамениті пошукові інтернет-системи Google і Yahoo!, інтернет-аукціон eBay — і це тільки початок списку.

Замість керування інноваціями необхідно створити сприятливу екосистему для їхнього вирощування, - Алек Росс, екс-радник із інновацій держсекретаря США

За кожним із цих імен стоять мільйони та мільярди доларів. Наприклад, в списку найдорожчих брендів за підсумками 2014 року авторитетного видання Forbes, перше місце посідає Apple із показником $124,2 млрд. Срібло і бронзу в цьому рейтингу здобули його сусіди за Силіконовою долиною — Microsoft і Google — з показниками $63 млрд і $56,6 млрд відповідно.

Такий бізнес-успіх усього створеного на цьому шматку суші самі його мешканці, а також іноземні фахівці в галузі створення успішного інноваційного бізнесу, які побували в Силіконовій долині, пояснюють багатьма чинниками. Однак на перше місце вони ставлять особливу інноваційну культуру, яка сприяє розвитку креативного середовища.

"Вражаючі інноваційні винаходи створили бізнес-моделі, небачені раніше в історії бізнесу",— говорить про те, що відбувається, великий російський інтернет-інвестор Юрій Мільнер, який створив фонд для фінансування стартапів у Силіконовій долині. За його даними, в період із 2005 до 2015 рік у цифрові технології було інвестовано $40 трлн.

Право на помилку

Розвиток інтернет-технологій змінив багато традиційних уявлень про те, як вести бізнес. Наприклад, з появою інтернет-продажів понад 2 млн осіб тільки на сервісі Amazon щодня продають товари, при цьому не займаючи жодної торговельної площі. Якщо зараз частка інтернету в світовому рітейлі знаходиться на позначці близько 15 %, то, за прогнозами аналітиків, до 2050 року половина всіх продажів здійснюватиметься за допомогою мережі.

Добова аудиторія соціальної мережі Facebook зробила крок до позначки 1 млрд людей — такого кількісного показника поки не вдалося досягти жодному бренду. "Це тільки початок на шляху об'єднання всього світу", — попереджає засновник соцмережі Марк Цукерберг.

Apple стала першою американською компанією, чий капітал перевищив $700 млрд. На другому місці нафтовий гігант ExxonMobil, який оцінюється вдвічі скромніше — $384 млрд.

Алек Росс, який працював старшим радником держсекретаря США з інновацій, стверджує, що IT-технології стали пріоритетом у розвитку стартапів лише за останні 15 років. Він також вказує на цікаву особливість: найуспішнішими в розробках інновацій є молоді та дуже молоді люди, в яких не бояться вкладати інвестори Силіконової долини. Класичний приклад — Марк Цукерберг, який у 20 років запустив соціальну мережу Facebook.


Суточная аудитория социальной сети Facebook шагнула к отметке 1 млрд человек
Добова аудиторія соціальної мережі Facebook зробила крок до позначки 1 млрд людей


Однак справа не стільки у віці, переконані оглядачі. Джіджі Вонг, професор Стенфордського університету і одна з найкращих у світі фахівців зі стартапів, яка працює у Силіконовій долині, переконана: секрет цього місця криється в особливій атмосфері та стилі поведінки, які сприяють інноваціям.

"Перше, що там [у долині] помічаєш, — це високий рівень довіри, — каже Вонг.— Незнайомі люди з першої зустрічі готові ділитися один із одним ідеями, а багато конкурентів співпрацюють".

Також професор Вонг розповідає, що в Силіконовій долині люди завжди готові ризикувати великими сумами і ніхто не боїться помилитися. На це орієнтуються в тому числі інвестори — вони воліють мати справу з тими, хто вже хоч раз помилявся, засвоїв урок і знову взявся за справу. При цьому Вонг підкреслює, що в Європі до поразок і помилок часто ставляться як до чогось фатального, і одного разу програвши, людині знову досягти успіху там складніше.

Ще одна особливість місцевої корпоративної культури полягає в тому, що й у зовсім молодих стартапів, як і в компаніях з великими досягненнями, панує рівність: топ-менеджер завжди готовий вислухати підлеглих, а відповідальність за проект розподіляється між усіма. Причому багато співробітників стартапів працюють не за фіксовану зарплату, а за частку прибутку в проекті, тому команда мотивована на результат.

У цілому середня зарплатня у сфері високих технологій у Силіконовій долині — найвища для цієї галузі у світі та становить близько $108 тис. у рік. Хороші заробітки й особлива атмосфера приваблюють сюди фахівців із усього світу: так, кількість приїжджих у Силіконовій долині становить 36 %, тоді як у цілому в Каліфорнії цей показник дорівнює 27 %.

Євген Отрошенко, український фахівець в галузі IT- та відеодизайну, у якого є досвід співпраці з компаніями Силіконової долини, підкреслює: культура і бізнес-середовище в Україні та США далекі одне від одного як небо і земля.

У США більше інноваційних ідей, бо там не бояться ризикувати в тому числі й грошима. "На Заході розуміють: щоб отримати прибуток, потрібно нормально вкластися і пару-трійку років попрацювати собі в збиток,— каже Отрошенко.— У нас же хочуть вкласти п'ять копійок і при цьому заробити мільйон за тиждень. А краще за пару днів".

За його спостереженнями, в Україні навіть у сфері IT, одній з найстабільніших і успішніших під час кризи, мало хто працює на перспективу і думає про майбутнє — тут як самі IT-фахівці, так і їхні клієнти більше зацікавлені в тому, щоб "урвати шматок побільше, нехай навіть і одноразово".

Тим часом у США все будується на перспективу, підкреслює Отрошенко. В американську IT-компанію намагаються принадити людей не тільки бонусами, перегляданнями зарплати, соцпакетом, але і комфортними умовами праці — тобто багато робиться для того, щоб створити сприятливу атмосферу для творчості та роботи усередині колективу.

Отрошенко наводить простий приклад: в Україні завжди складно здати помилково куплений товар, незалежно від того, придбано його в інтернеті або офлайн. В американському рітейлері Best Buy, який входить до топ-50 найбільш інноваційних компаній світу, навіть у разі повернення обкладинки для планшета iPad вартістю $10 клієнт ще й отримає сертифікат на $20.

"Якщо ти повернув — значить, чимось незадоволений, а тут бояться втратити кожного клієнта,— зазначає IT-фахівець. — Плюс важливим є таке поняття, як довіра людей до бренду".

Із Google в Білий дім

Корпоративна культура компаній Силіконової долини прив'язана до їхньої інноваційної стратегії, відзначають ще одну особливість експерти. Орієнтуючись на інновації як пріоритет, компанії учетверо частіше, ніж в інших сферах, реорганізують свою структуру, починають кампанії з пошуку талантів із тим, щоб кинути їх на розробку нових продуктів.

Тут панує особлива креативна свобода, породження демократичної держави та вільної економіки, підкреслюють фахівці. Саме тому країнам на кшталт Китаю чи Росії, в яких наука та інновації перебувають під жорстким урядовим контролем, не вдається повторити успіх каліфорнійського дива.

Розмірковуючи про те, якою має бути політика держави в галузі розвитку інновацій, Росс зізнається, що перш за все викинув би з ужитку такі слова, як політика і керування. Чим влада менше регулює цю сферу, тим краще, упевнений він.

В Америці не чиновники і члени партій контролюють роботу програмістів і дизайнерів, а навпаки — гіків запрошують на роботу в Білий дім, щоб ті ставили тон політиці країни у сфері інновацій. Вони, як ніхто інший, знають, за яких умов мають народжуватися нові революційні бренди. Так, президент США Барак Обама затвердив на посаду директора з інформаційних технологій у Білому домі Девіда Рекордона, який раніше працював одним із технічних директорів Facebook.

Для того щоб перезапустити неефективний державний сервіс страхування здоров'я Healthcare.gov, Обама найняв колишніх співробітників пошукача-гіганта Google. Ці інтернет-гуру навіть з'явилися на обкладинці авторитетного американського тижневика Time — їхня робота дозволила мільйонам людей отримувати медичні послуги негайно.

Обама вирізняється прагненням залучати просунутих технарів у Білий дім, підкреслює Росс. Так, одного разу президент заявив, що особисто готовий дошкуляти дзвінками топ-менеджерам Google, переконуючи їх відпустити своїх програмістів до нього на роботу.

Росс, який зіграв провідну роль в інформаційній передвиборній кампанії Обами, упевнений, що ті, хто прагнуть контролювати технології, тільки програють. "Замість керування інноваціями необхідно створити сприятливу екосистему для їхнього вирощування", — переконаний він.

Матеріал опублікований у НВ №33 від 11 вересня 2015 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: