25 вересня 2017, понеділок

Все буде Nike. Як за 35 років Марк Паркер зробив кар'єру кращого топ-менеджера світу

коментувати
Все буде Nike. Як за 35 років Марк Паркер зробив кар'єру кращого топ-менеджера світу
Марк Паркер за три з половиною десятиліття перетворився з початківця-дизайнера спортивного взуття на президента однієї за найвідоміших компаній, Nike

У 1970‑х Марк Паркер, майбутній голова компанії Nike, навчався в Університеті Пенсільванії на факультеті політології та захоплювався марафонським бігом. Вже тоді йому подобалося вовтузитися зі своїм спортивним взуттям у намаганнях удосконалити його й завдяки цьому збільшити швидкість бігу. За два роки після випуску молодий політолог прийшов працювати в невелику компанію з виробництва кросівок Nike, причому опікувався там дизайном взуття.

Рішення закинути політологію виявилося правильним: 2006 року Паркер очолив Nike, до того часу вже одну з найбільших компаній з виробництва спортивного одягу та взуття в світі. Відтоді щорічний обсяг продажів Nike збільшився вдвічі — з $15 млрд до $30,6 млрд, а вартість акцій зросла вшестеро.

2015 року досягнення Паркера оцінили експерти: авторитетне американське видання Fortune назвало його бізнесменом року. У цьому рейтингу він випередив творця популярної соціальної мережі Facebook Марка Цукерберга і генерального директора культової технологічної компанії Apple Тіма Кука.

Це не перше публічне визнання Паркера: 2014 року американський бізнес-ресурс Business Journal назвав його найкращим СЕО, а рік потому видання The Wall Street Journal присудило йому перемогу в номінації Бренд власного щорічного рейтингу Innovator Awards.

При цьому Паркер з його річною платнею понад $35 млн входить до першої десятки найбільш високооплачуваних топ-менеджерів світу. До того ж 2015 року правління компанії виплатило йому бонус у $30 млн лише за згоду залишитися біля керма компанії ще на п'ять років. А співзасновник Nikе Філ Найт заявив, що 2016 року передасть йому свій пост голови правління.

"Він ототожнює себе з продуктом так, як Стів Джобс ототожнював себе з Apple",— характеризує Паркера Адам Лашинські, публіцист і автор Fortune.

І це не єдине, що об'єднує Паркера з відомими бізнесменами. "Марк Паркер, як і Стів Джобс, Руперт Мердок і Річард Бренсон, не тільки керує глобальним бізнесом, але і, схоже, має інсайт про майбутнє — уявляє, яким буде ринок за п'ять-десять років",— в розмові з НВ пояснює переваги топ-менеджера Nikе Елліс Кашмор, запрошений професор соціології Астонського університету у Великобританії.

Утім, керування компанією в 50 тисяч осіб не заважає колишньому марафонцю продовжувати бігати — для підтримки форми. Тренування 60‑річного бізнесмена також включають піші прогулянки, важкоатлетичні вправи та вправи на велотренажері — спінінг. "Моя дружина — інструктор з спінінга, тож вона завдає мені гарту",— каже Паркер.

 

Творча особистість

Марк Паркер народився 1955 року в американському Стамфорді та став четвертим із сімох дітей у сім'ї інженера IBM і медсестри. Сам він характеризує себе як досить незалежну дитину та згадує, що в дитинстві мріяв стати ветеринаром або юристом з охорони довкілля.

“В японській мові є термін отаку — він позначає глибоко захоплену чимось людини. Я вважаю себе саме таким",— каже Паркер про своє ставлення до роботи.

О п'ятій ранку щодня він вже на ногах, а о восьмій відчиняє двері свого кабінету в штаб-квартирі Nike в Бівертоні, що на північному заході США. Кабінет прикрашають бюст президента Лінкольна — його модель лідерства Паркер вважає зразковою, гітара знаменитого музиканта Джиммі Хендрікса та безліч міні-моделей кросівок Nike.

В оточенні Паркера — багато творчих особистостей та відомих артистів. "Мені подобається збирати разом абсолютно різних творчих людей, щоб спільно робити велику роботу, обговорювати нові напрямки",— каже топ-менеджер. Він і сьогодні бере участь у створенні дизайну двох лінійок спортивного взуття.

За час роботи в Nike Паркер доклав руку до багатьох винаходів компанії і зізнається, що збився з ліку в кількості своїх патентів. Найбільш знаковою для компанії стала технологія Visible Air, що дозволяє атлетам бачити, як амортизує взуття.

Саме це рішення стало порятунком для Nike у 80‑ті роки, коли компанія переживала складний час. 1985 року її чистий дохід скоротився на 75 %, а у спину дихав найактивніший конкурент — Reebok. Тоді в Nike поставили собі за мету створити нове покоління кросівок. До проектної групи увійшов і Паркер.

Саме тоді компанія почала співпрацю з висхідною зіркою баскетболу Майклом Джорданом. 1985 року Американська баскетбольна асоціація (NBA) оштрафувала Джордана, який вже став тоді олімпійським чемпіоном, на $5 тис. за те, що той замість звичних білих баскетбольних кросівок з'явився на полі у кольорових найках. Штраф нічого не змінив: підписавши рекламний контракт із Nike, Джордан продовжував виходити на матчі в заборонених кросівках, а виробник взуття сплачував штрафи й отримував все більший прибуток від зросту продажів.

Відтоді співпраця із зірками спорту стала однією з ключових стратегій Nike. Сьогодні в компанії підписані мільйонні контракти з футболістом Кріштіану Рональду, тенісистами Роджером Федерером, Рафаелем Надалєм, Сереною Вільямс і Марією Шараповою, а також зі знаменитим гольфістом Тайгером Вудсом.

Зіркова стратегія дозволяє компанії нарощувати прибуток. "Nike вдається перевершувати прогнози прибутку, що встановлюються Уолл-стріт [бізнес-серце Нью-Йорка, де розташована Нью-Йоркська фондова біржа], ось уже 32 з 35 років",— підраховує Елліс Кашмор.

 


ПАРТНЕР НА МИЛЛИОНЫ: Президент Nike Марк Паркер (на фото слева) пожимает руку известному баскетболисту Коби Брайанту на презентации новой линии кроссовок. Контракт с брендом ежегодно приносит спортсмену $10 млн
ПАРТНЕР НА МІЛЬЙОНИ: Президент Nike Марк Паркер (на фото ліворуч) тисне руку відомому баскетболістові Кобі Брайанту на презентації нової лінії кросівок. Контракт із брендом щорічно приносить спортсмену $10 млн


  

Дороге задоволення

Коли 2006 року Паркер очолив компанію, Nike вже була добре відома у світі. Однак перед новим президентом стояло непросте завдання: знайти шлях до розвитку глобального бізнесу. І йому це вдалося: щороку компанія демонструє зростання на 8,5 %. "Це феноменально, що зрілий бренд із такою часткою ринку може зростати швидше, ніж галузь в цілому",— каже аналітик спортивної індустрії Метт Павелл.

Сьогодні Nike посідає 18‑ту сходинку в рейтингу найдорожчих брендів світу за версією Forbes і оцінюється в $26 млрд. Крім цього бренду компанія також володіє торговими марками Jordan, Converse і Hurley. Її частка на найбільшому в світі ринку спортивного взуття — американському — перевищує 60 %, а обсяг глобальних продажів більший, ніж $30 млрд.

Домагатися високих результатів Паркеру допомагають постійний інтерес до інновацій, використання новітніх технологій і вміння зберегти попит на свій продукт, не піклуючись про зниження цін на нього.

"Примітно, що Nike відмінно вдається підтримати високий попит на бренд за таких величезних розмірів компанії",— розмірковує Джон Хоран, засновник американського спортивного видання Sporting Goods Intelligence, який вже 30 років поспіль пише про індустрію спортивних товарів.

Однак так було не завжди. Спершу саме невисока ціна кросівок за їхньої доброї якості дала можливість засновникам легендарної компанії конкурувати з іншими гравцями ринку. 1971 року світ побачив перші кросівки Nike, названі ім'ям грецької богині перемоги з логотипом-галочкою, який розробила студентка Портлендського університету Каролін Девідсон. Її гонорар становив лише $35.

Однак наприкінці 70‑х на Nike наступали конкуренти, і засновники компанії зрозуміли, що вийти на новий рівень їм допоможуть тільки інновації у виробництві спортивного взуття.

Так з'явилися кросівки з рифленою підошвою, яка дозволяла зменшити вагу взуття і забезпечити кращий поштовх під час бігу. Удосконалена модель допомогла компанії в 1979 році обійти Adidas і захопити 50 % американського ринку кросівок.

 

Для бігу та баскетболу

У самого Паркера теж не завжди все складалося гладко: одного разу за його участю Nike намагалася продавати власні MP3‑плеєри, але ідея виявилася провальною і в результаті збитковою. Тоді Паркер зустрівся з людиною, яка тоді знала все про продаж високотехнологічних гаджетів, — Стівом Джобсом. І 2006 року світ побачив технологію Nike + iPod — вбудований к кросівки пристрій, який передає дані про пробіжку або тренування на iPod або iPhone. На презентацію спільного проекту Стів Джобс, шанувальник New Balance, що конкурують із Nike, взув кросівки з логотипом-галочкою, з посмішкою згадує Паркер.

Найстрашніше для нього — шаблонне мислення, стверджують ті, хто багато років працює пліч-о-пліч з Паркером. Найбільше президент Nike не терпить, коли співробітники задоволені роботою з конкретної моделі та перестають шукати нові шляхи.

Частіше, ніж до інших підрозділів своєї компанії, він любить заглядати на так звану кухню інновацій — дослідний центр Nike. Паркер прогулюється між столами співробітників і цікавиться поточними проектами. Не критикує, а намагається прислухатися і обговорити перспективні ідеї.

Сам він порівнює свій стиль керування з роботою редактора і вважає, що має допомагати підлеглим удосконалити свої ідеї. Він вірить у талант своїх співробітників і не вдається до мікроменеджменту. "Я намагаюся відібрати шорт-лист ідей, які зможуть зробити прорив",— пояснює свою роботу Паркер.

У жовтні 2015‑го на зустрічі з інвесторами він оголосив про своє нове революційне рішення — намір створити в Бівертоні центр розробки продуктів площею понад гектар, де у співпраці з хай-тек-компаніями Nike розвиватиме перспективні технології — такі як 3D-друк і нові методи автоматизації виробництва.

Тоді ж Паркер озвучив інвесторам компанії амбітну мету: до 2020 року досягти обсягу продажів у $50 млрд — за умови нинішнього рівня $30 млрд. Для її досягнення компанія зосередиться на ключових категоріях товарів — для бігу та баскетболу.

 

Головні досягнення Марка Паркера в компанії Nike*:

— У вересні 2015‑го ринкова капіталізація компанії досягла рекордної позначки в $107 млрд. Для порівняння, ринкова капіталізація конкурентів: Adidas — $19,5 млрд, Puma — близько $3 млрд.

— За останні десять років щорічний обсяг продажів Nike збільшився вдвічі — з $15 млрд до $30,6 млрд. Обсяг продажів конкурентів: Adidas — $19,5 млрд, Puma — $3,3 млрд.

— Від 2007 року вартість бренду Nike зросла з $7,5 млрд до $26 млрд. Сьогодні вартість бренду Adidas становить $6,2 млрд, Reebok — $830 млн, Puma — близько $1 млрд.

*Джерела: Forbes, The Wall Street Journal, Financial Times, Fortune, Interbrand

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: