16 грудня 2017, субота

Вони думали, що в нас тут дівчатка-барбі просто для краси – зам шефа поліції Києва

коментувати
Вони думали, що в нас тут дівчатка-барбі просто для краси – зам шефа поліції Києва
Фото: Дмитро Євдокимов / facebook
Дмитро Євдокимов пояснює, чому нові поліцейські із зарплатнею 8 тис. грн не братимуть хабарів, як їх карають за розтрощені автівки та куди йти старій гвардії у міліцейських погонах

Сонце повільно опускається за горизонт, освітлюючи м’яко-помаранчевим кольором Головне управління патрульної поліції Києва, яке відкрили трохи більше місяця тому. У курилці біля КПП патрульні хихочуть, згадуючи смішні історії минулих змін. Багато компліментів та житейських побажань підказують, що в одного з них сьогодні день народження.

На церемонію відкриття управління завітав навіть посол США в Україні Джеффрі Пайетт та заступник державного секретаря США Вільям Браунфілд, почасти завдяки яким колишній корпус академії МВС має оновлений та більш демократичний вигляд. Тут можна забрати вилучені права, отримати довідки після ДТП та інші поліцейські послуги, а при необхідності – навіть поскаржитися на самих копів.

На вході мене зустрічає Дмитро Євдокимов – викладач київської "поліцейської академії", а віднедавна й заступник начальника патрульної поліції Києва Олександра Фацевича.

Останні кілька років Євдокимов працював адвокатом в одній з приватних фірм, займався кримінальними справами. До правоохоронних органів жодного стосунку не мав, але пройшовши конкурсний відбір в "учителі", відновив викладацьку діяльність, з якої колись починав після закінчення Київського національного університету імені Шевченка.

Коли почали набирати людей в управління поліції, Євдокимов довго вагався. "Я жив нормальним та спокійним життям, але час вимагав іншого. Зрештою вирішив спробувати", - згадує він.

У невеличкому кабінеті з білими стінами – сліди нещодавнього косметичного ремонту. За вікном – сутінки. На підлозі – картина з зображенням Софійської площі з Хмельницьким на коні чекає, коли її нарешті повішають на стіну.

Євдокимов умощується у кріслі і на питання, чи спілкуємось ми в позаробочий час, з паузою, задумливо відповідає: "Тут важко сказати, що це за час".

- Київські поліцейські працюють вже майже два місяця. Як ви оціните їхню роботу? В чому недопрацьовують?

- 4 липня, коли ДАІ в Києві перестала працювати, а за роботу взялась поліція, небо на землю не впало. Навпаки, наприклад, кількість ДТП в перший ж день зменшилась.

Скажу, що реформа поки вдається. Я побоювався, що буде гірше. Зараз неідеально й маса проблем, але в цілому оцінюю роботу на 4 з плюсом або 5 з мінусом.

- І в чому ж ваш мінус?

- Він був і є – це нестача досвіду, від якого нікуди не дінешся. Скільки людей не вчи теорії, але поки вони не отримають практику, все буде не те. Звичайно, були – не назву це саботажем – певні тертя з органами старої міліції. Це проблема суто комунікації та організаційно-матеріального забезпечення. Наприклад, коли наш патруль когось привозить в райвідділок, а його там нікуди розмістити. Це унеможливлює нормальне функціонування системи. Ще один блок мінусів – нормативні проблеми. Наче нова служба, але на початку роботи і навіть де в чому до сих пір – стара нормативна база, яка зв’язує руки. Ми це поступово реформуємо, але воно не відбувається швидко, тут є бюрократична заскорузлість.

- Наприклад?

- Наша служба починала свою роботу за законом Про міліцію, тобто в усіх працівників були посвідчення міліціонера відповідно до Положення про патрульну службу МВС. Після прийняття закону Про національну поліцію йде період трансформації з патрульної служби міліції в патрульну поліцію. Цей юридичний процес є поступовим й триватиме до початку листопада. Тобто міліція остаточно припинить своє існування, і в нас вже буде національна поліція з усім повним спектром нових прав і можливостей.

- Зарплата патрульних близько 8 тис. грн, але це не так вже й багато, зважаючи на курс долара і подорожчання життя.

- Це справді так. З іншого боку, це набагато більше, ніж в старих райвідділах, де в міліціонерів були зарплати по 2-3 тис. грн. Цього, звичайно, мало, але якщо в людини є житло, то в принципі цих коштів на більш-менш достойне існування вистачає. В США зарплата рядового поліцейського – $ 1.000. Для Сполучених Штатів це не гроші, але правоохоронці мають купу додаткових пільг, які це компенсують – житло, кредити, безкоштовне навчання. Якщо рахувати за нинішнім курсом, думаю, зараз в нашого рядового зарплата має бути 12-15 тис. грн.


Нова патрульна поліція вчиться оформлювати ДТП. Аварію імітують за допомогою автівки Євдокимова та БТРу Нацгвардії Фото: Дмитро Євдокимов / facebook
Нова патрульна поліція вчиться оформлювати ДТП. Аварію імітують за допомогою автівки Євдокимова та БТРу Нацгвардії Фото: Дмитро Євдокимов / facebook


- А збираються підвищувати зарплати?

- Збираються, але коли і як – поки невідомо. У працівників апарату нашого департаменту зарплата менша, ніж у патрульних. Тобто заплата того, хто на вулиці й під кулями, вища ніж у тих, хто сидить в кабінетах.

- Чому ви думаєте, що з такою відносно невеликою зарплатнею вони не будуть брати хабарів?

- Зарплата не є самодостатньою гарантією. Певною гарантією є наш відділ моніторингу, який відслідковує подібні речі, та увага громадянського суспільства. Це не те, щоб страх покарання, але певний контроль та пересторога. А ще моральний стрижень та мотивація людей, які навчалися в нас три місяці і які пішли на певні зміни в своєму житті.

Взагалі скажу, що нікому в світі ще не вдавалось цього перемогти. Це як мафія – можна мінімізувати. Просто десь воно носить систематичний характер, а десь це виключення. Є таке поняття, як корупціогенний фактор – те, що сприяє виникненню корупції.

Одним з цих факторів є бюрократія, яку люди намагаються обходити, щоб спростити собі життя. Ідея реформи почасти в цьому і є. Це велике технологічне завдання, що потребує грошей, як і будь-яка реформа, тому що завжди дешевше залишити все як є.

- Ви говорите, що поліція і міліція – партнери, а не вороги. В міліції теж так вважають?

- Ворожнечі немає, але стосунки не найкращі. В старих міліціонерів скепсис першого часу пройшов. Можливо, вони думали, що в нас тут дівчатка-барбі просто для картинки виходили в формі, але потім побачили, що ці дівчата затримують автомобілі, які в розшуку, чи небезпечних злочинців. Ми розуміємо важливість співпраці з міліцією, що без професіоналів, які в них є, нічого не буде.

- І де вони потрібні?

- Наприклад, в сфері слідства, бо тут людину не підготуєш за три місяці. Важливо не скотитися до російського досвіду – простої зміни вивісок і форми, а реально взяти найкращий досвід тих, хто хоче й може працювати, розбавити їх новими кадрами, щоб вийшов такий собі мікс досвіду та ентузіазму.

- Стосовно тертя, про яке ви згадували. Чому так відбувається?

- Заздрощі, я так розумію. Є ревнощі щодо любові суспільства. Я можу зрозуміти совісного міліціонера, який чесно пахав все життя за 2-3 тис. грн, і його суспільство не любить. А тут вийшли нові на 8 тис. грн, і їх люблять. Це суто психологічний феномен. Мені б, напевно, теж було не приємно. Є інша категорія міліціонерів, котрим ці зміни непотрібні, бо їхню рибку краще ловити в мутній водичці. Є ще суто юридична неврегульованість. Ми налаштовані конструктивно, якщо вони готові змінитися й прийняти нові правила гри.

- Знаю, що поліцію ще недолюблюють міліціонери віком за сорок, які не дотягнули до пенсії.

- Я по-людськи їх розумію. Але коли мова йде про долю держави, нації та суспільства в цілому, то їхні вузькі інтереси є другорядними.

- Що їм робити?

- Життя на ДАІ не закінчується. Є райвідділи міліції, є певні підрозділи міліції, де є багато вакансій, наприклад, кримінальна міліція у справах неповнолітніх, лінійні управління міліції. Десь кілька років до пенсії пропрацювати можна. Більше того, в країні війна, і зараз є багато мілітарних чи парамілітарних формувань. При бажанні є строкова військова служба, там завжди з обіймами приймуть кожного. Конфуцій казав, що тяжко жити в час змін, але ми живемо в ньому саме зараз.

- Чи реально було застосувати філософію нової поліції до старого міліцейського складу?

- Сказано в Писанні: "Не можна залити молоде вино в старі бурдюки". Заскорузла система все одно б залишилась. Через набір молодих людей різних професій фактично була забезпечена реальна участь суспільства в реформуванні країни.

- Який ризик інфікувати цю нову поліцію старими хворобами в ході її сьогоднішньої співпраці з міліцією?

 - Ризик є, ми цього не заперечуємо. Але я думаю, ми його подолаємо, адже маємо гарантії, про які я згадував. До того ж ми не підлеглі головному управлінню МВС в місті Києві чи райвідділам.

- На сьогодні з патрульної поліції Києва звільнено 12 осіб, кілька з них пішли добровільно. Але ж вони пройшли стільки кіл пекла в процесі підготовки.

- Вони не потягнули новий графік, бо 12-годинна зміна – це реально важко. В когось почались проблеми в сімї, в когось зі здоров’ям. Вчитися – це одне діло.

- А як щодо тих, з ким попрощалися сама поліція?

- Корупційних випадків не було, але було хамське поводження, після чого прийшла скарга. Ми перевірили відео – дійсно, так було. Інший випадок, коли екс-поліцейський в неробочий час, в цивільному сів за кермо в нетверезому стані. Дехто заснув на посту. Ми намагаємось відходити від армійщини, але якщо людина спала на посту, це те ж саме, що на фронті би заснув вартовий. Ніяких огульних звільнень в нас немає, ми завжди намагаємось захищати нашу людину, якщо є підстави й бачимо її правоту.

- А побиті автівки?

- Ми за ДТП патрульних не звільняємо. У випадку його вини можемо покарати у вигляді зняття премії, переведення в піший патруль абощо. Відверто кажучи, я в усьому цьому нічого страшного не бачу. 17 машин за півтора місяці побували в ДТП, але більша частина з них на ходу. За попередніми даними, половина цих випадків не з вини наших патрульних. Звичайно, було й навпаки. Це пояснюється нестачею водійського досвіду й тим, що під ранок від втоми поліцейські можуть втратити пильність.

Машини – це залізо, головне здоров’я людей. Автівки відремонтуємо, до речі, за допомогою американських партнерів. Взагалі треба розуміти, щохвилини безперервно Києвом їздить близько 200 автомобілів у поліцейському режимі, з погонями. Навіть якщо взяти елементарну статистику, то зрозуміємо, що від ДТП нікуди не дінемось. Поліцейські машини б’ються в усьому світі. І даішники били машини, тільки суспільство цьому уваги так не приділяло. Інше питання, що кількість цих випадків треба мінімізувати.

- А раніше було менше?

- Так, але це тому, що такої кількості та щільності машин не було. Раніше по Києву їздили приблизно до 50 машин. І то вони не їздили, а стояли в кущах.

- Але поліцейські не здавали водійські екзамени, як це було в фільмі про поліцейську академію. Чому?

- Ми виходили з віку, розуму та самодостатності людини. Говорили їм, мовляв, якщо знає, що водить погано, то нехай йде в піший патруль. Плюс у нас були певні фільтри: наявність водійського посвідчення, курс ПДР і курс оформлення ДТП. В патрулі маємо і професійних водіїв, і водіїв тролейбусів, фур, і байкерів, які вже не можуть дочекатися мотоциклетний підрозділ. Але в жовтні буде ожеледиця, і водіння може бути проблемою, тому ми плануємо у вересні провести курс контраварійного водіння. Можливо не так, як в серіалі, але десь в цьому напрямку.

- Назвіть 5 совісних вчинків нової поліції.

- 1. Зняли котика з дерева. 2. Допомогли водію замінити колесо. 3. Разом з пожежниками гасили палаючу траву. 4. Патрульний доглядав дитину на руках, поки її мама відійшла для оформлення протоколу. 5. Після кількагодинного регулювання руху на перехресті поліцейський, який виявився кандидатом фізматнаук, відремонтував зламаний світлофор.

- Наскільки інші регіони готові прийняти нову поліцію?

- Дивлячись які. Цьогоріч реформа планувалася лише в Києві, десь восени – Львів, далі Одеса, потім аж Харків. Коли після Києва все успішно пішло, почали форсувати Львів-Одесу. У нас в перспективі планується створення вузла патрульної поліції Краматорськ-Слов’янськ. Туди буде набір працівників зі спецпідрозділів, бо це майже зона АТО.

Якщо далі цього спочатку не планувалось, то зараз вже практично всі обласні центри покриті. Єдиний ризик – аби не погіршилась якість процесу.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: