8 грудня 2016, четвер

Хочеш чогось досягти – "вджобуй". 100 рецептів добитися успіху у бізнесі в Україні

коментувати
Хочеш чогось досягти –
Герої цієї статті побудували з нуля кілька десятків успішних бізнес-проектів. Деякі – створили в Україні цілі індустрії. Майже 100 секретів і правил їхнього успіху – сьогодні на НВ

Успіх – це питання статистики: чим більше зусиль докладаєш, щоб щось подолати і чогось досягти, тим швидше це станеться. Приблизно так двома рядками можна сформулювати те, що в книгах називають історією успіху, творця карамельного бренду LOL&POP киянки Олени Токар.

Три роки тому в її голові народилася бізнес-ідея, яка у багатьох – від друзів до банкірів і потенційних постачальників – викликала посмішку: продавати handmade цукерки. Народилася вночі, після декількох місяців відчайдушних спроб придумати ідею для сімейного бізнесу і зав'язати з роботою в офісі.

Нещодавно LOL&POP відкрив свій третій магазин – у польському Кракові. Між цими двома подіями були пошуки грошей, яких не було взагалі, пошуки "цукеркового майстра", який знайшовся лише на іншому кінці світу – в Австралії, пошуки інгредієнтів, які постачали тільки тоннами, а потрібен був – кілограм.


Алена Токар, создательница кондитерской LOL&POP
Олена Токар, засновниця кондитерської LOL&POP


30 чоловік, подібно їй, які побудували в Україні бізнес – успішний, що часто ламає шаблони, часто перший на ринку – в жовтні ділилися своїми правилами у Вільній школі підприємництва в Києві. На чотири дні селф-мейд бізнесмени стали лекторами для 550 чоловік, щоб надихнути, озброїти і дати "чарівний пендель". Вони розповідали історії молодих і модних компаній на кшталт Oh My Look – сервіс оренди суконь, починався з 80, а сьогодні доріс до 1.800 нарядів, кілька філій в Україні та франшизи у двох країнах; культового ресторану The Burger; модних кав'ярень Чашка Espresso Bar; мега-популярних у столиці фестивалів don't Take Fake і The new Old; Eat Easy – доставки збалансованого харчування, мініатюрна авторка якого придумала його після того, як скинула 20 кг; бібліотеку bOtan... бібліотеку, Карл! Сучасну модну бібліотеку, в яку приходять читати книжки...

"Вільна школа підприємництва була задумана як майданчик, куди підприємці з досвідом можуть прийти і отримати знання про ведення бізнесу, почерпнути ідеї з інших сфер. А підприємець-початківець може зрозуміти для себе, чи він хоче відкривати той чи інший бізнес, отримати так сильно необхідні знання з юридичної, фінансової, маркетингової частини", - розповідає Дмитро Раімов, який організував Вільну школу.


Алена Злобина, основатель фестиваля The new Old, Александр Гудков, руководитель GUD foodbar, и Дмитрий Раимов, организатор Свободной школы
Олена Злобіна, засновниця фестивалю The new Old, Олександр Гудков, керівник GUD foodbar, і Дмитро Раімов, організатор Вільної школи


Де брати круті ідеї, якщо все придумано до нас? З якого кінця починати? Де шукати гроші? Як боротися зі скепсисом близьких і банкірів – і власної прокрастинацією? Як за допомогою айфона змусити офіціантів з двох мільйонів виручки зробити п'ять? Чому проблема в тобі, якщо в команді тебе оточують муд*ки?

НВ вибрало майже 100 цитат і тез з історій цих людей, щоб допомогти вам знайти відповіді на ці питання.

ДЕ БРАТИ ІДЕЇ

Бізнес, сервіс, продукт повинні вирішувати якусь конкретну проблему людей або якусь необхідність. Ви повинні розуміти, чим і як ви будете допомагати їх вирішенню.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

Шукайте унікальний продукт. Унікальний продукт легко продавати. Його просто немає в Україні.

Ольга Кучмєєва, співзасновниця Першого Українського Проекту Дизайнерських годинників ZAVOD

Якщо ти робиш щось, чого на ринку ще немає, на етапі запуску на тебе часто дивляться як на душевнохворого. Тобі кажуть: ніхто такого не робить, нічого в тебе не вийде. Чуючи це, пам'ятайте: на відміну від тебе, вони не розуміють твоєї бізнес-моделі, твоєї аудиторії.

Олена Токар, співзасновник і керівник кондитерської LOL&POP

У кожному бізнесі можна і потрібно знайти відповідь на питання: навіщо ти присвячуєш цій справі дві третини свого життя? Треба на старті сісти і подумати: а що ми міняємо?

Спостерігай за конкурентами. Не копіюй. Відрізняйся.

Лера Бородіна, засновниця Oh My Look і G. Bar


Лера Бородина, основательница Oh My Look и G.Bar
Лера Бородіна, засновниця Oh My Look і G. Bar


Як шукати ідеї? Будьте цікавими. Запитуйте.

Все придумано до нас. Не соромтеся звертатися до Google і дивитися, які помилки люди вже робили.

За ідеєю повинно стояти конкретне завдання, інакше вона безперспективна.

Шукайте і чуйте фідбеки щодо ваших ідей.

Читайте книги, історії успіхів.

Олена Злобіна, засновниця благодійної барахолки New Old

Поки ти сам не навчився придумувати, можна "надихатися", копіювати ідеї, які вже є на інших ринках, але відсутні на вашому.

Микола Білоусов, керівник Madrobots

Нічого не потрібно вигадувати. Все вже реалізовано. Потрібно просто взяти хороші ідеї і об'єднати в один проект. "Зроблено сьогодні – з'їдено сьогодні" – цю концепцію ми запозичили в однієї американської мережі ресторанів.

Олександр Гудков, GUD Foodbar

Запозичувати ідеї – це не красти. Це комбінаторна креативність – підглянути кілька ідей і об'єднати в щось своє.

Робіть унікальні речі. Навіть якщо ви робите те, що вже є на ринку – робіть це краще за інших. Починайте нові формати, яких на ринку немає. Робіть те, чого не роблять інші.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Щоб розпочати бізнес, потрібні сильне бажання і мотивація. Запитайте себе: чому я хочу робити саме цю справу? Якщо ви відповісте собі: "Я хочу побудувати свій бізнес, тому що хочу більше свободи" – це не працює. Бізнесмен – це найбільш невільна людина. Не думайте, що ви запустите проект і потім будете сидіти на Канарах, а він буде працювати. Ви будете працювати весь час. Інакше це не працює.

Що б ви не робили, завжди запитуйте себе: заради чого ви це робите? Якщо ви хочете комусь щось довести – це не буде працювати. Якщо ви бачите, що щось не так з якимись продуктом чи послугою на ринку, і вам здається, що ви розумієте, як зробити ТАК – заради цього можна починати бізнес.

Де шукати ідеї? Вони самі знайдуть вас. Головне закинути ідею в космос – відкрити вуха і почути. Коли ви відкриваєте бізнес, ви повинні дивитися навколо. У світі багато підказок.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

У XXI столітті людина стала ірраціональною. Люди платять гроші не за те, без чого не можуть обійтися, а за те, що піднесе їх вище в піраміді Маслоу. Тому раніше людям продавали картоплю і хліб, а сьогодні органічну картоплю і хліб з позитивною енергетикою.

Олексій Геращенко, лектор Вільної школи економіки і власник FREUD HOUSE cafe art club

СТВОРЕННЯ БІЗНЕСУ

Яким чином кожен обирає свій бізнес? Хтось більше виходить з того, що в цьому сегменті достатньо грошей. Хтось думає: від цього мене пре. А хтось - у мене це виходить. Десь на перетині цих трьох кіл ми і вибираємо нішу. Ми весь час цілимося в точку G на перетині цих трьох кіл і в ній будуємо бізнес. Я б додав четверте: мені цього не вистачає.

Ігор Сухомлин, засновник мережі кав'ярень Чашка Espresso Bar


Игорь Сухомлин, основатель сети кофеен Чашка Espresso Bar
Ігор Сухомлин, засновник мережі кав'ярень Чашка Espresso Bar


Створюючи бізнес, людина переживає кілька етапів. Спочатку приходить кураж від успіху. Потім – п'янке відчуття свободи. Після нього завдяки появі успіху настає розфокусування. Далі, після зроблених помилок, приходить гіркота, прокрастинація. А тоді ти або виліковуєшся – або припиняєш підприємництво. Мені впоратися з рефлексією після невдач найкраще допомагає спорт, соціум і час.

Якщо ви відчуваєте, що не можете пробити свою стелю – шукайте ментора, тобто більш успішного підприємця. Того, чий бізнес і спосіб ведення бізнесу вам подобається. Для мене це – Чичваркін.

Микола Білоусов, керівник Madrobots

ГРОШІ

Головне мати хороший бізнес-план. Бізнес-ангели нікуди не зникають навіть під час кризи.

Якщо ви вирішили використовувати краудфандинг, то ваша розповідь про себе та свій проект повинна бути незвичайною. Люди люблять історії. Хтось збирає з допомогою краудфандингу гроші, тому що хоче почати шити пледи – і в цьому немає нічого незвичайного. А якщо хтось запускає краудфандингову кампанію тому, що він колишній математик, але мріє робити бізнес – це зовсім інша історія.

Микола Білоусов, керівник Madrobots

В сучасній Україні не бізнес шукає гроші, а гроші шукають бізнес. Якщо є хороша ідея – то гроші під неї знайдуться в будь-якій сфері.

Дмитро Заходякін, засновник The Burger, The Bar, The Cake

Коли ти починаєш бізнес, ти проходиш через безліч труднощів – бодання з постачальниками, орендодавцем, державою в особі податкової. Головне все це витримати. Пройти через це. Далі буде легше.

Альона Токар, співзасновник і керівник кондитерської LOL&POP

Конкуренції боятися не потрібно. Чим вище конкуренція, тим краще продукт і тим більше його купують.

Дмитро Заходякін, засновник The Burger, The Bar, The Cake


Дмитрий Заходякин и Алина КОсичкина, The Burger, The Bar, The Cake
Дмитро Заходякін і Аліна Косічкіна, The Burger, The Bar, The Cake


Криза – це не відмовка для того, щоб чогось не робити.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

СТАРТ

У сервісному бізнесі будьте готові відмовитися від усього на старті і працювати безкоштовно, щоб продемонструвати ринку свою послугу. Ми починали з нульовим капіталом і отримали першу зарплату через чотири роки. До цього все вкладали в розвиток.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

Якщо ви керуєте своїм бізнесом, потрібно вникати в кожну деталь. Не можна щось, чого ти не розумієш, просто залишити осторонь і думати, що воно саме буде працювати. У бізнесі дрібниць не буває. Треба ночувати на виробництві, особисто приймати дзвінки, щоб точно знати, чого хочуть твої клієнти, і самому малювати маршрути доставки. Вникати у все і знати абсолютно всі процеси.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

Зазвичай процес створення бізнесу проходить так. Спочатку ви сідаєте, вигадуєте, уявляєте, малюєте свій майбутній бізнес. Потім наступає другий етап – ви розповідаєте про це другові, він критикує вашу ідею, відсікає зайве. І ви, нарешті, йому говорите: іди звідси, ти нічого не розумієш. Потім ви просто сідаєте, берете аркуш паперу і починаєте рахувати. І тут все банально: витрати – по максимуму, доходи – по мінімуму, і якщо при цьому все одно вилазить плюс – можна починати.

Шукайте суміжні з вашим продуктом можливості і ніші.

Перші два роки ми нічого не заробляли. Другий івент робили, щоб віддати борги за перший.

Саша Саттаров, співзасновник фестивалю don't Take Fake

РИЗИК І ГНУЧКІСТЬ

У бізнесі треба блефувати, але блефувати тонко – це не повинно відбитися на продукті. І якщо ти вирішуєш блефувати, ти повинен бути впевнений, що зможеш зробити те, що обіцяєш за будь-якого результату. І зовсім не завжди потрібно говорити клієнту, що ви робите те, що робите для нього, вперше.

Бізнесмен повинен завжди реагувати на події навколо. Можна поставити собі мету і перти до неї, незважаючи на мінливі обставини і невідповідність ринку. Потрібно реагувати на ринок.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

ПАРТНЕРИ В БІЗНЕСІ

Вибирайте партнера так, щоб у вас збігалися цінності. Корелювали відповіді на питання: навіщо ми це робимо? Заради чого?

Усіх знань, умінь, якостей характеру в однієї людини не може бути. Ніколи не думайте: я сам усе зроблю, тому що зроблю краще за всіх.

Довіра = делегування. Якщо ви довіряєте – ви делегуєте, якщо ні – то ні. Великі проекти не працюють без делегування. Я все зроблю сам – не працює.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Поради з розряду "не будуйте бізнес з друзями і сім'єю" – це міфи.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової


Саша Дергоусова, основательница Свадебного агентства Саши Дергоусовой
Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової


Якщо ви вирішуєте взяти партнера, дайте собі чесну відповідь – навіщо вам це? Якщо заради грошей – то, можливо, вам потрібен не партнер, а інвестор?

Не діліть частки в бізнесі 50 на 50 тільки тому, що так "прийнято". Інші ресурси – зв'язки, знання, людський потенціал – можуть бути дорожчі, ніж гроші.

Все, що ви обговорюєте з партнерами, потрібно оформляти документально. Навіть якщо ви друзі. Не руйнуйте дружбу. Підписуйте меморандум, в якому прописуйте всі свої бажання і очікування – кожен свої.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

ПЕРСОНАЛ. МОТИВАЦІЯ І ТАБУ НА "НІ"

У вашого персоналу повинна бути спільна практична! мета.

Завжди контролюйте емоційний стан закладу. Люди готові витрачати гроші там, де їм комфортно. Якщо офіціант у поганому настрої – він транслює погані емоції клієнту. Ми його знімаємо зі зміни, відправляємо додому і викликаємо іншого.

Коли запускаєш проект, потрібно з самого початку зібрати в команді хороших людей. Люди, які навколо вас – це люди, яких ви самі набрали. Якщо ти розумієш, що Льоша мудак, і Саша погана – значить якесь мудацтво є і в тобі самому.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Мотивація співробітників – це гроші, відносини і розвиток – все на одну третину. Якщо щось із цього випадає – мотивації немає.

Ігор Сухомлин, засновник мережі кав'ярень Чашка Espresso Bar

Мотивуйте команду всередині компанії. Без мотивації нічого не буде працювати добре. Люди повинні бути мотивовані.

Якщо ваші співробітники не знають, як щось зробити, або сумніваються, що прохання клієнта взагалі можливо виконати, вони повинні бути мотивовані хоча б запитати у вас і порадитися, а не відмовити клієнту відразу.

Якщо ви не довіряєте на 100% своїй команді, значить, потрібно перевіряти завдання, ставити дедлайни і все фіксувати письмово. Користуйтеся записником, Google Calendar, Wunderlist, Evernote.

Забороніть членам вашої команди говорити "ні" клієнту. Якщо клієнт чує з порога "ні", він одразу входить у ступор і втрачає бажання працювати з вами на самому першому етапі. Навчіть ваших співробітників, що відповідати замість "ні". Наприклад, "Так, ми можемо вам допомогти, але в такій формі".

Якщо вам відмовляють, не опускайте руки і не йдіть ні з чим. Запитайте: "Що я міг чи могла б ще зробити, щоб вас зацікавив мій проект/продукт?". У відповіді на це питання можуть бути живі ідеї для вашого бізнесу.

Потрібно оточувати себе людьми і перебувати поруч з тим, хто в чомусь перевершує тебе – це мотивує і стимулює.

Олена Злобіна, засновник благодійної барахолки The New Old

Складно керувати п'ятьма людьми. Коли навчишся керувати ними, далі сотнею буде керувати легше, тому що ти керуєш все одно п'ятьма, а управління іншими відбувається за схемою "сонечко".

Важливо постійно доносити до персоналу думку про те, що ми робимо щось хороше. Пояснювати ідеологію компанії, бренду, бізнесу, продукту. Тоді вони будуть почувати себе командою.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy


Татьяна Бондарчук, основатель и руководитель Eat Easy
Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy


Намагайтеся, щоб ваша команда сприйняла ваші риси. Ви повинні особистим прикладом просувати ті риси, які відрізняють вас на ринку.

Матеріально стимулювати можна тільки того, чиї цілі та цінності збігаються з вашими. Ми поставили перед співробітниками наших ресторанів мету – зробити за місяць продажі на 5 млн, тобто удвічі більше звичайного. За 5 млн пообіцяли всім купити нові iPhone. При тому, що посадка в залах і так була вже 100%. І вони отримали свої 56 "айфонів".

Дмитро Заходякін, засновник The Burger, The Bar, The Cake

МАРКЕТИНГ І ПРОСУВАННЯ

Створіть навколо продукту ком'юніті, культуру, субкультуру, які будуть його просувати.

Саша Саттаров, співзасновник фестивалю don't Take Fake

Коли ми відкриваємо новий заклад, ми досліджуємо всю прилеглу територію, конкурентів, малюємо все це в карту і зі старту виходимо з ціною мінус 10% від середньої у конкурентів.

Маркетинг – це розповідання історій.

Ігор Сухомлин, засновник мережі кав'ярень Чашка Espresso Bar

Я створюю емоцію. Люди приходять просто на свято, а йдуть з думкою "я вірю в кохання!"

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

Я не вірю в картки і програми лояльності. Формуйте ком'юніті, створюйте події, які будуть об'єднувати людей навколо ваших проектів.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Працюють тільки інтегровані комунікації. Виберіть для себе кілька каналів і транслюйте одне повідомлення. Ми обрали інтернет, радіо, поштову розсилку, івенти, лекції з дизайну.

Ольга Кучмєєва, співзасновниця Першого Українського Проекту Дизайнерських годинників ZAVOD

Не блокуйте на сторінці компанії в facebook людей, які на щось скаржаться. Блокування – це страх. Зі скаргами потрібно працювати. Запитувати. Якщо вам пишуть на вашій сторінці "ви лайно" – у відповідь заходите під своїм власним іменем і пишете: "Здрастуйте, я А. Це я роблю цей продукт. Що конкретно вам не подобається?" На цьому найчастіше люди ламаються – на вашій відкритості або на тому, що в реальності вони нічим не задоволені.

Олена Злобіна, засновник благодійної барахолки The New Old

КОНЦЕНТРАЦІЯ І ФОКУС

Коли вам здається, що проект круто набирає обертів, ви починаєте кидатися в нові ніші. Тут важливо впоратися з розфокусом. У бізнесі реальний розвиток відбувається тільки тоді, коли ви займаєтеся на 100% чимось одним, головним.

Микола Білоусов, керівник Madrobots


Николай Белоусов, руководитель Madrobots
Микола Білоусов, керівник Madrobots


Дотримуйтеся "методу гарбуза": збільшуйте велике і підрізайте маленьке. Краще вкладати більше в ті продукти, які дають більше прибутку, ніж вкладати у щось, що генерує трохи прибутку в порівнянні з першим продуктом.

[У книзі Метод гарбуза більш детально процес описаний так: посадити перспективне насіння і постійно поливати; по мірі зростання видаляти хворі і слабкі пагони; нещадно виполювати все, крім "гарбуза"; коли "гарбузи" виростуть, відібрати найсильніші і швидкорослі, та видалити всі менш перспективні; сконцентрувати всю увагу на головному великому "гарбузі", плекати його і охороняти - НВ]

Ігор Сухомлин, засновник мережі кав'ярень Чашка Espresso Bar

Твоя ідея буде працювати тільки тоді, коли ти 100% часу (хоча б робочого) приділяєш їй. Тоді всі зусилля дають віддачу в геометричній прогресії.

Якщо ви запустили бізнес у невеликому форматі і через два місяці у вас з'явилися гроші, щоб реінвестувати – не робіть цього. Відтестуйте спочатку бізнес у зародку.

Лера Бородіна, засновниця Oh My Look і G. Bar

Не кидайтеся в різні сторони. У бізнесі діє принцип Парето, тому концентруйте зусилля на головному, на тому, що дає найбільшу віддачу. Не намагайтеся відразу в усьому бути ідеальним. Навіть якщо у вас кілька напрямків бізнесу – концентруйтеся на ключовому.

Олексій Геращенко, лектор Вільної школи економіки і власник FREUD HOUSE cafe art club

ПРОДАЖІ

Сьогодні в країні така ситуація, що треба зовсім по-новому дивитися на ринок. Люди дуже важко розлучаються з грошима. Вони закривають тільки базові потреби. Тому щоб продовжувати продавати, зробіть так, щоб вони отримали від вас більше, ніж очікують.

Робіть крос-сейл [продаж продуктів із суміжних ніш]. Якщо ти знаєш свою цільову аудиторію, ти завжди знайдеш, на чому робити крос-сейл. У бізнесу фізично не існує кордонів. Все, що може продавати в будь-якій сфері – має продавати. Якщо навіть додатковий бізнес не принесе мільйони – він принесе лояльність та бажання розповісти про вас друзям. Ми торгуємо емоціями.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Запитуйте себе: що насправді я створюю і продаю? Що є моїм продуктом? Ми продаємо не те, що в коробочці. Ми продаємо те, що треба людині – емоцію, визнання.

Наведу приклад. Мій клієнт – дизайнер з пошиття одягу – перестала особисто приходити до клієнток на примірки, тому що всі процеси в компанії в принципі вже були налагоджені, все працювало. Після цього продажі різко пішли на спад. Виявилося, що одяг, досить дорогий, був не головним, за чим приходили до неї клієнтки – головне, за чим вони приходили, було спілкування з нею. У їхньому сприйнятті відсотків 90% вартості суконь припадало на спілкування, а не нитки і тканини.

Запитуйте себе, хто є вашим клієнтом. Не завжди той, хто платить гроші, приймає рішення.

Олексій Геращенко, лектор Вільної школи економіки і власник FREUD HOUSE cafe art club




ПОМИЛКИ В БІЗНЕСІ

Не бійтеся негативного досвіду. Якщо ви чогось дуже хочете, вас відмовляють, але ви все одно хочете – не бійтеся, пробуйте. У вас буде як мінімум розуміння того, що це не працює.

Коли ти починаєш робити щось класно, потрібно розуміти, що всі не будуть говорити завжди про тебе добре. Люди різні. Люди будуть говорити гидоту, критикувати. Потрібно просто бути готовим до цього і продовжувати робити класний продукт.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

Не бійтеся помилок. Вони дають нові знання.

Лера Бородіна, засновниця Oh My Look і G. Bar

ПЕРФЕКЦІОНІЗМ І ЗАВЗЯТІСТЬ

Якщо хочете чогось досягти, вджобуйте!

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

Багатьом подобається думати, що хтось талановитий у бізнесі. Насправді "хтось" просто дуже старанний.

Олена Злобіна, засновник благодійної барахолки New Old

Якщо ви хочете бути кращими, ви повинні робити більше, ніж інші. Це дуже проста фраза, і всі це прекрасно розуміють, але не роблять.

Саша Дергоусова, засновниця Весільного агентства Саші Дергоусової

Диявол у деталях.

Олена Злобіна, засновник благодійної барахолки New Old

ЛІДЕРСТВО І ПРАВИЛА УСПІХУ

Успіх – це питання статистики: чим більше зусиль докладаєш, щоб щось подолати і чогось досягти, тим швидше це станеться.

Олена Токар, співзасновник і керівник кондитерської LOL&POP

Не можна ловити тунця, якщо ти можеш зловити акулу, як казав Цукерберг.

Бути голодним – якщо ви подумали, що ви все знаєте – вам кінець.

Правило 4Н + ніхто нікому нічого не повинен. Просто робіть свій продукт добре.

Щоб рости, треба виштовхувати себе з зони комфорту. Коли нам легко – ми перестаємо рости. Коли є напруга, відчуття, що ти йдеш вгору, тобі – тоді ти ростеш.

Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

0 > min. Є таке правило: нуль – це більше, ніж мінімум. Наведу приклад. Ви приходите до клієнта і кажете: я зроблю вам круто, і це коштує стільки-то. А він вам: я дам стільки – і каже менше. Ви можете погодитися – а можете відповісти: а давайте я зроблю вам круто, а ви мені – нуль. І ви робите їм круто. І вони вам трохи вже винні. Тому що ви їм зробили круту штуку, і вона їм коштувала нуль. Така людина завжди буде пам'ятати про це. Ви топите лід комерційних відносин. І просто чекаєте, поки цей нуль окупиться. Так, він може ніколи і не окупитися. А може окупитися. Плюс у голові цієї людини назавжди залишиться зарубка.

Саша Саттаров, співзасновник фестивалю don't Take Fake


Саша Саттаров, сооснователь фестиваля don't Take Fake
Саша Саттаров, співзасновник фестивалю don't Take Fake


Коли вам радять, – це добре. Потрібно слухати і пропускати через себе – і вибирати з цього те, що тобі потрібно. І потрібно вміти говорити "ні", якщо ви відчуваєте, що вам якісь поради навіть професіоналів не підходять.

 Тетяна Бондарчук, засновник і керівник Eat Easy

ПЛАНУВАННЯ, АНАЛІЗ, ФІНАНСИ

Плануйте наперед. Відсутність планування – це помилка. Не зробивши компанію системною, не можна розвивати нові проекти. Коли на тебе котиться снігова лавина, ти вже нічого не зможеш зробити.

Не можна керувати тим, що ви не вимірюєте. Будь-які речі, які ви придумали – мати найшвидшу доставку, найкращий сервіс – потрібно вимірювати. Тому треба мати цілі "до" – як точку відліку. Потрібно порівнювати з конкурентами. Без цього вести бізнес – все одно, що бігати з метою збільшити швидкість – і не заміряти її. Потрібно мати фінансовий план, щоб оцінити: що ми хотіли і як хотіли – і що отримали.

90% людей не розуміють, що таке прибуток, думаючи, що прибуток – це гроші, які їм надійшли, мінус гроші, які витрачені. Насправді прибуток – це збільшення капіталу, з яким ви прийшли в бізнес. Прибуток – це не гроші, це збільшення капіталу. Він виникає, коли активи ростуть швидше, ніж зобов'язання.

Розглядайте ваші фінанси як зворотний зв'язок – чи правильно ви все робите.

Олексій Геращенко, лектор Вільної школи економіки і власник FREUD HOUSE cafe art club

Гроші, матеріальні цінності, плани – це лише додаткова вартість проекту. Головне в проекті – це люди.

Цінності – фундамент проекту, тому що їх відчувають клієнти. Робіть такі проекти, в яких ви самі хотіли б бути, перебувати, купувати.

Основні каталізатори розвитку – це статистика, клієнти і команда. Аналізуйте, запитуйте і слухайте. Запитуйте, робіть анкети, запитуйте ваших читачів у facebook, Instagram, отримуйте фідбек. Важливо, щоб про дрібні перемоги ваших співробітників – нехай це хороший відгук на Foursquare або facebook – знали інші члени команди. Роздрукуйте і повісьте їх на дошку в офісі на видному місці.

Як не забувати плани: якщо бачите, що після креативної зустрічі немає руху по реалізації, ви доручаєте керівникам відправляти вам кожен день два списки – що ви зробили сьогодні і що зробите завтра. Якщо їм нічого відправити вам – вони розуміють, що день пройшов неефективно. Ви допомагаєте їм самим вибратися з їхньої рутини і робити нове.

Павло Горак, засновник книжкової лавки Хармс і винного бару Віан

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: