21 жовтня 2017, субота

Двоколісний рай. Європейці масово пересідають на велосипеди

коментувати
Столиця Данії очолила рейтинг найкращих міст для велосипедистів
DR

Столиця Данії очолила рейтинг найкращих міст для велосипедистів

Близькі до ідеальних умови для велосипедистів змушують європейців відмовлятися від автомобілів. У Копенгагені, новій столиці велосипедної Європи, число прихильників такого пересування вже досягає половини населення

Європейці масово пересідають на велосипеди, які усе більше проникають в їх життя, стаючи звичайним видом транспорту навіть взимку.

Згідно з дослідженням компанії Copenhagenize Design, що займається вивченням і підтримкою велосипедної культури, в цьому році столиця Данії очолила рейтинг найкращих міст для велосипедистів. Експерти відзначають безпрецедентне збільшення кількості велосипедистів у Копенгагені всього за два роки. Якщо в 2012 році на велосипеді по місту пересувалися 36 % жителів датської столиці, то в 2014‑му кількість велосипедистів зросла до 45 %.

При складанні рейтингу оцінювалася популярність велосипедів в 122 містах у всьому світі. Організація Copenhagenize Design звертала увагу на місцеву велосипедну культуру, пропаганду велосипеда, а також інфраструктурні особливості для велосипедистів.

Відразу за Копенгагеном в рейтингу іде Амстердам. Бронзу отримало ще одне голландське місто — Утрехт. За ним розташувався французький Страсбург, а замкнув топ-5 лідерів знову голландець — Ейндховен.

В Копенгагені, де на велосипеді дістаються на роботу навіть члени парламенту, цей вид транспорту вже перестав бути розвагою або частиною субкультури, а міцно засів у повсякденному житті.

Андреас Хаммершой, співробітник громадської організації Датське велосипедне представництво, переконаний: жоден з мешканців Копенгагена не позиціонує себе саме як велосипедист. "Це всього лише люди, які їдуть на роботу, в школу або продуктовий магазин, але їдуть на велосипедах",— підкреслює він.

"Ми вчимося їздити на велосипеді приблизно тоді ж, коли вчимося ходити",— каже житель Амстердама Едвін Хоектра. За його словами, для голландця пересуватися на велосипеді така ж норма, як для американця — на великому автомобілі. До того ж це найбільш дешевий вид транспорту, а голландці люблять економити.

Як це робиться в Голландії

Голландія сьогодні відома як країна з найбільшою кількістю велосипедів на душу населення. Причому виходить, що тут велосипедів більше, ніж велосипедистів. Населення чисельністю 16,8 млн володіє більш ніж 18 млн велосипедів, які переважно голландського виробництва. Однак і цього місцевим жителям мало: щороку тут продається понад 1 млн велосипедів.

Причому Нідерланди є найбільшим європейським виробником цього виду транспорту — 30 % від всіх велосипедів, вироблених в Європі. Велодоріжки у країні становлять близько 30 тис. км, і їх протяжність теж суттєво зросла за останні роки: у 1996 році вони простягалися лише на 12 тис. км. Це коштує грошей: країна витрачає більше €1 млрд у рік на розвиток велосипедної інфраструктури.

І на досягнутому не зупиняються: у країні є посольство велоспорту Голландії (Dutch Cycling Embassy) — громадської організації, яка займається розвитком і популяризацією пересування на велосипеді. “Ви подорожуєте на 10 % швидше в містах на велосипеді, ніж на автомобілі,— аргументує посольство в соціальній мережі Twitter.— Якість життя у містах поліпшується. Пробок стає менше".


Сегодня в Нидерландах 27 % всех поездок и 25 % на работу совершаются при помощи велосипеда
Сьогодні в Нідерландах 27 % всіх поїздок і 25 % на роботу здійснюються за допомогою велосипеда


Втім, велосипед правив бал у Голландії далеко не завжди. Він був популярний перед Другою світовою війною, однак у 1950-60‑х роках Європа зробила серйозний стрибок в галузі машинобудування, і голландці пересіли на автомобілі.

Поворотним став 1971 рік, коли в автокатастрофах загинуло понад 3 тис. осіб, у тому числі 450 дітей. Тоді по країні прокотилися протести: люди виходили на вулиці з плакатами, що вимагають "припинити вбивства дітей". Справу завершила близькосхідна криза 1973 року, яка змусила нафтовидобувні країни зупинити постачання пального в Західну Європу. І голландці повернулися до старого доброго велосипеду. Якраз тоді в країні стали будуватися велодоріжки та велопарковки.

Тепер голландську велосипедну інфраструктуру, завдяки якій на двоколісному транспорті можна вільно пересуватися по всій країні, фахівці називають зразковою. Практично всюди можна проїхати велодоріжками, що повністю виключає лавірування між автомобілями, підкреслює Хоектра. Сам він живе в Амстердамі, який обплутують 400 км велосипедних доріг.

Голландець стверджує, що місцева влада з однаковою увагою ставляться як до автошляхів, так і до веломаршрутів, а зараз працює над тим, щоб створити швидкісні велодороги між містами — на - хайвеї для велосипедистів. Уряд зацікавлений у розвитку велотранспорту, так як велосипеди екологічні, підкреслює Хоэктра.

Як висновок, сьогодні в Нідерландах 27 % всіх поїздок і 25 % на роботу здійснюються за допомогою велосипеда. Середня відстань, що велосипедист долає за день, становить 2,5 км.

Однак у Голландії вважають, що такі високі в порівнянні з іншими країнами показники — не межа, і впроваджують ще один амбіційний проект під назвою SolaRoad — велосипедні доріжки з сонячними панелями, які будуть акумулювати енергію сонця з метою її подальшого використання.

Поки це лише експериментальний проект, однак якщо його старт буде успішним, сонячні батареї вмонтують у всі доріжки. Здобута таким чином енергія може бути використана в світлофорах і для освітлення доріг.

Також в Амстердамі тестують велодоріжки з підігрівом, в них заберуть труби, по яких тече гаряча вода, щоб виключити можливість ожеледиці. І хоча реалізація такого проекту в масштабах всієї країни — дороге задоволення, влада вважає, що зможе це собі дозволити. Зате велосипедисти в негоду не стануть пересідати на машини, а клініки не будуть витрачати кошти на лікування травм, отриманих при їзді на слизьких доріжках.

Європа на колесах

За якістю міського дизайну для велосипедів Копенгаген не має собі рівних, стверджують фахівці. Вся справа в тому, що в галузь, пов'язану з пересуванням на двоколісному транспорті, постійно йдуть інвестиції, уточнюють вони.

Тому близько 80 % велосипедистів не кидають свого залізного коня навіть у зимові місяці, хоча і скорочують свої поїздки в середньому на 40 %, стверджують в Датській федерації велосипедистів. Влада йде їм назустріч: прибирання снігу в Копенгагені проводиться в першу чергу на велодоріжках і обходиться міській казні в €270 тис. на рік.


Около 80 % велосипедистов не бросают своего железного коня даже в зимние месяцы
Близько 80 % велосипедистів не кидають свого залізного коня навіть у зимові місяці


“Погода у нас не сприймається як перешкода,— розповідає Анет Йоргенсен, консультант Датської федерації велосипедистів, що має вчений ступінь у галузі соціологічних наук.— Переваги їзди на велосипеді просто переважують незручності при пересуванні в дощ або сніг".

До речі, найбільше в Європі велоспорт розвивають саме країни з холодним кліматом. За даними Європейської федерації велосипедистів, найбільш дружніми країнами для любителів крутити педалі є Нідерланди, Данія, Швеція, Фінляндія і Німеччина.

Житель Копенгагена Хенрік Мангіссон не залишає свій велосипед ні в сніг, ні в холоднечу. “Тому що я не можу обійтися без нього,— просто пояснює він.— Це звичка".

До того ж Копенгаген наче створений спеціально для велосипедистів: він розташований на рівнині. "Якщо ви живете в Альпах або Піренеях, то у вас займе багато часу і потребує чималих зусиль, щоб дертися на велосипеді в супермаркет",— зазначає данець.

А в рівнинному Копенгагені навіть світлофори в ранкові та вечірні години пік працюють таким чином, щоб велосипедисти, що пересуваються з середньою швидкістю 20 км на годину, поптрапляли в так звану зелену хвилю.

Тим часом за Голландією і Данією, які вважаються еталонними для велосипедистів, тягнуться інші країни Європи. Практично у всіх великих містах від Лондона до Барселони працюють розвинені системи муніципального прокату велосипедів. У результаті популярність такого виду транспорту зростає: тільки у Севільї середня кількість поїздок на велосипеді за кілька років зросла в 11 разів.

Відстає від загальної тенденції Берлін, де близько 13 % всіх поїздок здійснюється на велосипеді — це майже в два рази більше, ніж 20 років тому. У передмістях цей показник досягає 20 %. Причому тут аналітики звертають увагу на розмах і масштаб: в Берліні живуть близько 3,5 млн осіб, що перевищує чисельність населення Амстердама і Копенгагена.

Втім, мешканка Берліна Вебке Райн віддає перевагу всім видам транспорту велосипед. “Мені до роботи 16 км, навіщо використовувати автомобіль? — вона задає риторичне питання.— Коли я кручу педалі, весь стрес, пов'язаний з роботою, йде. До того ж я отримую безкоштовне фітнес-тренування і заряджаюся енергією".

Райн розповідає, що на велосипеді на роботу не соромиться їздити навіть її немолодий шеф: так він демонструє своє дружнє ставлення до навколишнього середовища, а заодно знаходиться у відмінній фізичній формі.

Втім, це вдається далеко не всім жителям багатолюдних міст, особливо — туристичних центрів. Так барселонець Марко Квебедо каже, що намагався їздити на залізному коні в рідному місті, однак залишив цю затію через натовпи людей, що створюють "пробки", а також побоювань, що велосипед вкрадуть. Також його дивує той факт, що Амстердам зі схожими проблемами, став зразком масового велоруху.

“Туристи на велосипедах дуже небезпечні,— погоджується з барселонцем житель Амстердама Хоэктра.— Вони не знають, як на них їздити".

Матеріал опублікований в НВ №29 від 14 серпня 2015 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: