9 грудня 2016, п'ятниця

Доріг немає, корупція процвітає. Останнє інтерв'ю віце-прем'єра Валерія Вощевського перед відставкою

коментувати
Добре, що траса Київ-Одеса з'явилася, але якусь іншу країну за ці гроші можна було покрити мережею сучасних доріг, каже теперь вже екс-віце-прем'єр
Фото: kmu.gov.ua

Добре, що траса Київ-Одеса з'явилася, але якусь іншу країну за ці гроші можна було покрити мережею сучасних доріг, каже теперь вже екс-віце-прем'єр

Вчора, після виходу фракції Радикальної партії з коаліції, був відкликаний з посади віце-прем'єра її представник Валерій Вощевський. Незадовго до відставки він розповів НВ, коли Кабмін наведе лад на залізниці і передасть автотраси місцевій владі

Як відзначає керуючий директор Інвесткомпанії Dragon Capital Андрій Беспятов, західним інвесторам, які вкладали гроші в Укрзалізницю (УЗ), купуючи її єврооблігації, ідею реформування та корпоратизації активу продавали як путівку в світле майбутнє. "На кожній новій зустрічі говорили: ось-ось, завтра, реформа буде готова. Але нічого не рухалося", - розповідає Беспятов.

На початку серпня міністр інфраструктури Андрій Пивоварський відрапортував, що реформа нарешті зрушила з мертвої точки. Як написав Пивоварський в Facebook, Рада національних реформ підтримала запропонований Мінінфраструктурою формат змін, а Фонд держмайна надав позитивну рецензію на незалежну оцінку майна УЗ від компанії Deloitte.

Експерт ради по реформуванню при Мінінфраструктури Андрій Буковський зазначає, що над моделлю змін в УЗ працювала компанія AT Kearney, яка проводила реформи американських залізниць. "Наш орієнтир – Німеччина, Франція, Італія. Суть змін полягає в тому, що будується велика холдингова компанія, основним власником акцій компанії є держава. В рамках холдингу також створюються дочірні компанії, які займаються перевезеннями і логістикою. Прийнятий закон, створюється акціонерна компанія, в якій будуть консолідовані всі активи", - пояснив Буковський.

Але головне не це, а те, що в результаті нарешті з'явиться конкуренція між перевізниками на залізниці, а, отже, буде рости якість послуг і знижуватимуться їх ціни, а сама система стане працювати більш ефективно.

Про те, що ще дасть транспортна реформа, в останньому інтерв'ю в якості віце-прем'єра за кілька днів до відставки розповів віце-прем'єр Валерій Вощевський, який безпосередньо нею займався.

- Навіщо взагалі що-небудь міняти в Укрзалізниці?

- У нас в країні півтора мільйона людей пов'язані із залізницею. Плюс ми всі користуємося її послугами. Але далі залишати ситуацію, при якій вона залишається глибоко збитковою, не може рефінансувати свої капітальні видатки, не може оновлювати свої основні фонди, неможливо. Треба знайти механізм, який дозволить відновити залізничне господарство, зробити сучасну залізну дорогу.

Ми 23 роки зберігаємо державного монополіста, діяльність якого глибоко збиткова і який сьогодні втрачає можливості забезпечити перевезення вантажів і пасажирів. Технічний потенціал цієї галузі постійно знижується. Виникають проблеми з колійним господарством, з вагонним парком, із рухомим складом для перевезення пасажирів. Величезна кількість проблем, які треба вирішувати. Фінансового ресурсу для цього недостатньо. Реформування повинно дати можливість знайти фінансовий ресурс через залучення величезних інвестицій в цю галузь. Загалом це дасть можливість розвиватися.

Я всім рекомендую ще раз подивитися на коаліційну угоду. З неї очевидно, що ми сильно затрималися з реформами

- Якою буде реформа?

- Наразі завершено оцінку адміністрації. Це величезна кількість підприємств, фондів, масиви землі і багато іншого. До кінця року планується провести корпоратизацію Укрзалізниці. Далі розпочнеться реструктуризація. Мова ні в якому випадку не йде про приватизацію всієї Укрзалізниці. Залізнична інфраструктура, тобто колійне господарство, станції, системи зв'язку, системи управління – все це залишається в державній власності. У розвиток локомотивного господарства, швидше за все, буде залучатися приватний капітал. У будівництво та експлуатацію вагонного парку також буде залучатися приватний капітал. Крім того, залучатиметься приватний капітал у соціальну інфраструктуру, яка оточує залізницю.

- З приводу Укрзалізниці завжди було двояке відчуття. З одного боку, адміністрація постійно вимагає підвищення тарифів, особливо від вантажних перевізників. З іншого боку, там просто безбожно крадуть. Так може просто красти треба менше? Тоді й не доведеться підвищувати тарифи...

- У кожному державному підприємстві, а тим більше в монополії, завжди, на жаль, корупція. Укрзалізниця – не виняток. Вона закуповує величезну кількість матеріальних ресурсів, починаючи від закупівлі нафтопродуктів і закінчуючи ремонтом. Там завжди є місце для домовленостей під столом. Якраз це було також одним з моментів, чому Укрзалізниця є збитковою і неефективною та не оновлює фонди. Її реформування та перетворення в акціонерне товариство з залученням інвестицій, створення конкурентного середовища надання послуг з перевезення вантажів і пасажирів, – це саме той механізм, який дозволить скоротити до мінімуму те, що ми сьогодні, на жаль, маємо – корупцію.

- Які дедлайни?

- Думаю, що до кінця 2016 року ми реформуємо залізничну галузь.

- Давайте перейдемо до іншого монополісту – Укравтодору. Що планується робити з ним?

- Це ще одна монополія, яка, на жаль, не виконує своїх функцій. Створена система і витрачаються колосальні кошти на її утримання, а не на утримання доріг. А доріг немає. Корупція ж процвітає. Приклад: траса Київ-Одеса. Добре, що ця дорога з'явилася, але вона коштувала колосальних ресурсів, за які іншу країну можна було покрити мережею сучасних доріг.

Доріг немає, злодійство є, але у компанії ще й величезне боргове навантаження. У цьому році потрібно виплатити боргів "Укравтодору" на 19 млрд грн.

Одна з проблем – це неефективність використання коштів. Рішення по їхньому розподілу приймалися в Києві. Тендери проводилися непрозоро. Поки ми бачимо рішення у тому, щоб залишити за Укравтодором максимум 20-30 тис. км доріг з 170 тис. км. Інше віддати в експлуатацію місцевій владі, передавши їм і податки на їх обслуговування. Тиск на місцеву владу за погані дороги будуть надавати громади. Тут вже не вийде звалювати відповідальність на Київ. Це буде оцінка не просто роботи в дорожньому господарстві, а оцінка роботи тієї влади, яку обирають люди. І виправдання в стилі "в Києві винні" вже працювати не буде.

- Ви впевнені, що Верховна рада підтримає такі ініціативи? Міністр економіки Айварас Абромавичус заявив, що більшість правильних речей йому заважає втілювати в життя парламент...

- Для пана Абромавичуса все, що відбувається в нашій Верховній Раді виявилося дещо несподіваним. Я йому щиро співчуваю. Для мене – ні. Мені зрозумілий цей механізм. Наша Верховна Рада нічим не відрізняється ні в кращу, ні в гіршу сторону від багатьох парламентів навіть європейських країн. Там різні політичні сили, які борються за прихильність і підтримку виборця. Треба розуміти, що там відбувається, і знаходити можливості, щоб всі необхідні закони для реформ, змін приймалися своєчасно. Я всім рекомендую ще раз подивитися на коаліційну угоду. З цього очевидно, що ми сильно затрималися з реформами.

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: