4 грудня 2016, неділя

До України дістався американський онлайн-сервіс Uber, що безпосередньо зв'язує пасажирів та водіїв таксі

ТАКСОМОТОРНИЙ ПРОТЕСТ: Столичні перевізники та дівчата—оператори служб таксі не стали чекати, поки в країні почне працювати Uber, і вийшли на протест

ТАКСОМОТОРНИЙ ПРОТЕСТ: Столичні перевізники та дівчата—оператори служб таксі не стали чекати, поки в країні почне працювати Uber, і вийшли на протест

До України дістався головний ціновий подразник таксистів багатьох міст світу — американський онлайн-сервіс Uber, що безпосередньо зв'язує пасажирів та конкретних водіїв

25 лютого кілька десятків київських таксистів—представників профільної профспілки провели під стінами столичної міськдержадміністрації мітинг: зігнали сюди свої машини, привезли дівчат, гули, палили покришки і розмахували плакатами з гаслами а-ля "Таксі за ціною життя пасажирів".

Акцію широко висвітлювала преса, і тільки завдяки цьому більшість киян та жителів інших міст дізналися, що в Україну приходить Uber — американська високотехнологічна компанія, що працює на ринку пасажироперевезень. Цей сервіс, народжений в Сан-Франциско лише шість років тому, тепер має капіталізацію $50 млрд і представлений у сотні міст по всьому світу. Uber в онлайні безпосередньо пов'язує пасажирів та водіїв, а тому простий, доступний і дешевий. Через це скрізь, куди він приходив, ціни на послуги ліцензованих перевізників падали.

Наприклад, у Москві та Берліні різниця у вартості звичайного таксі та машини від Uber становить 30%. А в Лондоні таксисти, щоб конкурувати з заокеанським сервісом, у вересні минулого року на третину знизили ціни на деякі поїздки.

Не дивно, що Uber майже скрізь ненавидять таксисти, влаштовуючи акції, подібні до київської.

При цьому кияни спрацювали на випередження. Американський сервіс в українській столиці ще навіть не запущено: як розповіла НВ Євгена Шипова, менеджер з комунікацій компанії Uber, вони лише готуються вийти на місцевий ринок. Умови роботи, ціни і дату старту Шипова поки не розкриває. За даними порталу ain.ua мова може йти про початок весни.

Експерти впевнені — сенсу в збуреннях таксистів немає. В українських умовах, коли більшість перевізників перебувають у тіні, Uber, що офіційно платить податки, не зможе демпінгувати. Зате він зробить ринок прозорішим і допоможе наповнювати держбюджет.

 

Простий, як Uber

Uber — не служба таксі, а додаток, який можна встановити на комп'ютер або смартфон. Він працює на платформах Android і iOS, а також в Windows Mobile. Крім цього, автомобіль можна викликати через сайт Uber.com.

Головне призначення програми — пов'язувати водіїв, бажаючих заробити на перевезеннях, з потенційними клієнтами. Для перших вона полегшує процес продажу послуги, другим значно спрощує її купівлю і розширює вибір.

Викликаючи таксі, клієнт вказує в програмі своє місцезнаходження і зазначає адресу, куди йому потрібно потрапити. Коли вільна машина виявлена, на екрані з'являється інформація про водія і його автомобіль: фотографія, ім'я, марка, модель і держномер. Через додаток можна зв'язатися з шофером — йому зателефонувати або написати повідомлення.

Схожим чином у Києві вже працює вітчизняний сервіс Uklon. Але в Uber є особливості.

По-перше, тут всі безготівкові розрахунки. Потрібна сума за поїздку автоматично списується з банківської картки — її реквізити клієнт повинен вказати при реєстрації в системі. Звіт про списання приходить на електронну пошту.

Друга важлива відмінність — система балів: клієнт після поїздки зобов'язаний оцінити водія. "Якщо в сумі оцінка падає нижче певного рівня, Uber виключає водія з системи",— розповідає Роман Хміль, директор департаменту автотранспорту Мінінфраструктури. У результаті залишаються тільки хороші водії або ті, хто намагається працювати якісно.

Uklon переважно працює з диспетчерськими службами. Їх новий конкурент діє інакше. За задумом засновників сервісу стати таксистом хоч на годину може будь-який власник не дуже старої легкової машини. Необов'язково мати ліцензію — достатньо зареєструватися в системі, надіслати відскановані копії документів і пройти фейс-контроль. Гроші за роботу приходять автоматично на картку один раз на тиждень.

Через те, що надавати послугу може будь-яка людина з машиною і навіть без ліцензії, вартість послуг перевізників через прихід Uber, як правило, падає — сервіс виступає в ролі біржового "ведмедя", змушуючи всіх грати на пониження. Втім, це не означає, що компанія не має при цьому фіскального навантаження — в ряді країн податки вона платить сама з суми кожної поїздки.

Але історія роботи Uber по всьому світу показує: в деяких випадках, переважно під впливом влади, компанія може вирішити співпрацювати і з ліцензованими водіями.

В Україні Uber буде працювати тільки з приватними підприємцями та юридичними особами, каже Шипова з Uber. Інших подробиць вона не розкриває. За її словами, про все розкажуть в день запуску сервісу в країні. При цьому точну дату старту Шипова не називає.

   
Дешево або сердито

В держорганах приходу Uber раді і розраховують на швидку появу аналогічних компаній зі світовим ім'ям. Наприклад, GetTaxi. За словами Хміля, це публічні компанії, які працюють виключно в правовому полі, забезпечуючи високі податкові надходження.

Для рядових користувачів все не настільки позитивно. На думку В'ячеслава Клапчука, директора з маркетингу компанії Uklon, прихід американського сервісу не обвалить ціни місцевих перевізників. Мовляв, вони і так занадто низькі — близько 30 грн за км в Києві. Адже велика частина ринку нелегальна, його учасники, зазвичай, не платять податки і конкурують один з одним за рахунок демпінгу.

За даними Василя Попика, голови Профспілки таксистів України, тільки в Києві займаються приватним візництвом 20 тис. осіб. При цьому офіційну ліцензію мають лише 10% з них.

Крім того, Uber працює виключно з новими автомобілями: наприклад, у Росії підключитися до сервісу можна власнику іномарки не старше 2012 року випуску. За словами Клапчука, в Україні, де в таксі здебільшого працюють ZAZ Lanos і Sens, власники висококласних машин навряд чи погодяться возити пасажирів за низькими тарифами. "Найімовірніше, Uber працюватиме в дещо вищому сегменті",— вважає він. І каже, що не бачить небезпеки для Uklon, що працює в середньому ціновому сегменті. Мовляв, в українців низька купівельна спроможність, і небагато з них стануть платити за вищу якість.

Але Хміль впевнений, що навіть якщо ціни з приходом Uber не впадуть, ринок все одно відчує позитив від появи цього сервісу. Адже той привнесе новий стандарт якості, при якому споживачеві не будуть втелющувати Lanos за ціною Mercedes. Крім цього, поява міжнародного гравця підштовхне ринок таксі до легалізації.

А ще, як вважає Іван Марченко, один зі співзасновників сервісу масових курсів Prometheus, поява заокеанського конкурента змусить місцевих операторів працювати ефективніше. І доказ цьому є: Uber ще не стартував, а сервіс Uklon вже готується запустити функцію безготівкового розрахунку.

 

Матеріал опубліковано в НВ №9 від 11 березня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: