10 грудня 2016, субота

Валіза-вокзал-Росія: 5 українських авіакомпаній вигнали з російського неба. Що це означатиме для пасажирів?

коментувати
Валіза-вокзал-Росія: 5 українських авіакомпаній вигнали з російського неба. Що це означатиме для пасажирів?
Росія відповіла Україні взаємними санкціями – з 25 жовтня пряме авіасполучення між країнами закриється як мінімум на рік. Втратять від цього і пасажири, і перевізники, і аеропорти

Росія застосувала право на “дзеркальні санкції” проти українських авіаперевізників. Заборону на здійснення рейсів до РФ вже отримала компанія МАУ. На черзі також Дніпроавіа, Мотор Січ, YanAir, яка тільки планувала запуск сполучення Жуляни-Домодєдово із 26 жовтня, і WizzAir Україна, яка вже не здійснює такі рейси.

Такий крок російської влади став відповіддю на українські економічні санкції проти російських авіакомпаній, заявив міністр транспорту РФ Максим Соколов.

“Існує двостороння угода про повітряне сполучення, якою передбачено, що, якщо одна зі сторін, порушує правила авіаційного простору іншої країни, то остання може застосувати якісь санкції. З української сторони був закритий повітряний простір над Кримом, але російські авіакомпанії здійснювали туди польоти”, – пояснює партнер юрфірми Анте Андрій Гук. Після анексії Криму, українська влада вимушена була закрити простір, оскільки несе юридичну відповідальність за безпеку авіаперевезень, незважаючи на те, що фізично неспроможна її забезпечити.

Відповідно, у вересні поточного року Рада нацбезпеки і оборони (РНБО) подала клопотання, яке було підтримане і Президентом і Кабміном, про блокування авіакомпаній, які здійснювали рейси до АР Крим протягом 2014-2015 років. Відтак, 25 російських авіаперевізників, у тому числі найбільші із них Аерофлот, Трансаеро, S7, Россия, Utair, не будуть допущені до Києва та інших українських міст з початку зимової навігації 2015/2016 років, тобто із 25 жовтня 2015-го. Єдина компанія, шо не потрапила під санкції – авіакомпанія UTair, яка має дочірню структуру в Україні.

Якщо сторони виконають наміри, то з 25 жовтня поточного року громадяни не зможуть літати до РФ прямими рейсами із України. А змушені будуть або користуватися наземним транспортом, або використовувати транзитне сполучення через Мінськ, Ригу, Стамбул чи інші східно-європейські аеропорти.

“То буде не зручно, то буде дорожче для пасажирів. Ми дивилися, що транзитні перельоти із Києва до Москви будуть десь на 30-40% дорожчими. Але ми ще не знаємо, як будуть себе поводити ті авіакомпанії, які перетягнуть на себе клієнтів українських і російських авіаперевізників. Якщо Аірбалтика, білоруси і поляки, ті самі турки почнуть конкурувати, то цінова політика може бути приблизно такою ж, як у наших авіакомпаній”, – каже авіаційний експерт Олександр Ланецький, директор Friendly Avia Support.

Що ж стосується придбаних пасажирами квитків на рейси Україна-Росія із вильотом після 25 жовтня, то вже найближчими днями можна очікувати заяви українських авіаперевізників щодо умов їх повернення чи обміну. У випадку, якщо компанії розпочнуть обмін пізніше ніж за 21 день до дати вильоту, пасажири матимуть право вимагати відшкодування завданих через відміну рейсів збитків.

Боятися, що авіакомпанії, як українські, так і російські, не повернуть кошти за скасовані перельоти, на думку експертів, не слід. Оскільки усі вони представлені на міжнародних авіасполученнях, то не ризикуватимуть своєю репутацією за межами україно-російського повітряного простору.

Компанія МАУ вже сьогодні, 29 вересня, повідомила, що здійснить повне повернення вартості перевезення (за винятком сервісного збору), якщо виліт був запланований після 24 жовтня 2015-го. У випадку транзитного перевезення через Київ в інші країни компанія надасть дозвіл на використання авіаквитка без ділянки Київ або замінить авіаквиток на виліт з Мінська, Риги, Вільнюса або Гельсінкі без доплат. Найбільший російський авіаперевізник Аерофлот вже призупинив продаж квитків на рейси до України з вильотом із 25 жовтня і пізніше.

Економічні санкції в сфері авіаперевезень для українських перевізників означатимуть недоотримання $10-30 млн на рік, для росіян сукупний збиток оцінюється у $200 млн

Конфлікт між Росією і Україною на повітряному просторі розпочався ще рік тому, під час Майдану, і посилився після анексії Криму. Попит на переліт до РФ з боку українських пасажирів впав, як результат, у авіаперевізників виникла економічна доцільність зменшити кількість рейсів до східного сусіда.

Криза посилилася після падіння Малайзійського Боїнгу, який було збито влітку минулого року у Донбасі. Тоді Росія під надуманим приводом “забезпечення безпеки польотів” закрила проліт над своєю територією українським транзитним рейсам, залишивши лише можливість прямих польотів до Росії. Відтоді українські рейси із напрямком на Кавказ і до Середньої Азії мусили проходити через Туреччину, за більший проміжок часу і з більшими витратами для авіакомпаній.

Отож українським авіакомпаніям ще рік тому довелося переорієнтувати бізнес-стратегію на інші напрямки. Тому сказати, що авіаперевізники понесуть катастрофічні збитки від цих санкцій, не можна, запевняють представники авіаперевізників. Для українських перевізників недоотримані прибутки від санкцій складуть в середньому $10-30 млн на рік, в залежності від розміру компанії. Росіяни від санкцій втратять значно більше – сукупний збиток оцінюється експертами у $200 млн, зокрема компанії Аерофлот – близько $100 млн, адже її перевезення в останні місяці вже досягли показників 2013 року, коли про загострення українсько-російських стосунків ще не йшлося. Проте навіть у Аерофлоту український потік – це максимум 5% бізнесу, робить оцінку Ланецький.

Перельоти до Росії наразі здійснюються із аеропортів Києва, Одеси, Дніпропетровська і Львова. Саме вони, як зазначають опитані НВ експерти, найбільше постраждають від цих політичних протистоянь. Для аеропортів, і особливо для Одеського (який забезпечував половину всього українського потоку до Росії) – це втрата 15-30% пасажиропотоку, а це недоотримання прибутків, гальмування модернізації і розбудови інфраструктури.

Юристи вважають, що оскаржити дії Росії можливо, але безперспективно. Українські авіакомпанії не порушували законодавства РФ, а отже введення РФ санкцій є порушенням угоди між урядами України та Росії про повітряне сполучення і співробітництво в галузі повітряного транспорту. Це може бути підставою для оскарження дій РФ у міжнародній організації цивільної авіації ІКАО. Проте таке оскарження є тривалим і не змусить РФ пускати літаки у свій простір. Крім того, тією ж угодою про повітряне сполучення передбачене таке поняття як “принцип паритетності”. “Тобто якщо Україна не пускає у свій повітряний простір російські компанії, відповідно, Росія може застосовувати ті ж заходи”, – стверджує фахівець з авіаційного права Гук.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: