10 грудня 2016, субота

Росія заплатить за агресію – Павло Петренко про юридичні війни з Москвою, депутатами та корупцією

коментувати
Фото: Наталія Петренко

"Чи не кожного дня пара десятків суддів тікають зі своїх посад. Про це ніхто навіть не міг мріяти на початку 2014 року"

Як каратимуть чиновників за неправду в деклараціях, коли конфісковуватимуть корупційне майно та скільки заплатить Росія за анексію Криму та агресію на Донбасі, НВ розповів міністр юстиції

За 2,5 роки після Майдану мало примітна будівля біля Софійської площі столиці відіграла одну з ключових ролей в українських реформах. Саме тут, в Міністерстві юстиції, затверджували та стимулювали відомі реформи: люстрацію, відкриття реєстрів власників землі та нерухомого майна, створення національної полії, НАБУ, НАЗК, онлайн-платформи державних закупівель ProZorro.

У коридорах пафосної всередині будівлі міністерства, яку попередній міністр Олена Лукаш перетворила на суміш п’ятизіркового готелю зі сталінським ампіром, тепер часто можна зустріти помічниць у порваних джинсах та почути розмови молодих керівників департаментів про останні новинки техніки.

Міністр юстиції Павло Петренко зустрічає нас в день засідання Уряду в порожній залі для конференцій. На зауваження про його стомлений вигляд відповідає: «Думаєте легко робити реформи?».

Між прапорами України та ЄС прямо під написом «Міністерство юстиції України» Петренко розповів НВ про останні скандали навколо електронного декларування, конфіскації майна топ-посадовців, корупцію у в’язницях, а також про своє ставлення до легалізації марихуани, зброї та ЛГБТ-шлюбів.

 

Багатостраждальне е-декларування

- Пане Петренко, електронне декларування – вже реальність?

- Думаю, що це вже реальність, яку ніхто не скасує.

- Так що тепер загрожує чиновнику, якщо він збреше в декларації? І яку саме інформацію він має декларувати?

- Діючий закон справді може лякати і лякає тих держслужбовців, які прочитали його повністю. З 1 вересня запрацювала стаття Кримінального кодексу, яка передбачає відповідальність за брехню в декларації. В залежності від ступеню порушення, передбачений штраф за незначне порушення, а якщо брехня стосується суми понад 150 тис. грн – то позбавлення волі до двох років.

Навіть якщо це буде кримінальна відповідальність у вигляді штрафу, це означає автоматичне звільнення з посади, а наявність судимості взагалі унеможливлює шанси потрапити на держслужбу. Раніше за недостовірні відомості в декларації був передбачений адмінштраф, який ніколи нікого не лякав.

Другий позитив – це запуск системи накопичення інформації про держслужбовця та його стиль життя. Це системний та довготривалий механізм контролю державної служби та всіх політиків.

- Як працюватиме це? Коли умовний Петренко подав декларацію – хто має її перевірити, хто має знайти невідповідність?

- Скажімо, подав умовний міністр юстиції декларацію. Він підпадає під категорію тих осіб, декларації яких підлягають обов'язковій перевірці. На хвилиночку, ми маємо в державі десь 800 тисяч декларантів з наступного року. Тому їх одразу розділили на дві категорії. Перша – це топ-чиновники: міністри, заступники, начальники департаментів, керівники облдержадміністрацій із заступниками, прокурори, судді, слідчі, детективи, депутати (загалом близько 35 тисяч осіб). Вони підлягають обов'язковій перевірці. НАЗК знаходить невідповідність і передає матеріали в НАБУ, яке порушує кримінальне провадження як мінімум по статті 366 ч. 2 [Службове підроблення]. В ході розслідування – детективи НАБУ можуть виявити додаткові факти. Коли особа бреше в декларації, це значить, що у неї є якийсь умисел, вона хоче щось приховати, як мінімум – незаконне збагачення. Це надасть можливість розширити кримінальну відповідальність на незаконне збагачення, а це вже від 8 до 12 років ув'язнення.

Оце найбільше, що турбує тих чиновників, які протягом останніх 20 років перебували на держслужбі і при невеликих зарплатах мають яхти, будинки, купу землі. На першому ж етапі перевірки НАЗК знаходить невідповідності в декларації, вони одразу можуть ініціювати питання про відсторонення будь-якого держслужбовця на період перевірки. А вже на підставі вироку суду особа підлягає або звільненню, або забороні на перебування на будь-яких посадах.

- Не боїтеся, що проти вас особисто зможуть щось накопати? В ЗМІ досі часто нагадують про 25 млн грн на вашому рахунку.

- Я перебуваю на держслужбі тільки з кінця 2012 року. До того я 12 років займався адвокатською діяльністю. Коли я був в опозиції в парламенті до Партії регіонів, мене перевіряли з усіх боків і намагалися щось знайти, тому що я був активним їх опонентом.

Читайте також: Провал електронного декларування: Україна в небезпеці


Спецконфіскація розбрату

- Цієї осені має бути прийнятий закон про спецконфіскацію. З ним ще більше проблем, ніж з е-декларуванням. Зокрема, варіант законопроекту Народного Фронту називають інструментом для виведенням з-під удару вашого колеги Сергія Пашинського по справі «нафтопродуктів Курченка». По цьому закону парламент не може порозумітися вже близько року. Коли з цим буде покінчено і коли почнеться конфіскація майна чиновників-корупціонерів?

- Я не буду нічиїм адвокатом, але можу сказати, що є правдою, а що - брехнею. Той законопроект, який подавався Народним Фронтом разом із представниками БПП, не має нічого спільного з нафтопродуктами, будинками, квартирами та тими міфами, які розповсюджували і депутати, і певні експерти, найняті для того, щоб не допустити спецконфіскації взагалі. Поясню, чому. Коли мова йде про $1,5 млрд, коли є живі люди, які ці гроші вивели, коли ці люди знаходяться в Росії та досі мають надію на реванш – ставки в парламенті зростають до величезних рівнів. Тому такий спротив в сесійній залі до будь-яких спроб прийняти закон про спецконфіскацію.

В першому читанні ми прийняли закон в рамках «безвізового пакету». Коли я його презентував у парламенті, а мені розповідали, що це повна дурня, що закон не відповідає ані європейським, ані міжнародним стандартам, ми попросили Єврокомісію вперше в історії виступити з публічною оцінкою цього закону. Тепер ми отримали офіційний висновок експертів Єврокомісії, попросили зробити його публічним. Зараз цей закон в Генпрокуратурі, від якої ми очікуємо письмового підтвердження.

Коли мова йде про $1,5 млрд – ставки в парламенті зростають до величезних рівнів. 

- А ГПУ тут до чого?

- Бо саме Спеціалізована антикорупційна прокуратура, яка є частиною Генпрокуратури, конфісковуватиме майно та статки чиновників. Очікуємо їх позитивний висновок вже цього тижня.

- Я так розумію, що конфіскації майна чиновників цього року можна вже не очікувати? Хоча в бюджеті вже закладені 50 млрд грн від спецконфіскації.

- В принципі, депутати можуть голосувати за закон одразу в двох читаннях навіть за скороченою процедурою.

Коли приймався бюджет 2016 року, в ньому було закладено близько 50 млрд грн за рахунок стягнення конфіскованих корупційних активів. Кошти планувалося направити на національну безпеку та оборону, збільшення соціальних стандартів.

На дворі – вересень, і так склалося, що український парламент, крім популістських гасел про «покращення життя українців», реально дії робити не може. Тому вважаю, що цього року залучити в бюджет ці кошти вже не вдасться. Якщо навіть парламент зараз почне працювати дуже активно із законопроектом, на початку жовтня закон може набути чинності, після чого почнеться судова процедура спецконфіскації.

- Як працюватиме ця процедура та скільки часу вона забере?

- Розслідується, наприклад, діяльність певної мафіозної групи. Ця група, за даними слідства, вчинила 100 епізодів злочинів – вбивства, викрадення, відмивання та легалізація коштів. Всі ці епізоди є в одній великій кримінальній справі. За чинним законодавством, щоб конфіскувати встановлене майно як злочинне в рамках кримінальної справи, треба кінцевий вирок по усім 100 епізодам.

Втім, за законодавством, яке з'явилося першим в Італії в рамках боротьби з мафією, слідчі подають до суду заяву щодо окремого судового процесу про конфіскацію у підставних осіб тих коштів та майна, якими вони користувалися під час скоєння злочину. Далі власник може прийти в суд, назвати себе стороною процесу та судитися за це майно скільки завгодно років. В нашому випадку насамперед мова іде про гроші Януковича, які зараз арештовані в державних банках. На рахунках кількох десятків офшорних компаній перебуває близько $300 млн.

Якщо б запропонована нами процедура вже діяла, слідчі подали б заяву в суд щодо спецконфіскації коштів, які знаходяться на рахунку таких-то офшорних компаній, і якщо не з'являється представник цієї офшорної компанії, суд перевіряє докази слідчих і списує гроші в бюджет. Якщо ж хтось з'являється і каже «ми – власники», то він повинен довести, яким чином він легально отримав 300 мільйонів. Як може офшорна компанія з директором на Кіпрі чи директором-литовським двірником провести операцію і отримати легально 300 мільйонів? Якщо вони таких документів не можуть надати, тоді суд застосовує спецконфіскацію.


Фото: Наталія Кравчук
Фото: Наталія Кравчук


Читайте по темі: Кому загрожує спецконфіскація

 

Справи проти Росії

- На якому етапі позови України проти Росії щодо Криму та Донбасу? Які шанси України виграти їх?

- Позовів багато, і всі вони на різних етапах. Наші шанси я оцінюю як більші за 50%. Не маю права розповідати по суті справ і по доказах, але ті документи, які ми подали і продовжуємо подавати до міжнародних судів, безпрецедентні.

В Європейському суді з прав людини перебуває 5 великих судових справ – одна по Криму, дві по Донбасу (перший та другий рік війни), є справа по викраденню та вивезенню на територію РФ дітей-сиріт, окрема справа по кримських татарах щодо їх переслідування та незаконного ув'язнення в Криму.

У зв'язку з тим, що конфлікт не зупиняється, ми продовжуємо фіксувати все нові порушення, тому буде і шоста, а, можливо, і сьома справа.

- Яка загальна сума позовів?

- Кінцева сума сатисфакції буде визначатися Європейським судом після винесення рішення. Ми прорахували попередню суму компенсації тільки щодо Криму – нарахували на понад 1 трлн грн. Ми просто провели масштабну інвентаризацію всього майна, яке знаходилося у державній та комунальній власності.

Щодо Донбасу, звичайно, сума буде збільшуватися, бо для того, щоб порахувати збитки, на тимчасово окуповану територію треба мати доступ.

- Які шанси отримати хоча б якісь компенсації? Росія навіть від позову ЮКОСа, за яким їй загрожував арешт активів за кордоном, примудрилася відкараскатися. А навесні Держдума прийняла закон, який дозволяє не виконувати рішення міжнародних судів.

- Не відкараскалися вони по ЮКОСу, просто інформаційна компанія трохи стихла. Наскільки мені відомо, члени Ради Європи потихеньку арештовують або готують арешти активів росіян.

Росія є членом Ради Європи, і всі їх заяви про те, що вони не будуть виконувати рішення Європейського суду – політична маячня. Так передбачено конвенцією і регламентом, що навіть якщо країна вийшла зі складу Ради Європи та відмовилася від виконання її конвенції, вона все одно зобов'язана виконати рішення по тим справам, які почали розглядатися, поки вона була членом Ради. Тому всі члени Ради Європи, які зобов'язані виконувати рішення Європейського суду, шукатимуть та арештовуватимуть на своїй території майно тієї країни, проти якої було винесено це рішення.

До речі, не забувайте про 2,5 тисячі індивідуальних скарг наших громадян проти Росії в Європейському суді.

Росія є членом Ради Європи, і всі їх заяви про те, що вони не будуть виконувати рішення Європейського суду – політична маячня. 

- Як так сталося, що перші позови родичів загиблих пасажирів малайзійського літака MH17 були прийняті Євросудом саме проти України і особисто Петра Порошенка, а лише потім проти Путіна та Російської Федерації? Чи можуть покарати державу Україна за цю трагедію?

- Реалістичним є покарання винних осіб. Моя громадянська позиція полягає в тому, що винні особи – це офіційні представники РФ. Давайте дочекаємося оприлюднення справи, яка була подана проти нас в Європейський суд. Такого роду скарги подаються іноді навіть Росією чи особами, які їй симпатизують, щоб відвернути увагу від основної справи.

Основна справа, яку вимагає і міжнародна спільнота, і потерпілі країни, в тому числі Україна – це розслідування дій російських бойовиків щодо збиття літака MH17. Дочекаємося, коли буде оприлюднений звіт нідерландської прокуратури. Після цього ви побачите механізм, який працює між країнами в подібних розслідуваннях та притягнення до відповідальності винних осіб. У мене немає сумнівів, що суд буде не над Україною, а над особами, які причетні до застосування БУКу та збиття цивільного літака на територіях, які були контрольовані бойовиками. Україна має сильну правову позицію, і ми цю справу не програємо.

 

Коли запрацюють суди

- Коли почнуться прозорі конкурси на посади суддів і запрацює оновлений суд?

- Верховний суд має бути сформований в лютому-березні 2017 року і почати працювати. Апеляційні суди повинні бути сформовані до кінця літа 2019-го року. Конкурси на посади суддів можуть початися тільки тоді, коли почне працювати закон. Закон набуває чинності в кінці вересня, отже в середині жовтня будуть оголошені конкурси.

- Наскільки має оновитися склад судів, щоб ми сказали, що це спрацювало?

- Мінімум на половину, навіть більше. Взагалі-то склад судів оновиться на 100%. Якщо навіть діючий суддя, який працює чесно (бо не можна називати всі 9 тисяч людей, які працюють в системі, корупціонерами та покидьками), прийде на конкурс, виграє його, пройде антикорупційну перевірку і стане суддею в новій системі – це буде новий суддя. До нього буде довіра через те, що він пройшов жорстку перевірку і конкурс нарівні з адвокатами, науковцями, юристами. Якщо зараз така людина – виняток в старій системі, вона повинна бути правилом в новій.

- В Законі про статус суддів зазначена необхідність формування Антикорупційного суду, який має працювати у зв’язці з НАБУ та Антикорупційною прокуратурою, але не встановлені терміни. Без нього полювання на корупціонерів нагадує, як сказав сам Порошенко, спортивне рибальство: спіймали – випустили, спіймали - випустили. Хто працює над цим і коли очікувати голосування в Раді?

- Восени ми плануємо сформувати робочу групу із залученням представників всіх фракцій. Міністерство юстиції може бути модератором цього процесу. Протягом року цей суд повинен з'явитися.

- Отже закон про створення Антикорупційного суду має бути проголосований, принаймні в першому читанні, вже до кінця року?

- Тут дуже важливий початок роботи оновленого Верховного суду. Ви спитали, коли буде перше відчуття того, що реформа працює. Відповідаю: коли запрацює новий Верховний суд. Далі вже Антикорупційний та апеляційні суди будуть орієнтуватися на Верховний суд, який як втратив свою незалежність в 2004 році, так після цього і не отямився.

Читайте також: Або судова реформа, або суд Лінча, експерт розповів про найбільш очікувану реформу

 

7 тисяч люстрованих чиновників

- Ви обіцяли внести до Верховної ради правки в люстраційне законодавство, які унеможливлять поновлення люстрованих чиновників на посадах. Чи можна запобігти цьому на законодавчому рівні чи це питання політичної волі?

- Коли є дискурс, що хтось може виконати закон, а хтось – ні, то певні особи його не виконуватимуть. Люстрація в цілому свою історичну функцію виконала. Не можна від люстрації вимагати очищення судів чи прокуратури, це питання вже їх реформування. Головна функція люстрації полягала в тому, аби не допустити збереження на посадах тих осіб, які призначалися Януковичем і його найближчим оточенням. Ми зачистили декілька тисяч найвищих посадовців, багато з яких пішли самі, загалом – десь 6-7 тисяч осіб. Ці люди не зможуть потрапити на держслужбу протягом 10 років.

Питання ж тотального очищення судової системи люстрація не могла виконати, тому що суди – це незалежна гілка влади. Очищення судової системи можливе лише через реальну судову реформу.

- Отже, питання люстрації можна знімати з порядку денного?

- Не можна. Щоб люстрація не була скасована, закон має діяти. Головне зараз – це унеможливити маніпуляції темою люстрації в Конституційному суді з боку колишніх «регіоналів», а нині представників Опозиційного блоку.

Ми створимо незалежний орган, який контролюватиме процес люстрації. Цей орган зможе застосовувати спеціальну процедуру люстрації суддів, хоча, повторюся, краще ніж електронне декларування та судова реформа, суддів нічого не люструє. Зараз подивіться – чи не кожного дня пара десятків суддів тікають зі своїх посад. Про це ніхто навіть не міг мріяти на початку 2014 року.


Фото: Наталія Кравчук
Фото: Наталія Кравчук


 Вбивці на свободі та реформа в’язниць

- Ви вимагаєте внесення змін в «закон Надії Савченко». У чому його небезпека та як ви пропонуєте його змінити?

- Я вважаю, що рецидивісти, ті, хто вчинили особливо тяжкі та тяжкі злочини – не можуть підпадати під дію цього закону. Норми цього закону можна застосовувати до економічних та легких злочинів, бо, вочевидь, перебування у СІЗО є набагато гіршим, ніж в колонії.

Що ми маємо на сьогодні? Понад шість тисяч рецидивістів і злочинців, серед яких 1.200 вбивць, вийшли по цьому закону. Тих, хто вийшов – вже не повернеш, але треба зупинити цей процес. Ми готові прийняти будь-який варіант законодавчих правок, аби лише зупинити цей потік виходу людей, які несуть небезпеку для суспільства.

- Кілька місяців тому було оголошено про початок реформи Пенітенціарної служби. Коли вона буде ліквідована та хто опікуватиметься місцями позбавленнями волі?

- Рішення про початок ліквідації служби було прийнято 18 травня. Суть в тому, щоб перетворити воєнізовану мілітарну структуру на цивільну, як це є у всіх європейських країнах. Зараз відбувається процес передачі функцій, який має завершитися до кінця року.

Пенітенціарна служба як мілітарний орган. Серед 27 країн ЄС є тільки в одній – в Угорщині, та і вони отримують за це постійну критику від Ради Європи. Насамперед ми прибираємо велику кількість людей в погонах, які працювали в апарат служби. Це ж нонсенс: генерал-майор бухгалтер, генерал-майор керівник прес-служби. Я колись спілкувався в регіонах з рядовим співробітниками Пенітенціарної служби, то вони казали: «Два генерали, які працюють у вас в центральному апараті, а їх у вас близько 80, з'їдають зарплату однієї колонії!».

Ми познімали погони з бюрократів, скоротили виконавчу службу на місцях, майже вдвічі збільшили грошове утримання рядового і молодшого офіцерського складу.

- Якщо раніше отримували 1,5 тисячі – тепер буде 3?

- Хоч якось рушимо, це перший крок.

- Що буде замість Пенітенціарної служби?

- Буде декілька департаментів Мін'юсту: основний профільний – це департамент пробації, департамент режиму, який опікуватиметься безпекою безпосередньо в установах, і департамент, який опікуватиметься виробництвом в місцях позбавлення волі спільно з експертами ЄБРР.

Наразі зі 108 профільних підприємств, які є в місцях позбавлення волі, завдають щорічних збитків на 300 млн грн. Система розпоряджається 45 тисячами гектарів тільки для сільського господарства! Швейне виробництво в тюрмах забезпечує 20% ринку всього спецодягу в країні, і навіть воно збиткове! А є ще металургійне виробництво, кар'єри, заводи. Вся ця промисловість перетвориться на вертикально інтегровані холдинги з незалежним керівництвом. Тут ми повністю візьмемо проект ЄБРР, вони самі ним займатимуться. Головне завдання – це зробити ці підприємства прибутковими.

Два генерали, які працюють в центральному апараті, а їх близько 80, з'їдають зарплату однієї колонії

- Скільки отримуватиме ув’язнений, який працюватиме на цих підприємствах?

- Наше завдання вийти на середню заробітну плату по регіону.

От чому працівники таких швейних фабрик, які займають 20% ринку спецодягу, мають отримувати якісь копійки? Це все корупційні схеми, через які викуповують весь спецодяг через посередників, а потім продають тим самим Збройним силам. І такі схеми скрізь!

Державні закупівлі тільки на їжі для колоній зекономили десятки мільйонів гривень. Наприклад, ще не перебравши на себе всі їх функції – ми зобов'язали їх перейти на ProZorro з 1 серпня. Почався саботаж, зрив торгів, використання Антимонопольного комітету. Так от, тільки на закупівлі ліків по 5 позиціях економія склала 12 мільйонів гривень. На ці гроші можна купити додатково 40% цих самих препаратів.

Читайте також: Небаракова Україна. Як будуть "гуманізувати" українські тюрми

 

Рейдери, іноземці, марихуана та ЛГБТ-шлюби

- Ви обіцяли внести до Ради низку антирейдерських законів. Чи можливо взагалі законами вирішити це питання за наявності зв'язки бізнесмен-прокурор-суддя?

- Ці закони вже у Раді. Суть рейдерства в тому, що особи, які займаються рейдерством, розуміють, що отримана вигода більша за ризики збитків, в тому числі при можливості несення відповідальності. І це була основна проблема 20 років незалежності України.

Ми пропонуємо введення реальної кримінальної відповідальності для осіб, які включені в рейдерську схему – від заявника до реєстратора, від посібників до представників правоохоронних органів. Віднині всім їм загрожуватиме 8 років тюрми і спецконфіскація.

Ці антирейдерські закони будуть проголосовані до кінця жовтня максимум.

- Багато іноземців, від Яресько з Абромавічусом до цілої армії грузинів, кажуть, що залишилися б жити і працювати в Україні, якщо була б можливість залишити подвійне громадянство. Чи не варто Україні запровадити його?

- Моя особиста позиція – у людини повинно бути одне громадянство. Якщо людина свідомо прийняла рішення стати громадянином цієї держави, в неї не може бути так званих запасних аеродромів. Є широка світоглядна дискусія, навіть теоретична, але на практиці одне громадянство означає захищати одну країну, якщо починається війна і платити податки в цій країні. До того ж це питання внесення зміни до Конституції, і я сумніваюся, що для цього знайдеться 300 голосів.

- Однією з перших петицій на сайті Кабміну, коли з'явилася така можливість, стало прохання про легалізацію марихуани. Яка ваша особиста позиція з цього приводу?

- Я проти легалізації легких наркотиків, тому що це не те, чим можна заспокоїти моральний дух суспільства. Так само я проти легалізації зброї. З одного боку ніби гарна картинка – всі можуть ходити зі зброєю, захищатися; з іншого – в тих самих США щотижня з якогось штату надходять новини про розстріли в школі чи університеті.

- Представники української ЛГБТ-спільноти просувають ідею запровадження інституту цивільного партнерства. Чи доречно це в Україні й коли це буде можливо?

- Насамперед треба заспокоїти всіх: питання легалізації одностатевих шлюбів не стоїть на порядку денному. Цивільне партнерство – це врегулювання майнових відносин осіб, незалежно від їх статі. Абсолютно нормальна цивілізована практика, яка вже частково врегульована нашим цивільним законодавством. Якщо особи мають якесь спільне майно – мова ж йде не тільки про подружжя, а про будь-яких осіб, які мають спільне майно – ці особи мають всі гарантії щодо захисту своїх прав на цю частку майна. Таке цивільне партнерство закріплене в Плані реалізації стратегії захисту прав людини. Цей закон згідно плану повинен бути створений до 2018 року, наразі над ним працюють експертне середовище з громадськими організаціями.


"Міністр може працювати майже волонтером, так ми і працюємо". Фото: Наталія Кравчук
"Міністр може працювати майже волонтером, так ми і працюємо". Фото: Наталія Кравчук


- Скільки ви отримуєте в якості міністра юстицій України?

- 12 тис грн з копійками.

- Якою має бути ринкова вартість подібної роботи?

- Міністри – це політичні фігури, які призначаються парламентом. Зарплата міністра повинна відрізнятися від зарплати заступника міністра, тому що заступники, державні секретарі – це професіонали, яких ти залучаєш з приватного сектору. Міністр може працювати майже волонтером, так ми і працюємо. Але команда повинна отримувати зарплату не нижчу, якщо ми говоримо про Мін'юст, ніж в приватних адвокатських компаніях. Там хороший юрист коштує мінімум $1 тис. щомісяця, а старший, який може управляти колективом – це вже декілька тисяч доларів. Можливо, зараз ці цифри завеликі і ідеалістичні, але я говорю про ті реалії, до яких треба рухатись.

Ми маємо зараз шалену ситуацію: після створення нових антикорупційних органів – НАБУ, НАЗК, Антикорупційна прокуратура – там запровадили ринковий рівень зарплат, і з Мін'юсту почався масовий відтік кадрів в ці органи. Якщо в Міністерстві головний спеціаліст отримує 8. тис грн на місяць, то в Антикорупційному бюро на аналогічній посаді це буде 20 тис грн.

Робити системні реформи без якісних професійних людей – дуже важко.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: