25 травня 2017, четвер

Бюджетні дірки. За два роки держкомпанії завдали казні збитків майже на 125 млрд грн

коментувати
Бюджетні дірки. За два роки держкомпанії завдали казні збитків майже на 125 млрд грн
НВ на прикладі трьох подібних структур розповідає про те, як і куди йдуть бюджетні гроші

Україна, яка воює і живе за умов економічної кризи, залишається неймовірно щедрою країною. Вона мириться з існуванням питомого числа держкомпаній, збитки яких за останні два роки досягли 124 млрд грн. Це майже $5 млрд, або п'ята частина доходів держбюджету на 2016 рік. Влада не тільки не карає керівників цих підприємств, але і продовжує відкладати приватизацію таких проблемних активів.

Цього року Фонд держмайна планує продати Одеський припортовий завод (ОПЗ) і електрогенерувальну компанію Центренерго, головного споживача донбаського вугілля. Але жодних гарантій, що аукціони відбудуться вчасно, немає: нещодавно з вини держави зірвали збори акціонерів ОПЗ і призначення на конкурсних засадах голови Центренерго.

Чому приватизація настільки важлива? Без неї держкомпанії залишаються тягарем для казни і дійними коровами для близьких до влади бізнесменів. Доведено Енергоатомом і Об'єднаною гірничо-хімічною компанією (ОГХК), а також підрозділами держконцерну Укроборонпром.

  


БЕСПОКОЙНЫЙ АТОМ: Юрия Недашковского (на фото слева), президента Энергоатома, одесский губернатор Михаил Саакашвили обвинил в коррупции
НЕСПОКІЙНИЙ АТОМ: Юрія Недашковського (на фото ліворуч), президента Енергоатому, одеський губернатор Михайло Саакашвілі звинуватив у корупції


  
Енергоатом: репутаційний Чорнобиль

Одеський губернатор Михайло Саакашвілі в листопаді 2015‑го в ефірі П'ятого каналу емоційно дорікав Юрію Недашковському, президенту Енергоатому, що керує вітчизняними атомними електростанціями (АЕС), у тому, що той у своєму кабінеті "сидить під портретом Степана Бандери" і підтримує корупцію.

Недашковський, який вперше очолив Енергоатом 2000‑го, у відповідь обурився: мовляв, Саакашвілі "використовує "темники" окремих політичних сил", а проблеми атомної галузі його насправді не цікавлять.

Але зі звинуваченнями екс-президента Грузії погодилися б у німецької компанії AUMA, яка повною мірою скуштувала всі принади "бізнесу по‑українськи": саме їй держменеджери Енергоатому нав'язували послуги фірм-"прокладок".

Роман Корнієнко, представник AUMA, розповів про тіньові схеми компанії Недашковського народному депутату Сергію Лещенку.

Суть його оповідання зводиться до того, що від початку 2009‑го AUMA у відповідь на прохання Запорізької АЕС почала розробляти складну технічну деталь — електропривод для клапана, який у разі аварійної ситуації знижує тиск пари під час ядерної реакції.

2011‑го німці зробили пілотний примірник. У тендерних документах вартість одного привода становила близько €100 тис. Енергоатому підійшла продукція, але не влаштовувала схема постачання. Німці працюють тільки через своїх офіційних представників, а Енергоатом спробував всунути до схеми свого посередника. Той би і "зняв" частину прибутку, перепродавши електропривод АЕС.

AUMA, чий річний оборот сягає €400 млн, хотіла працювати тільки через свою уповноважену компанію. І коли німці почали вигравати в тендерах Енергоатому на поставку електропривода, держпредставники заходилися скасовувати торги один за іншим.

AUMA зіткнулася з чотирма подібними випадками. У всіх фігурували компанії, які представляли інтереси німців. Одна з них — Brontex Technology — не змогла поставити привод, оскільки Антимонопольний комітет України (АМКУ) скасував результати тендеру. Втрутився АМКУ і тоді, коли в тендері перемогла AXW Limited — інший представник AUMA. Схожа доля спіткала і третю подібну структуру — Lexus Financial Group: фірма виграла аукціон, але раптом питання до неї виникли в Служби безпеки. У випадку зі ще одним представником — Rion Assets — договір не підписали взагалі без пояснення причин.

 


001

 

Проте потреба в електроприводах нікуди не зникла — їх потребувала першою чергою Південно-Українська АЕС. І 2013‑го Енергоатому довелося закупити чотири екземпляри у компанії, що мала санкцію від AUMA.

Уже в середині 2014‑го Недашковський знову спробував домовитися з німцями на своїх умовах: Енергоатом хотів купити 32 електроприводи на загальну суму в €3,2 млн.

Делегація української держкомпанії приїхала до Німеччини обговорити деталі співпраці. Гості зі сходу запропонували, щоб AUMA поставляла обладнання через компанію якогось Фрідріха Вехмера, який отримав зелене світло від Енергоатому для перемоги на тендерах. Щоб дотриматися всіх формальностей, представник держмонополії Валерій Васильков попросив німців самих офіційно висунути Вехмера в посередники. В протоколі це прохання не зафіксоване, про нього в офіційному зверненні до депутатів Верховної ради розповів Корнієнко, представник AUMA, яка тепер намагається домогтися справедливості через парламентарів.

AUMA відмовилася працювати через Вехмера. Енергоатом зреагував миттєво: українці несподівано вирішили, що німецькі електроприводи їм більше не підходять за своїми технічними показниками. Хоча раніше Володимир Бандурко, в. о. головного інженера Енергоатому, стверджував: продукція AUMA пройшла випробування і зауважень до неї немає.

НВ вдалося поспілкуватися з Сергієм Таракановим, заступником директора Енергоатому, який брав участь у переговорах двох сторін у Німеччині. Він заперечував будь‑які порушення зі свого боку і звинуватив німецьку компанію в непрозорих діях. На питання, чи пропонував Енергоатом поставляти електроприводи через свого посередника, Тараканов відповів: "Нічого подібного я підтвердити не можу".

Насамкінець представник Енергоатому заявив, що компанія більше не планує закупівлі електроприводів.

Корнієнко стверджує: співробітники Запорізької АЕС скаржилися особисто йому, що старі електроприводи вже не працюють нормально та їх функції доводиться виконувати вручну. Відмова від закупівлі нових становить великі ризики для безпеки українських АЕС.

В Енергоатомі не бачать проблеми, називаючи звернення німців на адресу депутатів замовними листами.

Спроба Енергоатому нав'язати німцям посередника типова для цієї держструктури. Про це свідчить історія Миколи Мартиненка, екс-нардепа з фракції Арсенія Яценюка. Його прізвище фігурує у кількох розслідуваннях щодо Енергоатому, які ведуть українське Національне антикорупційне бюро (НАБУ), а також прокуратури Швейцарії, Австрії та Чеської Республіки.

За даними швейцарських слідчих, Мартиненко отримував мільйони євро на свої банківські рахунки в Цюриху та Женеві за лобіювання інтересів чеської компанії Skoda, яка хотіла постачати українським АЕС обладнання й у результаті отримала контракт.

Для легалізації отриманих грошей Мартиненко створив в Панамі компанію Bradcrest Investments, яка надавала чехам якісь "консультаційні послуги з просування на українському ринку". У банківській документації бенефіціаром рахунків офшорної компанії вказаний сам колишній нардеп.

Але одним Енергоатомом інтереси Мартиненка не обмежуються.

  

Гірничо-хімічна корупція

Після зміни влади в 2014 році уряд Яценюка відмовив скандальному бізнесменові Дмитру Фірташу у продовженні договорів оренди на Іршанський гірничо-збагачувальний і Вільногірський гірничо-металургійний комбінати. Обидва були частиною циклу з виробництва титану і відігравали важливу роль у бізнес-імперії колишнього газового посередника і друга Сергія Льовочкіна, голови Адміністрації президента часів Віктора Януковича.

Кабмін передав комбінати в керування новоствореному держпідприємству — Об'єднаній гірничо-хімічній компанії, на чолі якої опинився Руслан Журило. Лідер партії УКРОП і багаторічний приватівець Геннадій Корбан в одному з інтерв'ю розповідав, що Журило — людина, близька до Мартиненка.

Згідно з даними внутрішньої аналітики Міністерства економіки, ОГХК значну частину продукції продає торговому дому Еко-Сервіс, який і збуває її далі. Засновником Еко-Сервісу є Ігор Ведута, пов'язаний з Журилом спільною діяльністю в інших проектах: так, вони обидва виступають співзасновниками благодійного фонду Наше місто.

 

 
Але схема на цьому не закінчується. Дизельне паливо за завищеною ціною держкомпанія закуповує у якоїсь Енерджі Трейд Груп, яка, за внутрішніми даними Мінекономіки, отримала контроль над тим-таки Еко-Сервісом.

У Мінекономіки оцінюють втрати держави від таких схем на рівні 600 млн грн на рік.

При цьому обидві компанії, які працюють посередниками для ОГХК, обслуговуються в Діамантбанку, що належить Мартиненку та його партнеру Давиду Жванії.

У цьому ж банку має рахунок австрійська компанія Bollwerk, яка заробляє на контрактах із титановими комбінатами, ставши одним з найбільших постачальників держкомпанії. Формально Bollwerk належить 70‑річному Вольфгангу Айбергеру з австрійського селища Лоретто. Але насправді він давній торговий агент Мартиненка та Жванії.

Ця само людина є директором іншої австрійської фірми — Steuermann, що виступала посередником під час закупівлі урану для потреб ще одного державного підприємства — Східного гірничо-збагачувального комбінату.

Ці схеми і причетність до них Мартиненка розслідує НАБУ та правоохоронці Австрії.

 


ТАНКОВЫЙ СБОЙ: Менеджеры государственного Киевского бронетанкового завода хотели получить откат в € 500 тыс. при закупке оборудования по завышенной цене
ТАНКОВИЙ ЗБІЙ: Менеджери державного Київського бронетанкового заводу хотіли отримати відкат у €500 тис. під час закупівлі обладнання за завищеною ціною


  

Дуже спеціальний Укрспецекспорт

Фіктивні посередники — не єдиний інструмент виведення грошей. Співробітники Київського державного бронетанкового заводу (КБТЗ), що входить до держкорпорації Укроборонпром, хотіли заробити, уклавши контракт на закупівлю обладнання за вищою ціною, щоб згодом отримати відкат. Олексій Гаражин, один з постачальників у цій справі, розповів про це НВ.

Антон Кривченко, один зі співробітників КБТЗ, приїхав до Бельгії домовлятися про постачання запчастин. Він економив навіть на готелі — поки тривали переговори, які затяглися на місяць, спав на підлозі у квартирі одного з бельгійських партнерів.

При цьому Кривченко привіз бельгійцям серйозну пропозицію: наприкінці 2015‑го КБТЗ вирішив закупити 39 американських наборів Allison для військової техніки: мотор + коробка передач + інсталяційний пакет. Контракт тягнув на семизначну цифру в євро.

У бельгійській фірмі Intertex, яка торгує продукцією Allison, були раді пропозиції. Фірмою керує виходець з України Володимир Коваленко, всі переговори вів його син Анатолій.

У Коваленка з'явилася можливість не тільки заробити, але і допомогти країні, з якої вони приїхали до Бельгії. "На тендері я б запропонував такі набори за €52-53 тис.",— розповідає Анатолій Коваленко, уточнюючи — вони з батьком вирішили зробити знижку для України, яка втягнена до війни.

   

 

Але представники КБТЗ від пільгових умов відмовилися, погодившись заплатити ціну в €70 тис., тобто весь контракт потягнув би на €2,7 млн. Проте українці, за інформацією НВ, виставили додаткову умову: €500 тис. треба було згодом перерахувати через посередників на банківський рахунок в офшорі Беліз. До того ж частини б/в українська сторона просила зазначити в документах як нові.

Щоб бельгійці не дуже хвилювалися з приводу корупційної складової, Кривченко, як кажуть джерела НВ, пообіцяв у майбутньому ще один контракт: на 100 моторів Deutz за аналогічною схемою.

Бельгійській стороні Кривченко, за даними НВ, пояснював необхідність відкату тим, що гроші потрібні "близьким людям Порошенка в Раді національної безпеки і оборони". Перевірити цей факт неможливо.

Гаражин надав НВ фрагмент листування Кривченка з Павлом Букіним, керівником держкомпанії Укрспецекспорт, який санкціонує всі імпортні поставки військової техніки і бере з них комісію. В ній представник КБТЗ пропонував включити у вартість закупівлі 20% податку на додану вартість. Після отримання цих грошей з бюджету заводу учасники схеми планували розмитнити продукцію без сплати ПДВ, як це передбачає законодавство. Фіктивний ПДВ пішов би в кишені "партнерів".

У результаті Intertex відмовилася робити постачання.

У країні, чий ВВП минулого року скоротився на 10%, закривати очі на подібні речі — надто велика розкіш. До того ж 10% української економіки припадає саме на держпідприємства.

У підготовці статті брав участь Сергій Лещенко

 

Матеріал опублікований в НВ №18 від 20 травня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: