28 квiтня 2017, п'ятниця

Бізнес отримав "свою людину" у податковій. Чим йому це допоможе, розповідає фіскальний омбудсмен

коментувати
Бізнес отримав
Фото: Олександр Медведєв
Чим допоможе бізнесу посередник між ним і податківцями, НВ розповів новопризначений фіскальний омбудсмен Тарас Качка

На початку серпня в Державній фіскальній службі пішли на безпрецедентний досі крок – зважилися залучити до співпраці незалежного експерта, який займеться врегулюванням проблемних питань між платниками податків і фіскальною службою.

Уповноваженим з питань бізнесу при ДФС 10 серпня був призначений Тарас Качка, керівник Українського медіацентру реформ і до недавнього часу віце-президент зі стратегічного розвитку Американської торгівельної палати в Україні. Також Качка був членом української переговорної групи щодо Угоди про асоціацію з ЄС, цільової команди реформ та робочих груп з податкових питань. Свій досвід і зв'язки він планує використовувати в перезавантаженні відносин бізнесу і податківців.

- Чия ідея заснувати посаду фіскального омбудсмена?

- Ідея належить ДФС. Думаю, що озвучив її Роман Насіров [голова ДФС України]. І це найголовніший чинник, який зацікавив мене. Це ознака того, що Держфіскальна служба насправді зацікавлена в якихось внутрішніх змінах, що це не данина моді, а бажання нормалізувати роботу з пропозиціями та скаргами, які надходять.

- Ви будете працювати, як член команди ДФС чи ви взагалі не маєте офіційного відношення до них?

- Я буду і працюю на громадських засадах у межах ДФС. Я не є посадовою особою, яка підпорядковується голові ДФС. Але я працюю більше все-таки на їхньому полі, оскільки моє  завдання – розглядати скарги і допомагати ДФС реагувати. Є набір внутрішніх документів ДФС, які юридично закріплюють мій статус.

- Тільки ваш, чи у вас буде команда?

- Зараз тільки мій. На сьогоднішній день ДФС досить активно допомагає у вирішенні цих питань, і в принципі, мого особистого втручання достатньо, щоб процес ішов. А далі, побачимо, як це буде розвиватися.

- Що забезпечує вашу незалежність?

- Зрозуміло, що юридично гарантувати незалежність досить складно. Головне – незалежність реалізується за допомогою того, що всі учасники процесу будуть вважати мене авторитетною особою в регулюванні проблем.

- Вам цікаво буде тривалий час працювати на громадських засадах? Все ж ваша робота повинна якось винагороджуватися. Хто це фінансуватиме?

- По-перше, я далі виконую оплачувані функції в Українському медіацентрі реформ. Цей проект триває, я сподіваюся, що він буде успішним. По-друге, для мене особисто це теж амбіція. Я вірю в те, що у нас можливі конструктивні відносини між бізнесом і владою, і не знадобиться 10-20 років для того, щоб пробити цю стіну.

- Як за кордоном такі інститути працюють?

- Не можна сказати, що це типова функція. Є приклади. Це більшою мірою країни співдружності, колишні британські країни. В Австралії ця інституція називається генеральний податковий інспектор. У самому Сполученому Королівстві є такий собі мировий суддя між платниками податків та податковою службою. Функції у них одні й ті ж – це розгляд звернень щодо системних проблем, бездіяльності податкових органів, неправомірного тлумачення або застосування норм. Тобто це не функція адміністративного оскарження рішення податкового інспектора, а більше робота над помилками системи. Попит на таку функцію існує і навіть зростає, тому що завжди державна інституція буде менш гнучка, ніж бізнес. Тому ми в цьому сенсі перебуваємо в якомусь світовому тренді, хоча причини виникнення й дещо інші.


Фото: Александр Медведев
Фото: Олександр Медведєв


- Скарги вже надходять?

- Вони з першого дня надходять. За перший тиждень вже кілька десятків звернень мали місце, десь до сотні. На зустрічах з бізнес-об'єднаннями формально і неформально передавалися папки з листами, надходили листи через e-mail, через facebook.

- Що це за бізнес переважно?

- Різні міжнародні компанії, національні компанії, малі, великі. Розмір проблем також різний. Десь були проблеми лише на 50 тис. грн, але дуже очевидна корупційна проблема, а десь це проблема великої суми, але яку (наприклад, відшкодування податку на додану вартість) досить складно довести, тому що є системні проблеми. Природа цих проблем не є новою. Це здебільшого ті ж проблеми, які озвучуються постійно бізнесом. Нічого нового немає.

- А чим ваша діяльність відрізняється від бізнес-омбудсмена? До нього звертаються з тими ж питаннями.

- В нас не потрібно шукати відмінність – потрібно шукати взаємодоповнення. Ідея в тому, що я більше співпрацюю з ДФС всередині ДФС, а бізнес-омбудсмен більше виконує функцію арбітра, посередника на більш високому рівні. У нього акцент – на системні та практичні прояви корупції. У мене – на діяльність ДФС, недоліки та проблеми функціонування системи. Але мета й завдання у нас однакові – поліпшити інвестиційний клімат в Україні, подолати корупційний фактор.

- Що конкретно процедурно ви будете робити? Ось надійшли до вас скарги – що ви робите з ними?

- Звертаюся до відповідного структурного підрозділу ДФС. Вони готують своє бачення. Намагаємося знайти шлях, як це можна вирішити з точки зору правових процедур, які існують як на відомчому рівні, так і на законодавчому. У нас, наприклад, була проблема з питання розмитнення певних товарів. Ми провели розмову з відповідною митницею, з'ясували причину зупинки вантажів, з'ясували, що це не є корупційною вимогою, а сталося через особливості оцінки ризиків у системі. Ми проводили зустрічі між посадовими особами, між учасниками ринку, збирали, давали пропозиції. Тепер працюємо над тим, щоб усунути проблему на рівні системи.

- Як?

- Зараз мова йде про внесення змін або в базу даних, які визначають ризики, або в сам алгоритм, або відомчі накази, які формують ці ризики. Ідея в тому, щоб не просто реагувати на кожну скаргу і говорити: "ось, ваша проблема врегульована", "ваші вантажі розмитнені", або "ваш ПДВ повернуто", а в тому, щоб знайти спосіб, який дав би ДФС можливість швидко і конструктивно по відношенню до бізнесу реагувати на ці скарги, щоб та ж сама проблема не виникла в іншої компанії.

Або ось другий кейс – проблема боротьби з тіньовим ринком зерна. Питання було в тому, щоб знайти найменш шкідливі для легальних учасників ринку засоби боротьби з нелегальними учасниками ринку. Ми знайшли формулу, як це можна забезпечити, яку інформацію може надавати ДФС, у якій формі, щоб не піддаватися процесуальним діям. На цьому тижні ми чекаємо інформації від ДФС. Сподіваємося, що легальні учасники ринку зможуть запровадити відповідні процедури в себе, нормалізувати ситуацію, і захистити себе, щоб їхні вантажі не були арештовані. Це питання зменшення ризиків у роботі з контрагентами. Ми запропонували, в якій формі це має бути. Далі фахівці ДФС випишуть всі ці критерії, передадуть, і компанії будуть працювати у відповідності до них.

- Чому потрібен у цих справах посередник? Чому ДФС не може сама вирішувати ці питання?

- Потрібно розуміти, що повинна змінитися корпоративна культура. Система не може змінитися сама по собі. Тобто повинні бути агенти зовнішнього впливу. Якщо людина працює де-небудь тривалий час, то вона живе за своїми традиціями, і ця людина думає, що діє абсолютно правомірно, а бізнес вважає, що він діє неправомірно. Відповідно, завжди існує потреба в людях, які будуть помічниками в трансформації критики з боку бізнесу в завдання, зрозумілі бюрократичній системі.

- Ви будете готувати якісь проекти для ДФС для того, щоб впливати на скорочення бюрократії?

- У нас зараз йде два блоки податкової реформи. Один на рівні податкового кодексу, другий – інституційної реформи ДФС. Вже є рішення про перепідпорядкування ДФС Мінфіну. Зараз оголошено, що першим етапом інституційної реформи буде удосконалення роботи офісу по роботі з великими платниками податків та реорганізація органів аудиту в рамках ДФС. Тобто ми співпадаємо у часі з початком моєї роботи над цими скаргами і з цими інституційними речами.

- Ви вже зверталися із цими скаргами до ДФС. Як вони реагували?

- Ніякого негативного ставлення немає ніде.

- Вони не з'їжджають на те, що у них є закон, і їм потрібно відповідати вимогам?

- У кожної проблеми є кілька площин. Є площина податкового кодексу, площина наказів Мінфіну, відомчі речі в ДФС, і дуже часто одна проблема може стосуватися всіх цих трьох елементів. Інша справа, що часто з'їжджають відразу на те, що потрібно змінювати податковий кодекс, і, якщо вже анекдотом говорити, що нам трохи не в Конституцію потрібно внести зміни, а потім, може, щось зміниться. Насправді критичний аналіз говорить, що щось можна зробити вже зараз, просто змінивши якісь практичні підходи до роботи. І головний виклик – набратися терпіння і насправді розбиратися, у чому проблема.

- Може, ви методичку їм напишіть?

- Можливо, через якийсь час (сміється). Всі це розуміють, просто кожен раз це вирішується індивідуально. В ідеалі, я думаю, це має стати однією зі звичок ДФС – саме так аналізувати всі проблеми.

- Ви звертаєтеся до ДФС вже тільки після надходження конкретних скарг, чи ви самі також ініціюєте якісь зміни?

- На сьогоднішній день завдання – впоратися з тими скаргами, які є. Але в принципі, завдання полягає в тому, щоб дивитися трохи ширше, ніж просто на конкретну проблему конкретного підприємства.

- Ваша робота буде мати вплив на реформування податкової системи? Ви зараз ідете локальними кроками, а чи матиме це глобальний вплив?

- У нас зараз є дискусія з приводу податкової реформи – про те, що вона повинна бути радикальною, сміливою і всерйоз вирішити проблеми, які накопичилися в системі. Але потрібно мати на увазі, що деякі проблеми не можна вирішити сьогодні на завтра. Якщо у вас є 50 тисяч працівників ДФС, які звикли працювати так, а не інакше, то важко очікувати, що завтра вони почнуть працювати по-іншому.

Хороший бізнес-автор Філіп Котлер, який пише про трансформації в бізнес-корпораціях, каже, що трансформація корпоративної культури починається в перший рік, але зміни приживаються через кілька років. І які б радикальні зміни не відбувалися, без клопіткої роботи по аналізу кожної скарги, щодо зміни в кожному конкретному індивідуальному випадку, всі радикальні зміни будуть піддаватися або саботажу, або нездатності людей їх виконувати.

Вся робота над податковим кодексом, і нова інституційна реформа ДФС, і мої зусилля та зусилля багатьох інших людей, бізнес-об'єднань, бізнес-омбудсмена спрямовані на те, щоб крок за кроком на всіх рівнях удосконалити цю систему. І всі ці зусилля лише разом дають якийсь результат. Без одного не буде іншого.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: