18 листопада 2017, субота

Білоруський танкіст. Яскрава ідея і бізнес-модель інтернет-гри World of Tanks дозволили її творцеві стати мільярдером

коментувати
Білоруський танкіст. Яскрава ідея і бізнес-модель інтернет-гри World of Tanks дозволили її творцеві стати мільярдером
Яскрава ідея і точно обрана бізнес-модель інтернет-гри World of Tanks дозволили їй стати однією з найпопулярніших у світі, а її творцеві — білорусу Віктору Кислому — перетворитися на мешканця Кіпру та мільярдера

Все почалося з того, що уряд одніє з країн Перської затоки вирішив передати МАГАТЕ запаси свого збройового урану для переробки. Однак під час транспортування секретного вантажу сталася диверсія, і судно з ураном захопили сомалійські пірати. Над світом нависла загроза ядерної катастрофи, і щоб не допустити глобальної війни, оголошено масштабну спецоперацію Сафарі.

Такий сценарій у жовтні минулого року опублікувала на своєму сайті компанія—розробник багатокористувацьких онлайн-ігор Wargaming в якості анонсу чергової ігрової події свого популярного проекту World of Tanks (WoT). Всього за десять днів в ігровій операції взяли участь понад 190 тис. гравців. Втім, це не дивно: загальна кількість зареєстрованих на сервісі Wargaming.net користувачів вже перевищила 150 млн.

Загальна вартість компанії Wargaming, за оцінками Bloomberg, на хвилі успіху досягла $1,5 млрд, а її засновник і головний акціонер — 39‑річний білорус Віктор Кислий — у лютому 2016 року потрапив у список найбагатших людей світу Bloomberg Billionaires Index зі статком $1 млрд.

Також, згідно з даними Bloomberg, за підсумками 2015 року WoT увійшла в першу п'ятірку найбільш касових ігор світу, отримавши чистий прибуток у розмірі $446 млн. Найбільше заробила багатокористувальницька онлайн-гра американських розробників League of Legends, прибуток якої склав $1,628 млн.

Досягнення Кислого помітили і на батьківщині: в середині лютого білоруське онлайн-видання Щоденник назвало його найбільш успішним і впливовим бізнесменом у своєму рейтингу топ-200 бізнесменів країни. "Айтішники сприймають його як ікону",— говорить про нового національного герояі його земляк, 34‑річний фахівець з розвитку персоналу, а в минулому IT-фахівець з Мінська Олексій Бурносенко.

Сам Кислий свої ігри називає "розумними", оскільки для перемоги в них потрібно не просто стріляти, а вибудовувати стратегію, передбачати дії противника і застосовувати командний підхід.

Такі принципи гри, безкоштовний доступ, а також увага до військової історії дозволили Wargaming не просто перехопити аудиторію завзятих геймерів, а створити власну армію шанувальників, половину якої складають чоловіки 20-36 років. В танки, літаки і кораблі почали грати не тільки традиційні цінителі відеоігор — школярі і студенти, але і професійні пожежники, військові, міліціонери.

"Успіх компанії Кислого — це правильна ідея, модель бізнесу, успішна реалізація, відмінна команда управлінців і технічних лідерів",— виводить формулу тріумфу колеги 34‑річний програміст з Мінська Сергій Палаженка.

 

Історія однієї гри

Пристрасть до комп'ютерних ігор з'явилася у Кислого ще в дитинстві. "В науковій лабораторії, де працював мій батько, стояли комп'ютери — старі, пузаті",— згадує він машини, на яких навчався грати. Саме за цим заняттям майбутній мільярдер отримав свої перші знання про бізнес. "Стратегії Цивілізація і Master of Orion були моїми бізнес-школами, моїми MBA",— ділиться з НВ Кислий.

Втім, ігри — не єдине дитяче захоплення бізнесмена. У першому класі батько віддав його в професійну шахову школу, де майбутній програміст провчився сім років.

А коли настав час обирати професію, за рекомендацією батька він вступив на фізичний факультет Білоруського державного університету. Після випуску в 1998 році разом з однокурсниками заснував компанію з розробки програмних продуктів Wargaming. "Освіта дуже допомогла нам у плані моделювання",— зізнається білорус.

Перший офіс обладнали прямо в квартирі сімейства Кислих. А в створенні ігор вирішили зосередитися на військовій історії — так званому варгеймі. Тут виявився доречним, ще один факт з біографії Кислого — в університеті він пройшов військову підготовку за спеціальністю "артилерист".

Ігри, з розробки яких починала компанія, були досить складними і залучали вузьку аудиторію. Так, у 1995 році Кислий з товаришами створили свою першу гру Iron Age — покрокову стратегію на світовій карті, в якій інформація про ходи суперників передавалася по e-mail. Через п'ять років Wargaming представила свій перший комерційний ігровий проект — DBA Online, адаптацію настільної військової гри.

Потім вийшла покрокова стратегія Massive Assault, яка принесла компанії Кислого першу славу і допомогла вийти на західний ринок: гру продавали в США, Німеччині та Великобританії.

Наступним етапом став випуск модних на той час стратегій у реальному часі. 2008 року з'явилася присвячена звільненню західних кордонів Радянського Союзу від німецької армії Операція Багратіон, а 2009 року — стратегія про заключний етап Другої світової війни Order of War. Тоді ж Wargaming отримала свій перший приз: на російській конференції розробників ігор її назвали Найкращою компанією-розробником.

“Ми почали літати по всьому світу, брати участь у виставках, спілкуватися з великими гравцями,— розповідає Кислий.— Я багато почерпнув: розуміння індустрії і того, як вибудовують прекрасні команди і проекти".

Хоча фінансового прориву не сталося — бізнесменам ледве вдалося окупити розробку. Тоді вони дійшли висновку, що для успіху потрібен новий підхід до створення ігор і інша стратегія продажів.

Якраз тоді в США тріумфально стартувала масова багатокористувальницька онлайн-гра (ММО) World of Warcraft, і білоруси вирішили спробувати свої сили в розробці аналога.

Обираючи тему і жанр гри, в Wargaming вирішили не йти у вже заповнені ніші класичних стрілялок, орків і ельфів, а зупинилися на військових битвах. Більш того, ризикнули зробити головним героєм не живого персонажа, а бойові машини середини ХХ століття.

До розробки гри залучили фахівців і знавців військової техніки і постаралися зробити машини максимально реалістичними. Так з'явився перший ММО-проект — Танкодром, який незабаром був перейменований у World of Tanks (WoT).

Незадовго до запуску проекту у розробників закінчилися гроші, і вони спробували залучити іноземних інвесторів. Однак ставка Wargaming на військову техніку не викликала у тих інтересу. "Вони говорили, що асоціювати себе емоційно можна ще з орком, ельфійкою, але не з шматком заліза",— розповідає Кислий.

Також сумніви інвесторів викликав принцип free-to-play, закладений у грі. Тобто гра надається безкоштовно, а її творці заробляють за рахунок мікроплатежів від гравців, які купують додаткові опції. Сьогодні за них платить близько 25% користувачів WoT. У той час як американський World of Warcraft продовжує працювати за принципом pay-to-play — щомісячна плата для передплатників становить від $13.

Не отримавши підтримки інвесторів, бізнесмени взяли відсутню суму в борг. Всього до моменту запуску гри у створення WoT було вкладено близько $10 млн. Просуванням свого продукту компанія зайнялася самостійно, рекламувати гру розпочали більш ніж за рік до запуску: у мережі з'явилися перші вірусні ролики-тізери, стартувало тестування.

На момент офіційного запуску WoT у серпні 2010 року на сайті в режимі відкритого бета-тестування вже було зареєстровано 200 тис. гравців. А за перші місяці свій аккаунт у грі завели кілька мільйонів. Що перевершило всі очікування керівництва Wargaming.

Вже в січні 2011 року компанія Кислого встановила світовий рекорд, який потрапив до Книги рекордів Гіннеса: тоді на одному сервері WoT перебувало одночасно більш 91,3 тис. гравців. Незабаром проект вийшов на європейський і американський ринки, і до кінця 2011 року кількість зареєстрованих гравців наблизилася до 20 млн. Більше десяти років проб і помилок принесли розробникам довгоочікуваний успіх.

"Плюс WoT — техніка, реальна і опрацьована до дрібниць; другий плюс — безкоштовність",— перераховує переваги гри головний редактор українського онлайн-видання про комп'ютерні ігри Шпиль! Денис Зайченко. Під час засилля на ринку ММО орків та інших фентезійних персонажів реалістичні танкові баталії, на його думку, стали справжньою віддушиною для багатьох гравців.

Сюжет WoT зацікавив і зарубіжних геймерів. "Щоб стати популярною, гра повинна мати багатий наративний контекст",— упевнений Лоран Мішо, керівник підрозділу електроніки і цифрових розваг у IDATE DigiWorld — французької компанії, яка займається аналізом ринків телекомунікацій, інтернет та медіа. На його думку, тема війни є однією з найсильніших — як у Європі, так і в США. Крім того, багато представлених у грі танків родом із європейських країн: Німеччини, Англії, Франції.

 

 

Секрет успіху

У Білорусі склалися добрі умови для зародження глобально успішних проектів, вважають місцеві програмісти. З одного боку, тут багато професіоналів з високим рівнем технічної підготовки. З іншого — невеликий ринок, через що місцеві IT-стартапи з самого початку орієнтуються на закордонну експансію.

Однак коли бізнес доростає до певного рівня, місцеві умови ведення бізнесу змушують власників задуматися про зміну юрисдикції. "Влада постійно хоч-не-хоч встромляє палиці в колеса приватному бізнесу",— констатує мінчанин Максим, фахівець з ІТ-продажу, перераховуючи труднощі: податкове навантаження, мінливість законодавства, поганий інвестиційний клімат.

До рішення перереєструвати бізнес прийшов і Кислий: у 2011 році він відкрив штаб-квартиру своєї компанії на Кіпрі. Тут Wargaming з 2012 по 2014 рік була зареєстрована на фондовій біржі, завдяки чому заробила собі ім'я і навчилася жити за правилами публічної компанії. А з часом до активів Кислого приєдналися 17% акцій Hellenic Bank — одного з п'яти найбільших банків країни, та власне будівля в Лімасолі.

Сьогодні в білоруського мільярдера подвійне громадянство, він дружить з високопоставленими фінансовими чиновниками і бізнесменами острова і живе на Кіпрі з дружиною і сином. "У нас з сином загальна пристрасть до військової історії, і до мобільних ігор",— зізнається Кислий, який кілька разів на тиждень грає із сином у WoT.

Півтори-дві години на день творець Wargaming намагається сам присвячувати віртуальним битвам, щоб покращувати продукт. Ще чималу частину часу в його житті займають поїздки: сьогодні офіси компанії розкидані по чотирьох континентах, а кількість співробітників компанії перевищує 4 тис. осіб.

Сьогодні, крім WoT, компанія розвиває інші дві гри військової трилогії — морський шутер World of Warships (WoW) і авіаційний екшен World of Warplanes (WoP). Розробкою останнього в рамках угоди про довгострокове партнерство займається київська Persha Studia.

Всі три гри об'єдналися в рамках ігрового сервісу Wargaming.net і доступні за одним акаунтом. Проте інтегрувати їх в один ігровий процес творці не збираються. "Головним чином тому, що це моментально зробить гру нецікавою для всіх — занадто різні можливості у різної техніки",— пояснюють у компанії.

На думку аналітика цифрових розваг Мішо, запорукою успіху розробника ММО-ігор є виконання трьох принципів: поважати гравців, підтримувати інтерес за рахунок змагань з кіберспорту і безперервної комунікації зі споживачем. "А також утримувати дуже хиткий баланс між задоволенням і платою за гру",— зазначає експерт.

Все це вдалося зробити Кислому і його команді, які сьогодні продовжують свою головну битву за час дозвілля своїх користувачів. У його компанії суть стратегії формулюють так: "Наше завдання — зробити все, щоб гравець якомога довше залишався у всесвіті Wargaming і знаходив мінімум 15 хвилин у своїх планах на відпочинок для ігрового бою WoT".

 

Матеріал опубліковано в НВ №9 від 11 березня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: