23 березня 2017, четвер

Безпрецедентний скандал з Volkswagen завдав удару лідеру світового автопрому

коментувати
Концерн Volkswagen щодня випускає понад 26 тис. автомобілів і є місцем роботи для 370 тис. осіб

Концерн Volkswagen щодня випускає понад 26 тис. автомобілів і є місцем роботи для 370 тис. осіб

Безпрецедентний скандал з дизельними двигунами та шкідливими викидами в атмосферу, який вибухнув в цитаделі якості і стабільності — німецькому автоконцерні Volkswagen,— завдав відчутного удару по лідеру світового автопрому і готується зачепити його батьківщину

Найбільший у світі автомобільний концерн Volkswagen пережив у вересні найбільший скандал в історії. Компанія, чия назва вважалася синонімом слова якість, несе серйозні репутаційні втрати, які, на думку експертів, можуть обернутися для неї кризою.

Почалося все 18 вересня, коли американська влада звинуватила концерн у тому, що він встановлював в вироблених їм автомобілях програмне забезпечення (ПЗ), що дозволяє обходити прийняті у США норми на викиди в навколишнє середовище. Як зазначила заступник директора Агентства з охорони навколишнього середовища США Синтія Джайлс, "простіше кажучи, в цих автомобілях було встановлено ПЗ, яке вимикало контроль викидів в атмосферу та очисну систему при звичайній їзді та вмикало, коли відбувалася перевірка складу вихлопу".

У США вважають, що VW за кілька років продав близько 500 тис. дизельних машин, вихлоп яких містить шкідливі речовини, що перевищують жорсткі екостандарти США в 10-40 разів (у різних штатах норми різняться).

Згідно з підрахунками агентства, практика, якою користувався Volkswagen в США в період з 2009 по 2015 рік, може коштувати йому $18 млрд в якості штрафу плюс кримінальне переслідування деяких з топ-менеджерів. І навіть це все просто дрібниці у порівнянні із загальними фінансовими, політичними, технічними та іміджевими втратами автоконцерну, переконані аналітики.

З концерном Volkswagen пов'язаний приблизно кожен шостий працівник у Німеччині, - Марсель Фрацшер, Керівник Берлінського інституту економічних досліджень

"Скандал з Volkswagen може призвести до того, що компанія втратить лідерство серед автомобільних корпорацій,— прогнозує Девід Бах, заступник декана Єльської школи менеджменту.— Насамперед штрафи багаторазово перевищать прибуток корпорації, що зробить неможливим подальше її зростання та розвиток. Вартість капіталу для концерну підвищиться, він буде в гірших умовах, ніж конкуренти. Це може призвести до відставання в технологіях".

Причому, згідно з даними німецької преси, в концерні про шкідливі викиди прекрасно знали. Ще в 2007 році німецька електротехнічна, машинобудівна компанія Bosch попереджала Volkswagen про незаконність впровадження, який використовується для заниження показників шкідливих вихлопів. Документ, що свідчить про це, був виявлений в ході внутрішньої ревізії автоконцерну.

Так, Bosch надали Volkswagen програмне забезпечення, використання якого передбачалося лише для тестування транспортних засобів, а не для повсякденного використання в автомобілях. При цьому в документі Bosch зазначалося, що застосування цього ПЗ суперечить нормам законодавства.

Щоб хоч трохи виправити становище, Volkswagen тут же визнав проблему і пообіцяв тісно співпрацювати з відомствами США. Також концерн швидко розлучився зі своїм шефом Мартіном Вінтеркорном, який, до речі, був найдорожчим менеджером країни. Тим часом Франція вже закликала до перевірок компанії на рівні всього Євросоюзу. А прокуратура Німеччини почала кримінальне розслідування стосовно колишнього глави Volkswagen.

"Дизельгейт" та "автогедон"

Гучний скандал з виробником таких автомобільних марок, як Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, MAN, Porsche і Ducati, журналісти охрестили "дизельгейтом", "автомобільною Фукусімою" і навіть "автогедоном". Він став громом серед ясного неба на тлі тих успіхів, які в останні роки демонстрував Volkswagen. Продажі компанії успішно росли багато років поспіль, у минулому році її дохід зріс на €5 млрд і склав солідні €202,4 млрд. Чистий прибуток концерну досягнув €12,6 млрд. Причому за обсягом прибутку від продажів VW зайняв перше місце, обійшовши свого давнього конкурента — японську Toyota, яка виручила €188 млрд.

Сьогодні Volkswagen Group володіє 48 автомобілебудівними підприємствами в 15 країнах Європи і 6 країнах Америки, Азії і Африки. Концерн щоденно виробляє понад 26 тис. автомобілів і є місцем роботи для 370 тис. осіб.

"На виробництві, продажу або ремонті машин, вироблених концерном, зайнятий приблизно кожен шостий працівник у Німеччині",— уточнює керівник берлінського Інституту економічних досліджень Марсель Фрацшер.

Успішність та значимість концерну не завадили наприкінці вересня мін'юсту США почати проти нього кримінальне розслідування. Незабаром до нього приєдналася і Південна Корея. На даний момент розслідування скандалу з дизельних автомобілів Volkswagen йде в Німеччині, Норвегії, 27 американських штатах і країнах Азії.

Федеральна дорожня служба Швейцарії ухвалила рішення про призупинення продажу ряду дизельних моделей Volkswagen. Під дію заборони тільки в цій країні підпадають близько 180 тис. автомобілів.


Volkswagen расстался со своим шефом Мартином Винтеркорном, самым дорогим топ-менеджером страны, который за прошлый год заработал €16 млн
Volkswagen розлучився зі своїм шефом Мартіном Вінтеркорном, найдорожчим топ-менеджером країни, який за минулий рік заробив €16 млн


Тим часом Каліфорнія вже повідомила, що оштрафує Volkswagen за порушення екологічних норм. "Volkswagen зобов'язаний розкрити нам, що він збирається робити і наскільки ефективними будуть вжиті заходи",— заявив офіційний представник управління з питань природних ресурсів штату Стенлі Янг.

Навіть уряд Індії, де тільки починають замислюватися про якість двигунів і викиди в атмосферу, ініціював розслідування на національному рівні у зв'язку зі скандалом навколо Volkswagen.

"Ми звернулися в Асоціацію контролю за автомобільним транспортом з проханням провести відповідну перевірку",— заявив перший заступник міністра важкої промисловості Індії Раджан Каточа.

Мабуть, однією з небагатьох країн, яка ще не приєдналася до світової кампанії щодо концерну, стала Україна. "Справа в тому, що норми, які порушив Volkswagen, відповідають стандартам [дизельного палива] Євро-5 і Євро-6, тоді як в Україні все ще допустимі стандарти Євро-4",— пояснює директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

Облогове положення

Штраф у $18 млрд, вже призначений Volkswagen,— лише частина фінансового збитку, який понесе виробник. У перші ж дні концерн втратив на біржі близько €30 млрд, його акції впали на 35 %, і це ще не кінець, переконані експерти.

“Приховування даних про шкідливі гази, небезпечні для здоров'я людей, а особливо дітей із захворюваннями дихальних шляхів, може призвести до того, що багато споживачів відмовляться купувати продукцію компанії,— вважає Бах.— Це призведе до колосального спаду продажів".

Також скандал вплине на продажі дизельних автомобілів у всьому світі, вважає він. “Швидше за все, цей сегмент сильно згорнеться,— припускає Бах.— Саме з подачі Volkswagen європейські автомобільні виробники просували в урядах ідею підтримки переходу на дизельні двигуни, щоб скоротити викиди оксидів вуглецю, які шкодять довкіллю. Навряд чи ще хоча б один уряд підтримає дизельні автомобілі".

Рейтингове агентство Moody's вже змінило прогноз по Volkswagen і його дочірнім компаніям зі стабільного на негативний. З середини вересня вони знецінилися на 37 %, а головний власник компанії — Інвестиційне агентство Катару — вже втратив на привілейованих і звичайних акціях автоконцерну, згідно з даними Financial Times, близько $8,4 млрд.

Майбутнє Volkswagen Group виявилося під питанням, стверджують оглядачі: розмір та лідерство найбільшого в світі автовиробника гарантують пильну увагу регуляторів. Конкуренти, екологи і просто бажаючі посудитися докладуть всі зусилля, щоб ця увага була як можна більш болюча і тривала. "Дизельгейт" вже порівнюють з банкрутством великої енергетичної компанії Enron, яка в 2001 році, коли розкрилися систематичні підробки її топ-менеджментом фінансової звітності, перетворилася в символ корпоративного шахрайства і корупції.

“Enron була знищена після того, як стало відомо про обман, і її рахунки були спустошені,— нагадує Бах.— Volkswagen може чекати така ж доля незважаючи на те, що компанія фінансово здорова. Обвали на фондових біржах акцій німецького автовиробника тільки-тільки почалися".

Хоча великі скандали не вперше стрясають світовий авторинок. Гучний струс переживала і найбільша американська компанія General Motors і японська Toyota і Takata. Несправності в цих автомобілях експерти пов'язали з численними аваріями, які завершилися смертельним результатом. Розслідування вилилися не тільки в масові відгуки автомобілів по всьому світу, але і болючі для виробників матеріальні та репутаційні втрати.

“В принципі, нічого нового в цьому немає. Volkswagen не перший виробник, у якого виникли такі проблеми",— міркує Аксель Фрідріх, незалежний експерт, в минулому — керівник відділу дорожньо-транспортної екології Федерального відомства з охорони навколишнього середовища Німеччини. На його думку, новизна ситуації полягає лише в тому, що на цей раз справа стосується дизельних автомобілів.

Наприкінці вересня стало відомо, що акції BMW подешевшали на 8 % через інформацію про заниження шкідливості вихлопу вже і в цій компанії. Німецьке видання Auto Bild з посиланням на дані американської некомерційної організації Міжнародна рада чистого транспорту раніше повідомило про перевищення європейської норми викиду вихлопних газів у моделі BMW X3 xDrive 20d більш ніж в 11 разів.

За даними екологічної асоціації Transport & Environment, окрім Volkswagen, перевищення європейської норми викиду вихлопних газів зафіксовано у деяких інших моделей BMW, а також Audi, Opel і Citroen.

Так як багато виробників грішать такими недоліками, Аксель Фрідріх переконаний, що скандал з Volkswagen швидше за все замнуть. “Все закінчиться штрафами для автоконцерну і падінням його акцій,— припускає він.— Кілька років компанія, можливо, буде працювати в збиток, потім ситуація швидше за все нормалізується, адже від концерну залежить економіка цілої країни".

Ціна німецької якості

Тим часом спостерігачі прогнозують, що грандіозний скандал з дизельними VW може обернутися серйозними наслідками для всієї індустрії. Аналітична група Qube авторитетного спеціалізованого ресурсу Just Auto випустила звіт, в якому прогнозує падіння довіри споживачів до машин з дизельними двигунами. Причому в США, на думку Qube, може статися спад продажів машин з дизельним двигуном з подальшим скороченням ринку.

Кому скандал буде на руку, так це виробникам електрокарів, припускають фахівці. Хоча екологічні автомобілі і без того набирають обертів: відразу три автовиробника привезли у вересні на автосалон у Франкфурт спортивні електрокари. Porsche показав концепт повністю електричної чотирьохмісної моделі Mission E. Свої розробки в цій області також представили китайська компанія Thunder Power і німецький бренд Artega. Audi в свою чергу презентував електричний кросовер E-tron quattro.

Це не тільки відповідь першопроходцеві галузі електрокарів Tesla, але і реакція на посилення екологічних норм в Євросоюзі. Після 2020 року викиди вуглекислого газу у автовиробників повинні бути знижені на 35 %, тому всі найбільші автокорпорації змушені розробляти електрокари. Також фахівці припускають, що подія не може не знизити ціни на нафту, що здатне змінити глобальну розстановку сил на планеті.

Американський професор Бах вважає, що найбільші втрати через Volkswagen понесе все ж таки батьківщина концерну — Німеччина.

“Обвали на фондових біржах акцій Volkswagen тільки-тільки почалися,— застерігає він.— Значення виразу "німецька якість" втратить цінність. Це може вдарити по економіці Німеччини і всього Євросоюзу сильніше, ніж грецька криза".

Матеріал опублікований в НВ №36 від 2 жовтня 2015 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: