20 вересня 2017, середа

Американець Ілон Маск здійснює революції в космосі, енергетиці та автопромі, причому одночасно

коментувати
Американець Ілон Маск здійснює революції в космосі, енергетиці та автопромі, причому одночасно
Американський бізнесмен Ілон Маск кинув виклик усьому людству — його компанії здійснюють революції в космосі, енергетиці та автопромі. Причому все це одночасно

Apple, Google, Tesla Motors — такою є трійка найбільш інноваційних компаній світу в рейтингу Boston Consulting Group, оприлюдненому в грудні. І якщо "яблучний гігант" і головний пошуковик посідають перші дві позиції вже десять років, то виробник електрокарів Tesla здійснив прорив, піднявшись за останній рік із сьомого місця на третє.

Усі 12 років свого існування Tesla приголомшує автолюбителів новаціями. Так, у жовтні компанія презентувала функцію автопілота, з якою електромобілі будуть самі маневрувати на шосе, знаходити місце на парковці та паркуватися. Причому цією можливістю можуть користуватися ті, хто придбав машини раніше,— досить просто оновити програмне забезпечення електромобіля.

Новація поки працює в тестовому режимі, однак американський бізнесмен Ілон Маск, генеральний директор Tesla, упевнений в успіху автопілота. “Він ніколи не втомиться, не нап'ється, не посвариться з кимось із пасажирів,— іронізує голова Tesla.— У довгостроковій перспективі він стане набагато кращим, ніж людина".

44‑річний Маск доклав руку до найгучніших проектів сучасності. Він стояв біля витоків найбільшої системи електронних платежів PayPal, був головним натхненником та інвестором Tesla, заснував компанію SpaceX, яка стала першим приватним космічним перевізником, і тепер розробляє план підкорення Марса. Крім того, Маск намагається зробити революцію в енергетиці — його компанія SolarCity не тільки виробляє електрозаправки для Tesla, але і є одним з найбільших постачальників сонячних батарей в США.

"Компанії Маска демонструють неординарне бачення майбутнього і вже змінюють цілі індустрії",— визнає унікальність досягнень бізнесмена фахівець в галузі корпоративних фінансів та інвестицій, професор Ферфілдського університету (США) Майкл Макдональд. Думку аналітика ілюструють $12 млрд Маска — з такими статками бізнесмен замикає сотню найбагатших людей планети в рейтингу Forbes. Багато авторитетних бізнес-видання називають його серед найвпливовіших CEO.

Це один із найбільш неординарних топ-менеджерів сучасності, каже про Маска американський журналіст Ешлі Венс, автор недавньої біографії Ілон Маск: Tesla, SpaceX і шлях до майбутнього. За словами Венса, Маск легко порається із щоденним потоком справ одразу в двох компаніях, працює над дизайном продуктів, контролює маркетинг і не раз демонстрував сильні якості у бізнес-стратегії та залученні коштів.

"Я інтерв'ював багатьох кращих СЕО — зазвичай вони здатні чудово впоратися з однією або двома з цих речей, але не з усіма відразу",— каже НВ Венс. Журналіст зібрав для своєї книги про Маска свідоцтва трьохсот осіб.

 

Життя на Марсі

Далеко від цікавих очей, в пустелі штату Невада повним ходом йде будівництво чергового проекту Маска — фабрики Gigafactory, найбільшої в світі з виробництва акумуляторів для електромобілів. Її масштаби сумірні з назвою: підприємство вартістю $5 млрд розташується на площі, сумірній 95 футбольним полям, і стане другою у світі будівлею за обсягом, поступаючись лише цеху зі збирання літаків Boeing Everett Factory.

Працювати фабрика почне 2017 року, на повну потужність вийде до 2020‑го. До того часу вона вже випускатиме більше літій-іонних батарей, ніж зараз виробляється в усьому світі. Це дозволить компанії Tesla виробляти 500 тис. машин на рік — удесятеро більше, ніж сьогодні.

Маск сприймає бізнес як війну: все або нічого
Ешлі Венс, біограф Маска

Цей амбітний план — далеко не все, що задумав Маск на найближчі роки. В усіх його проектів не менш грандіозні цілі. Так, компанія SpaceX, яка вже здійснила кілька успішних польотів на замовлення NASA, готується вперше доставити астронавтів на Міжнародну космічну станцію (МКС). У разі успіху США більше не залежатимуть від Росії в пілотованій космонавтиці — після відмови від використання шатлів американці літають у космос на російських Союзах.

До того ж SpaceX готується реалізувати мрію Маска про освоєння Марса та заселення його людьми найближчими десятиліттями. Вже навесні 2016 року компанія планує випробувати свою найважчу ракету-носій Falcon Heaven, одне із завдань якої — доставка вантажів на Червону планету. У SpaceX також розробляють принципово новий скафандр для астронавтів і проект космічного корабля Mars Colonial Transporter, здатного доставляти людей на Марс.

Крім того, на початку 2016‑го Маск має намір протестувати свій новітній проект — революційний транспорт майбутнього Hyperloop. За задумом бізнесмена, капсули з пасажирами рухатимуться у спеціальних "трубопроводах" зі швидкістю близько 1,2 тис. км/год., тобто в півтора рази швидше, ніж авіалайнери. Спочатку фантастична транспортна лінія має з'єднати Лос-Анджелес і Лас-Вегас, де вже за кілька місяців відбудуться перші випробування пробного треку.

Усі проекти, за які береться Маск, мають спільну унікальну рису, зазначає Макдональд. “Вони базуються не на тому, яким світ є сьогодні, а на тому, яким бачить його Маск через 5, 10 або 20 років,— каже експерт.— Деякі компанії або люди мають подібний менталітет".

 

Зоряний шлях

Аж до повноліття Маск мешкав за тисячі кілометрів від США — у Південній Африці. Його батьки — канадська модель і британський інженер — розлучилися, коли їхньому синові ледве виповнилося дев'ять років.

Там-таки, у ПАР, Маск поповнив біографію хрестоматійними віхами життя вундеркінда: з підлітка жорстоко знущалися однолітки, яких він випереджав у своїх досягненнях. У 10 років майбутній мільярдер опанував ази програмування, а в 12 створив і продав за $500 свій перший утвір — комп'ютерну гру-стрілялку про космос Blastar.

За вищою освітою Маск попрямував до Канади, проте потім перевівся до університету Пенсильванії (США), де отримав відразу два бакалаврських ступеня — з економіки та фізики. Маск також став аспірантом Стенфордського університету, але незабаром кинув науку заради підприємництва.

Уже перша компанія зробила його мільйонером. Це була Zip2, заснована 24‑річним Маском разом із братом, яка випускала програмне забезпечення для новинних сайтів, а серед її клієнтів були авторитетні видання на кшталт The New York Times. За кілька років, 1999-го, стартап викупив IT-гігант Compaq за $300 млн. Маск отримав 7% від цієї суми.

Наступним був X.com — сервіс онлайн-платежів, що пізніше об'єднався з платіжною системою PayPal. І хоча з цього бізнесу Маск вийшов раніше, ніж розпочався його зоряний час, все ж залишився найбільшим акціонером X.com. Тож, коли 2002 року інтернет-аукціон eBay викупив PayPal за шалені $1,5 млрд, Маск отримав від угоди $165 млн.

Такі кошти давали йому можливість нарешті спробувати свою хватку в космічній сфері — 2002‑го Маск, який давно мріяв про міжпланетні подорожі, заснував SpaceX. Він серйозно зацікавився цією галуззю після того, як виявив, що у США немає жодної чинної програми колонізації Марса.

Ще одна, нагальніша мета SpaceX,— радикальне здешевлення польотів у космос за рахунок багаторазового використання ракет-носіїв. На цьому шляху Маск ледь не скрахував: три перші запуски Falcon 1, дебютної ракети компанії, були невдалі.

Ще один провал — і на космічній мрії можна було б ставити хреста, визнавав сам Маск. Проте він не відступився: 2008‑го Falcon 1 вдало доставила вантаж на орбіту, і того ж таки року SpaceX уклала з NASA сенсаційний контракт на $1,6 млрд. Компанії довірили 12 рейсів оновленої ракети Falcon 9 і космічного корабля Dragon до МКС.

"З поверненням, дитинко!" — з такими словами в грудні 2015‑го святкував Маск успішне приземлення нижнього багаторазового ступеня ракети Falcon 9. За допомогою цього спуску бізнесменові вдалося наочно довести, що на ринку міжпланетних перевезень його компанія поза конкуренцією через дешевизну запусків.

 


МІСЯЧНА ХОДА: Ілон Маск заснував компанію SpaceX, яка стала першим приватним космічним перевізником. На фото він виходить з корабля Dragon V2


"Це змінить економіку космічних подорожей назавжди і справді відкриє космос як бізнес і простір для досліджень людством",— підкреслює Венс значимість ідеї Маска.

Не менш наполегливий мільярдер і в битві за автомобільний ринок, де з 2003 року разом з Tesla Motors воює за розширення ніші електромобілів. За цей час компанія пережила безліч злетів і невдач.

Так, весь минулий рік Tesla демонструвала рекордні показники продажів, але в листопаді оголосила про відкликання 90 тис. седанів Model S через можливі проблеми з ременями безпеки. А впливовий американський журнал Consumer Reports спочатку назвав Model S кращим автомобілем, який видання коли‑небудь тестувало, проте потім переглянув свою оцінку, пославшись на безліч дрібних недоліків, помічених водіями.

Утім, Маск не здається — він грає на випередження. Наприклад, зараз Tesla розгортає в усьому світі мережу станцій для безкоштовної зарядки своїх машин, щоб спростити пересування для пасажирів. А 2014 року компанія оголосила, що відкриє доступ до своїх патентів, щоб світ швидше перейшов на електрокари.

 

Увійти в історію

Маск розвиває одночасно кілька компаній, постійно пересуваючись із офісу в офіс: його робочий тиждень нерідко триває понад 80 годин. Не дивно, що в такому ритмі сім'ї лишається небагато часу.

"Головний роман у Ілона — з його роботою",— заявила одного разу перша дружина Маска, канадська письменниця Джастін Вілсон. Пара розлучилася після восьми років шлюбу, в якому у Маска народилося п'ятеро синів. 2010‑го, за два роки після розлучення, бізнесмен одружився із британською актрисою Талулою Райлі, з якої залишається досі, попри часті сварки.

Маска порівнюють зі Стівом Джобсом — зокрема через стиль менеджменту. Він дійсно жорсткий і безкомпромісний керівник, деколи вимагає від своїх співробітників виконання нереальних завдань. Правда, сам є для них кращим прикладом.

Визначальні риси Маска — його непохитність і зосередженість на завданні, вважає Венс: “Для багатьох CEO їхня робота — це лише робота. Для Ілона його компанії — це його життя, і він сприймає бізнес швидше як війну: все або нічого".

Упоратися із неможливим бізнесменові допомагає його особиста стратегія, сенс якої — покладатися перш за все на власні новації. Наприклад, SpaceX використовують у ракетах двигуни свого виробництва.

Ще одна перевага Маска — його вражаюча ділова хватка, вважає професор менеджменту Джей Пі Еггерс з бізнес-школи Нью-Йоркського університету. Наприклад, це уміння бачити взаємозв'язок між автопромом, виробниками батарей, зарядними станціями, розвитком інфраструктури та можливою участю держави.

Такі якості дають Маску високі шанси запам'ятатися людству одним із найбільших новаторів, впевнені експерти. І якщо Tesla і SolarCity мають потенціал змінити важливі, але окремі галузі, то SpaceX у разі успіху з її недорогими багаторазовими ракетами може переписати історію планети, переконаний Макдональд.

"Це повністю змінить те, як людство взаємодіє із зовнішнім світом, так само, як реактивний двигун здійснив революцію в глобальному бізнес-середовищі",— вважає експерт.

 

 Матеріал опубліковано в №1 журналу Новое Время від 15 січня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: