11 грудня, 2016. неділя

Новое время

UA RU
Свій бізнес

Від музики до піци. Як львівські музиканти привезли в Україну Нью-Йорк

28 вересня, 2016
Як львівським музикантам вдалося пережити буремні роки становлення та привезти до України Нью-Йорк

Певний час у всіх житомирських студентів було на вустах: «Куди йдемо? Може, в Нью-Йорк?». Місцева молодь проводила багато часу у  новій піцерії New York Street Pizza. Серед безлічі кафетеріїв з одноманітним меню, банальними вивісками та пострадянською атмосферою піцерія New York Street Pizza сильно вирізнялася. То був один із перших закладів у Житомирі, який мав своє обличчя. Малоймовірно, що середньостатистичний студент міг собі дозволити смакувати там піцу щодня, проте New York був першим закладом, куди молодим і орієнтованим на західну культуру людям справді хотілося забігти і провести час із друзями. Саме про таку молодь думали Роман та Стелла Головаті, коли відкривали свою першу піцерію у місті Лева у далекому 2001 році. Проте за наступні 15 років, неочікувано й для них самих, маленький бізнес виріс у мережу піцерій із 47 закладів у ресторан паназіатської кухні Red Pepper (м. Львів) та екоресторан Green Garden (м. Стрий). А сама мережа New York Street Pizza увійшла в десятку найбільших франшиз в Україні.

Голод – не тітка

На початку 2000 року молода родина музикантів серйозно замислилася над необхідністю збільшувати свої статки. Концерти та домашня звукозаписуюча студія, якою користувалися львівські музики, не дозволяли розраховувати на гідне життя. Маючи у власності невеличке приміщення на вулиці Стефаника, подружжя Головатих розмірковувало над можливістю відкрити свій бізнес. Як розповідає Стелла Головата, у розкоші вони не купалися – обоє з простих родин, тож батьки допомогти зі стартовим капіталом не могли. А власних заощаджень вистачило б хіба на магазин чи перукарню. Та якось, шукаючи натхнення, молода родина пішла попоїсти піци. Зголоднілим довелося надто довго стояти у черзі. Тоді вони й зрозуміли – тут попит перевищує пропозицію.

Власних коштів підприємцям-початківцям для відкриття піцерії все ще не вистачало, тож мусили шукати партнера. А от чого не бракувало, так це завзяття. Гастролюючи по Сполучених Штатах, Роман Головатий зустрів такого ж музиканта, американця українського походження Григорія Гриновця. Роману вдалося переконати колегу вкласти гроші у розвиток бізнесу в Україні.

 


Стелла і Роман Головаті
власники мережі ресторанів New York Street Pizza, Red Pepper, Green Garden

  

Усі троє погоджуються, що і страви, і інтер’єр, і обслуговування мають перевищити звичний для львів’ян рівень та відповідати духу сучасного західного світу, до якого так любило подорожувати подружжя Головатих. Оскільки приміщення, в якому мала народитися піцерія, було розташоване неподалік університету, визначитися з аудиторією теж було легко – студенти.

Проте створити місце, де молоді люди, які не мають багато грошей, могли би швидко, якісно і гарно поїсти – завдання не з легких. Можна було закуповувати гірші продукти, які дозволили б знизити ціни до рівня звичайних на той час «забігайлівок», але, як розповідає ідейний директор мережі ресторанів та директор Red Pepper Вікторія Злонкевич, вирішили все ж таки робити акцент на якісні продукти.

«Наші власники, мандруючи світом, могли порівняти, як харчуються наші бідні студенти. І вирішили зробити ставку на якість, відображаючи у ціні страви реальну вартість продуктів, які використовуються. Без знижок, без акцій, бо уцінена курка – це, як правило, курка, у якої збігає термін придатності. Ми не купуємо таких продуктів для своїх страв, ми не можемо запропонувати такі страви нашим гостям», – розповідає Злонкевич. Так народилася піцерія New York Street Pizza.

Франчайзинг
Франчайзинг ФОТО

Ми думали, що зупинимося на одній піцерії, коли її відкривали. План був таким: чоловік буде продовжувати займатися музикою та звукозаписуючою студією, а я – піцерією, – згадує Стелла Головата. Проте бізнес-ідея видалася надто вдалою – клієнтам піцерія сподобалася настільки, що вже у 2003 році бізнес почав приносити чистий дохід. Ставку на молодь тоді зробили не лише львівські бізнесмени. Годувати цю аудиторію поспішали і в інших містах України, шукаючи ідеї. Тож зовсім скоро проектом почали цікавитися інші бізнесмени. Молоде подружжя дозволило долучитися до свого бізнесу й іншим рестораторам – так за франшизою New York Street Pizza почали відкриватися по всій Україні. Подорожуючи світом та відвідуючи все нові й нові заклади харчування у пошуках нових рецептів для New York, подружжя Головатих вловило нову бізнес-ідею. New York Street Pizza має стати більше, ніж піцерія, інакше бізнес піде на спад. Прагнучи досконалості, заклад вирішили переробити – із місця, куди забігають перекусити, у місце, куди приходять посидіти, тобто в ресторан із значно ширшим меню європейської кухні.

Не Заходом єдиним

Проте, як відомо, не втратить свої кревні лише той, хто вміє їх диверсифікувати. Тож ресторатори вирішили не зупинятися на західній кухні. У світі та в Україні все більшої популярності набуває кухня народів Азії. У цьому напрямку й почали розвиватися.

Спершу для гурманів, які полюбляють гострі страви, майже три роки тому Головаті відкрили ресторан паназіатської кухні Red Pepper. В ньому з успіхом поєднали страви тайської, індійської, китайської та японської кухонь. «Досі у Львові були лише прототипи такої кухні, але ми привезли із Азії оригінальні рецепти страв, які самі там куштували, а ще спосіб приготування. Це страви-вок, досить корисна їжа, тому що готується на спеціальній сковорідці», – розповідає Злонкевич.

 

  

Фішка закладу – пікантність. В усі страви додається перець, і клієнтам навіть пропонують по десятибальній шкалі обрати бажану гостроту. А ще – відкрита кухня. Клієнти закладу можуть не лише спостерігати, як страви готуються, але й як зберігаються морепродукти. «Ми поставили акваріум, у нас там зараз проживають лобстери, краби й устриці. Для таких продуктів потрібні дуже правильні умови зберігання. А ми ще й на цьому зіграли - зробили так, щоб гості їх бачили і навіть обирали, які з них приготувати», – тішиться Злонкевич.

Одного разу відпочиваючи у місті Стрий, Головаті замислилися над необхідністю створити заклад і для тих, хто стомився від урбанізації, для поціновувачів здорового способу життя, які прагнуть поєднання із природою, зеленню та натуральністю. Так на світ народилася ідея екокафе Green Garden.

Привезли вок-кухню, визначилися з інтер’єром. Заклад буквально переносить клієнтів від турбот цивілізації в атмосферу спокою, далі від землі – вище в небо і ближче до природи.

Оптимізм сприяє успіху

Стелла Головата зізнається, ідеєю її дітища знову цікавляться бізнесмени. Тож просить не дивуватися, якщо Red Pepper чи Green Garden на умовах франчайзингу з’явиться і у вашому місті. Ба більше: по секрету Вікторія Злонкевич зізнається, що маркою Red Pepper зацікавилися американські інвестори.

А поки інвестори думають, Стела Головата виношує свою давню мрію – ресторан української кухні. Не ті, що пропонують вітчизняні ресторатори, а гідний заклад по-українськи: з високим рівнем сервісу, оригінальним дизайном, професійним персоналом, а головне – смачними стравами з якісних продуктів, вироблених в Україні.

 

 

Вікторія Злонкевич
ідейний директор мережі ресторанів і керуюча Red Pepper

 

«У нас є заклади, де готують смачні вареники, але не готують гуцульські страви. Або готують, але не дають шкварок. Або узагалі не знають, яким має бути сало. Наша власниця просто сама дуже добре володіє рецептами української кухні. Всі соління вона робить сама і хоче втілити ці вміння у ресторані», – розповідає Вікторія Злонкевич.

Завадити розвивати бізнес, як розповідають підприємці, їм може лише ще одна фінансова криза. Якщо гривня не знецінюватиметься і не дорожчатимуть продукти, а податкове навантаження буде зменшуватися, то чесно і успішно в Україні працювати можна.

5 питань до Стелли Головатої

Стелла Головата
 
власниця мережі ресторанів New York Street Pizza, Red Pepper, Green Garden

 

1. Скільки складав стартовий капітал вашого бізнесу?

– Наш перший заклад ми відкрили ще у 2001 році, витратив тоді на все $60 тис. Але зараз уже зовсім інші ціни – відкриття одного закладу коштуватиме не менше $100-200 тис.

2. Якою була найбільша перешкода для вашого бізнесу?

– Найважче було пережити фінансові кризи. І в 2008-му, і в 2014 році ми мусили ґрунтовно переглянути свої бізнес-плани через зміни валютного курсу. Девальвація підносить капіталовкладення на інший рівень, тому й ціни на продукти доводиться підіймати. Ніхто не був упевнений у завтрашньому дні, а ми ще й мали кредит в іноземній валюті, який змушені були виплачувати за новим курсом.

3. Чи почали б ви все ще раз?

– Напевно, що так. Ми дуже любимо свою справу. Я люблю відкривати нові ресторани, шукати нові ідеї для них чи меню, займатися навчанням людей. Я дуже тішуся, коли клієнти лишають гарні відгуки, виходять з наших закладів задоволеними. Як доказ ми маємо три відзнаки «Ревізора». Мені все це приносить задоволення.

4. Хто з бізнесменів вас надихає?

– На початку мене надихало те, як львівський ресторатор Марк Зархін розвивав мережу Челентано. Пізніше ми брали приклад з ресторанів, які відвідуємо за кордоном. У Львові є чимало вдало продуманих закладів, концепціями яких я захоплююся. Але сказати, що є якийсь один приклад для натхнення, не можу.

5. На що б ви ніколи не пішли заради успіху у бізнесі?

– Напевно, на обман. Я би не змогла спокійно жити, якби довелося дурити персонал чи бути нечесною з партнерами.