10 грудня 2016, субота

Видобуток бурштину. Легалізація чи консервація?

коментувати
Щороку Україна недоотримує приблизно 6 млрд. гривень через існування стихійного бурштинового промислу та ринку

Легалізація видобутку бурштину – одне з найбільш болючих питань в Україні. Від незаконного бурштинового промислу страждають усі. Мешканці Рівненщини, Волині та Житомирщини – через неспроможність діяти у правовому полі, законно вести бізнес, реалізовувати товар на біржі та отримувати гідний дохід за свою працю. Держава – через контрабанду та втрату мільйонів доларів, які б могли надходити до бюджету. Страждає  й імідж України, адже бурштинова проблема в черговий раз показує країну не з кращого боку.

Минулого тижня Верховна Рада мала можливість вирішити питання легалізації видобутку та реалізації сонячного каміння. До порядку денного були внесені проект закону про видобування та реалізацію бурштину та проект про старательську діяльність. Проте парламент так і не дійшов до них з вже звичної у таких справах причини – законопроекти стояли у самому кінці, що фізично унеможливлює їхній розгляд.

Дані законопроекти пропонують комплексний підхід до розв’язання існуючих в бурштиновій сфері проблем. Основна задача – створити в Україні цивілізований ринок бурштину з чіткими правилами участі в ньому. Розв’язати проблему зайнятості нелегальних старателів пропонується шляхом стимулювання їх до об’єднання в старательські артілі, для яких відкриваються можливості для спрощеного надрокористування згідно з договором, що укладається з первинним надрокористувачем. Важливу роль на першому етапі становлення галузі видобування бурштину мають відіграти комунальні підприємства, що утворюються обласними радами, які беруть на себе основний тягар щодо оформлення дозвільних документів. Бурштинові біржі повинні стати єдиним майданчиком легальної торгівлі видобутим бурштином, а прозорі умови участі в біржовій торгівлі та жорсткі правила обліку видобутого бурштину призведуть до істотного скорочення частки чорного ринку бурштину. Посилення кримінальної відповідальності за порушення правил охорони надр у поєднанні зі стимулюванням правомірної поведінки має знизити рівень криміногенної ситуації в регіоні та привести до ліквідації організованих злочинних організацій, що покривають нелегальний видобуток і контрабанду бурштину.

Варто зазначити і те, що прийняття даних законопроектів знизить криміногенну обстановку в поліських районах Житомирської, Рівненської та Волинської областей. Крім того, ми маємо шанс закласти основи для розвитку в Україні бурштинової галузі та сприяти підвищенню рівню зайнятості місцевого населення. Державний і місцеві бюджети отримають додаткові джерела надходжень, які можна буде пустити на підвищення соціальних гарантій, медицину, розвиток історичних та культурних проектів.

В одній Рівненській області лише за минулий рік через незаконний видобуток бурштину площа знищеного там лісу виросла вдвічі

Чи можемо ми говорити про ефективну боротьбу з контрабандою та незаконним видобутком бурштину та вирішення конфліктної ситуації, що склалася у районах, де видобувають цей камінь? Переконаний, що ні.

Щороку Україна недоотримує приблизно 6 млрд. гривень через існування стихійного бурштинового промислу та ринку. На 2016 рік у державному бюджеті була закладена рента з бурштину у розмірі 25%. Це мало принести державі 1,5 млрд. грн. В той же час у бюджет-2017 сьогодні закладається сума приблизно 4,3 млрд. грн., але досвід показує, що без вирішення питання легалізації Україна ніколи не буде отримувати таку суму.

Окрім фінансових проблем, маємо і екологічні негаразди. За теперішніх тенденцій вже дуже скоро можемо втрати будь-які аграрні та екологічні перспективи на Житомирщині, Рівненщині та Волині. Тільки в одній Рівненській області лише за минулий рік через незаконний видобуток бурштину площа знищеного там лісу виросла вдвічі. Помповий метод, до якого вдаються незаконні старателі, зневоднює систему штучної меліорації та завдає значної шкоди ґрунтовим водам.

Згідно даних Міністерства екології та природних ресурсів, незаконний видобуток бурштину призвів до того, що у Рівненській області за останні роки знищено родючий шар ґрунту на площі понад 150 га землі, пошкоджено більше 400 га лісу. Такі ж невтішні показники і в Житомирській області. Там пошкоджено майже 200 га земель лісогосподарського призначення. Тому сьогодні досить гостро стоїть питання рекультивації земель.

Наразі існує проект постанови Кабінету міністрів України щодо  реалізації пілотного проекту з рекультивації  земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину. Зокрема, порядок реалізації даного проекту передбачає наступне:

- державні підприємства, що належать до сфери управління Держлісагентства та мають у користуванні земельні ділянки, порушені внаслідок незаконного видобування бурштину, які потребують рекультивації, протягом десяти днів з дня набрання чинності цим Порядком звертаються до виконавців пілотного проекту з клопотанням про залучення останніх для розробки робочого проекту землеустрою з рекультивації порушених земель та/або виконання робіт з рекультивації.

Сподіваюся, що уряд розгляне дану постанову і надасть імпульсу у напрямку вирішення бурштинової проблеми. Позитивне рішення Кабміну могло б стати першим ефективним кроком на шляху легалізації видобутку сонячного каміння. Без законодавчої бази, правового поля, в якому могли б діяти усі зацікавлені сторони, ми не зможемо говорити про ефективність гучних арештів, які відбуваються в останні місяці.

Я залишаюсь принциповим прихильником паралельності двох процесів. З однієї сторони, правоохоронці й надалі повинні вести комплексну та системну боротьбу з тими, хто, використовуючи власне службове становище, створює такі собі нелегальні «бурштинові монополії». З іншого боку, без законодавчого врегулювання питання бурштин залишатиметься каменем спотикання, руйнуючи українську економіку та унеможливлюючи повноцінний розвиток нашого регіону.

Тому, відповідаючи на питання, яке я виніс у заголовок даного матеріалу, впевнено можу сказати, що тільки легалізація створює дійсно можливості і для держави, і для громадян. Консервація ж ризикує перетворити проблему на затяжний конфлікт, наслідки якого можуть бути доволі трагічними для України.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.