25 березня 2017, субота

Парад популізму. Конверти з грошима від кандидатів

коментувати
Кандидати на місцевих виборах роздають і обіцяють подачки, забувши про тих, кому вони не потрібні

"Зберегли соціальну ціну на хліб", — першим сказав з білбордів нинішній мер Києва Віталій Кличко. "А за моїх часів хліб коштував 2,13 грн", — вступив у дискусію його попередник Олександр Омельченко.

Образ дешевого нарізного батона переслідує київського виборця. З ним говорять, як із жебраком, хоча навіть зараз у найбагатшому місті України частка тих, хто економить на харчуванні, мінімальна.

Партії Батьківщина і Відродження разом з Олегом Ляшком змагаються, хто голосніше вимагатиме скасувати "злочинне підвищення тарифів". Ті, хто купує виборця у різних форматах — від дитячих майданчиків і продпакетів до просто конвертів із грошима, — визначаються за ключовою фразою "Судіть не за словами, а за справами".

За розвішаними на балконах київських багатоповерхівок плакатами кандидата в мери Сергія Думчева можна перевіряти, хто в цих будинках потребує соцдопомоги.

На київських виборах хіба що Демальянс і Самопоміч, яка оговталася після зимової війни проти підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті, намагаються розмовляти з виборцем як з учасником революції гідності, а не з люмпеном в очікуванні подачки.

"Але ж на вибори ходять тільки пенсіонери, а вони раді кожній копійчині, тому все правильно", — відзначить прагматичний читач.

Образ дешевого нарізного батона переслідує київського виборця

Це не так. За даними серпневого дослідження GfK Ukraine, серед опитаних віком 18-29 років — 62 % планують проголосувати на місцевих виборах, і це ненабагато менше 73 % серед виборців, старших 50 років. І політично найактивніший — виборець із середніми статками: з них 78 % планують піти на вибори проти 65 % найбідніших і 70 % найбагатших.

Інша справа, що виборець, який має гідність, може просто проігнорувати парад популізму, не знайшовши партії або кандидата достатньо сміливих, щоб не обіцяти подачок. Є небезпека порочного кола, коли владу популістів оберуть ті, хто їй довіряє та куплений нею. У Києві це вже двічі проходили з Леонідом Черновецьким. Інші виборці гордо проігнорують вибори, а політики, які побоялися і зайняли позицію "і вашим, і нашим", їх програють.

Останніми роками виборці пройшли прискорений курс громадянського розвитку. Партії та політики серйозно відстають від них. Це стосується не тільки Євромайдану і волонтерського руху. У тому-таки Києві з'явилося помітне товариство урбаністів, які регулярно обговорюють питання міського розвитку. Ще кілька років тому думка про те, що в завантаженому автомобілями центрі міста не потрібно будувати нові дороги і залучати автомобілі зручними паркінгами, здавалася єрессю. Сьогодні ж багато хто знає, які саме права поліції мають бути прописані в законах, щоб здолати неправильне паркування, і чому міський транспорт Вінниці кращий, ніж київський.

При цьому партії та їхні представники, як і раніше, йдуть у місцеві ради для "розв'язування питань" (зазвичай — дерибану землі), відверто "плавають" у проблемах, що погіршують якість життя громадян. Кличко не перший мер Києва, який їздить у метро лише з журналістами з великих приводів. Але відсторонення політиків від щоденного життя співгромадян на цих місцевих виборах досягло нових висот. Звідси — гігантські бюджети на політичну рекламу за умов економічної кризи, заклики зберегти мир і перейти до контрактної армії, що жодним чином не стосуються місцевих виборів, і знов-таки тупий популізм та подачки виборцям.

Зміни до Конституції, що передбачають децентралізацію влади, припускають переобрання місцевих рад вже в жовтні 2017 року. Цих двох років партіям і політикам повинно вистачити, щоб вийти на наступні вибори з чітким розумінням, на який сегмент громадян вони орієнтуються, як залучити свого виборця і яким буде їхній план дій після виборів. Отримавши великі повноваження в результаті децентралізації, звалити все на центральну владу буде набагато складніше.

І я, як киянин, сподіваюся, що через два роки хороші ідеї, які вже з'явилися в багатьох програмах для Києва, перетворяться на цілісне бачення, як зробити таке складне та запущене місто успішним і комфортним для життя.

Колонку опубліковано у журналі «Новое Время» від 23 жовтня 2015 року

Републікування повної версії текста заборонено

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.