18 серпня 2017, п'ятниця

Як змусити політичні партії поважати жінок

коментувати
Механізм гендерних квот слід суттєво модернізувати

Партійний ландшафт України настільки фрагментований та мінливий, що іноді за один політичний сезон може трансформуватись до невпізнанності. Єдине в чому він стабільний – це вперте ігнорування ролі жінок та відмова відстоювати їхні інтереси.

В українському парламенті лише 12% складають жінки, тоді як в країнах-членах ОБСЄ - 26,4%, а у світі загалом – 23,3%. У такій диспропорції є значна «заслуга» політичних партій, які сьогодні формують половину складу Верховної Ради та значно впливають на результати голосування в мажоритарних округах.

По-перше, у власне партійному керівництві відсоток жінок надзвичайно малий – у середньому 10-15%. Як правило, включення в керівні партійні органи жінок розглядають як формальність, данину моді, а жінка-партієць стає свого роду «весільним генералом», який нічого не вирішує, а лише своєю присутністю освячує рішення інших.

По-друге, на етапі формування списків партійні боси не поспішають включати жінок в їхню прохідну частину. Норма про 30% представництво іншої статі в списках радше декларативна. За даними Міжнародного центру перспективних досліджень на виборах 2014 року 20 із 29 партій не дотримались гендерної квоти. Й навіть там, де жінок у списках дійсно було 30% вони розміщувались у «хвості» та не мали шансів стати депутатками. Подібна картина повторилася під час місцевих виборів наступного року. Ба, більше, ЦВК підготувала роз’яснення, де вказувалося, що дотримання квоти є необов’язковим.

Через маргінальне становище жінок в партійному житті в програмних тезах й публічних висловлюваннях політиків панує чоловічий контекст

По-третє, внаслідок маргінального становища жінок в партійному житті в програмних тезах й публічних висловлюваннях політиків панує чоловічий контекст. В останніх загальнонаціональних місцевих виборах брали участь 142 політичні партії, але в їхніх програмах ви не побачите згадок про гендерну проблематику, про захист жінок від насильства, підвищення їхньої ролі в економічному житті чи про рівномірне представлення в управлінських структурах. Між тим, з 2014 р. через зростання градусу насильства, участь жінок у бойових діях та волонтерському русі, через економічні труднощі перед Україною постають нові гендерні виклики. Ігнорувати їх означає ховати голову в пісок та доводити проблему до хронічного стану.

Верховна Рада здатна взяти ініціативу в свої руки та модернізувати чинне законодавство, аби воно гарантувало реальну, а не формальну гендерну рівність в політиці.

Підвищення гендерної квоти для політичних партій з 30 до 40%. Приблизно 50 країн в світі ухвалили норми про кандидатські квоти. При чому, в деяких державах партії добровільно беруть на себе ці зобов’язання й виконують їх. В Іспанії Соцпартія обіцяла виборцям формувати 40% корпусу кандидатів з жінок, а у Великобританії, де діє мажоритарка, усі партії домовились висувати жінок у виграшних виборчих округах. Натомість у Франції, згідно законодавства 50% кандидатів на виборах мусять бути жінками. Якщо якась партія раптом проігнорує цю рекомендацію, то втратить частину державного фінансування.

Зобов’язання партій включати жінок до прохідної частини списків: представництво між статями у кожній п’ятірці списку мусить розподілятися в пропорції 2:3. Останні місцеві вибори були дуже показовими в цьому питанні. Серед 748 списків кандидатів до обласних та міських рад обласних центрів лише 85 очолювали жінки (11,4%).

Впровадження санкцій проти партій, які не дотримуються 40% гендерної квоти. Сьогодні чинне законодавство віддає цю справу на розсуд партійним босам, які не зацікавлені у виправлені гендерного дисбалансу. Тому тимчасовим, але дієвим заходом буде чітка норма закону, за якою список партії, в якому квота не дотримується, не буде зареєстрований для участі у виборах. Така «шокова терапія» дозволить в середньостроковій перспективі зруйнувати стереотипи багатьох політиків та довести їм на практиці, що залучення жінок до партійного життя зіграє партії лише в плюс. Саме тоді партійні спікери почнуть говорити про гендерні проблеми, які стануть невід’ємною частиною порядку денного суспільної дискусії.

Технічно ці норми можна внести як доповнення у другому читанні до законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у виборчому процесі)». Разом з колегами та громадським сектором ми здатні лібералізувати політичний простір України та забезпечити рівні можливості для жінок і чоловіків.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.