10 грудня 2016, субота

Росію оточує залізна завіса

коментувати
Росія збирається вийти з-під юрисдикції міжнародних судів – всіх, не тільки ЄСПЛ

18 листопада у Державну Думу внесений проект закону про пріоритет рішень Конституційного суду РФ над рішеннями міжнародних судів, у тому числі (точніше буде сказати – в першу чергу) Європейського суду з прав людини. Його авторами солідарно виступили представники всіх думських фракцій на чолі з головою комітету з конституційного законодавства і державного будівництва Володимиром Плигіним ("Єдина Росія"). Немає сумнівів, що законопроект стане законом вже в цьому році. Однак пишатися їм будуть тільки автори: для тисяч громадян Росії це буде означати неможливість захисту своїх прав у міжнародних судах, в першу чергу в ЄСПЛ.

Росія займає перше місце за кількістю заяв громадян до Європейського суду з прав людини, звернення з нашої країни займають майже 17% у загальному числі звернень до ЄСПЛ, лише за підсумками 2013 року їх було близько 16 800.

Безумовно, ця ситуація відображає стан з правами людини і якістю їх судового захисту в Росії. При паралічі російської судової системи, що фактично втратила свою незалежність і стала приводним ременем влади, Європейський суд з прав людини залишається для десятків тисяч громадян Росії останньою надією і шансом на чесне правосуддя.

Про Європейський суд майже всі чули, але мало хто знає історію його появи і механізм його дії.

ЄСПЛ – міжнародний судовий орган, юрисдикція якого поширюється на всі держави-члени Ради Європи, що ратифікували Європейську конвенцію про захист прав людини та основних свобод, і включає всі питання, що стосуються тлумачення і застосування конвенції, включно з міждержавними справами і скаргами окремих осіб.

Юрисдикція суду поширюється на Росію з 5 травня 1998 року.

Загальновизнані принципи і норми міжнародного права і міжнародні договори Російської Федерації є складовою частиною правової системи РФ (це встановлено частиною 4 статті 15 Конституції РФ). Росія приєдналася до Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод і протоколів до неї у відповідності з Федеральним законом від 30 березня 1998 року № 54-ФЗ. Закон прийнятий парламентом і підписаний президентом.

Згідно з цим законом (ст. 1) РФ визнала ipso facto (за фактом, явочним порядком) обов'язкову юрисдикцію Європейського суду з прав людини щодо тлумачення та застосування конвенції і протоколів до неї у разі передбачуваних порушень Росією положень перерахованих міжнародних договорів. Конвенція та протоколи, що набули чинності для РФ в травні 1998 року, є складовою частиною правової системи країни і мають більшу юридичну силу, ніж національні закони.

Конституція РФ - документ на дорогому папері, найчастіше виступає прикрою перешкодою для свавілля

Але рішення міжнародних судів, у тому числі рішення Європейського суду з прав людини, в останні роки дедалі більше дратують російські влади.

Все у них всередині Росії вже сходиться: закони відредаговані як треба, прокуратура і поліція працюють як треба, суди працюють як треба, і раптом вся ця урочиста піраміда свавілля і беззаконня руйнується одним рішенням Європейського суду. Офіційні представники Росії виглядають в Європейському суді дуже блідо, не будучи прикриті владою, а заявникам присуджують ще й великі компенсації за неправосудні рішення, виплату яких зобов'язаний виконати бюджет Російської Федерації.

Підготовка до нового законопроекту почалася саме в Конституційному суді Росії, який 14 липня 2015 року постановив, що рішення Європейського суду з прав людини можуть виконуватися на території РФ лише у разі, якщо вони не суперечать Основному закону країни.

Один з суддів Конституційного суду простими словами сказав, що "якщо постанова ЄСПЛ, винесена за скаргою проти Росії, суперечить Конституції, то така постанова не зможе бути виконане". Росія, на думку судді, може в окремих випадках не виконувати міжнародні зобов'язання, "якщо тлумачення норми міжнародного договору порушує норми Конституції".

Тлумачити норми міжнародного договору буде Конституційний суд.

Тоді ж, ще влітку, прямим текстом пояснив нову правову реальність ініціатор законопроекту, голова комітету Держдуми з конституційного законодавства і державного будівництва Володимир Плігін: "Постанова Конституційного суду РФ позбавить Росію від необхідності виконувати як вже прийняті, так і майбутні рішення ЄСПЛ, якщо вони суперечать Конституції РФ".

Хотів би звернути увагу на те, що Конституційний суд РФ дуже точно висловив той підхід і те розуміння проблеми, яке існувало завжди. Це розуміння проблеми пов'язано з тим, що Конституція РФ містить норми, які, безсумнівно, користуються пріоритетом, і це відображає концепцію існування суверенної держави... У разі колізії між Конституцією україни і Європейською конвенцією з прав людини діє Конституція РФ" (кінець цитати).

Ось вони – головні чарівні слова: "концепція існування суверенної держави". Починали з "суверенної демократії", лише п'ятнадцять років тому. Тепер просто і прямо перейшли до "суверенної держави".

У перекладі з державної мови на людську, ця "концепція" означає: якщо державна влада з допомогою російських судів порушила права громадянина, то нікому не буде дозволено захистити ці права в незалежній від Росії міжнародному суді. Якщо людина пригнічена і принижена російською державою, то нікому не буде дозволено встати на ноги і захистити свою громадянську гідність в незалежному суді, рішення якого обов'язкові для Росії.

Залізна завіса поступово, поволі оточує нашу країну, захищає її громадян від прав і свобод людини. Тому що "осаджена фортеця" може триматися тільки на безправ'ї і несвободі. Стільки, скільки простоїть. Потім вона все одно впаде, тому що держава, не заснована на правах людини і свободи, є слабкою.

Швидкість передбачуваного проходження законопроекту вражає.

"Ми будемо пропонувати встановити термін розсилки законопроекту до 25 листопада, таким чином, він може бути розглянутий (профільним комітетом Держдуми) 26 листопада, і будемо пропонувати Державній Думі розглянути даний законопроект у першому читанні 1 грудня", – пообіцяв Володимир Плігін.

Поправки вносяться в Федеральний конституційний закон про Конституційний суді РФ. Ними передбачено, що "за запитом федерального органу виконавчої влади, наділеного компетенцією щодо захисту інтересів РФ (це Міністерство юстиції РФ) при розгляді у міждержавному органі із захисту прав і свобод людини (це Європейський суд з прав людини) скарг, поданих проти РФ на підставі міжнародного договору, Конституційний суд РФ вирішує питання про можливість виконання рішення міждержавного органу по захисту прав і свобод людини".

Відповідно, "у разі, якщо Конституційний суд РФ приймає постанову про неможливість виконання рішення міждержавного органу по захисту прав і свобод людини, будь-які дії (акти), спрямовані на виконання відповідного рішення міждержавного органу по захисту прав і свобод людини, в Росії не можуть здійснюватися (прийматися)".

Торжество "суверенної держави" в Росії близьке, як ніколи.

Але очікувана перемога влади буде пірровою.

По суті, вона буде означати вихід Росії з-під юрисдикції міжнародних судів – всіх, не лише Європейського суду з прав людини. Якщо рішення суду не може бути виконано, то це не суд.

Це означає, що й сама Росія не зможе звернутися в ці суди за захистом своїх прав, що регулярно робить зараз, користується міжнародними інститутами захисту прав громадян і держав. А інших міжнародних судів немає.

Це означає, що скоротяться так важливі для економіки Росії міжнародні інвестиції: мало хто ризикне вкладати гроші в економіку країни, на території якої не діє міжнародне судове право, що гарантує захист прав власності.

Нарешті, як бути з нормою Конституції: "Якщо міжнародним договором Російської Федерації встановлені інші правила, ніж передбачені законом, то застосовуються правила міжнародного договору" (частина 4 статті 15)?

Але кого в російській владі хвилює Конституція Росії? Документ на дорогому папері, найчастіше виступає прикрою перешкодою для сваволі. Ніхто його особливо не піднімає на щит, хіба що різні "п'яті колони". Нехай лежить, їсти не просить. Попросить – взагалі перепишемо, які питання.

Відоме правило судочинства: пам'ятай, що все, що ти сказав, може бути звернене проти тебе, російським суверенним законодавцям невідоме. Можливо, вони вважають, що це їх не торкнеться. Гаразд, але є Росія, від імені якої вони так по-ведмежому діють.

Дивні люди, які не знають не лише права, але історію теж.

Суверенітет, який не заснований на правах людини, перестає бути необхідним людині. Суверенна держава, яка не залишає громадянам можливостей для захисту своїх прав, перестає бути для громадяни своїєю, рідною.

Суверенна держава зараз "своя" і "рідна" для тих, хто відгородився від народу залізною завісою і бетонуеє його з усіх боків – щоб народ нікуди не просочився. Як сказали ці "суверенні депутати" про дітей-інвалідів, яким у грудні 2012 року заборонили міжнародне усиновлення: "Залишаться жити в Росії. Все. Крапка".

Рішення ухвалював той самий парламент – Державна Дума Російської Федерації шостого скликання.

Діти залишилися. Багато з них померли без родинного тепла, належного догляду та якісної медичної допомоги. До їх закинутих могил ніхто не приносить квіти, їх імена пам'ятає лише Бог.

Їх душі теж будуть свідками на Вищому Суді.

Текст публікується з дозволу автора.

Оригінал

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.