24 лютого 2017, п'ятниця

У чому секрет Ілона Маска

коментувати
У чому секрет Ілона Маска
Саме люди, здатні застосувати раціональний підхід до абсолютно неймовірних ідей, в кінцевому підсумку створюють майбутнє

Під час щорічної Code Conference, яка відбулася минулого тижня, Ілон Маск дав масштабне інтерв'ю, присвячене всьому – від того, хто складе конкуренцію Tesla у виробництві безпілотних автомобілів, до нейронних мереж, які збільшать людський інтелект, і планів щодо космічних подорожей. Але мою увагу привернуло його припущення про те що,можливо, ми живемо в комп'ютерній симуляції.

Нічого не скажеш, фантастична ідея. Настільки фантастична, що змушує замислитися, чи варто насправді сприймати Маска серйозно. Чи може він насправді вважати, що ми – всього лишень набір бітів в комп'ютерній грі? Якщо так, то чи можна йому довіряти керівництво багатомільярдними підприємствами?

Судячи з усього, Ілон Маск цілком серйозно ставиться до можливості того, що ми живемо в комп'ютерній симуляції. І хоча це, звичайно, абсолютно непрактична і нелогічна ідея, комп'ютерні технології самі по собі народилися з нелогічної ідеї. Насправді, такі люди, як Ілон Маск, здатні застосувати раціональний підхід до абсолютно неймовірних ідей, в кінцевому підсумку створюють майбутнє.

Чи живемо ми в комп'ютерній симуляції?

Журналіст Езра Кляйн з Vox написав більш детальне пояснення ідеї Маска, але ось вам коротка версія: подивіться на те, як розвиваються відеоігри, і вам здасться цілком ймовірним, що в майбутньому з'являться симуляції настільки просунуті, що їх буде неможливо відрізнити від реальності. Якщо так, то чи можемо ми бути впевненими, що не живемо в одній з таких симуляцій?

Сам Маск описав це наступним чином: «найсильніший аргумент на користь того, що ми живемо в комп'ютерній симуляції, ймовірно, такий. Сорок років тому у нас була гра «Pong» – два прямокутники і крапка. Такими були ігри. Зараз, через сорок років, у нас є реалістичні 3D-симулятори, в які одночасно грають мільйони людей по всьому світу. Скоро у нас з'явиться віртуальна реальність, розширена реальність. Якщо ви визнаєте хоч якийсь темп поліпшення, то ігри стануть відрізняються від реальності, навіть якщо швидкість просування впаде в тисячу разів у порівнянні з нинішньою. Тоді просто скажемо: гаразд, давайте уявимо, що минуло 10 000 років – на еволюційній шкалі це практично ніщо.

Тому, враховуючи те, що ми знаходимося на траєкторії, яка веде до появи ігор, що нічим не відрізняються від реальності, і ці ігри можна буде запускати на будь-якій приставці або комп'ютері, і таких приставок і комп'ютерів будуть мільярди, ймовірність того, що ми знаходимося в базовій реальності - один до мільярдів.

Бізнеси Маска – це експерименти, які він проводить для того, щоб перевірити свої ідеї

Скажіть мені, чи є в цьому аргументі якісь діри?».

Це захоплюючий уявний експеримент і дивовижний шанс поглянути на те, як працює мозок Маска. Він просто обмірковує ідеї, на які пристають лише деякі. У поєднанні зі здатністю придумувати неймовірно творчі шляхи вирішення проблем і завзятістю, це пояснює, як йому вдалося створити компанії Tesla, SpaceX і SolarCity.

Тим не менш, я думаю, що він трохи перебільшує, стверджуючи, що його аргумент бездоганний. У нього є дуже елементарний недолік.

Спиратися на суперечливе твердження

Недолік аргументу Маска – поширена помилка: властивість спиратися на суперечливе твердження, в якому висновок робиться, виходячи із заданих умов. Шанси на те, що ми живемо в комп'ютерній стимуляції так високі, тільки якщо грунтуватися на припущенні Маска про існування просунутих цивілізацій, що створюють дуже складні та реалістичні симуляції.

Це дуже схоже на аргументи в стилі «це ж усі знають», наприклад: «всі знають, що компанії, що виробляють електромобілі, не можуть бути прибутковими, тому Tesla ніколи не стане прибутковою». Твердження є вірним, тільки якщо прийняти припущення, з якого виходить автор.

Хочу підкреслити: я захоплююся Ілоном Маском і всім, що він робить. Крім того, я думаю, що уявний експеримент про те, чи живемо ми в комп'ютерній симуляції, був захоплюючим і корисним. Тим не менш, Маск запитав, чи є у його аргументу слабкі сторони, і я відповідаю на це питання.

Я також вважаю, що здатність Маска використовувати такий аргумент і керувати багатомільярдними компаніями багато що пояснює про нього та його здатність аналізувати навіть малоймовірні або хибні ідеї.

Наука і псевдонаука

Ще один недолік ідеї Маска про комп'ютерну симуляцію це те, що він залазить до галузі псевдонауки Я маю на увазі, що він використовує терміни, які звучать майже як наукові, розробляє гіпотезу та наводить дані, але до науки його теорія не має ніякого відношення. Щоб віднести щось до розряду науки, повинен бути спосіб перевірити це твердження.

Таким чином, якби Маск був в змозі запропонувати експеримент, який міг би підтвердити або спростувати гіпотезу про те, що ми дійсно живемо в комп'ютерній симуляції, його мислення можна було б назвати науковим. Тим не менш, це явно неможливо. Будь-який експеримент, який ми могли винайти, також буде частиною симуляції.

Ось чому псевдонаука є улюбленим інструментом прихильників теорій змови та шаленців. Це дозволяє їм використовувати модні слова і викладати дикі теорії, але не вимагає викладу гіпотези таким чином, щоб їх можна було перевірити. Ми не можемо довести, що космічних прибульців, паранормальних явищ і суперсил не існує, тому різноманітні шахраї можуть відносно легко цим користуватися.

Але це перевертання геть усього з ніг на голову. Саме людина, що робить припущення, повинна довести його істинність. Ейнштейн, наприклад, зробив низку диких припущень, але і запропонував експерименти, які дозволяють перевірити їхню правдивість. В цьому різниця між наукою і псевдонаукою.

Але Ілон Маск, зрозуміло, не зайдиголова.

Раціональний підхід до божевільних ідей

Так, ідея комп'ютерної симуляції здається трохи дивною, але багато в чому – не більш дивною, ніж компанія, яка займається дослідженням космосу, інвестиціями в електричні автомобілі в 2004 році, або абсолютно новим способом масового транспорту. Готовність аналізувати божевільні ідеї – одна з речей, які роблять Маска таким видатним бізнесменом.

Тим не менш, в діловому житті Маск здається майже до дрижаків раціональним. Він не просто вигадує божевільні ідеї, він втілює їх у життя. Він розраховує, будує стратегії і плани. Його бізнеси, в деякому розумінні, - експерименти, які він проводить для того, щоб перевірити свої ідеї. Ось як він діє. Те, що виявляється вірним, як правило, стає неймовірно популярним.

Саме в цьому полягають інь і янь Ілона Маска, що роблять його настільки дивним. Він вміє братися за шалені ідеї, при цьому ретельно розглядаючи їх під умоглядним аналітичним мікроскопом. Якщо ідея здається неймовірною, це ще не означає, що вона не вірна. Це лише означає, що вона не збігається з відомими на сьогодні фактами.

Тому, можливо, ми й справді живемо в комп'ютерній симуляції в аналогу Xbox високорозвиненої цивілізації. В такому випадку потрібно передбачити, що той, хто грає персонажа Ілона Маска, зумів знайти неймовірно потужні чіт-коди.

Переклад НВ

Новое время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Грега Сателла. Републікування повної версії тексту заборонене.

Вперше опубліковано на Digital Tonto

Більше думок тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.