5 грудня 2016, понеділок

Як мислять переможці

коментувати
У наш час змін адаптація – єдина життєздатна стратегія

У своєму бестселері Mindset (Спосіб мислення) психолог Керол Двек стверджує, що люди, які вважають, ніби їхні навички - фіксований набір сильних і слабких сторін, як правило, не домагаються багато чого. З іншого боку, ті, хто вважає свої навички динамічними, здатні безперервно розвивати здібності і досягати великих висот.

Те ж вірно і в бізнесі. Багато хто вважає бізнес-модель стабільною основою своєї ДНК, а тому, коли умови змінюються, їхнім компаніям не вдається до них пристосуватися. Саме тому із 500 компаній, які увійшли у перший топ-500 журналу Fortune, 87% вже припинили існування. З часом більшість компаній вчаться все краще виробляти товари, яких люди все менше потребують.

Зрозуміло, так буває не завжди. Такі компанії, як Procter & Gamble, General Electric та IBM продовжують бути успішними ось уже більше сотні років. Причиною цього є те, що вони не вважають свій бізнес застиглим, постійно змінюють себе – і зараз є зовсім іншими підприємствами, ніж сто років тому. У наш час змін адаптація – єдина життєздатна стратегія.

Спосіб мислення інноватора

Честер Карлсон був класичним винахідником. Блискучий самоучка, він багато років працював над своїм винаходом, продовжуючи водночас ходити на роботу і відвідуючи юридичну школу вечорами. Коли його дружині набридли вибухи через змішування хімічних речовин на кухні, він переніс свою роботу на другий поверх до будинку тещі.

Ми боїмося втратити наявне значно більше, ніж отримати щось нове

Після десятиліття роботи він уклав контракт із корпорацією Haloid. Вони побудували чудовий механізм, але він коштував у десять разів дорожче, ніж аналоги. Haloid не вдалося зацікавити своїм продуктом великі компанії Kodak, IBM та GE. Тоді президенту Haloid Джо Вілсону прийшла в голову геніальна думка: якщо ніхто не хоче купувати їхній апарат, чому б не здавати його в оренду? Так з'явилася корпорація Xerox.

Корпоративний спосіб мислення

У 1961 році компанія вийшла на Нью-Йоркську біржу і продовжила залучати висококваліфікованих управлінців, які продовжували розвивати її бізнес-модель. Кількість надрукованих копій стала мірилом успішності для Xerox.

Тому, коли японські конкуренти випустили більш компактні (і повільні) копіювальні апарати для малого бізнесу, компанія не вважала їх серйозною загрозою. Все одно ці клієнти були дуже дрібними і не генерували достатньої кількості копій, щоб зацікавити Xerox. Але вже дуже скоро і великі компанії зрозуміли вигоду володінням копіювальним апаратом, який не займає цілу кімнату.

До 1970-х копіювальний бізнес Xerox переживав не найкращі часи, але у компанії ще залишався туз у рукаві: її відділ PARC розробив новий тип комп'ютера, Alto, у якого була мишка, графічний інтерфейс і мережа, здатна з'єднувати машини компанії.

Але корпоративний спосіб мислення переміг: керівники Xerox не розпізнали потенціал Alto, інтегрувавши її у більш масштабну систему під назвою Star, що коштувала $16 000 за одиницю і від $50 000 до $100 000 за повну установку.

Незабаром IBM випустила ПК, Apple Macintosh, і комп'ютерний бізнес Xerox, як і її місце у вищому ешелоні американської промисловості, пішов в історію.

Чому ми не вміємо адаптуватися

Легко подивитися на цю історію і вигукнути: «Як можна бути такими дурнями?». Озираючись назад, ми вважаємо, що майбутня затребуваність портативних копірів була очевидною, а особисті комп'ютери стануть необхідністю.

Але сумна істина полягає в тому, що ми вчилися виживати, а не адаптуватися. Ми боїмося втратити наявне значно більше, ніж прагнемо отримати щось нове. Чим краще ми вміємо що-небудь робити, тим менше нам хочеться вчитися чому-небудь ще. Більше того, нам подобається оточувати себе людьми, які думають так само, і це лише зміцнює наші упередження.

Справа в тому, що зміна способу мислення вимагає зусиль. Управлінців Xerox у бізнес-школах вчили збільшувати прибутковість за рахунок оптимізації ланцюжка цінності, і всі, хто їх оточував, думали так само.

Легко скаржитися, що інші «не розуміють». Ми полюбляємо говорити про інновації та ринки, що розвиваються, але значно більше зусиль потрібно, щоб розвивати самих себе. Для цього потрібно змінити свій спосіб мислення – а більшість із нас просто не в змозі на це зважитися.

Переклад НВ

Новое время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Грега Сателла. Републікування повної версії тексту заборонене.

Оригінал

Більше думок тут

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.