11 грудня 2016, неділя

«Душа» компанії. У чому головна запорука успіху

коментувати
Підприємство отримує видимість душі, коли її співробітники відчувають, що виконують власні персональні місії

«Управління без душі стало епідемією нашого суспільства. Зараз багато менеджерів, схоже, спеціалізуються на вбивстві культури та людського спілкування», – написав нещодавно гуру управління Генрі Мінтберг про поточний стан корпоративної культури.

Гірше того, він підкреслює, що багатьох керівників на програмах МВА дійсно вчать працювати саме так. Хоча бізнес-школи викладають технократичні навички – фінанси, оптимізацію та управління ресурсами, вони майже нічого не роблять, щоб зміцнити душу організації».

На жаль, обговорення корпоративної культури зазвичай скочується до безглуздих термінів на зразок «автентичності». І хоча Мінтцберг стверджує, що після вивчення організацій протягом п'ятдесяти років він може відчути чиюсь душу буквально «за мить», він майже не говорить про те, як цю душу розвивати.

Парадокс ефективності

У 1911 році Фредерік Уінслоу Тейлор опублікував книгу Принципи наукового управління, засновану на досвіді роботи керуючим на сталеліварному заводі. У книгах описувалися традиційні методи управління, і пропонувався більш дисциплінований підхід. Він радив не дозволяти кожному з працівників виконувати завдання по-своєму, а визначати найбільш ефективний метод і саме йому навчати персонал.

Тейлор писав: «Тільки через наказову стандартизацію методів, наказне впровадження кращого інвентарю і поліпшення умов роботи, а також примушування до співпраці можна забезпечити більш швидку роботу. І завдання примусу до прийняття стандартів і співробітництва лежить виключно на плечах керівників.

Засновник LinkedIn Рід Хоффман вважає, що керівники повинні ставитися до співробітників як до союзників, а не як до прислуги

Ідеї Тейлора незабаром перетворилися на Біблію індустрії, що призвело до появи «послідовників»: наукового маркетингу, фінансового проектування і концепції «шість сигм». Тепер було недостатньо просто старанно працювати – ви були зобов'язані все вимірювати, аналізувати і оптимізувати. З роками ці ідеї настільки інтегрувалися в бізнес-мислення, що в них навіть перестали сумніватися.

Хоча, можливо, варто сумніватись у них. Професор Массачусетського технологічного інституту Зейнеп Тон підкреслює, що рітейлери, які дотримуються надмірно оптимізованого підходу, показують гірші результати, ніж ті, хто працює «з душею».

У цьому і полягає парадокс ефективності. Коли ви керуєте тільки вимірними показниками, ви можете втратити ключові фактори, необхідні для успіху.

Управління в ім'я місії

Справа в тому, що культура підприємства залежить від того, чи воно наслідує свою місію. Якщо місія полягає тільки в тому, щоб гарантувати акціонерам прибуток, це позначиться на роботі компанії і буде помітним. Потреби інших зацікавлених сторін – споживачів і працівників – проігнорують. У короткостроковій перспективі це може не мати серйозного значення, але в довгостроковій стане визначальним.

Візьмемо, наприклад, IBM, місією якої є створення новітніх технологій. Хоча у компанії були й не найкращі часи, її прихильність фундаментальним дослідженням дозволила пережити падіння популярності її комп'ютерів. Сьогодні компанія готує проривні дослідження в когнітивному і квантовому програмуванні, а також у створенні нейроморфічних чіпів.

Наймати і звільняти для душі

Зрозуміло, я говорю про «душі» організацій не в прямому сенсі. Підприємство отримує видимість душі, коли її співробітники відчувають, що виконують власні персональні місії. Хороша служба підтримки – та, де працюють люди, яким подобається допомагати іншим і у яких є така можливість. У товарах з'являється душа, коли вони відображають захоплення і пристрасть тих, хто їх розробляв.

Тому так важливо залучати в компанію правильних людей. У кожного є власні ідеї щодо якостей, які вимагаються від працівника – я завжди віддавав перевагу цікавості і темпераменту – але головне, щоб це були люди, готові зробити місію організації своєю власною.

Це також означає, що потрібно позбавлятися від тих, хто нездатний прийняти місію підприємства. Людина може бути дуже талановита, але якщо вона не поділяє цілі і цінності організації, вона буде наносити шкоду її колективній душі.

Перевага підприємства

Філософ Іммануїл Кант вірив у поняття гідності, під яким він розумів ставлення до людей, як до самоцілі, а не засобу для досягнення мети. Цей же принцип працює і в управлінні підприємством. Ніхто не хоче бути гвинтиком в машині.

Коли ви сприймаєте людей, як самоціль, їх цілі стають вашими. Ви хочете, щоб ваші співробітники не просто виконували завдання, але і реалізували свій потенціал. Ви бачите в покупцях не тільки потенційний прибуток – вони є місією вашого підприємства. Ви хочете, щоб люди бажали вам успіху, а не просто терпіли вас.

Деякі дуже успішні компанії зробили гідність центральним принципом свого бізнесу. Zappos платить своїм співробітникам бонус, якщо ті йдуть після стажування, так як компанія розуміє, наскільки важливо, щоб люди насправді хотіли працювати саме там. Засновник LinkedIn Рід Хоффман вважає, що керівники повинні ставитися до співробітників як до союзників, а не як до прислуги.

Саме через гідність організація отримує душу, оскільки тільки через служіння іншим ми знайдемо справжню мету. Як сказав Мінтцберг: «Компанія – це спільнота людей, а не сховище «людського капіталу».

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію Грега Сателла. Републікування повної версії тексту заборонено

Оригінал

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.