18 грудня 2017, понеділок

Що заважає українській медицині

коментувати
Чому популістські обіцянки безкоштовного щастя не є найбільш відповідальною
політичною стратегією

Внаслідок останніх гарячих дебатів між провідними лікарями та менеджерами сфері охорони здоров'я та МОЗ плани Міністерства щодо реформ галузу опинилися під прискіпливою увагою громадськості.

Громадськість вимагає чіткого плану, і сьогодні політики та чиновники МОЗ мають величезну відповідальність і, водночас, величезну можливість нарешті реалізувати зміни, що є для українців життєво важливим – у буквальному сенсі.

Реформування системи охорони здоров'я у будь-якій країні – це надзвичайно складна і справа, особливо якщо країна знаходиться у стані війни, а її фінансова система на межі колапсу. Це не означає, що успішне реформування галузі в Україні сьогодні неможливе. Радше, прикладом такого реформування радше не мають бути заможні країни, які у стані дозволити собі великі додаткові витрати для вирішення медичних проблем. До прикладу, США витрачають на охорону здоров'я суму, що є більш як удвічі більшою, ніж український ВВП (в абсолютному еквіваленті) - у розрахунку на одну особу.

Україні варто звернути увагу на досвід країн, які змогли побудувати кращу систему охорони здоров'я, маючи ті самі економічні та політичні ресурси, які
доступні їй сьогодні. Найбільш сучасний приклад такої країни – це Грузія. Грузинські реформатори запровадили радикальні зміни у сфері охорони здоров'я протягом трьох років після російської окупації. Ці зміни не потребували великих додаткових видатків, але призвели до зниження цін на медичні засоби та загального покращення якості медичних послуг для населення.

Українські пацієнти мають купувати власні бинти навіть у разі термінової медичної допомоги

Важлива особливість грузинських реформ була у їх масштабі. Система змінилася дуже швидко та радикально. Замість детальної калібрації сотень технічних аспектів системи, команда грузинських реформаторів сфокусувала свої зусилля на зміні загальних  фундаментальних "правил гри", зокрема, запровадженні конкурентного середовища та ринку медичних послуг, що призвело до зниження їх вартості до 40%.

Для порівняння, українське МОЗ наголошує на поступових змінах у системі. На жаль, поступовість змін також означає дуже повільний прогрес щодо доступності та якості медичний послуг. Навряд українці зацікавлені у будь-якому продовженні терміну існування архаїчної корумпованої радянської системи охорони здоров'я, яка є відповідальною за катастрофічний рівень смертності українців у віці до 60 років.

Постає питання, чи проекти на зразок запровадження електронної охорони здоров’я, що є одним з пріоритетів МОЗ, але сьогодні не функціонує навіть у багатьох заможних західних країнах, дійсно є напрямком, який зможе генерувати так необхідні кардинальні зміни. Врешті-решт, вживання модних міжнародних термінів на зразок e-Health не допомагає знизити кількість смертей від гострого інфаркту, якщо їх місцева лікарня не має засобів, що можуть відновити кровообіг у критичній ситуації.

Серед інших пріоритетів на 2017 рік є запровадження компенсації вартості лікарських засобів для пацієнтів. Чудова ідея, але звідки візьмуться гроші? Наразі українські пацієнти мають купувати власні бинти навіть у разі термінової медичної допомоги, але Міністерство раптом знайшло кошти для відшкодування витрат на більш дорогі медичні
засоби? Може, я неправий, але, коли країна у стані війни, популістські обіцянки безкоштовного щастя не є найбільш відповідальною політичною стратегією.

Замість обіцянок щодо витрат громадських коштів у ситуації дефіциту бюджету політикам та чиновникам варто придивитися до рішень, які ведуть до швидкого поліпшення, але не вимагають витрат, які країна наразі не може собі дозволити. Наприклад, повне впровадження скасування ПДВ, імпортного збору та інших торгівельних бар'єрів на
лікарські засоби призведе до зменшення цін для пацієнтів якнайменше до 35% (врешті-решт, не є моральним стягувати податок з громадян за те, що вони хворіють).

Українське МОЗ, за належної підтримки, може реалізувати ці зміни щодо ПДВ, імпортного збору та інших торгівельних бар'єрів на лікарські засоби буквально протягом доби. Це дозволить пацієнтам та медичним закладам України купувати ліки та засоби у місцевих виробників та імпортерів різних країни світу за найнижчими цінами.

Обіцянки безкоштовних медичних послуг не працювали в Радянському Союзі та незалежній Україні протягом десятиліть. Українські пацієнти більше не вірять цим обіцянкам. Час спливає: коли реформатори дадуть відповідь українцям?

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Фредерік Роедер   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.