19 листопада 2017, неділя

Нотатки економіста. На чому влада не економила в минулому році

коментувати
Держава, як і раніше, витрачає більше, ніж може собі дозволити

Незважаючи на те, що зниження частки держави в економіці дозволяє «розігнати» економічне зростання, в 2016 році уряд навіть трохи збільшив видатки в порівнянні з планом. Але, можливо, в 2017-му все ж таки вдасться знизити витрати: частина одноразового позабюджетного навантаження на державні фінанси відпаде.

Якщо порівняти з іншими країнами, українська держава витрачає дуже багато. В минулому році на витрати держбюджету, місцевих бюджетів, пенсійного фонду та інших соціальних фондів, а також на рекапіталізацію банків і ФГВФО і націоналізацію Приватбанку припало в сукупності 46,6% ВВП. Оптимальний же рівень, особливо з огляду на корупцію і низьку якість державного управління, – приблизно на 10 процентних пунктів нижче. Це могло б знизити податковий тиск на економіку і дозволити їй розвиватися. І в уряді про це знають.

Чому ж держава не змогла (чи не захотіла) в 2016 році знизити витрати? Розглянемо кілька складових витрат, щоб зрозуміти, на що в минулому році пішли кошти, і на чому держава зможе заощадити в майбутньому.

Україну підвели банки

Виросли позабюджетні (так звані квазіфіскальні) державні витрати - на рекапіталізацію державних банків витратили 14,3 млрд грн, на підтримку ФГВФО - 7,94 млрд грн, а в капітал Приватбанку внесли близько 107 млрд грн в грудні 2016 року. В сумі це дало 5,5% ВВП. Хороша новина в тому, що від витрат в 2017-му держава може позбутися - після грунтовної банківської «чистки» і масштабної рекапіталізації, стільки навряд чи знадобиться.

Україна винна кредиторам грандіозні 82% ВВП 

Зате в минулому році держава вперше за кілька років позбулася ще одного квазіфіскального навантаження - перестала вливати гроші в Нафтогаз. До переходу на ринкові тарифи в середньому держава витрачала на нього близько 2,8% ВВП на рік. Субсидії населенню обійшлися країні в 1,3% ВВП в 2015-році і 2,0% ВВП в 2016 році. Заощадити вдалося близько 0,8% ВВП, що чимало.

Уряд економив на всьому, крім силовиків

У минулому році економили на всьому, але великого ефекту не досягли. Менше коштів виділили на охорону здоров'я (3,2% ВВП проти 3,6% ВВП в 2015), на освіту (5,5% проти 5,7% ВВП), знизили фінансування ЖКГ та інших статей. Навіть оборона, пріоритет для України в сучасних умовах, отримала всього 2,5% ВВП (у порівнянні з 2,6% ВВП в 2015 році).

Загалом, уряд економив на всьому - крім силового блоку (прокуратура, СБУ, поліція, суди, в'язниці). У 2015 році частка витрат на силовиків у ВВП становила 2,8%, в 2016 році - вже 3,1%, що багато навіть за європейськими мірками, в країнах Центральної та Східної Європи на це витрачають близько 2% ВВП. При цьому реформа в цьому секторі виглядає настільки далекою від бажаного, наскільки це можливо. Перспективи невтішні: зі зниженням довіри до влади, зростанням тарифів, млявими реформами і падінням рівня життя населення, влада може почати розглядати ці витрати як критичні для власної безпеки, і навряд чи стане на них економити.

Велетенський держборг потрібно обслуговувати і гасити

Україна винна кредиторам грандіозні 82% ВВП - ця сума майже покрила б сукупні витрати державного сектора за два роки. У вигляді відсотків за боргом Україна заплатила в минулому році 4,1% ВВП, і якщо держборг не знизять, замінивши дорогий борг дешевим (наприклад, кредитами МВФ), ця стаття витрат не зменшиться. У 2017 році Україні потрібно як слід підготуватися до суттєвого зростання обсягу погашень в 2018 і піку погашень в 2019 роках - це серйозний виклик для фінансового блоку уряду. Якщо в 2017-му нарешті запуститься приватизація, яка мертвим рядком «17 мільярдів» кочує з бюджету в бюджет, можна буде зібрати хоча б частину потрібної для погашення боргу суми. Свого часу Нова Зеландія поставила собі за мету знизити держборг до 20% ВВП, і успішно впоралася з цим завданням. Міністр фінансів, якій вдалося це провернути, говорть, що просто потрібен стратегічний підхід і жорсткі правила - і все вийде.

Чого суспільству вимагати від уряду в бюджетній сфері в 2017 році?

Дуже важливо, щоб в цьому році відбувся повноцінний (а не на папері) перехід до середньострокового бюджетного планування та цільового бюджетування. Тобто планувати державні програми і їх фінансування потрібно не на рік, а на три роки вперед, а у кожної такої програми повинна бути чітка, виражена в цифрах і досяжна мета, пов'язана з конкретним вимірюваним позитивним результатом для громадян. В цьому випадку бюджетна економія стане засобом досягнення більшого меншими ресурсами, а не бездумним зрізанням витрат. А кожен рядок бюджету буде служити зрозумілим, конкретним інтересам громадян країни, а не окремих депутатів.

Нотатки економіста - регулярна колонка Центру економічної стратегії

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.