25 травня 2017, четвер

Гра ціною в здоров’я. Чим небезпечне самолікування

коментувати
В Україні рецепти не мають юридичної сили, самолікування носить хаотичний характер. В таких умовах реклама лікарських засобів фактично заміщує роль лікаря

В Україні споживання ліків не має прямого зв’язку з рівнем розповсюдженості захворювань. Люди хаотично скуповуються в аптеках, як у звичайному продуктовому магазині – що побачили на екрані, те й купують. Але реклама не враховує ані протипоказань, ані історії хвороб, ані діагнозу, тому самолікування в Україні є своєрідною азартною грою ціною в здоров’я. В кращому випадку, результатом буває напрасна трата грошей та розчарування в ліках, які “чомусь не лікують”, в гіршому – нанесення шкоди здоров’ю через використання ліків не за призначенням.

Інтернет замінив українцям лікарів. Чому так – причин багато, від стану системи охорони здоров’я до вартості лікування у кваліфікованого фахівця. Лікуватися дорого, лікарям не довіряють, а от інформація про способи лікування та ліки лунає з усіх сторін. Все це штовхає людей до самолікування. В таких умовах зміст рекламно-інформаційних матеріалів про лікарські засоби має принципове значення. В Україні нерідко можна почути, що реклама лікарських засобів виконує просвітницьку роботу, тому вона є необхідною. Частково це є правдою, частково – ні. Точніше, це половинчаста правда, оскільки, відповідно до позиції ВООЗ, така реклама має зрозуміло доносити інформацію не лише про основне терапевтичне призначення, але також про основні застереження щодо його використання, такі як ключові протипоказання та ризики.

Самолікування не є новим явищем. ВООЗ прийняла концепцію відповідального самолікування близько 20 років тому, однак чітко визначила, що просування препаратів, що перебувають у вільному обігу, повинно забезпечувати свідому інформованність споживача, оскільки під вплив реклами підпадають далеко не всі, кому необхідно, можна, або, взагалі, безпечно вживати препарат, що рекламують.

У нас же реклама лікарських засобів не містить жодних застережень, окрім фрази “Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я”, на яку ніхто не звертає увагу. Тож нагальною потребою є доопрацювання законодавства про рекламу відповідно до вимог ВООЗ щодо забезпечення відповідального самолікування та задля скорочення ризику випадків некоректного самолікування.

В таких країнах, як Великобританія, відповідальне самолікування виступає як один із шляхів скорочення витрат через зменшення навантаження на систему охорони здоров’я, де це є можливим. Однак, це аж ніяк не передбачає довільний обіг ліків та засилля реклами, як це спостерігається у нас. Наприклад, люди з хронічними захворюваннями складають 50% візитів та 70% зайнятих лікарняних місць. 70-80% таких людей можуть бути на самолікуванні. Однак є дуже важливий нюанс. Таке самолікування має бути відповідальним, що забезпечується наявністю великої кількості програм підтримки та навчання людей з хронічними захворюваннями.

Йдеться не про позбавлення людей медичної допомоги та дозвіл на самостійний хаотичний доступ до ліків, як самолікування нерідко намагаються інтерпретувати в Україні, а підготовка людей з хронічними захворюваннями до можливості самостійно підтримувати своє здоров’я. Участь лікаря не нівелюється, він лишається, і він визначає, чим лікуватися, однак медична допомога як сервіс еволюціонує за формою з візитів до лікаря та перебування в лікарні на навчання пацієнта щодо самостійної підтримки свого здоров’я, з урахуванням його конкретного випадку та умов.

В країнах з якісною системою охорони здоров’я участь лікаря в самолікуванні забезпечується юридичною силою рецепту

В країнах ЄС охорона здоров’я та, власне, вартість лікування покривається грошима платників податків та/або страховими компаніями. На практиці це передбачає фіксацію надання послуг та використання ліків для компенсації або фінансування їх вартості. Лікарські рецепті мають повноцінну юридичну силу фінансового документа, і пацієнти прямо зацікавлені та змушені фіксувати своє лікування у лікаря або іншого уповноваженного фахівця охорони здоров’я, якщо вони хочуть, щоб вартість їх ліків була відшкодована державою або страховою компанією. Йдеться про суттєві кошти, і це забезпечує природній бар’єр від довільної купівлі ліків.

 

Умови самолікування в європейських країнах є не самолікуванням в буквальному розумінні, а лише економією на візитах до лікаря, в яких немає необхідності. Уможливлюється це за допомоги просвітницьких програм та економічних і юридичних стимулів для пацієнта використовувати лише ті ліки, та лише за тих умов, які будуть прийняті страховою компанією або державою, інакше прийдеться платити не лише власним здоров’ям, а й грошима.

В країнах з якісною системою охорони здоров’я участь лікаря в самолікуванні забезпечується юридичною силою рецепту на ліки. Власне, лікарський рецепт має таку ж юридичну силу, яку мають фінансові документи. Наявність стимулів купувати ліки відповідно до призначень лікаря, в інакшому випадку відповідальність за наслідки брати на себе, мінімізує випадки використання ліків не за призначенням.

В Україні відсутня страхова медицина та відшкодування лікування, лікарські рецепти не мають юридичної сили, самолікування носить хаотичний характер. В таких умовах реклама лікарських засобів фактично заміщує роль лікаря, тому її зміст має суттєве значення для громадського здоров’я. Наразі цей вплив хаотичний та спрямований лише на збільшення продажів.

Реклама ліків зможе мати користь, якщо законодавство врахує необхідність донесення принаймні ключової інформації про протипоказання та інших умов застосування, як вік, дозування, побічні дії. Звісно, рекламний формат не дозволяє викласти всю інструкцію, але це специфіка таких продуктів, і вона має бути врахована. Корисним буде залучення фахових об’єднань лікарів задля надання оцінки змісту рекламної інформації щодо можливих сценаріїв використання ліків не за призначенням через такі повідомлення. Отримана оцінка може слугуватиме підставою для доопрацювання рекламного повідомлення та розробки превентивних планів скорочення ризиків від випадків некоректного самолікування.

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Дмитро Рафаель   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Дмитро Рафаель
Дмитро Рафаель

Експерт з комунікацій у сфері охорони здоров'я, голова правління громадської організації "Нові технології для здоров'я"

 

Інші погляди автора
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.