21 серпня 2017, понеділок

В світі після правди. Три факти, які потрібно знати

коментувати
Самі того не усвідомлюючи, ми опинилися в паралельному реальному затишному інформаційному світі

Ми стрімко поринаємо у світ постправди, де істину все складніше відрізнити від брехні. Соціальні мережі стають головним інструментом для створення паралельних реальному інформаційних світів. Перемога Трампа, Brexit - все це перші наслідки інформаційного шторму, який загрожує перекинути демократичні суспільства по всьому світу.

Три факти про світі після правди, які ви повинні знати, якщо хочете отримати шанс на свою власну, а не непомітно нав'язану ззовні, думку:

1.З недавнього часу всі ми знаходимося в інформаційному міхурі, де за нас вирішують, що ми побачимо у своїй стрічці новин та соціальних мережах. Я кажу не метафорично, а буквально. Станом на 2016 рік, Facebook, Twitter, ВКонтакте та інші найбільші соцмережі демонструють далеко не всі пости, які повинні були б потрапити вам в стрічку, а лише те, що вам, швидше за все, сподобається. Це визначається по тому, яким людям, сторінкам і типам постів ви ставите лайки, робите репости, залишаєте коментарі і на яких постах довше затримуєте свій погляд при перегляді стрічки новин. Все це призводить до того, що ви поступово, самі того не усвідомлюючи, опиняєтеся в паралельному реальному затишному інформаційному світі, цілком підлаштованому під ваші смаки.

Якщо ви підтримуєте праві ідеї, то неминуче будете більше лайкати і взаємодіяти з постами і людьми, які поділяють ваші погляди. Дуже скоро новинна стрічка почне показувати вам лише пости і людей, які згодні з вашою думкою, тобто, теж підтримують правих політиків та ідеї. Ви будете бачити новини з дивних сайтів, які циркулюють лише в правих колах, будете чути думку лише тих людей, які є авторитетами серед прихильників правих, вам почне здаватися, що всі навколо поділяють ваші погляди. Ви опинитеся ефективно ізольовані від незручних і неприємних вам фактів, думок і оцінок, затишно окуклившись у своєму власному інформаційному світі. І справа тут, звичайно, не в правих поглядах: якщо ви любите "зраду", то будете бачити в стрічці все більше "зради". Те ж саме стосується будь-якої іншої теми - від радикального вегетаріанства до лібертаріанства.

Радикальні настрої і емоції розквітають в ізольованих інформаційних теплицях

І, що найсмішніше, тут немає ніякої глобальної змови соцмереж: просто їх розробники хочуть, щоб ви якомога довше залишалися на сайті, щоб показати вам як можна більше реклами і заробити якомога більше грошей. Щоб ви залишалися на сайті по максимуму, потрібно бачити те, що вам подобається, тобто, заздалегідь дбайливо підготовлений алгоритм новинної стрічки. Нічого особистого, просто бізнес. Що з усім цим робити? По-перше, правильно настроювати новинну стрічку (як це можна зробити, наприклад, у Facebook - тут. По-друге, постійно пам'ятати про інформаційний міхур: потрапити в полон ілюзій алгоритму новинної стрічки дуже просто, навіть якщо знати про нього і намагатися виставляти адекватні налаштування.

2. У світі постправди панують не факти, а емоції. По-перше, емоції краще лайкаються і вештаються: чим більше емоційного заряду несе повідомлення, тим вище шанси, що воно стане популярним, а то і вірусним. Сухі факти і їх прихильники всім давно набридли: яскраві емоції - це те, чим живе інфосфера світу після правди.

По-друге, емоції - це зручно, адже тепер ви можете змусити людей повірити в будь-яку брехню, досить лише прикрити її яскравими емоціями. Емоційна реклама прихильників Brexit, що будувалися на фактологічному обмані виборців, була неодноразово публічно викрита, але через панування емоцій виборці погодилися бути обдуреними дешевою брехнею. Прихильники Трампа, які емоційно підтримують свого крикливого популістського кандидата, не просто відмовлялися вірити спростуванням його вигадок у ЗМІ, але і розгорнули проти авторитетних медіа справжню війну, звинувачуючи їх у змові і кампанії проти кандидата республіканців. До речі, систематичні атаки на будь-які авторитетні джерела інформації - це ще один ефективний прийом світу постправди: якщо переконати людей, що усі навколо брехуни, то брехати можна буде безкарно.

По-третє, радикальні настрої і емоції розквітають в ізольованих інформаційних теплицях, про які ми говорили трохи вище. Те, що здається екстремістським в нормальному оточенні, сприймається як нормальне всередині інформаційного міхура з радикально налаштованих однодумців.

3. Світ постправди - це світ тотального спрощення смислів і примітивізації. Чим простіше і однозначніше, без зайвих деталей і нюансів, які змушують сумніватися, тим більшою популярністю користується контент. Тут йде постійна гонка на спрощення: ті люди і джерела інформації, які не примітивізують себе, швидко поступаються в популярності тим, хто не страждає інтелектуальними комплексами. Щоб було простіше не думати, світ перетворюється на чорно-білий знімок, де немає місця сумнівам, визнанню того, що чогось не знаєш або того, що проблема не має простого рішення. Створюються елементарні класифікації інших людей, які покликані спростити процес вибудовування з ними відносин. "Порохоботи" або "антикорупціонери" можуть бути оголошені ворогами, при цьому користувач, який сповідує дані погляди, як правило, не може пояснити нейтральному спостерігачу раціональні причини своєї ревної ненависті або, в інших випадках, екзальтованої любові.

Серйозна аналітика, справжні експерти і розмови на складні теми не потрібні: в сухих даних, фактах і складних роздумах немає ні бажаної простоти, ні цілющих емоцій. Не кажучи вже про те, що для створення серйозного контенту на складні теми потрібно дуже багато часу, а, значить, його творці поступаються тим, хто несе відверту нісенітницю, не тільки цікавістю формату, але і темпом. Інтелектуальні дискусії витісняються в інформаційні гетто та маргіналізуються.

Після несподіваної перемоги Трампа на виборах, користувачі ФБ масово кинулися писати обурені пости про засилля псевдоекспертів у своїй стрічці. За весь день тоді мені вдалося знайти всього кілька людей, які видавали себе за експертів в цій темі. Зате крикам і жартам про псевдоекспертів не було кінця. Скоро стало зрозуміло, що під "експертами" більшість людей має на увазі звичайних користувачів, які були здивовані перемогою Трампа і намагалися якось зібратися з думками, проаналізувати несподіваний для себе факт і зрозуміти, чому сталося те, що сталося. Вони не претендували на експертність, не намагалися виставити себе розумнішими за інших, а просто робили те, що повинні робити громадяни будь-якої держави, що претендує бути чимось більшим, ніж бананова республіка - вони думали і рефлексували про важливу світовоу подію. Однак навіть така очевидно правильна і необхідна спроба публічного аналізу складного питання виявилася похована під емоційним тиском тих, кому треба було злити гнів або зібрати лайків жартом про "експертів", і тих, хто не хотів відволікатися від котиків і закликав не замислюватися над тим, що "нас не стосується".

Текст опубліковано з дозволу автора

Оригінал

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.