15 грудня 2017, п'ятниця

Ефект плацебо. Головна проблема нашої освіти

коментувати
Або лідери української освіти запропонують рішучу реформу, або вища освіта на довгі роки зазнає поразки

Головна проблема всіх дискусій про реформи стипендій та необхідність корочення бюджетних місць у ВНЗ полягає в тому, що ми обговорюємо питання доступності отримання дипломів і забуваємо про питання доступності справжньої вищої освіти.

Не секрет, що сьогодні лише мала частина українських вишів чогось системно навчає (5,10 або 20% - кожен може вирішити для себе), у той час як більшість займається імітацією навчання для масової видачі дипломів стражденним, для яких диплом перетворився на суто формальну статусну річ ("у всіх вишка є, а ти що, дурень?").

Сучасна українська освіта здебільшого - це плацебо: "пустушка" без явних лікувальних властивостей, використовувана в якості лікарського засобу, лікувальний ефект якого пов'язаний з вірою самого пацієнта в дієвість препарату. Питання не в тому, як збільшити відсоток громадян, яким доступно це "плацебо", а в тому, як збільшити відсоток громадян, яким доступні даний "ліки": якісна вища освіта. А для створення якісної вищої освіти, як не крути, знадобиться серйозно урізати надмірні витрати на держзамовлення і стипендії, щоб вкласти вивільнені кошти у збільшення зарплат викладачів, поліпшення матеріально-технічної бази вузів та інший бюджет розвитку.

Зараз настає слушний момент, щоб продемонструвати лідерство і запропонувати суспільству новий суспільний договір щодо вищої освіти. Держава різко скорочує кількість державних вишів, зменшує держзамовлення і надає стипендії лише тим, хто їх по-справжньому життєво потребує і тим, хто демонструє видатні успіхи.

Продовження гри в "ми ніби як фінансуємо всіх, а ви ніби як викладаєте і ніби як би навчаєтесь", більше не є можливим

Суспільство погоджується на це, але в обмін на радикальну реформу: вивільнені кошти спрямовуються на стрибкоподібне підвищення зарплат викладачам та адміністрації ВНЗ, які займають посади виключно через прозорі конкурси, видачу гідних стипендій, а також на поліпшення матеріального становища решті ВНЗ, кращим з яких ставиться завдання протягом, скажімо, 10 років увійти в топ-100 світових рейтингів. Така реформа буде складною, але має всі шанси на успіх.

А ось продовження гри в "ми ніби як фінансуємо всіх, а ви ніби як викладаєте і ніби як би навчаєтесь", більше не є можливим. Уряд в умовах крайнього навантаження на бюджет буде цілком логічно перерозподіляти гроші з "виробництва плацебо" на більш нагальні справи в інших сферах, взагалі нічого не залишаючи на освіту, суспільство буде цілком справедливо обурюватися, а реформувати систему вищої освіти після урізання і так скромного в абсолютних цифрах бюджету, вже не вийде.

Або лідери української освіти запропонують рішучу реформу, або вища освіта на довгі роки зазнає поразки.

Текст публікується з дозволу автора.

Оригінал

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.