5 грудня 2016, понеділок

Три важливих кроки для України в освіті

коментувати
Перші експерименти зі змішаного навчання продемонстрували приріст навчальних результатів на цілих 35%

Перші експерименти зі змішаного навчання продемонстрували приріст навчальних результатів на цілих 35%

Слухати лекції викладачів Гарварду, вчитися мисленню зростання, управлінню стресом і розв'язанню проблем — все це можливо і в Україні. Залишилося зробити лише три кроки

Українські навчальні заклади давно перетворилися на місце, де одні роблять вигляд, що вчаться, а інші вдають, що викладають. Але сьогодні світ знаходиться на порозі найбільшої освітньої революції з часів винаходу друкарського верстата в XV столітті.

Строката суміш нових технологій, форматів навчання і останніх досягнень науки відкриває широкі перспективи для побудови освітньої системи майбутнього. І Україні варто скористатися цією можливістю. Я пропоную три кроки, необхідні нашій країні, щоб вирватися з освітнього середньовіччя.

Готувати учнів не до іспитів, а до життя. Сучасна система освіти сягає своїм корінням в індустріальне XIX століття, коли школи та університети виконували функцію фабрик знань, на конвеєрах яких збиралися однакові випускники-заготовки. Однак зараз учням потрібен не конкретний набір знань, достатній для проходження різноманітних випробувань, а інструменти мислення, що дозволяють успішно розвиватися.

Поки наші студенти обирають між ОБЖ та екологією, в Стенфорді записуються на лекції "Планування вашого життя"

Альбер Камю одного разу помітив, що в школі нас готують до життя в світі, якого більше не існує. Фактичні знання, отримані в рамках сучасної університетської програми, застаріють вже до моменту випуску з вищого навчального закладу (ВНЗ), водночас фундаментальні навички знадобляться завжди. Саме тому у провідних західних університетах стрімко набувають популярності курси, які навчають критичного мислення, вміння вчитися самостійно, управління стресом і розв'язання комплексних проблем. А в рамках класичних курсів студентів підштовхують не скачувати реферати з інтернету, а на практиці вивчати навички командної роботи і лідерства. Поки українські студенти обирають між ОБЖ та екологією, у Стенфордському університеті активно записуються на лекції "Планування вашого життя".

Застосовувати революційні технології навчання. У 2011 році у Стенфорді дебютував новий формат навчання: масові відкриті онлайн-курси — відеолекції, інтерактивні завдання та форум для спілкування з викладачем. Курси встигли охрестити найдинамічнішою технологією в історії людства: завдяки їй сотні тисяч слухачів можуть безкоштовно навчатися у кращих викладачів світу. Але для того, щоб здійснити революцію в освіті, цього мало. Найкраща освіта має стати доступною не лише активній самодисциплінованій меншості, але й кожному студентові.

Тому знадобиться змішане навчання: інтеграція масових онлайн-курсів у традиційний університетський навчальний процес. У цьому форматі студенти дивляться лекції кращих викладачів країни і виконують завдання онлайн, а у ВНЗ працюють на практичних заняттях і складають фінальний іспит.

Перші експерименти зі змішаного навчання, що пройшли в Гарварді і Массачусетському технологічному інституті, продемонстрували приріст навчальних результатів на цілих 35%. Для української системи освіти, де розрив між жменькою справжніх університетів і незліченних закладів зі штампування дипломів надзвичайно великий, змішане навчання може стати справжнім порятунком.

Освоїти нову педагогіку. Наукові дослідження останніх років повністю перевертають наші уявлення про те, яким має бути навчальний процес і чому одні люди досягають успіху, а інші — ні. Наприклад, традиційне зубріння виявилося марним. Замість цього вражаючу ефективність продемонстрували різні методики згадування — відтворення з пам'яті основних тез прочитаного або прослуханого.

А ще вченим так і не вдалося знайти докази існування таланту. З огляду на це викладач Стенфордського університету Керол Двек запропонувала розрізняти два типи мислення: фіксоване і мислення зростання. Люди з фіксованим мисленням вірять у те, що їхні успіхи зумовлені вродженими здібностями, тому вони уникають складних завдань, коли існує ризик невдачі. На жаль, саме такий тип мислення часто культивують школа та університет. Люди з мисленням зростання, навпаки, впевнені, що все, чого досягає людина, вона отримує завдяки невтомній роботі й наполегливості. Вони не бояться завдань за межами своєї зони комфорту і не занепадають духом при перших невдачах. Так от — з'ясувалося, що мисленню зростання можна навчити, і подібні програми вже активно діють у США.

Ще пару років тому я й подумати не міг, що навчуся програмувати і зароблю свої перші "дорослі гроші" з допомогою масових онлайн-курсів або що курс критичного мислення назавжди змінить моє сприйняття світу. Сьогодні ми дійсно стоїмо на порозі грандіозних змін в освіті. Залишилося лише простягнути руку, щоб скористатися їхніми плодами.

Колонку опубліковано в журналі Новое Время від 14 січня 2016 року. Републікування повної версії тексту заборонене.

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.