26 квiтня 2017, середа

Чому тотальна приватизація - помилка

коментувати
Простий продаж державних активів не може автоматично забезпечити трансформацію в ефективну приватну власність

Уряд готує тотальну приватизацію залишків державного майна. До розпродажу у 2016 році готуються стратегічні об’єкти державної власності - Одеський припортовий завод, Центренерго, Турбоатом, підприємства Оборонпрому. Цей процес викликає питання: кому дістануться українські стратегічні державні підприємства?

Невже не зрозуміло, що в умовах війни і важкої економічної кризи в Україну не прийде західний стратегічний інвестор, тому за приватизовані об’єкти держава не отримає їх реальної вартості?

Крім того, не можна відкидати і ризик того, що через підставні офшорні фірми українська земля та стратегічні промислові об’єкти будуть загарбані російським агресором. Саме тому українські науковці і експерти виступають за встановлення мораторію на приватизацію стратегічних, передусім, інфраструктурних об’єктів. 

До речі, співвідношення між приватною і державною формами власності – це питання, яке кожна окремо взята держава має вирішувати, виходячи зі своїх конкретних умов і можливостей та з урахуванням історичного досвіду й менталітету свого народу. 

Цю думку підтверджує досвід розвинутих держав. Співвідношення форм власності склалося скрізь по-різному: у Франції – 33% державної власності, в Німеччині – 30%, у Великій Британії – 25%, США – 20%. В Україні частка державної власності становить менше 10%. Проте у нас планують залишити в державній власності не більше 15 стратегічних підприємств.

На жаль, в Україні відсутні як раціональна структура виробництва, так і ефективний власник. За оцінками інституту економіки і прогнозування НАНУ, 95% приватизованих підприємств значно погіршили фінансовані показники, в результаті приватизації в Україні відбулося не підвищення ефективності, а пограбування майна і вивіз капіталу. Ефективного власника так і не отримали.

Простий продаж державних активів не може автоматично забезпечити трансформацію в ефективну приватну власність.

Чи можливе «автоматичне», без втручання держави, забезпечення таких співвідношень між працею і формами власності, щоб зростав добробут населення? Ні. Таке може статися тільки за активного втручання в цей процес соціально сильної, демократичної держави, яка діє в суспільстві, де встановилися співпраця і злагода, зумовлені соціальною необхідністю.

Можливим варіантом розв’язання сучасних важких проблем України є врахування успішного європейського досвіду реформ, а саме орієнтація на змішану економіку, на соціалізований капіталізм, на активне державне регулювання, а це вимагає жорсткої відповідальності владної еліти за наслідки реформ.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.