9 грудня 2016, п'ятниця

Культ Заходу, або Головні небезпеки нової версії Конституції

коментувати
В цілому сьогоднішній конституційний процес нічим не відрізняється від конституційного процесу часів Кучми чи Януковича

Нинішні зміни до Конституції приймаються в гірших традиціях української політики, тобто без широкого громадського обговорення і в результаті таємних кулуарних домовленостей.

Президент створив якусь комісію для внесення поправок у Конституцію. Однак зміни розробляла не вона, а невідомі люди. Через цей орган текст готових правок був санкціонований, а потім через підпис президента він потрапив у Верховну Раду, де і розглядається народними депутатами.

Таким чином, складається ситуація, коли невідомі люди написали зміни в Основний закон країни, які в ідеалі повинні були пройти широке обговорення в українському суспільстві. В цілому сьогоднішній конституційний процес нічим не відрізняється від конституційного процесу часів Кучми чи Януковича: аналогічне вузьке коло учасників, непублічність, прихованість і незрозумілі завдання. Це перше.

По-друге, Конституція змінюється відповідно до сформованої зовнішньої кон'юнктури. Ми перетворюємо Основний закон в профанацію права і правових норм.

По-третє, ми виводимо контрольовані сепаратистами райони Донецької і Луганської областей за рамки загальної системи державного управління. Якщо подивитися на вже діючий закон про особливий режим самоврядування в Донбасі, то очевидно, що його положення виходять за рамки питань місцевого самоврядування. Адже міліція, прокуратура та суди не належать до сфери компетенції місцевого самоврядування. Таким чином, очевидні суттєві протиріччя між запропонованими нормами Конституції і прийнятим раніше законом.

За рівнем інтелектуальної свободи ми наближаємося до путінської Росії

Головна проблема в тому, що ми самі демонструємо, що наша країна перебуває під зовнішнім управлінням.

Створюється ряд небезпечних прецедентів:

  1. Виходить, що на території України шляхом тероризму можна домогтися особливого режиму самоврядування. Це створює відмінну мотивацію для різного роду іноземних інтервентів: можна захопити якусь частину української території і на підставі цього виставляти нашій країні свої вимоги.
  2. Ми показуємо світу, зокрема Росії, що від України можна добитися зміни Конституції. Ми посилаємо сигнал, що можна тиснути і далі, добиватися, наприклад, федералізації країни і т.п. Таким чином, мотивуючи наших геополітичних опонентів до більш активних дій.
  3. Ми провокуємо хвилю сепаратистських рухів. Ситуація в країні і без того дуже складна, і це створює ідеальні умови для різного роду сепаратистських настроїв.

Що стосується вигод від прийняття змін до Конституції. Вважається, що без них Україна ризикує втратити підтримку західних партнерів, проте самі західні партнери офіційно подібної заяви не озвучували. Тому створюється певний міф, що західна підтримка залежить від виконання мінських домовленостей в тому вигляді, в якому це пропонує українська влада.

Як наслідок, протиборство з цього питання переросло у своєрідну релігійну війну. У прихильників внесення змін до Конституції сформувався якийсь релігійний культ. Вони вірять, що таким чином реалізується якийсь хитрий план західних країн з примушування Росії до відновлення територіальної цілісності України; що Захід все знає і все розуміє, і якщо ми будемо виконувати всі умови так само чітко, як релігійний ритуал, то на нас зійде та сама благодать. Не варто зайвий раз думати, досить робити те, що тобі кажуть.

Всі сумніви щодо того, чи призведе це до бажаних результатів, і чи буде позитивний ефект від внесення змін до Конституції, викликають у цих людей бурю образи.

Це спотворює дискурс в країні. Конституція повинна була будуватися в результаті загальнонаціональної дискусії, щоб уникнути помилок минулого. Але цього не сталося. Зміни розробили в Адміністрації президента, а потім спустили на низ, і вже тут починають шукати для даного проекту виправдання, а всі противники змін оголошуються «агентами Путіна» і т. п.

Навіть у часи Януковича не було такого тиску на інтелектуальну еліту та прояви альтернативної думки. Влада не тільки не відкрита до обговорення – вона повністю відкидає можливість будь-якого обговорення. Або ти підтримуєш те, що ми написали - причому без будь-яких пояснень, - або ти ворог. Таким чином, за рівнем інтелектуальної свободи ми наближаємося до путінської Росії.

Наостанок зазначу, що, на мою думку, бойові дії на сході країни активізуються і в разі прийняття, та в разі відмови від внесення змін в Основний закон. Росія вже показала, що подібні правки їй не подобаються. Відповідно, в разі їх прийняття Кремль сприйме це як виклик, так само, як і в разі їх неприйняття.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.