20 серпня 2017, неділя

Визволитись від олігархів і уникнути сепаратизму

коментувати
Визволитись від олігархів і уникнути сепаратизму
Децентралізація дозволить місцевим політикам стати незалежними від олігархів і партійних лідерів у Києві

Матеріал написаний у співавторстві з Тимофієм Міловановим (професор Пітсбурзького університету, член редакційної колегії VoxUkraine) і Джерардом Роландом (професор економіки і політології, Каліфорнійський університет в Берклі )

Реформа децентралізації вимагає від лідерів держави передачі частини своїх повноважень на місця. Рідкісний політичний лідер добровільно погодиться відмовитися від влади, але саме децентралізація – ключ до успіху інших реформ в Україні.

У довгостроковій перспективі корумпованим може стати будь-який інститут державної влади, якщо не існує достатнього резерву лідерів, які продемонструють виборцям свою здатність ефективно служити суспільним, а не особистим інтересам.

Кузнею демократичних управлінських кадрів можуть стати органи місцевого самоврядування: місцеві лідери, які довели свою придатність до державної служби, згодом могли б претендувати на більш високі посади.

У централізованій державі, де немає такого резерву перевірених альтернативних претендентів на ключові посади, результати реформ можуть виявитися невтішними.

Після повалення Януковича в 2014-му році здавалося, що українські політики почали працювати над реорганізацією і очищенням державних структур, але вони були мало зацікавлені в проведенні децентралізації, а реформи йшли повільно.

Багато президентів США починали губернаторами штатів. Така ж система потрібна Україні

Деякі партії правлячої коаліції публічно виступили проти структурних економічних реформ або відмовилися підтримати важливі законодавчі ініціативи. Скандали, популістські промови і пошук винних стали поширеним явищем у середовищі політиків. З'явилися звинувачення в корупції. Суспільство почало розчаровуватися в новому уряді.

Все це нагадує дежавю. Помаранчева революція 2004-2005 років дозволила оновити політичне керівництво країни, але провести необхідні глибокі реформи так і не вдалося: всі зусилля пішли на боротьбу між собою, в результаті чого ці лідери втратили підтримку суспільства. Україна повинна знайти спосіб уникнути повторення цього сценарію.

Страх демократичної конкуренції повинен стати для чиновників дисциплінуючим фактором, який сприятиме зниженню корупції. Україні потрібене джерело якісних і незалежних політиків, щоб українці могли вибирати серед безлічі потенційних кандидатів тих, хто гарантовано буде кращими за нинішніх лідерів.

Зараз в Україні будь-який політик, який переслідує благородні цілі і бажає вийти на національний рівень, змушений шукати політичної підтримки одного з ключових гравців – президента, прем'єра, олігарха чи лідера політичної партії.

Коло цих гравців вузьке, а підтримка не безкоштовна: вона надається в обмін на лояльність. Правляча еліта контролює доступ до високої політики, і в її інтересах гарантувати, щоб нові особи не представляли  загрози.

Тому сьогодні українці повинні замислитись над тим, як підвищити конкуренцію в політичному житті країни і обмежити контроль доступу до політику з боку нинішніх лідерів.

Якісні і незалежні політичні лідери не з'являються нізвідки. Бути політиком в демократичному суспільстві – важка праця.

Ефективний політик повинен вміти слухати своїх виборців, проводити ефективні кампанії, перемагати на виборах, приймати політичні рішення, відмовлятися від поганих ідей і вміти знаходити компроміси, нести відповідальність за скоєні помилки і виховувати майбутніх політичних діячів.

Тому не варто дивуватися, що на пострадянському просторі в атмосфері повсюдної корупції талановиті громадяни, які бажають служити своїй країні, не мають достатньо можливостей для того, щоб набути досвіду політичної роботи. Майдан дав активістам унікальний шанс отримати цей досвід і оволодіти тонкощами професії політика.

Передача реальних повноважень на місцевий і обласний рівень, а також чесні і вільні вибори в органи місцевого самоврядування дадуть перспективи сотням талановитих людей. Без розширення повноважень місцевих політиків Україна не зможе еволюціонувати в по-справжньому демократичну державу.

Нинішня правляча еліта може протестувати проти децентралізації, оскільки це обмежить її здатність контролювати доступ до місцевої та національної політики. Поява політичної конкуренції – пряма загроза нинішнім лідерам. Звичайно, вони не стануть озвучувати, що протестують проти цієї реформи, бо вона загрожує їх владі; члени впливових груп можуть заявляти, що ніхто, крім них, не впорається з їх обов'язками. Опір реформі офіційно буде виправдовуватися пов'язаними з нею ризиками.

Дехто може сказати, що децентралізація буде стимулювати сепаратизм. Але в минулому році українці переконалися в протилежному: регіони виявилися вразливими до сепаратизму, оскільки на місцях не було впливового керівництва, яке могло б стати на захист України.

Демократична децентралізація гарантує, що в кожному регіоні будуть всенародно обрані представники, наділені реальними повноваженнями і тому по-справжньому зацікавлені у захисті своєї країни.

Звичайно, виправдані і побоювання, що владу в місцевих радах можуть захопити олігархи чи корупціонери. Такий ризик у демократичних суспільствах існує завжди. Тим не менш, існують стандартні рішення цієї проблеми: сильні національні органи безпеки, спецслужби і правоохоронні органи зможуть гарантувати чистоту виборчого процесу. Нарешті, кращий захист від корумпованих місцевих олігархів - підзвітність керівництва регіону виборцям і дієва система демократії.

Крім того, після децентралізації політичного процесу виборці отримають можливість порівнювати успіхи своїх лідерів з результатами роботи керівництва інших регіонів, а тому стануть більш вимогливими до роботи обраних ними політиків. Ця непряма конкуренція також буде сприяти підвищенню якості роботи політиків.

І, нарешті, не менш важливо те, що досвід демократії на місцевому рівні забезпечує хорошу підготовку кандидатів до роботи в керівних органах влади. Багато президентів США починали губернаторами штатів. Така ж система потрібна Україні.

Верховна Рада представила законопроект реформи децентралізації влади для широкого обговорення і оцінки експертів. Можна сперечатися, чи є положення законопроекту про сильних централізовано призначених префектів достатнім захистом від корумпованих місцевих рад або ж стане механізмом збереження централізованого контролю під маскою децентралізації.

Громадяни України повинні нарешті вирішити, як зробити українську політику більш конкурентоспроможною, а політиків – більш відповідальними.

На місцевих виборах восени кандидати в органи місцевого самоврядування повинні запропонувати своє бачення реформи децентралізації влади.

Поки політик на місцевому та національному рівнях обговорюють альтернативні плани децентралізації, українські виборці повинні знайти відповідний баланс повноважень між центром і регіонами.

Центральний уряд має зберегти повноваження для обслуговування й захисту національних інтересів країни, а місцеві обранці повинні отримати повноваження, які дозволять їм задовольняти потреби регіонів.

Державні лідери, які, незважаючи на втрату частини повноважень, підтримають таку децентралізації влади, заслужать величезну вдячність українського народу.

Що думають про децентралізацію в Україні інші експерти:

Сергій Гурієв, російський економіст:

Тимофій Мілованов, Роджер Майєрсон і Джерард Роланд висувають дуже потужні аргументи на користь децентралізації. Україні необхідна така зміна політичної системи, яка сприятиме появі нових політиків, а не бюрократів. Єдиний спосіб цього досягти – збільшити кількість демократично обраних лідерів.

Тим не менш, з децентралізацією пов'язано чимало ризиків, як відомо, диявол у дрібницях. Автори обговорюють ці ризики і визнають, що впоратися з ними буде непросто. Я додав би ще один момент, який здається мені важливим: політична децентралізація повинна супроводжуватися децентралізацією економічною.

Дещо наївним, на мій погляд, є очікування швидкого зникнення місцевих олігархів

Обрані мери матимуть потребу у відповідній податковій базі, щоб складати бюджети самостійно, а не залежати від вливань з центру. Якщо ж вливання збережуться, вони повинні відбуватися за чіткими і прозорими схемами. В іншому випадку мери будуть залежати від центрального керівництва, а не від громадян, і децентралізація виявиться безглуздою.

До того ж, децентралізація неможлива, поки великі компанії залишаються державними. Які б реформи не проводилися, державні компанії завжди будуть використовуватися, як політичний інструмент; їх продукція та інвестиційні рішення стануть ще одним важелем, за допомогою якого центральна влада зможе диктувати свою волю місцевим радам. Для успішної децентралізації необхідна також фіскальна реформа і масштабна приватизація.

Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії

Важливість децентралізації для розвитку майбутніх політичних лідерів і створення сильної політичної конкуренції – хороша ідея. Я порекомендував би розвинути її наступним чином:

По-перше, важливо зрозуміти, які особливості процесу децентралізації є ключовими для появи нових політичних лідерів. Передача повноважень місцевим радам або виконавчим комітетам? Або велика свобода в розпорядженні місцевими фінансами і розширена роль місцевих рад в цілому? Або ж потенційні конфлікти між префектами і місцевими лідерами, які підвищать їх впізнаваність? Крім того, чи буде посада голови виконавчого комітету «стелею» кар'єри чиновника?

По-друге, яким буде ефект закону про місцеві вибори, підписаного президентом 6 серпня. Допоможе він послабити контроль партійних центрів в Києві над місцевими політичними лідерами або ж дасть зворотний ефект?

По-третє, вкрай важлива роль медіа як посередника між місцевим і національним рівнями. Чи достатньо у національних медіа потужностей для того, щоб стежити за місцевими новинами? Якщо регіональні кореспонденти є тільки у телеканалів, як контроль олігархів(і політичних партій), що володіють ними  вплине на висвітлення діяльності місцевих керівників? Чи потрібна національним друкованим та інтернет-виданням технічна допомога для того, щоб стежити за найбільш важливими місцевими новинами, включно з більш тісною співпрацею з місцевими медіа?

Юрій Ганущак, політик, фахівець у сфері місцевого самоврядування

Стаття непогана. Дуже добре сформульовані проблеми формування політичної еліти в Україні. Однак відносно американського досвіду здійснення самоврядування вона все ж є неповною.

У США і Канаді вкрай значну роль в місцевих бюджетах відіграють місцеві податки. Цей інструмент підвищення відповідальності місцевих політиків і швидкої реакції виборців на встановлення невиправдано високих ставок або непрозорості у використанні коштів місцевого бюджету, на жаль, висвітлений не в повній мірі.

У той же час саме на місцевому рівні виробляється єдина місцева партійна ідеологія, що є фундаментом для формування загальнодержавної ідеології та навчання кадрів. У статті йдеться про професійний ріст кадрів у виконавчих органах, але те ж стосується і місцевих депутатів.

Дещо наївним, на мій погляд, є очікування швидкого зникнення місцевих олігархів внаслідок репресивних дій правоохоронних органів. Однак саме децентралізація знижує їх зацікавленість в участі у місцевих органах влади, оскільки виборці оперативно реагують на прийняті публічно рішення.

Вдало підмічено вплив децентралізації на підвищення якості місцевої політики через порівняння з сусідніми регіонами. Однак варто вказати, що можливість порівняння досягається завдяки гомогенності адміністративно-територіальних одиниць, яка утворюється за допомогою реформи адміністративно-територіального устрою. Такі ж порівняння дозволять вчитися на помилках.

VoxUkraine спеціально для "Нового часу"

Продовження дискусії буде опубліковано в розділі «Думки». Слідкуйте за оновленнями

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Роджер Майєрсон   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.