9 грудня 2016, п'ятниця

Чому Києву потрібен нічний транспорт

коментувати
Петиція про нічні автобусні маршрути для столиці набрала рекордну кількість голосів за надзвичайно короткий термін - 11 818 з 10 000 потрібних. Як тільки нова Київрада розпочне роботу, петиція має бути розглянута депутатами в 10-денний термін. Чи є у Києва шанс отримати нічні маршрути? Чи потрібні вони Києву?

Найчастіше петиція - це сигнал про проблему, а не готове рішення. Наприклад, одна із сусідніх петицій на сайті - вимога зробити метрополітен цілодобовим. На практиці подібну ініціативу реалізувати неможливо, оскільки вночі на лініях підземки проводяться ремонтні роботи, які неможливо провести вдень. Однак дана петиція також є сигналом попиту на нічний громадський транспорт в українській столиці. Якщо він буде зручним і матиме хороше охоплення, неважливо, буде це метро чи, наприклад, тролейбус.

Кому потрібен нічний транспорт?

Нічний транспорт - не бонусна опція для міста на зразок луна-парку. Потреба в нічному транспорті має визначатися в стратегії міста, якщо така, звісно, існує. Якщо ми концептуально бачимо Київ, як мегаполіс, що працює 24 години на добу, 7 днів на тиждень, то нічний транспорт йому просто необхідний.

Такий вид перевезень варто розглядати, як окремий бізнес-проект для міста, цілісний кейс. Його «клієнтами» можуть бути представники трьох цільових аудиторій. По-перше, це співробітники підприємств, які повертаються додому після нічних змін або їдуть на роботу вдосвіта, користуючись наразі службовими розвозками; це працівники сфери транспорту, які розвозять по домівках всіх інших пасажирів, журналісти, охоронці, офіціанти, продавці, лікарі та інші. Друга цільова група - пасажири міжміського транспорту, що прибувають до міста потягами та літаками. Ви помітили, скільки таксистів зазвичай чергує на вокзалах? А питали їх хоч раз про вартість проїзду до сусіднього кварталу? У Вінниці, до прикладу, вже довгий час успішно працює нічна маршрутка, тому що багато потягів прибувають посеред ночі. Маршрутка курсує через усе місто в пішохідній доступності 10-15 хв.

В третій категорії пасажирів нічних маршрутів може опинитися будь-хто з нас, особливо в п’ятницю ввечері чи на вихідних. Зазвичай у ці дні ми відвідуємо паби, нічні клуби, кінопокази чи просто засиджуємося в гостях довше, ніж зазвичай. В цю ж категорію потрапляють іноземці, гості міста і туристи, яким цікаве нічне життя мегаполісу. В Севастополі успішно курсувала нічна маршрутка, орієнтована на туристів. То чому в Києві досі немає такої практики?

Мене завжди дуже тішили люди, які прагнуть встигнути на «останній потяг метро». Коли живеш в таких частинах Києва, як Борщагівка, Відрадний чи Троєщина, невідомо, що робити після того, як виходиш з метро посеред ночі. Потрібно гарячково згадувати, від якої станції пізніше відходить остання маршрутка і звідки є шанс хоча б з пересадками, але щасливо дістатися додому.   


Схема нічного транспорту Праги, Чехія
Схема нічного транспорту Праги, Чехія


Як ефективно запустити нічний транспорт?

Транспортна система гостріше за інші сфери реагує на непрофесійність та спроби грати нечесно. Транспорт - не засіб маніпуляції перед виборами. Транспорт - це суміш соціології, математики та економіки. Щоб нічний маршрут запрацював, необхідно виконати три умови.

По-перше, перед тим, як запроваджувати нічний маршрут, потрібно провести опитування, замовивши його компанії, яка професійно займається транспортним плануванням. Експерт з транспорту, учасник розробки транспортної моделі Києва Антон Гаген так коментує ситуацію: «Нічні поїздки рідко є безальтернативними, тобто люди знають, що нічого транспорту немає і намагаються уникати нічних кореспонденцій. Необхідно робити умовне опитування, і цікавитися потенційним бажанням здійснювати нічні поїздки за умови створення мережі нічних маршрутів».

Лише після дослідження можливо запровадити зручний, логічний маршрут, який напевне користуватиметься попитом. Наприклад, можна запозичити досвід Варшави: біля вокзалу розташована єдина кінцева зупинка для основних нічних маршрутів, звідки всі вони одночасно будуть відходити щогодини.

По-друге, нічні маршрути, втім як і будь-які інші, обов’язково мають мати графік руху на зупинках, якого будуть дотримуватися перевізники. Це може бути тактовий розклад: раз на годину, раз на півгодини. Однак пасажири мають бути впевнені, що рівно о 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 автобус чекатиме їх на зупинці. Нікому не цікаві непередбачувані нічні волоцюги, що можуть приїхати, а можуть і не приїхати в залежності від настрою. Розклад нічних маршрутів має бути логічним, продуманим і узгодженим, щоб можна було пересісти з одного транспорту на інший, не витрачаючи години в очікуванні.

Вартість проїзду може і має бути вищою, ніж удень, щоб перевізникам було вигідно обслуговувати маршрут. Наприклад, вночі можуть діяти квитки, дійсні протягом певного часу, не прив’язані до кількості пересадок. Пільговий проїзд вночі діяти не буде, а водії не будуть спалювати зайве паливо, простоюючи в заторах та на світлофорах.

Третя умова: щоб маршрут став популярним, про нього потрібно розповісти людям та провести якісну інформаційну кампанію - соцмережі, радіо, телебачення. Найкраще привчати городян до нічного транспорту, коли люди більше часу проводять на вулиці - влітку або починаючи з травня. Далі свою справу зробить «сарафанне радіо».


Схема нічного транспорту Києва, Київські проекти
Схема нічного транспорту Києва, Київські проекти


З чого почати?

Якщо запровадження нічного транспорту в столиці тягне на маленьку, але реформу, то є речі, які можна зробити вже зараз. Мова йде про пізньовечірній наземний транспорт, тобто трамваї, тролейбуси чи автобуси, що будуть ходити хоча б до останнього метро. Наразі це виглядає наступним чином: в пізню годину, коли вже ніякий транспорт не ходить, на зупинку підпливає «остання надія» пасажирів - технічна допомога чи будь-який інший тролейбус, водій якого вирішив підзаробити в кінці зміни. Пасажири разом скидаються на проїзд, дуже часто навіть влаштовується конкурс на маршрут: хто більше заплатить, туди й поїдемо. Переможці, врешті, не вірячи своєму щастю,  дістаються-таки додому.

Це чудово, що такі нестандартні бізнес-підходи працюють і вирішують проблеми, але чому б не продовжити маршрути наземного транспорту офіційно, хоча б до останнього метро? Для цього потрібна злагоджена і продумана робота Департаменту транспорту, Київпастрансу та депутатів новобраної Київради. Тільки так можна буде сформувати якісну пропозицію для киян по нічному транспорту. У виграші залишаться всі учасники проекту: київська влада отримає додаткові надходження до міського бюджету, а перевізники - нову нішу для бізнесу. Пасажири, тим часом, відчують підвищення рівня комфорту, що впливає також і на психологічний фон міста. Якщо людина не боїться спізнитися на останній транспорт, зникає знервованість та агресія, міське середовище стає більш дружнім і комфортним. Крім того, як і у випадку з патрулями «нової поліції», ефект присутності нічного транспорту зробить вулиці більш спокійними і безпечними.

Поки що ми йдемо від зворотного: через петиції кияни вказують київській владі на попит, пропонують готовий бізнес-проект, який можна брати і втілювати. Є шанс, що поняття «останній автобус» назавжди зникне з нашого життя, як пережиток минулого. А разом з ним зникне і зайвий стрес та дискомфорт, якого в наш час без того вистачає.

Більше поглядів тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.