7 грудня 2016, середа

Через що протестують російські далекобійники

коментувати
Відразу три податки на автовласників - це очевидний перебір, уряду потрібно здати назад і скоротити їх число

У зв'язку з протестами далекобійників проти введення системи "Платон" лунає багато слів на тему того, що "ну, ось в інших країнах така система платежів є", "за розбиті дороги ж має хтось платити" і так далі. Це все в принципі законна і змістовна постановка питання, але ось деякі аргументи проти введення такої системи зараз, які корисно знати далекобійникам і використовувати у таких спорах.

1. Держава обдурила нас з відміною транспортного податку. Коли в 2010 році приймалося рішення про введення плати за проїзд для великовантажного транспорту, тоді уряд пообіцяв скасувати транспортний податок вже в 2011 році. Тоді передбачалося, що кошти на ремонт і будівництво доріг будуть стягуватися за рахунок підвищення акцизів на паливо і введення зборів на великовантажний транспорт, а транспортний податок скасують.

Як це часто у нас буває, в результаті тепер ми повинні платити всі три податки відразу - і транспортний податок, і підвищені акцизи, і тепер ще збір для великовантажних автомобілів. Чи Не забагато? Тим більше, що транспортний податок постійно підвищується - його зробили регіональним податком і в кожному регіоні розмір його різниться, проте просто погугліть новини "підвищення транспортного податку" по своєму регіону, щоб зрозуміти, що в останні роки йде його фронтальний і дуже істотний ріст.

Відразу три податки на автовласників - це очевидний перебір, уряду потрібно здати назад і скоротити їх число.

У Росії, великої супердержаві, яка встала з колін, лише 5 тисяч кілометрів щодо нормальних доріг

2. Зараз криза і не найкращий час для введення нових податків. У жовтні було зафіксовано не тільки рекордне падіння роздрібних продажів в Росії (12% рік до року), найбільше за 20 років, але і дуже істотне падіння вантажообігу автомобільного транспорту (6% у січні-жовтні). Залізничні перевезення, наприклад, падають не так сильно, тому що перевозять багато сировинних вантажів, де немає поки такого падіння виробництва і продажів, а ось автотранспорт орієнтований на обслуговування роздрібного ринку і вкрай чутливий до просідання внутрішнього ринку. Поширена така думка, що новий збір за системою "Платон" буде автоматично включено до ціни перевезень, а потім - в кінцеві ціни споживчих товарів, але це спрощене розуміння ситуації. Насправді багато бізнесів в роздрібній сфері не в змозі підвищувати ціни - немає такого споживчого попиту, попит падає рекордними темпами. Якщо роздрібні торговці, які ледь виживають, отримають нове підвищення транспортних розцінок, то це буде сприяти просто скорочення товарних потоків і новій хвилі згортання продажів. Тобто новий удар по роздробі і по економіці в цілому.

В сукупності з іншими веселими жартами типу ударів по туристичному бізнесу та заборон поїздок в популярні серед туристів країни, з якими посварився Путін, типу ембарго на імпорт дешевого продовольства з цих країн і нового тиску на роздрібні ціни і на купівельну спроможність людей, все це явно не сприяє швидкому зупиненню кризових явищ в економіці - спіраль кризи буде закручуватися далі.

Я міг би поставити риторичне питання, чи розуміють це в уряді, але я знаю, що розуміють, але продовжують боятися заперечити Ротенбергам.

3. Якість доріг, за користування якими беруть новий збір, жахлива і зовсім непорівняна з якістю доріг на Заході, на яку посилаються апологети введення нової плати. Система "Платон" планує стягувати плату за проїзд по всім 50,8 тис км федеральних автотрас. Однак, за даними Росстату, з цих 50 тис км:

  • Тільки 353 км відносяться до категорії I-A (автомагістралі з 4 смугами і більше та шириною смуги 3,75 м, класифікація тут);
  • Лише 3,9 тис км відносяться до категорії і-Б (швидкісні 4-смугові дороги);
  • Ще 1,2 тис км відносяться до категорії I-B.

Інші 45 з гаком тисяч кілометрів - це дороги II категорії і гірше, тобто в основному двосмугові (26 тис км - дороги категорій III-V, тобто всякий треш, грубо кажучи, незважаючи на гордовите зарахування до "федеральних трас").

Я взагалі мовчу про те, що в Росії, великій супердержаві, що встала з колін, і є найбільшою країною світу за площею території, лише 5 тисяч кілометрів відносно нормальних доріг категорії I. Не будемо про сумне.

Але мова зараз про те, що уряд може пропонувати починати справляти збір на експлуатацію та ремонт доріг, коли він для початку запропонував якийсь якісний продукт. Принцип повинен бути простий: "обтяження в обмін на покращення". Якщо ви хочете брати плату, то створіть для початку щось нове і корисне.

(До речі, це відноситься і до ліксутівської політиці введення платних парковок в Москві: замість того щоб зробити зусилля і створити в місті сучасний паркувальний простір, просто розкреслили старі радянські вулиці, для чого багато розуму не треба, і давай стягувати плату за повітря.)

Але тут ми бачимо, що з автовласників просто починають збирати плату за користування морально застарілими, неякісними двосмуговими дорогами. Це неприйнятно.

4. Взагалі-то у Росавтодору повно грошей і без введення нового збору. За проектом федерального бюджету на 2016 рік, під управлінням Федерального дорожнього агентства буде знаходитися 553 млрд рублів. Що таке 553 млрд рублів? Ну, наприклад, якщо вважати середньою вартістю введення 1 км нових федеральних автотрас в 100 млн рублів, то це еквівалентно введенню більш 5000 (п'яти тисяч) км нових автотрас.

Щоб ви розуміли:

  • За фактом в 2003-2012 роках збудовано та реконструйовано 3,8 тис км автодоріг федерального значення (дані звідси), тобто менше 4 тис км за 10 років;
  • Фактичне введення нових ділянок федеральних трас в 2014 році склав 581,7 км;
  • У 2015 році планується ввести в експлуатацію ділянки федеральних автодоріг загальною протяжністю 324,6 км, у 2016 році – 360,5 км, в 2017 році – 384,7 км (дані звідси).
  • Чесно кажучи, за таких бюджетах могли б і побільше нових хороших автотрас вводити (див. також пункт 3 вище).

Може, ми розберемося спочатку з ефективністю витрачання коштів Росавтодором, перш ніж вводити нові побори?

Текст публікується з дозволу автора.

Оригінал

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.