28 липня 2017, п'ятниця

Світові податкові тренди? Ні, не чули...

коментувати
Безвідповідальна податкова політика, популізм і некомпетентність можуть призвести до економічного фіаско України

Згідно з дослідженнями Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР), опублікованими нещодавно за результатами проведення щорічного опитування країн-членів цієї організації, глобальне зростання економіки в 2015 році склало близько 3%. Це – найнижчий показник за останні п'ять років. Низькі темпи зростання значною мірою пов'язані з нестабільністю фінансових ринків, падінням цін на сировинні товари і, як результат, уповільнення росту світової торгівлі. Аналогічна тенденція зберігається і у 2016 році.

Саме низькі темпи зростання економіки визначили майбутні податкові тренди, - ключовим питанням як і раніше залишилася фіскальна консолідація після кризи. Дослідження показують, що у 2015 році збереглася тенденція зниження прямих податків (прибутковий податок, податок на прибуток) з подальшим збільшенням податків на споживання, щоправда цього разу з акцентом на акцизи і екологічні податки.

Зниження податкового навантаження мало місце в Австрії, Бельгії, Нідерландах, Іспанії, частіше для платників податків з низьким рівнем доходів та сімей з дітьми, шляхом зниження ставок прибуткового податку або збільшення податкових пільг. Податок на прибуток був знижений в п'яти країнах, серед яких Норвегія, Японія, Іспанія. Ще чотири оголосили про таке зниження в наступних роках. Деякі країни збільшили оподаткування дивідендів, можливо, з метою знову звернути увагу на нерівність і диференційований режим оподаткування доходів на працю і доходів на капітал. У ряді країн була розширена база оподаткування податком на прибуток, прийняті спеціальні закони в якості протидії розмивання оподатковуваної бази і переміщення прибутку в низькоподаткові юрисдикції.

Як відомо, підвищення податків на споживання було ключовим підходом у багатьох країнах після кризи з метою консолідації державних фінансів. Саме підвищення ставки ПДВ забезпечувало негайне підвищення державних доходів. Починаючи з 2008 року стандартні ставки ПДВ були підвищені в 21 країні ОЕСР, в даний час в 10 країнах ставка ПДВ перевищує 22%. І тільки Ісландія є єдиною країною, де стандартна ставка ПДВ зменшилася, починаючи з 2008 року. Правда, вона зменшилася з 25,5% до 24%, а ось знижена ставка ПДВ збільшилася з січня 2015 року з 7% до 11%. І ось нарешті ця тенденція податкової політики підходить до кінця, зростання ставок ПДВ в 2015 році зупинилось.

Підтримка малого бізнесу повинна полягати не в існуючих податкових преференціях, а в усуненні адміністративних бар'єрів

Дивно, українська податкова політика за останні роки ніяк не вписується в ці світові тренди, – податки знижуються, оптимізація бюджетних витрат здійснюється з важкими зусиллями і ледь помітними результатами, не можемо ми похвалитися і успішними структурними реформами. І при цьому дискусії навколо подальшого зниження податкового тягаря не замовкають. Безвідповідальна податкова політика, популізм і некомпетентність можуть призвести до економічного фіаско України.

Я буду непопулярною, якщо скажу, що першочерговим завданням уряду є перегляд існуючих податкових пільг і преференцій, адресні податкові пільги повинні надаватися виключно для доходів, пов'язаних з інноваційною діяльністю (R&D). Підтримка малого бізнесу повинна полягати не в існуючих податкових преференціях, а в усуненні адміністративних бар'єрів, розширенні державних освітніх програм, а також наданні доступних інструментів фінансування. Державна фіскальна служба повинна стати не сервісною службою, що безкоштовно роздає непрофесійні консультації, а авторитетним органом з професійними працівниками та автоматизованими процесами. Податкові перевірки повинні здійснюватися не за планом, а за результатами проведення ризик-аналізу, а також за допомогою випадкової вибірки (випадковий вибір). І неважливо, які ставки податків, важливо, щоб їх платили всі, а не 1% усіх зареєстрованих в Україні компаній. Відшкодування ПДВ повинно проходити не в автоматичному режимі, а завдяки автоматичним програмам, які виключають людський фактор.

І нарешті, it takes two to tango! Не тільки уряд має щось пропонувати, а депутати – критикувати. Добре, щоб депутати взяли на себе частину відповідальності за реформи, готувати які вони делегували своєму уряду.

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.