10 грудня 2016, субота

Світові податкові тренди? Ні, не чули...

коментувати
Безвідповідальна податкова політика, популізм і некомпетентність можуть призвести до економічного фіаско України

Згідно з дослідженнями Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР), опублікованими нещодавно за результатами проведення щорічного опитування країн-членів цієї організації, глобальне зростання економіки в 2015 році склало близько 3%. Це – найнижчий показник за останні п'ять років. Низькі темпи зростання значною мірою пов'язані з нестабільністю фінансових ринків, падінням цін на сировинні товари і, як результат, уповільнення росту світової торгівлі. Аналогічна тенденція зберігається і у 2016 році.

Саме низькі темпи зростання економіки визначили майбутні податкові тренди, - ключовим питанням як і раніше залишилася фіскальна консолідація після кризи. Дослідження показують, що у 2015 році збереглася тенденція зниження прямих податків (прибутковий податок, податок на прибуток) з подальшим збільшенням податків на споживання, щоправда цього разу з акцентом на акцизи і екологічні податки.

Зниження податкового навантаження мало місце в Австрії, Бельгії, Нідерландах, Іспанії, частіше для платників податків з низьким рівнем доходів та сімей з дітьми, шляхом зниження ставок прибуткового податку або збільшення податкових пільг. Податок на прибуток був знижений в п'яти країнах, серед яких Норвегія, Японія, Іспанія. Ще чотири оголосили про таке зниження в наступних роках. Деякі країни збільшили оподаткування дивідендів, можливо, з метою знову звернути увагу на нерівність і диференційований режим оподаткування доходів на працю і доходів на капітал. У ряді країн була розширена база оподаткування податком на прибуток, прийняті спеціальні закони в якості протидії розмивання оподатковуваної бази і переміщення прибутку в низькоподаткові юрисдикції.

Як відомо, підвищення податків на споживання було ключовим підходом у багатьох країнах після кризи з метою консолідації державних фінансів. Саме підвищення ставки ПДВ забезпечувало негайне підвищення державних доходів. Починаючи з 2008 року стандартні ставки ПДВ були підвищені в 21 країні ОЕСР, в даний час в 10 країнах ставка ПДВ перевищує 22%. І тільки Ісландія є єдиною країною, де стандартна ставка ПДВ зменшилася, починаючи з 2008 року. Правда, вона зменшилася з 25,5% до 24%, а ось знижена ставка ПДВ збільшилася з січня 2015 року з 7% до 11%. І ось нарешті ця тенденція податкової політики підходить до кінця, зростання ставок ПДВ в 2015 році зупинилось.

Підтримка малого бізнесу повинна полягати не в існуючих податкових преференціях, а в усуненні адміністративних бар'єрів

Дивно, українська податкова політика за останні роки ніяк не вписується в ці світові тренди, – податки знижуються, оптимізація бюджетних витрат здійснюється з важкими зусиллями і ледь помітними результатами, не можемо ми похвалитися і успішними структурними реформами. І при цьому дискусії навколо подальшого зниження податкового тягаря не замовкають. Безвідповідальна податкова політика, популізм і некомпетентність можуть призвести до економічного фіаско України.

Я буду непопулярною, якщо скажу, що першочерговим завданням уряду є перегляд існуючих податкових пільг і преференцій, адресні податкові пільги повинні надаватися виключно для доходів, пов'язаних з інноваційною діяльністю (R&D). Підтримка малого бізнесу повинна полягати не в існуючих податкових преференціях, а в усуненні адміністративних бар'єрів, розширенні державних освітніх програм, а також наданні доступних інструментів фінансування. Державна фіскальна служба повинна стати не сервісною службою, що безкоштовно роздає непрофесійні консультації, а авторитетним органом з професійними працівниками та автоматизованими процесами. Податкові перевірки повинні здійснюватися не за планом, а за результатами проведення ризик-аналізу, а також за допомогою випадкової вибірки (випадковий вибір). І неважливо, які ставки податків, важливо, щоб їх платили всі, а не 1% усіх зареєстрованих в Україні компаній. Відшкодування ПДВ повинно проходити не в автоматичному режимі, а завдяки автоматичним програмам, які виключають людський фактор.

І нарешті, it takes two to tango! Не тільки уряд має щось пропонувати, а депутати – критикувати. Добре, щоб депутати взяли на себе частину відповідальності за реформи, готувати які вони делегували своєму уряду.

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.