19 листопада 2017, неділя

Глухий кут еволюції. Для Порошенка спливли всі строки

коментувати
Останні два місяці стали чорною дірою для президента Порошенко
Фото: прес-служба президента України

Останні два місяці стали чорною дірою для президента Порошенко

Пасивність президента Петра Порошенка в боротьбі з корупцією призвела до реінкарнації старих правил у політиці та зростання впливу олігархічних груп. Тепер вони і є його основними партнерами. Пошуки прем'єра — лише частина цього безславного шляху

За два місяці Петро Порошенко примудрився загнати себе в кут, послідовно знищуючи власну репутацію і перетворюючи союзників у ворогів. Уряд Володимира Гройсмана буде останнім, де у президента є більшість голосів — далі буде тільки гірше.

Ключової помилки, яка призвела до нинішньої кризи, ми припустилися ще влітку 2014 року. Тоді, всупереч обіцянкам кандидата Порошенка, вибори в парламент пройшли за змішаною системою Януковича. Вона була зручна президенту Порошенку, бо дозволяла зібрати коаліцію з мажоритарників, але це відчинило корупціонерам двері в постмайданну політику.

Результатом мажоритарки на виборах 2014 року стала повна деградація нинішнього політичного класу і перетворення Верховної ради на найбільший бізнес-клуб Європи.

Останні два місяці після провального голосування за відставку Яценюка 16 лютого стали чорною дірою для президента Порошенка, в якій зникали рейтинги, довіра і демократичні стандарти: позбавлення мандатів Томенка і Фірсова та паралельний набір тушок у фракцію, кримінальні справи щодо команди Сакварелідзе і Центру протидії корупції, обіцянка допитати посла США і скандал з панамськими документами, звинувачення The New York Times у гібридній війні та скасування розшуку Юрія Іванющенка, нічне полювання на Каська і переписування закону під призначення Юрія Луценка генпрокурором.

Правила керування країною від Петра Порошенка привели нинішню владу в глухий кут, вихід з якого шукали два місяці. Бажання все контролювати і нездатність делегувати повноваження не просто виснажили президента, який рідко йде з роботи раніше другої години ночі. Це відбило бажання ставати частиною уряду в багатьох, хто розуміє, що далі — пастка, після якої на тебе чекає роль весільного генерала. Ти нестимеш повну відповідальність за те, що відбувається, а рішення ухвалить Кононенко або інші товариші президента.

Правила керування країною від Порошенка привели владу в глухий кут

Залишивши сірого кардинала в парламенті після викриттів Айвараса Абромавичуса, Порошенко підклав міну уповільненої дії під головний капітал, який є у політика,— довіру. А бажання Порошенка мати кишенькового генпрокурора налаштувало проти нього американський та європейський істеблішмент, який побоюється нового рецидиву авторитаризму в Україні.

Як наслідок, президент наштовхнувся на опір там, де менш за все чекав — від Володимира Гройсмана, який був запропонований фракцією на посаду прем'єр-міністра. Насправді складно знайти більш схожих людей. Гройсман, як і Порошенко, походить з бізнесу, де головною точкою монетизації прибутку є торгівля. І від твоїх умінь краще продати залежить успіх. Тому Гройсман легко прорахував поведінку Порошенка: призначивши його на роль слухняного менеджера, Банкова хотіла оточити прем'єр-міністра своїми наглядачами, які б корегували його поведінку і керували за його спиною. Своєю чергою Гройсман, який добре знається на українських реаліях, зажадав на урядові посади своїх перевірених людей, щоб мати опору всередині Кабміну. В результаті переговори зайшли в глухий кут на початку тижня.

Створюючи уряд на двох, БПП і Народний фронт ледь назбирали 226 голосів у двох фракціях, щоб відповідати формальним вимогам коаліції. Враховуючи, що стовідсоткової явки не буває ніколи, коаліції буде потрібна подушка безпеки мінімум 20-30 голосів.

За умов коли фракції Самопоміч, Батьківщина і радикалів перейшли в опозицію, єдиним резервом коаліції можуть бути тільки олігархічні клуби, оформлені як депутатські групи — чи то Воля народу, чи то Відродження. Саме олігархи є головними бенефіціарами слабкого прем'єр-міністра, який спирається на мінімальну за чисельністю коаліцію. І за кожне голосування доведеться віддавати посаду, потік, тендер, державне підприємство. Інакше ця конструкція за умов наявності мажоритарників у парламенті не працює.

Тому новий уряд приречений на корупційні скандали. І найстрашніше — цей парламент з мажоритарниками, які продегустували державні потоки, вже нездатний самостійно змінити закон про вибори — тільки під тиском вулиці та західних донорів.

Українська корупція стала не просто раковою пухлиною на тілі суспільства, але одним з чорних брендів України в світі. Це одна з головних причин поразки України на референдумі в Нідерландах — згідно з соціологічним опитуванням, 60 % євроскептиків голосували проти через корупцію в Україні, а панамські документи президента лише підсилили враження.

Для президента Порошенка вже спливли всі строки, щоб переконати суспільство, політиків і західних партнерів, що він готовий боротися з корупцією. І кожен день зволікання підтверджує протилежне — саме він своїм невтручанням є головним бенефіціаром.

Текст опубліковано в журналі «Новое Время» від 15 квітня. Републікування повної версії заборонене

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.