23 березня 2017, четвер

Чи змінять олігархи Лондонський суд на Броварський

коментувати
Увесь час існування незалежної України ведеться найжорсткіша боротьба за вплив на суди

22 грудня в Україні запущено нову Конституційну реформу. Тепер щодо правосуддя. І тут слід нагадати, що попередні Конституційні реформи щодо відповідальності депутатів та децентралізації влади чекають свого часу.

Проте давайте розглянемо нову ініціативу влади.

Правосуддя - найганебніша сфера функціонування української держави. Суди ставали причиною рейдерських атак, незаконних ув’язнень громадян, вседозволеності чиновників і правоохоронців, уникнення відповідальності злочинців, незаконного захоплення і утримання влади і т. д. Суди - це основа корупції та безвідповідальності, причина відсутності справедливості в Україні та основа недовіри громадян до влади. Найкращим підтвердженням того є втеча українських олігархів від українського правосуддя.

Саме тому увесь час існування незалежної України ведеться найжорсткіша боротьба за вплив на суди. В ході боротьби позиції змінювалися: у якийсь момент суди ставали залежними від парламенту, в якийсь - від президента. Далі, завдячуючи Медведчуку і Портнову, на авансцену вийшла Вища рада юстиції, яка стала таким собі посередником між парламентом і суддями. Боротьба розпочалася за контроль над ВРЮ. І хоча Конституція і усі закони твердять про незалежність та чесність суддів, насправді усі політики намагаються контролювати призначення і звільнення суддів. Нинішні зміни до Конституції - не виняток.

Проте розпочнемо з позитивного.

Конституція України нарешті може стати законом «прямої дії». Згідно законопроекту, кожному громадянину України гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України. А ст. 151 уточнює, що конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано. І хоча ця норма, скоріше за все, введена для того, щоб зменшити кількість позовів українців до Європейського суду з прав людини, проте це крок вперед. Також проект вводить нову антикорупційну норму, встановлюючи, що підставою для звільнення судді є порушення обов'язку підтвердити законність джерела походження майна. Це, мабуть, і весь позитив цього проекту.

Той, хто призначає або звільняє суддів, той контролює країну

А тепер про інше. Жодна конституційна новела не забезпечує незалежності суддям і не дає гарантії справедливого судочинства. Навпаки, призначення суддів залежить від перейменованої Вищої ради юстиції (тепер це - Вища рада правосуддя) та президента.

Компромісом проекту є норма, яка дає право створювати суди парламентом, а не президентом, як сьогодні, проте ця новація в разі прийняття змін до Конституції запрацює чомусь аж після 31 грудня 2017 року.

Негативом є пропозиція про вилучення з Конституції норми про висловлення недовіри Генеральному прокуророві України парламентом, що є наслідком його відставки з посади.  Але ж ця норма Конституції дала можливість в розпал протистояння на Майдані 22 лютого 2014 року змінити генпрокурора Пшонку і знищити репресивну машину Януковича. Тепер чомусь президент запропонував цю норму прибрати. А дострокове звільнення з посади Генерального прокурора пропонується регулювати окремим законом.

Вища рада правосуддя, відповідно до проекту, вносить подання про призначення судді на посаду; ухвалює рішення стосовно порушення суддею чи прокурором вимог щодо несумісності; ухвалює рішення про звільнення судді з посади; надає згоду на затримання судді чи утримання його під вартою; ухвалює рішення про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя; ухвалює рішення про переведення судді з одного суду до іншого.  У випадку внесення змін до Конституції Вища рада правосуддя може легко звільнити будь - якого неугодного суддю. Для цього потрібно  ухвалити рішення про переведення судді з одного суду до іншого, а, у випадку незгоди судді переводитися в інший суд, звільнити його з посади на підставі пункту, де передбачається, що підставою для звільнення судді є: незгода на переведення до іншого суду у разі ліквідації чи реорганізації суду, в якому суддя обіймає посаду.

Розділ XV проекту змін до Конституції «Перехідні положення» вказує на часові рамки судової реформи – до 2019 року. Усі діючі судді можуть спати спокійно, якщо будуть угодними Вищій раді юстиції, яка виконуватиме функції Вищої ради правосуддя аж до 30 квітня 2019 року. Іншими словами, нові зміни до Конституції гарантують залежність судів від того, хто має більшість у Вищій раді юстиції. І ні слова в новому проекті про практичну реалізацію статті 5 діючої Конституції України, яка серед іншого передбачає, що народ здійснює владу безпосередньо.

Проаналізувавши проект конституційних змін, а ще усі супровідні документи, я так і не побачив реальних норм, які забезпечать незалежність і справедливість суддів. В чому полягає реформа правосуддя: у зміні назви і способі формування Вищої ради юстиції, чи у зміні органу, який має право створювати суди? А, може, це реформа залежності суддів?

Щодо прокуратури, то усі пропозиції відтягуються у часі і залежать від законодавчого закріплення, а це означає, що ці зміни можуть не запрацювати. Приклад - імпічмент: у Конституції його передбачено з 1996 року, але закону досі немає.

Усі знають, що той, хто призначає або звільняє суддів, контролює країну. Тому, мабуть не скоро українські олігархи будуть захищати свої права в українських судах.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.