10 грудня 2016, субота

Чому на Близькому Сході люди не вірять один одному

коментувати
Ісламський закон послабив мусульманські громади, які повинен був захищати

Складно не помітити одну характерну рису близькосхідних суспільств - недовіра. Дослідження показують, що араби значно менше довіряють незнайомим людям, ніж, скажімо, європейці. Це гальмує їхній прогрес у багатьох сферах, починаючи від бізнесу і закінчуючи урядовими реформами.

Товариства з низьким рівнем довіри значно менше беруть участь у міжнародній торгівлі і привертають менше інвестицій. За даними World Values Survey, світового науково-дослідного проекту, який вивчає цінності і переконання людей, а також інших пов'язаних досліджень, довіра на Близькому Сході настільки низька, що люди підтримують комерційні зв'язки лише з тими, кого знають особисто або через спільних знайомих. Через відсутність довіри араби часто втрачають потенційно прибуткові можливості в торгових відносинах.

Взаємодіючи з державними установами араби схильні шукати посередника, з яким вони мають якісь особисті зв'язки. В результаті виникає нерівність, яка підриває ефективність цих інституцій.

Проблему дефіциту довіри на Близькому Сході потрібно вирішувати. Перш за все, потрібно зрозуміти, чим вона спровокована.

Мусульмани, як і раніше вважають, що їхні одновірці менш благонадійні

Одна потенційно важлива підказка стосується відмінностей у сприйнятті мусульман і християн. Чесно кажучи, немає ніяких офіційних даних, що дозволяють кількісно визначити рівень довіри до мусульман і християн. У більшості регіонів Близького Сходу залишилося дуже мало християн, щоб робити статистичні порівняння. Тим не менш, повсякденна практика показує, що покупці, торговці та інвестори в цьому регіоні вважають місцевих християн більш надійними, ніж місцевих мусульман. «Так було завжди», - кажуть вони. Разом з економічним істориком Джаредом Рубіном ми вивчили матеріали ісламського суду в Стамбулі XVII і XVIII століть, і вони можуть допомогти розібратися в цьому питанні.

В ті часи Стамбул був космополітичним містом. Близько 35% місцевого населення становили християни, 6% - євреї. Відповідно до законів ісламу (шаріату), мусульмани повинні дотримуватися в бізнесі ісламських правил. Якщо між ними виникла суперечка, потрібно звернутися до ісламського суду. Тим часом, християни і євреї могли займатися бізнесом за власними правилами, хоча, за бажанні також мали право звертатися до ісламських судів і слідувати ісламським правилам ведення бізнесу. Якщо у них виникла суперечка з мусульманином, справа, безумовно, вирішувалася в ісламському суді.

Коли в суді зустрічалися мусульманин і немусульманин, перший користувався значними перевагами. По-перше, суддів навчали таким чином, що в будь-якому сумнівному випадку вони віддавали перевагу мусульманину. По-друге, працівники суду були виключно мусульманами, а це означало, що свідчення розглядалися виключно з мусульманської точки зору. По-третє, мусульмани могли свідчити проти кого завгодно, а християни і євреї - тільки проти іншого немусульманина.

Але ці переваги мали і зворотний бік. Оскільки правова система сприяла тому, що мусульмани могли безкарно порушувати свої контракти, вони частіше піддавалися спокусі оголосити дефолт за боргами і відмовитися від виконання своїх зобов'язань як ділових партнерів і продавців. Тим часом немусульмани, які більш строго виконували взяті на себе зобов'язання, здобули собі репутацію надійних партнерів. У результаті кредитори, які переважно були мусульманами, стягували за кредит з позичальників християн і євреїв майже на два процентних пункти менше, ніж з мусульман (15% в рік, а не 17%).

Таким чином, уявлення про благонадійність в арабському світі вкорінюються, принаймні частково, в нерівномірному примусі ісламського закону до виконання взятих на себе зобов'язань. Релігійні відмінності в правовій практиці тривали недовго. У середині XIX століття ісламські суди, по суті, поступилися місцем світським (принаймні, щодо торгівлі і фінансів). Після цього бізнесмени різних віросповідань почали виконувати свої зобов'язання більш збалансовано.

З часом, за рахунок еміграції та обмінів населенням, частка немусульман в близькосхідних переважно мусульманських країнах значно скоротилася. В результаті,  лише деякі мусульмани з Близького Сходу мають особистий досвід ведення бізнесу з немусульманами. Тим не менш, мусульмани, як і раніше вважають, що їхні одновірці менш благонадійні. Подекуди спрацьовують старі звички порушувати контракти, коли видається зручний випадок. І це лише зміцнює існуючі стереотипи. Прагнення обмежити бізнес-зв'язки до друзів і знайомих є природною реакцією в умовах низького рівня довіри.

За іронією, ці негативні стереотипи виникли на грунті функціонування правової системи, яка повинна була надати мусульманам військову і політичну перевагу в соціально-економічних відносинах з християнами і євреями. Крім збільшення ставок за кредитами серед мусульман, ці правила обмежували релігійну свободу – мусульмани не могли обрати закон, за яким ведуть бізнес, а немусульмани не могли свідчити в суді проти мусульман – і сприяли формуванню культури недовіри, яка сьогодні обмежує прогрес в різних областях. Таким чином, ісламський закон послабив мусульманські громади, які він повинен був захищати.

У часи, коли різні політичні рухи прагнуть знову нав'язати шаріат, дуже важливо усвідомити довгостроковий збиток від його використання, заподіяний раніше. Близький Схід потребує не в ісламського закону, а в широкомасштабних зусиль з відновлення довіри між країнами, всередині громад, а також приватних організацій і влади. Відродження ісламського закону лише поглибить дефіцит довіри, який є основним джерелом нинішньої економічної відсталості та політичних невдач Близького Сходу.

Переклад НВ

Copyright: Project Syndicate/Mohammed Bin Rashid Global Initiatives, 2016.
www.project-syndicate.org

ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Тімур Куран   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.