22 вересня 2017, п'ятниця

Як навчають в Америці

коментувати
Головна мета американської початкової школи — прищепити дитині любов до навчання, яка залишиться у неї на все життя

Коли ми приїхали в США і син пішов до першого класу, мене відразу ж насторожила відсутність проміжних оцінок. Через два тижні, не витримавши, вирушила до школи розбиратися. Як типова радянська мати, я хотіла терміново побачити оцінки і взятися за їх поліпшення. Але в школі не могли зрозуміти, чого я добиваюся. Мені сказали: в кінці кожної пройденої теми проводяться тести, а дітям — і вже тим більше батькам — оцінки не показують. Природно, я запитала, як же я можу допомогти дитині покращити знання, якщо не знаю її оцінок? Вчителі здивувалися: а ви хіба вчитель молодших класів? Не хвилюйтеся, школа все зробить сама.

Після написання тестів і аналізу оцінок вчителі паралелей кооперуються між собою: в один кабінет відправляються діти, які добре склали тест,— вони читають або виконують завдання на повторення, а ті, хто "отримав двійку", йдуть в інший кабінет і проходять матеріал ще раз. Причому вчитель обов'язково застосує іншу методику пояснення, а за необхідності попрацює з учнями індивідуально.

В американській школі вчителі мають неймовірну свободу дій. Затверджених планів уроків не існує, тільки показники, яких потрібно досягти до кінця року. Наприклад, для початкових шкіл є система рівнів читання, де А — найпримітивніший, а Z — найвищий. Припустимо, перший клас має закінчити рік з рівнем читання F. Вчитель абсолютно вільний у тому, як він цієї мети досягне. Учитель може співати пісні, читати весь рік тільки про динозаврів, займатися йогою — якщо, звісно, обґрунтує, що це необхідно для покращення навичок читання. З'являється простір для творчості, уроки виходять цікавими. Якщо в кінці року діти читають на заданому рівні або вище — чудово, якщо ні — вчителя виженуть зі школи, і йому складно буде працевлаштуватися.

Щоб дитина 6-9 років полюбила писати, розглядала письмо як інструмент висловлення думок, вчитель похвалить будь-яку його роботу. Дітям дозволяють писати всім, що трапиться під руку,— олівцями, ручками, маркерами. За виправлення оцінки не знижують. Діти часто навіть малюють у зошиті, щоб проілюструвати свої ідеї.

Дітей у США не порівнюють і не ставлять оцінки публічно, дитини ніколи не принизять при інших

У США обсяг домашнього завдання для початкової школи регулюється тимчасовими рамками. National Education Association рекомендує, щоб першокласник витрачав на домашню роботу не більше 10-20 хвилин щодня. Щорічно ця цифра має збільшуватися на 10 хвилин. Мої друзі в Україні стверджують, що їхні діти у другому і третьому класах проводять за уроками до трьох годин на день. Я не впевнена, що це йде на користь здоров'ю дитини, особливо її нервовій системі.

Дітей в Америці не порівнюють і не ставлять оцінки публічно, дитину ніколи не принизять при інших. Якби в американській школі вчитель назвав дитину тупою при всьому класі, він миттєво був би звільнений — як мінімум, а як максимум пішов би під суд. Батьківські збори проводять тільки індивідуально. Одного разу до мене звернулася українська родина, вони просили, щоб я пішла з ними до вчителя як перекладач. Але їм рішуче відмовили: тут така інформація вважається конфіденційною. Школа найняла перекладача за свої гроші, лиш би хтось не дізнався про успішність чужої дитини.

Крім того, в молодшій школі немає підручників. Вчителі готують уроки самі, самі складають домашні завдання. Поняття "самостійне опрацювання" немає. В Україні є підручники майже з усіх предметів, і їхня якість все частіше ставиться під сумнів. Особисто я мрію, що коли‑небудь скасують підручник з читання. Похмурі вірші про косарів, про важкі долі, нудні історії, які дітям 6-9 років просто нецікаві.

Американські педагоги вважають, що в початковій школі дитина має полюбити читати, навчитися розуміти суть тексту, причину і наслідок, розрізняти головних і другорядних героїв, вміти переказати текст і відповісти на запитання. Діти тут обожнюють читати, адже вони можуть вибрати книги собі за смаком — вчителя викрали інопланетяни, мумія втекла з музею, дівчинка з феноменальною пам'яттю розкриває шкільні загадки, чарівний будинок на дереві переносить дітей у різні історичні епохи. І тільки в середній школі дітей знайомлять з біографіями класиків та їхніми творами.

Головні вимоги до початкової школи в США — вона має бути безпечною та цікавою. І мова йде не тільки про фізичну безпеку, але й психічне здоров'я, вплив школи на дитячу самооцінку, про правильну мотивацію, про мікроклімат у класі тощо.

З нового року мої діти будуть навчатися в українській школі, і я дуже сподіваюся, що вони побачать її саме такою.

Колонка опублікована в журналі "Новое Время" від 26 серпня 2016 року. Републікування повної версії тексту заборонено

Більше точок зору тут

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Тетяна Кравчук   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.