9 грудня 2016, п'ятниця

Як держава витрачає наші гроші

коментувати
Чому важливо оцінювати ефективність державних цільових програм

Як платник податків я була щиро здивована, прочитавши документ Міністерства економічного розвитку та торгівлі про стан виконання держаних цільових програм у 2015 році. Там немає жодної інформації, що корисного для мене, як громадянки України, або для інших людей зробили державні цільові програми (ДЦП). Я сплачую податки і хочу знати що держава робить із моїми грошима.

Що змінилося у житті моїх сусідів? Може, десь побудували гарний міст? Може, талановитих студентів відправили за науковою програмою на навчання за кордон?

Натомість у звіті пишуть, які програми профінансовані повністю, які не профінансовані, які частково забезпечені грошима.

Добре, а що досягнуто? Яка ефективність, яке співвідношення між затратами і отриманими результатами? Яка результативність – чи досягли програми цілей, які ставили?

Про результати там взагалі ні слова.

Державна цільова програма - це комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за  строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням. Метою державних цільових програм є сприяння реалізації державної політики на пріоритетних напрямах розвитку держави, окремих галузей економіки та адміністративно-територіальних одиниць; забезпечення концентрації  фінансових, матеріально-технічних, інших ресурсів, виробничого та  науково-технічного потенціалу, а також координації діяльності  центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств,  установ та організацій для розв'язання найважливіших проблем. Згідно чинного законодавства методику оцінки ефективності виконання програми розробляє державний замовник з урахуванням специфіки програми та кінцевих результатів.

Якщо у жодній з програм немає методики оцінки її ефективності, то і оцінити результати виконання такої програми неможливо

У звіті Міністерства економічного розвитку та торгівлі про стан виконання державних цільових програм за 2015 р. зазначено, що 20 державних замовників виконували 38 державних цільових програм. У 2015 році на ДЦП витратили із державного бюджету - 29,8 млрд. грн., із місцевих бюджетів - 1,6 млрд . грн. Із інших джерел - 20,5 млрд. грн., що становить лише 26,2% запланованого фінансування.

Проблема у тому, що у даному документі про стан виконання ДЦП основна увага приділена статистиці фінансування, недофінансуванню ДЦП, нефінансування ДЦП, але немає оцінки ефективності ДЦП, немає досягнутих результатів для людей завдяки ДЦП.

На це є причини. Власне у звіті визнаються суттєві недоліки у впровадженні ДЦП. Визнання проблем саме по собі є позитивним.

Так, всупереч вимогам пункту 29 Порядку розроблення та виконання державних цільових програм, затвердженого постановою Кабінету міністрів України, жодна програма не містить методики оцінки ефективності її виконання, що повинна бути розроблена державним  замовником з урахуванням специфіки програми та кінцевих результатів всупереч вимогам жодна програма не містить методики оцінки ефективності її виконання, що повинна бути розроблена державним замовником з урахуванням специфіки програми та кінцевих результатів, тому відповідні розрахунки не наведено.

Якщо у жодній з програм немає методики оцінки її ефективності, то і оцінити результати виконання такої програми неможливо. За 29 ДЦП державними замовниками не було здійснено аналізу ефективності їх виконання. Важко уявити, як виглядало оцінювання ефективності виконання решти 9 програми без застосування відповідної методики.

За 12 ДЦП державним замовником-координатором не забезпечено збір звітної інформації від державних замовників та виконавців програми. Це означає, що не було налагоджено систему моніторингу виконання програми. Якщо не збирали інформацію про стан виконання програми, то потім неможливо буде проаналізувати її ефективність або результативність.

У даній презентації МЕРТ визнається, що «державні цільові програми так і не стали дієвим та ефективним інструментом реалізації державної політики, що  забезпечує розв’язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць. Вони виконують роль «формального папірця з декларацією про наміри щось з робити». «Прогнозні обсяги фінансових ресурсів програм, у тому числі коштів державного бюджету не узгоджуються  реальними можливостями їх фінансування.» «З боку державних замовників має місце формальний підхід до виконання вимог чинного законодавства у сфері розроблення та виконання державних цільових програм.» Це добре, що чиновники проблеми озвучують, а не замовчують.

Виходить, що держава витрачає наші кошти на державні цільові програми, а ми навіть не знаємо досягнутих результатів.

Тому необхідні наступні кроки.

По-перше, потрібно провести зовнішнє мета-оцінювання ефективності та результативності діючих ДЦП станом на 2016 рік, виробити рекомендації щодо доцільності продовження одних, можливо закриття інших, підтвердження актуальності програм. Даний аналіз має також передбачати рекомендації щодо запровадження системи моніторингу та оцінювання ДЦП.  

По-друге, на майбутнє необхідно розробляти  середньострокові (на 3 роки) та річні плани проведення внутрішнього і зовнішнього оцінювання таких програм. Внутрішнє оцінювання власними силами буде обходитися дешевше, проте воно не буде об’єктивним. Зовнішнє оцінювання обійдеться дорожче, проте дасть незалежні висновки. Необов’язково щороку проводити оцінювання усіх ДЦП. В першу чергу потрібно оцінювати ефективність та результативність найбільш дорогих і соціально-значимих програм.

По-третє, кожна ДЦП повинна мати свою методику оцінювання ефективності її виконання, яка має включає порядок моніторингу та оцінювання із необхідними процедурами, визначенням періодичності і обсягу оцінювання, залученням зацікавлених сторін, механізмом використання результатів оцінювання в процесі прийняття рішень.

По-четверте, державні службовці мають оволодіти знаннями та навичками з моніторингу та оцінювання, вміннями використовувати отриману інформацію у процесі прийняття рішень. 

По-п’яте, доцільність існування ДЦП під питанням. Закон про державні цільові програми був прийнятий у 2004 р., коли ще не була завершена реформа управління державними фінансами. На мій погляд, після прийняття Бюджетного кодексу в 2010 р. та більш комплексного запровадження програмно-цільового методу формування бюджету відпадає потреба використовувати державні цільові програми. Планування бюджетного процесу може здійснюватися за допомогою бюджетних програм, які фінансують виконання стратегічних планів міністерств. Фінансування видатків, які покривалися раніше певними державними цільовими програмами, має здійснюватися за допомогою бюджетних програм.

Наявність державних цільових та бюджетних програм перешкоджає запровадженню єдиного підходу до бюджетного процесу з орієнтацією на результат, ускладнює стратегічне планування та бюджетний процес. Частина державних цільових програм не має облікових кодів, частина не фінансується. За кордоном стратегічне планування та бюджетний процес з орієнтацією на результат становлять єдину систему. В перспективі можна відмовитися від механізму державних цільових програм, розробивши відповідні перехідні механізми.

ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Ірина Кравчук   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Ірина Кравчук
Ірина Кравчук

Доктор наук з державного управління, член правління та співзасновник Української асоціації оцінювання

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.