18 сiчня 2017, середа

Складнощі малої приватизації

коментувати
Позбавлятися від баластових активів потрібно швидко і безжально, поки їх не «пішли» в банкрутство

Вже два роки поспіль ми закладаємо в бюджет дохід від приватизації у розмірі 17 млрд грн. «Звідки вони візьмуться, якщо Фонд держмайна нічого не може продати?» – напевно запитаєте ви і будете частково праві. Однак, справедливо зазначити, що Фонд постійно щось продає: гаражі, трансформаторні будки та інші «стратегічні активи».

Всього за шість місяців цього року дохід від приватизації склав 46,4 млн грн (0,27% від запланованого). Ці гроші були отримані в основному від продажу об'єктів так званої «малої приватизації». У цю групу входять невеликі підприємства на зразок санаторіїв та їдалень, цілісні майнові комплекси (все рухоме і нерухоме майно одного підприємства), окреме майно (наприклад, бетономішалка) і недобудови. Інше прийнято вважати «великою приватизацією». При цьому потрібно розуміти, що 9% акцій туристичного комплексу «Черемош» в Чернівцях можна назвати істотним активом лише умовно, оскільки ні контролю, ні прибутку ці 9% не приносять.

Марлезонський балет

Не можна сказати, що Фонд не докладає зусиль до реалізації активів – об'єкти виставляються на продаж сотнями, а оголошення про продаж можна знайти навіть на OLX. На ділі ж продається лише дещиця. В основному тому, що купити якусь лазню або гараж у приватного власника простіше, а головне, швидше. Тільки нещодавно скасували вимогу щодо особистої присутності покупця на аукціоні. Тим не менш участь в цьому аукціоні (або торгах на біржі) залишається обов'язковою умовою процесу приватизації. До того ж, потенційному покупцеві потрібно чекати, поки з'являться (або не з'являться інші претенденти на актив, щоб Фонд міг дотримуватися законність продажу. Нарешті, у багатьох випадках навіть малої приватизації держава висуває інвестиційні вимоги, які створюють труднощі і ризики для країни в майбутньому.

Наприклад, це недобудована баня. Рік початку будівництва – 1989.

Ні, ви правильно роздивилися – її там немає. Перша умова приватизації: покупець зобов'язується добудувати об'єкт і здати його в експлуатацію. Хоча, потрібно відзначити, щасливому володареві лазні в селі Гордівці (населенням 450 осіб) дозволяється в майбутньому перебудувати її під магазин або автомобільний салон (ну, якщо він раптом там комусь знадобиться).

Ще однією суттєвою проблемою малої приватизації є втрата ліквідності об'єктів у процесі їх передачі на приватизацію у Фонд держмайна. Для того, щоб виставити об'єкт на приватизацію, потрібен певний (величезний) пакет документів. Дуже часто таких документів немає. Найпоширеніша проблема: відсутність актуальних техпаспортів БТІ на самобуди і прибудови до цехів; відсутність документів на землю; документи старого зразка (не переоформлені з часів СРСР) і нарешті мій улюблений випадок – акти прийому-передачі, підписані в.о. директора, а не директором, як цього вимагає процедура (а директора немає, йде конкурс, наприклад).

За шість місяців цього року дохід від приватизації склав 46,4 млн грн

За збір необхідних документів відповідають міністерства та директори підприємств. У міністерств немає ні грошей, ні людського ресурсу, щоб робити техпаспорти, оформляти права користування землею і т. д. Директори підприємств, безпосередньо відповідальні за відсутність документів, часто саботують процес їх відновлення, тому що приватизація і поява нового власника практично 100% гарантує їх звільнення. Ну і, звичайно, місцева влада тут теж рідко допомагає. Поки йде тоскний процес передачі підприємств у Фонд держмайна (в середньому – 8 місяців), директори не дрімають – пиляють те, що не допиляли; продають те, що погано лежить; здають в оренду на 5 років те, що користується попитом. У підсумку, коли підприємство потрапляє в Фонд, в кращому випадку залишається тільки продати з молотка його майно за три копійки.

Що робити?

Перестати продавати фантасмагоричні активи, а називати речі своїми іменами. «Ознаки траншеї під фундамент» не можна продати під виглядом лазні, навіть якщо міністри будуть особисто проводити приватизаційні конкурси. Можна спробувати продати дві сотки землі, можна передати її у користування громади. Витрачати і без того обмежені ресурси на спроби продати такі об'єкти – дорого для бюджету.

Далі Мінекономрозвитку пропонує переглянути принцип розподілу на об'єкти малої і великої приватизації так, щоб до «великої приватизації» ставилися компанії з серйозними активами (наприклад, понад 100 млн грн) або виручкою понад 50 млн грн в рік (приблизно, 70 підприємств на всю країну). Приватизація таких підприємств повинна відбуватися виважено та обдумано, із залученням до оцінки іноземних консультантів, організацією публічних аукціонів тощо. Об'єкти «малої приватизації», в свою чергу потрібно продавати швидко і як є: з документами, які є в наявності, і з мінімальними інвестиційними вимогами (а краще взагалі без них). Інвестор/покупець набагато адекватніше оцінить співвідношення ціна/ризик об'єкта приватизації, ніж кілька сотень чиновників, які ці активи бачили тільки на папері.

Окремим пунктом стоїть спрощення процедури передачі об'єктів у Фонд держмайна, а саме звільнити міністерства від повинності збирати документи для підприємств, які передаються на приватизацію. Це той випадок, коли шкурка не варта вичинки – уявіть, що в міністерстві N є уповноважена людина, яка отримує техпаспорт БТІ для гаража, який, можливо, ніхто ніколи не купить. Смішно, сумно і, повторюся, дорого для бюджету.

Нарешті, держава має перестати оцінювати об'єкти «малої приватизації». Це повинні робити потенційні покупці своїми «бідами» (пропозиціями). Ідея створення електронного майданчика для малої приватизації (за образом і подобою Prozorro) вже давно витає в повітрі. Аукціони на підвищення (без попередньої оцінки) не тільки б підвищили довіру покупців до операцій з державою, але й звільнили б ресурс Фонду держмайна для ретельної підготовки великих активів до приватизації.

Поки що ясно тільки одне – позбуватися баластових активів потрібно швидко і безжально, поки їх не «пішли» в банкрутство. Священних корів і курей, які несуть золоті яйця, серед об'єктів «малої приватизації» немає.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.