7 грудня 2016, середа

Гроші на Марсі. Як не втратити свої заощадження

коментувати
Гроші на Марсі. Як не втратити свої заощадження

«Це дуже поганий, нескладний текст – такий відгук я отримав від читача щодо недавньої моєї колонки. Я не чекаю, що зі мною всі будуть погоджуватися, і підтримую критику, оскільки вона дає можливість вчитися. Але це мене зачепило. Якби коментар стосувався будь-якого іншого тексту, написаного цього року, я б, імовірно, просто сказав: «Скільки людей, стільки й думок». Але все-таки, якщо задуматися, я не впевнений, що мій читач був неправий. Хоча я не відмовляюся від своєї позиції, мені здається, що я міг би аргументувати свою позицію більш чітко.

Тому ось що я намагався сказати. Ми живемо в найбожевільнішому інвестиційному середовищі за всю історію. Інвестори купують облігації, оскільки прагнуть до підвищення вартості капіталу, ставлячи тим самим на те, що ціна активу, що приносить негативний або близький до нуля дохід, підніметься. А інвестори купують акції виключно заради доходу. Дорогий читачу, цей світ стоїть на голові.

У первинній колонці я писав про групу акцій, які я називаю замінниками облігацій: акції, які купують виключно заради принесених ними дивідендів. Це група компаній, які існують цілу вічність, а тому сприймаються як компанії високої якості: Coca-Cola, Kimberly-Clark Corp. і Campbell Soup Co. Я вибрав Coca-Cola, тому що це одна з найбільш «американських» компаній. Я вирішив взяти її як приклад, щоб пояснити куди більш широку небезпеку концентрації виключно на дивідендах.

Повернення від акцій приходять із двох джерел: підвищення вартості акцій і дивідендів. Підвищення акцій математично залежить від двох змінних: зростання прибутку і зміни відносин ціна-прибуток. Інакше кажучи, візьміть будь-яку з акцій у вашому портфоліо, поверніться на п'ять років у минуле, і ви можете розібрати отримані за неї гроші, подивившись на суму трьох змінних: зростання прибутку, зміна співвідношення ціни й прибутку, а також дивідендів.

Зростання прибутку Coca-Cola не гарантовано в Конституції США, хоч би якою американською була ця компанія

Повернімося до прикладу Coca-Cola. П'ять років тому ціна її акції склала $27 (сьогодні це $42), прибуток становив $1,50 (сьогодні $1,69), а інвестори отримували близько $5,90 кумулятивних дивідендів, або близько 4% рентабельності в річному обчисленні за ціною покупки $27. Якби ви купили акції Coca-Cola п'ять років тому, ваш річний сукупний дохід (підвищення вартості капіталу і дивіденди) був би близько 13% в рік – 4% від дивідендів і 9 відсотків від зростання курсу акцій.

Вартість капіталу зросла з двох причин: доходи зростали на 2% в рік, а показник P/E збільшився на 7% в рік (від 18 до 25). Інакше кажучи, 13% сукупного доходу = 4% дивідендів + зростання прибутку на 2% + 7% зростання співвідношення P/E. Мені знадобилося всього дві хвилини, щоб розібратися із цими грубими розрахунками. Той, хто купив акції Coca-Cola п'ять років тому, отримав загальний дохід 13% не тому, що це хороший бізнес – основна віддача від зростання прибутку і дивідендів становила всього 6% – а тому, що співвідношення P/E змінилося від високого (18) до дуже високого (25).

Сьогодні інвестори дивляться на Coca-Cola, захоплюючись прибутком, який вона приносила протягом останніх п'яти років, дивляться на її 3% дивідендів і кажуть собі: «3% краще, ніж 1,4%, які я отримую від казначейських облігацій». Але таким чином вони фокусуються на блискучому об'єкті (дивіденди), ігноруючи інші аспекти ринку, менш блискучі. Адже зростання прибутку і співвідношення P/E ледь-ледь ростуть, а незабаром ризикують і зовсім стати негативними.

Coca-Cola – стабільна компанія, яка вже завоювала світ. Хіба що вона полетить на Марс разом з Ілоном Маском – на Землі їй робити нічого. І споживчі тренди грають проти неї. Вживання газованих напоїв на ринках розвинених країн скорочується; кожна банка коли містить вашу денну норму цукру. А дієтичні напої просто лякають покупців, не впевнених, через які мутації Coca-Cola довелося провести свої напої, щоб прибрати звідти весь цукор і калорії. Прибутки Coca-Cola цілком можуть продовжити зростати. Але можна з упевненістю стверджувати, що в найближчі п'ять або десять років вони почнуть скорочуватися. Зростання прибутку Coca-Cola не гарантовано в Конституції США, хоч би якою американською була ця компанія .

Так, нинішня оцінка Coca-Cola (25) дуже висока. Чи може вона піднятися до 35 або навіть 50? Звичайно, чому б ні? Як сказав одного разу Кейнс, ринок може залишатися ірраціональним довше, ніж ви можете витерпіти. Але будьмо чесними: покупка акцій – це не інвестиції, а лотерея. Купіть їх, і ви нічим не будете відрізнятися від хлопця, який їде в Лас-Вегас і ставить усі свої фішки на червоне.

Я пропоную вам подумати ось про що: якщо ви купуєте акції виключно заради дивідендів, ви ігноруєте інші аспекти біржового рівняння, які можуть бути менш блискучими, але які не менш важливі для вашого майбутнього.

Новое время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Віталія Каценельсона. Републікування повної версії тексту заборонено.

Оригінал

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.