5 грудня 2016, понеділок

Український шторм: технократи проти старих політиків

коментувати
Політики, які прийшли у владу, очікують отримати вигоди та важливі пости, але нинішня Україна таких витрат не потягне

Заява про відставку міністра економічного розвитку Айвараса Абромавичуса – сигнал про те, що спроби України різко зменшити корупцію і можливість «доїти» держпідприємства зустрічають серйозний опір.

Ця відставка також показує, як працює вся українська політична система. Як і в розвинених демократіях, експерти і технократи змушені шукати точки дотику з політиками й ідеологами. І, як і в розвинених демократіях, політики, чиї партії перемагають на виборах, розраховують отримати вплив на уряд.

В Україні ми спостерігаємо підйом політиків, включаючи тих, хто разом з громадянським суспільством на Майдані, брав участь у виборчій кампанії і переміг на парламентських виборах в минулому році.

У них є розумні очікування політичної нагороди у формі важливих державних постів і, як і в США та ЄС, політичного заступництва.

Проблема в тому, що основа політики в Україні зруйнована. Її великі політики і політичні партії не просто залежать від бізнес-інтересів: ці бізнеси контролюють цілий ряд партій і політиків. Більше того, вони лобіюють економічно шкідливі ініціативи. Деякі з них також корумпують окремих політиків і чиновників.

Крім того, багато членів парламенту,які обрались по одномандатних округах (половина українського парламенту) фінансують свої кампанії самостійно. Тому вони або самі є членами бізнес-еліт, або є ставлениками великих бізнесменів.

Сама основа політики в Україні зруйнована

Саме з цією давно існуючою в Україні системою зіткнулися технократи-реформатори Абромавичус та міністр фінансів Наталія Яресько у процесі впровадження реформ.

У той же час амбітні реформатори-антикорупціонери, деякі з яких помилково вступили в союз з колишнім грузинським президентом, а нині губернатором Одеської області Міхеїлом Саакашвілі, вважають популярного, але дратівливого Саакашвілі легким квитком у владу. Ймовірно, Абромавичус, який вечеряв з Саакашвілі напередодні своєї заяви, також може обмірковувати приєднання до цього проекту.

Мета антикорупційних політиків, очолюваних Саакашвілі, полягає в тому, щоб домогтися нових виборів і заново запустити загрузлі реформи. Але їх ентузіазм щодо нових виборів не підтверджується даними соцопитувань, які демонструють фрагментацію політичних преференцій і зростання електорального популізму.

Європа, США та інші союзники України не хочуть нових виборів з двох причин: по-перше, вони, ймовірно, приведуть до появи більшої кількості популістів у парламенті, що буде нести загрозу макроекономічній стабілізації. По-друге, вони очікують, що наберуть більше голосів противники конституційної реформи, яка дасть особливий статус окупованим Росією територіям у Донбасі.

По суті, Україна йде назустріч шторму в момент, коли стабільність за умови глибоких реформ більше послужила б її політичним і геополітичним інтересам.

Єдиний спосіб задовольнити і реформаторів-антикорупціонерів, і потребу в стабільності – це переймання президентом лідерства у сфері боротьби з корупцією, що дозволить уникнути нових виборів. Зараз м'яч на полі Порошенка.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад та публікацію колонок Адріана Каратницького. Републікування повної версії тексту заборонене.

Оригінал Atlantic Council

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.