28 липня 2017, п'ятниця

Україна в космосі: чи вистачить нам запалу

коментувати
Чи вдавалося вам за останні 10 років чути щось про ракетомоделювання в Україні?

З 23 по 30 серпня Україна приймала Чемпіонат світу з ракетомодельного спорту. Як і роком раніше на Чемпіонаті Європи, доросла українська команда здобула перемогу, продемонструвавши, що ще не все в цій країні втрачено.

Але це — маленька доля оптимізму у вихорі проблем та перекосів вітчизняної системи науки та освіти. Чи вдавалося вам за останні 10 років чути щось про ракетомоделювання в Україні, про розвиток інженерних проектів, взагалі про їхнє існування? Так, одиниці були. Але цього не достатньо, аби зберегти статус космічної держави.

Все те, чим ми пишаємося в космонавтиці, створено за інерцією після часів СРСР: ракети “Зеніт”, “Циклон”, “Дніпро”, унікальні супутники та інші розробки, які, можливо, і не створюють багато шуму серед громадськості, але від них залежить, чи продовжуватиметься освоєння людиною космосу.

Чогось абсолютно нового в Україні за цей час не було створено. Наука та освіта, як системне питання, давно відхилилися від світової тенденції розвитку. Провали і проблеми незалежності винесли питання освоєння космосу на другий, потім третій і так далі план.

Технічна наука переживає стагнацію. Школи та ПТУ в жахливому стані, навчання в університетах відповідає рівню 80-х, тоді як провідні університети світу самі створюють сучасні технології. Чи можемо ми таким чином конкурувати у рівних умовах? Однозначно ні. Тому перемога і чудові результати української збірної на Чемпіонаті світу дають привід задуматися, як саме нам потрібно розвиватися.

У Китаї “ракетна” освіта починається в ранньому шкільному віці

Деякі підказки дають команди інших країн, зокрема Китаю та США, які сьогодні є провідними країнами у сфері освоєння космосу. У кожного з них є свій підхід, втім, основна думка така — потрібно виховувати спеціалістів з раннього віку, щоб наука стала їхнім життєвим вибором, адже потім може бути запізно.

У Китаї “ракетна” освіта починається в ранньому шкільному віці. У більшості школах кожен тиждень три години присвячено вивченню ракет та побудові моделей. Двічі на рік в країні проводяться фестивалі ракетомоделювання серед молоді.

У США ракетомоделювання — вотчина Національної асоціації ракетної техніки (National Association of Rocketry). Вона налічує 6 тисяч учасників, які об’єднані в 300 клубів. За словами голови збірної команди США Джона Ленгфорда, асоціація щорічно проводить національні змагання. Крім того, відбувається багато змагань і на рівні штатів та муніципалітетів. Важливою складовою підготовки майбутніх спеціалістів є чемпіонат “Team America Rocketry Challenge”, у якому беруть участь учні старших класів та коледжів. Ленгфорд відзначає, що головне завдання цих змагань — зацікавити молодь вивчати математику та інженерну науку.

Таким чином, весь комплекс технічної науки, зокрема, і ракетомоделювання, розглядаються як невід’ємний елемент розвитку молодого покоління, можливість реалізувати себе та проявити свої можливості. Це — майбутнє країни, бо коли мова йде про підготовку освічених спеціалістів з юного віку, це означає майбутні здобутки в царині науки і техніки, які сьогодні диктують майбутнє.

Маючи власні здобутки та потенціал і залучаючи практичний досвід інших країн, Україна може перетворитися на одну велику Кремнієву долину. Сьогодні постає питання про необхідність створення продукції з доданою вартістю, і основним стимулом для цього має бути розвиток технологій. Якщо мова йде про середню освіту, моделювання має доповнювати навчально-практичне виховання. Ситуація в освіті і науці кардинально зможе змінитися лише тоді, коли зміниться сам підхід вітчизняної освіти — вивчати вміння, які потрібні сьогодні і будуть потрібними в майбутньому, готувати успішних людей, будувати платформу для майбутнього старту амбітної молоді. Все це завдання не просте, але абсолютно досяжне.

Більше поглядів тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.