25 квiтня 2017, вівторок

Doing Business: видимість чи привід для реальних змін

коментувати
Просування в рейтингу не може бути самоціллю проведення реформ, але сам факт його існування є важливим дороговказом на цьому шляху

Зараз розвиток національних економік важко уявити без зовнішніх інвестицій. Тому боротьба за інвестора є чи не головним предметом міждержавної конкуренції і важливим стимулом для модернізації економічних систем. Проте бажаючі вкласти ресурси в ту чи іншу країну роблять це далеко не інтуїтивно, а на основі комплексного моніторингу, втіленого в авторитетних міжнародних рейтингах, індексах, прогнозах тощо. Одним з найбільш визнаних рейтингів, який визначає простоту ведення бізнесу в державі, а відтак – її інвестиційну привабливість, є рейтинг Світового банку Doing Business. Починаючи з 2004 року, його складають для 189 країн світу.

Оцінюючи регуляторне середовище, яке завжди перебуває у фокусі уваги потенційних інвесторів, Doing Business не лише маркує точки підвищеної інвестиційної привабливості на мапі світової економіки, а й показує ефективність роботи уряду в проведенні реформ. Тому просування в рейтингу – це одночасно і об’єктивна необхідність, і питання іміджу влади будь-якої країни, що підвищує її авторитет як надійного партнера.

За даними Світового банку, країни, які знаходяться в першій десятці рейтингу Doing Business, отримують у 50 разів більше прямих іноземних інвестицій, ніж країни, що потрапляють до останньої десятки. Водночас високі рейтингові позиції слугують не лише своєрідним інвестиційним магнітом: від успіхів реформ по відповідним критеріям значною мірою залежить і стан національної економіки в цілому.

Протягом багатьох років незмінним лідером рейтингу залишається Сінгапур. За результатами дослідження Doing Business-2016 (охоплює результати другого півріччя 2014-го – перше півріччя 2015-го року), Україна зайняла місце всередині рейтингу – 83 позиція зі 189, опинившись між Брунеєм та Саудівською Аравією. Однак значення має не лише місце у списку, але й динаміка прогресу.

Так, наша позиція в рейтингу зростає другий рік поспіль: в минулому році Україна піднялася вгору на 16 місць, в поточному – на 13 (або на 4 позиції, якщо враховувати зміни в методології розрахунку). Просування у рейтингу визнане ключовим показником, що оцінює хід виконання реформ та програм відповідно до Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», та є однією з цілей, задекларованих у коаліційній угоді. Крім того, у грудні минулого року Кабмін затвердив План дій щодо імплементації кращих практик якісного та ефективного регулювання, відображених Групою Світового банку у методології рейтингу «Doing Business» на 2016 рік.

Вже реалізовані кроки в наступному році дозволять Україні піднятися на 17 сходинок в Doing Business

За другу половину 2015 – першу половину 2016  було розроблено та прийнято ряд законопроектів, які забезпечать зростання рейтингу України. Так, вдалося врегулювати питання про захист прав міноритарних акціонерів. У лютому минулого року Верховною Радою був нарешті змінений закон про акціонерні товариства, який суттєво розширив права та можливості міноритарних акціонерів і встановив додаткову відповідальність для директорів компаній. Було запроваджено інститут похідного позову, який дозволяє міноритарному акціонеру звертатися до суду від імені компанії до її керівника, якщо дії останнього наносять шкоду підприємству. Це позитивний сигнал для інвесторів і, відповідно, зростання рейтингу України за індикатором «Захист прав інвесторів». Очікується, що за цим індикатором ми зможемо з 88 позиції увійти до двадцятки, а то й десятки, лідерів.

Зміни відбулися і в сфері реєстрації власності. За цим показником Україна займала 61 місце. Кабінетом міністрів було видано постанову про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Також з 1 січня набула чинності нова редакція закону України про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно. Серед нововведень - скорочено час на державну реєстрацію прав на нерухоме майно, створено кабінет електронних сервісів та відкрито Державний реєстр прав на нерухоме майно.

Прогрес є і в інших сферах. Наприклад, було скасовано обов’язковість сертифікації автозапчастин. Крім того, в процесі імплементації – створення «єдиного вікна», запровадження інституту уповноваженого економічного оператора та зменшення кількості процедур митного оформлення. Це створює сприятливі умови для ведення бізнесу в Україні. Тож, наступного року є ймовірність зрушити зі 109 місця в рейтингу «Doing Business» за показником «Міжнародна торгівля» у сторону найуспішніших країн.

Значно покращити показники України в рейтингу Світового банку дозволить і податкова реформа, зокрема, зменшення ставки та скорочення часу на адміністрування Єдиного соціального внеску (введення єдиної для всіх галузей ставки у розмірі 22%), скасування частини ЄСВ у розмірі 3,6% від зарплати та спрощення адміністрування податку на прибуток. Якщо минулого року Україна посідала лише 107 місце, прийняті зміни можуть дозволити піднятися у п’ятий або шостий десяток.

Серед інших кроків, які вже виконані і безпосередньо вплинуть на рейтинг – спрощення операцій із земельними ділянками завдяки забезпеченню можливості доступу нотаріусів до земельного кадастру, забезпечення загальнодоступного (але платного) доступу до інформації про власників земельних ділянок та скорочення терміну реєстрації створення юридичної особи.

Україна має непогані перспективи за наступні роки потрапити в першу 50-ку і навіть у 20-ку рейтингу, але виключно за умов систематичної роботи над втіленням необхідних реформ. У сукупності вже реалізовані кроки в наступному році  ймовірно дозволять Україні піднятися на 17 сходинок вгору (згідно з методологією Світового банку). Більше того, методологічна специфіка при складанні рейтингу може призвести до того, що реформу оподаткування нам зарахують не на цей, а вже на наступний рік. А це – ще мінус чотири позиції. Тому більш реалістично очікувати підйому України максимум на 10-13 місць. Хоча зробити точний прогноз складно, адже розстановка місць в рейтингу залежить від зусиль усіх країн, які також мають високу мотивацію покращувати свої позиції і не зволікають з реформами.

Щоб досягти більшого, потрібно було б до першого червня прийняти більше десятка законопроектів. Так, наприклад, зараз у парламенті на голосування очікують законопроекти щодо вдосконалення приєднання до електричних мереж, про внесення змін до деяких законів України з питань банкрутства, про регулювання містобудівної діяльності, про медіацію, виконавче провадження, спрощення реєстрації новостворених суб'єктів платниками єдиного податку та податку на додану вартість та інші. Ці зміни дозволили б  Україні зайняти почесне місце у ТОП-50 авторитетного рейтингу.

Звичайно, просування в Doing Business не може бути самоціллю проведення реформ, але сам факт його існування є нехай штучним, але важливим дороговказом на шляху реформування системи правил ведення бізнесу. Це особливо важливо в  умовах щорічної ротації уряду, коли рейтинг фактично є однією з небагатьох стабільних та вимірюваних “картинок майбутнього”, прагнення до побудови якої незмінно декларували всі.

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Олексій Гончарук   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її курсором та натисніть Ctrl+Enter

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.